Safe House - Seizoen 1

31-07-2017

6.5

Safe House - Seizoen 1 (DVD)

Robert Carmichael (Christopher Eccleston) leeft met zijn vrouw Katy (Marsha Thomason) ver weg op het platteland, sinds hij het werk bij de politie achter zich gelaten heeft. Ze runnen samen een Bed & Breakfast. Zijn voormalig collega en vriend Mark Maxwell (Paterson Joseph) bezoekt hem tijdens zijn verjaardag om het te feliciteren, maar ook om te vragen of hij z'n afgelegen huis beschikbaar wil stellen als safe house, een veilig heenkomen voor mensen die bescherming nodig hebben. Robert twijfelt, maar na overleg met Katy gaat hij toch overstag. Niet veel later wordt er een poging gedaan om de jonge Joe (Max True) te ontvoeren, waarbij diens vader (Jason Merrells) hevig wordt toegetakeld. Het wordt al snel duidelijk dat ene Michael (Peter Ferdinando) de dader is en omdat hij nog niet gepakt is wordt besloten om de familie onder te brengen in de woning van Robert en Katy. Voor Robert betekent dit weer een soort terug gaan naar zijn politietijd, waardoor vervelende herinneringen uit die tijd weer terugkomen. Toch doet hij er alles aan om de familie van Joe te beschermen, terwijl hij ondertussen op onderzoek uitgaat wat er nu precies aan de hand is.

Safe House is een Britse politie/misdaadserie uit 2015 uit de koker van schrijver Michael Compton (Silent Witness). De blikvanger van deze serie is Christopher Eccleston, in Engeland vooral bekend als Dr. Who in het 2005 seizoen van die gelijknamige serie en The Leftovers. Marsha Thomason, die de rol van zijn vrouw Katy vertolkt, heeft haar roem verkregen via twee seizoenen in de bekende serie Lost. Safe House heeft een andere opzet dat de meeste misdaadseries. Normaal wordt er een misdaad gepleegd, waarna de zoektocht naar de uiteindelijke dader begint. In Safe House is de dader al in de eerste aflevering bekend en hij komt ook regelmatig terug in het verhaal. Je vraagt je af of dat het verhaal spannend kan houden, maar dat valt heel erg mee. De serie is soms behoorlijk voorspelbaar, maar dan zijn er weer verrassende plotwendingen. Men doet rustig aan qua tempo. Wat dat betreft zet de openingsscène, waarbij Robert Carmichael in een meer aan het zwemmen is, de toon voor de rest van de serie. Niets wordt overhaast, waardoor de eerste aflevering enigszins saai is. Het is wel de aflevering waarin de lijnen van het verhaal uitgezet worden. Het saaie wordt de afleveringen erna goedgemaakt, als diverse verhaallijnen samenkomen. Daarbij worden de nodige clichés helaas niet vermeden en ook zijn er wat te veel toevalligheden in het verhaal verwerkt. De tweede grote verhaallijn, waarbij Robert Carmichael terugkijkt op zijn persoonlijke verleden als politieman, leidt de aandacht iets te veel af van het hoofdverhaal. Toch blijft er nog voldoende inhoud over om deze serie tot het einde uit te kijken.
Kort na de release van seizoen 1 in 2015 werd een volgend seizoen aangekondigd. Maar dat zal met een geheel nieuwe cast in een ander decor zijn, gezien het feit dat Christopher Eccleston en anderen er de brui aan gegeven hebben. De scripts moesten worden herschreven en daarom is ruim twee jaar later nog maar bar weinig van het tweede seizoen voltooid.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2015
Speelduur: 180 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8711983965539

Het eerste seizoen van Safe House heeft een anamorf beeldformaat van 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is uitstekend. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn bovengemiddeld. Ook in donkere scènes blijft de detaillering erg goed. De kleuren hadden iets meer verzadigd kunnen zijn, maar dat zijn slechts details. Compressiefouten zijn slechts zeer minimaal aanwezig, waardoor we hier kunnen spreken over een prima beeldtransfer.

De enig geluidstrack op de DVD van het eerste seizoen van Safe House betreft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het geluid richt zich heel erg op de voorste kanalen. Sterker nog, de achterste kanalen komen eigenlijk nauwelijks in het spel voor. En dat is jammer, want de locaties geven zeker de mogelijkheid om mooi met omgevingsgeluiden te werken. Dat gebeurt wel in de frontkanalen, waardoor er een breed stereobeeld ontstaat. Wel jammer is dat de dialogen ook in de frontkanalen zijn geplaatst, in plaats van alleen in het centerkanaal. Het LFE-kanaal komt in het spel niet voor. Een redelijke geluidtrack, die niet overal weet te overtuigen.

Deze DVD-uitgave van het eerste seizoen van Safe House bestaat uit twee discs, waarvan de eerste schijf afleveringen een en twee bevat en het tweede schijfje aflevering drie en vier. Beide discs hebben een eenvoudig statisch menu en bevatten in het geheel geen extra's.

Het huis van voormalig politieman Robert en zijn vrouw Katy wordt ingericht als safe house, waar personen die bescherming nodig hebben kunnen onderduiken. Niet veel later komt het gezin van David en Ali er terecht, na een poging tot ontvoering van hun zoon Joe. Het eerste seizoen van Safe House begint vrij saai, maar naargelang de afleveringen volgen neemt de spanning toe. De beeldkwaliteit van de DVD-uitgave van dit eerste seizoen is bovengemiddeld, de geluidskwaliteit is redelijk. Er staan geen extra's op deze uitgave.