Foyle's War - Serie 8

26-07-2017

8.5

Foyle's War - Serie 8 (DVD)

In 1946 werkt Christopher Foyle (Michael Kitchen) nog steeds als speciale agent bij MI5. Hij ligt niet heel goed bij zijn superieuren (Rupert Vansittart), maar de stoïcijnse Foyle laat zich daardoor niet van de wijs brengen. Zijn chauffeuse Samantha Wainwright (Honeysuckle Weeks) werkt nog steeds voor Foyle, al leeft ze inmiddels als getrouwde vrouw ook haar eigen leven. Na de Tweede Wereldoorlog begint direct de Koude Oorlog, met dreiging van spionnen uit het oosten, maar ook intern bij MI5 lijkt niet alles te zijn zoals zou moeten. Foyle krijgt de opdracht om de zaken recht te zetten en hij doet dat op zijn eigen karakteristieke manier.

Foyle's War is een Britse misdaadserie die begon in 2002 en met een onderbreking van een aantal jaren inmiddels in z'n achtste en laatste seizoen is aanbeland. De door Anthony Horowitz (Poirot, Murder in Mind) bedachte en geschreven serie speelde de eerste vijf seizoenen af tijdens de Tweede Wereldoorlog in en rond het plaatsje Hastings. Daarna leek de serie te zijn beëindigd, maar in 2010 kreeg Foyle's War toch nog een vervolg, dat zich in eerste instantie tijdens de eerste maanden na de oorlog afspeelt. Vanaf seizoen zeven is Foyle niet meer actief als politieagent in Hastings, maar is hij werkzaam voor MI5 in Londen. Dan wordt zijn werkveld ook een stuk breder en internationaler, nu de Koude Oorlog begint.
Het bijzondere aan Foyle's War is niet alleen de periode waarin de verhalen zich afspelen, maar ook de manier waarop inspecteur Foyle de zaken oplost. Hij gaat altijd zeer nauwgezet te werk, niets ontsnapt aan zijn aandacht en hij is vooral ook bijzonder eerlijk. Hij zal niet buigen voor een meerdere die een misdaad heeft begaan. En in tegenstelling tot veel andere misdaadseries, waar de dader vaak pas gearresteerd wordt na een bekentenis, weet Foyle altijd de bewijslast geheel op eigen kracht rond te krijgen. Ook in de allerlaatste drie afleveringen gaat Foyle zo te werk. Michael Kitchen geeft op een bijzondere manier gestalte aan Christopher Foyle, altijd bijgestaan door de openhartige, soms wat naïeve chauffeuse Samantha, ook nu weer gespeeld door Honeysuckle Weeks. Dit achtste seizoen is een waardige afsluiter van een unieke serie, die altijd op veel waardering heeft kunnen rekenen. Wat dat betreft is het jammer dat het einde nu echt daar is, maar de serie heeft een hoge herkijkwaarde, dus met alle gemak begin je weer bij het eerste seizoen.

De seizoensnummering in Nederland loopt niet gelijk aan die met Groot Brittannië. Dat komt omdat het 'Nederlandse' seizoen 4 daar als twee aparte seizoenen wordt gezien, namelijk 4 en 5. Vanaf dat moment loopt de nummering scheef en kan het dus zijn dat men het daar heeft over een seizoen 9. Maar dat komt dus overeen met seizoen 8 hier. Overigens volgt Nederland de nummering zoals deze ook op IMDB staat.

Genre: Detective, Misdaad, Televisie
Jaar: 2015
Speelduur: 268 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8711983965171

Het 8e seizoen van Foyle's War heeft een anamorf beeldformaat van 1.78:1. De serie is in 2014 opgenomen en in 2015 uitgezonden. Nog niet zo lang geleden dus, maar de kwaliteit van deze transfer doet vermoeden dat het om oude opnames gaat. De beelden zijn wel scherp, maar hebben heel erg weinig detail. De donkere delen lopen geheel dicht en laten nauwelijks tot geen details in de schaduwen zien. Het contrast is aan de hoge kant. Dat zorgt dan wel voor goede zwartwaardes, maar heeft dus een negatieve invloed op de detaillering. Dat is het grote makke van deze beeldtransfer, die een terughoudend kleurenpalet heeft, maar dat is in stijl met de periode waarin de serie zich afspeelt. Voor een moderne serie is de kwaliteit van het beeld behoorlijk ondermaats.

Er staat een geluidstrack op de DVD van het 8e seizoen van Foyle's War en dat betreft een Engelstalig Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Dat betreft wel een soort van unwrapped versie, waarbij de dialogen uit alle kanalen komen, soms ook uit de surroundspeakers. Het is niet helemaal als een unwrapped geluidstrack te beschouwen, omdat er wel stereogeluiden aan de frontkanalen is toegevoegd en alleen informatie in de surroundkanalen is te horen in buitenscènes. Door dit alles klinkt het geheel wat uit balans en onrustig. De dialogen zijn wel goed te verstaan en staan behoorlijk op de voorgrond (en soms dus ook letterlijk op de achtergrond). Voor een dergelijke serie is het nog enigszins acceptabel, maar het is natuurlijk niet zoals het hoort.

Deze DVD-uitgave bestaat uit twee schijfjes, waarvan de eerste schijf afleveringen een en twee bevat en het tweede schijfje de derde. Beide discs hebben een eenvoudig statisch menu en bevatten in het geheel geen extra's.

De zaken die Christopher Foyle vanuit MI5 in handen krijgt beginnen steeds meer internationale vormen aan te nemen. Maar ook intern lijkt bij MI5 niet alles zoals het hoort te zijn. Het achtste en laatste seizoen van Foyle's War is een waardige afsluiter van een unieke en boeiende misdaadserie, die zich geheel tijdens en kort na de Tweede Wereldoorlog afspeelt. De DVD-uitgave komt technisch gezien niet zo goed uit de verf en ook ontbreken er extra's. Wat dat betreft had Foyle's War een waardiger slot verdiend.