Aloys

Jaap Stolze
11-10-2017

5

Aloys (DVD)

Aloys Adorn (Georg Friedrich) is een privédetective die samen met zijn vader een bureau runt. Als zijn vader komt te overlijden, is Aloys zijn enige menselijke contactpersoon kwijt. Hij observeert de wereld om zich heen via de lens van een camera en neemt dit allemaal op. Als na een avond stevig doorzakken zijn camera en zijn tapes zijn gestolen is hij radeloos. De volgende morgen wordt hij opgebeld door een mysterieuze vrouwenstem die hem opdrachten geeft om hem uit zijn schulp te laten kruipen en zijn tapes en camera weer in bezit te krijgen. Aloys raakt steeds verder verstrikt in een spel waarbij de realiteit en fantasie steeds verder in elkaar overlopen. Durft hij echt contact te maken met zijn medemens of blijft Aloys op veilige afstand het leven observeren.

De film Aloys is een vreemde eend in de bijt en valt lastig te omschrijven. Toch doe ik hierbij een poging ofwel interpretatie van het verhaal. We volgen een man die het leven beleeft vanachter een camera en alleen observeert maar nooit zelf deelneemt aan het sociale leven. Zelfs voor zijn buren opent hij zijn voordeur niet en neemt ze op via zijn videocamera. Je kunt deze film omschrijven als een allegorie voor eenzaamheid en contactgestoordheid van de hoofdpersoon. Het onvermogen van de mens om echt contact met een ander te maken en uit zijn eigen gedachten en hoofd te treden lijkt een onmogelijke opgave. Als Aloys na zijn verlies van camera en tapes de opdrachten van de mysterieuze vrouw opvolgt via het spel telefoonwandelen wordt hij gedwongen zijn rol aan te passen. De scheidslijn tussen de realiteit en de fictie wordt steeds vager naarmate hij de stem volgt. Hij komt via zijn fantasie in een bos terecht waar hij ook gevangen zit aan een telefoonlijn, net zoals in zijn huis achter zijn gesloten voordeur. Zijn lot is tegelijkertijd triest en grappig om te bekijken. Hij beweegt zich ook bijna alleen in claustrofobische ruimtes zoals de lift, zijn appartement of zijn auto (bedekt onder een zeil), alleen in het bos is er ruimte. De film is een combinatie van fantasie, drama en thriller waarbij je als kijker geen idee hebt of de beelden nu alleen in Aloys zijn hoofd afspelen of dat het echt plaatsvindt. Al met al is Aloys een vreemde ervaring, waarin vooral het laatste half uur verwarrend overkomt. De thematiek van observeren en isolatie wordt niet echt uitgewerkt en blijft hangen in symboliek en beelden.

Genre: Fantasy
Jaar: 2016
Speelduur: 87 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: Contact FIlm
EAN: 9789492059260

• Korte Film: René

De DVD van Aloys bevat een anamorfisch beeldformaat van 2.35:1. De kleuren zijn glashelder en de ondertiteling staat duidelijk afgedrukt in beeld. De contrasten en de close-ups van de acteurs zijn scherp en voorzien van mooie details. De donkere scènes zijn eveneens scherp en bevatten geen artefacts. Een schitterende beeldkwaliteit.

De DVD van Aloys bevat zowel een Dolby Digital 5.1 geluidsspoor als een Dolby Digital 2.0 geluidsspoor. De 5.1-track doet zijn werk naar behoren, de omgevingsgeluiden komen netjes uit de achterste speakers en de achtergrondmuziek maakt gebruik van alle speakers. De dialogen zijn prima te verstaan via de centerspeaker. Wat spaarzame geluidseffecten die subtiel worden weergegeven. Een fijne, rustige geluidstrack.

De DVD van Aloys heeft een statisch menu en bevat een paar extra's.

Trailer (2 min)
Nederlands ondertitelde trailer die een goed beeld geeft van de inhoud van de film.

Korte Film: René (30 min)
Korte film van Tobias Nölle, die alleen is voorzien van Engelse ondertiteling.
René is op zoek naar het witte land waar hij echt contact kan leggen en echte vrienden kan maken buiten de sociale regels van de geowne maatschappij. Zal dit hem lukken?

Aloys is een aparte film die een man van middelbare leeftijd volgt die iedereen observeert via zijn videocamera. Nadat zijn camera en tapes zijn gestolen wordt hij gedwongen deel te nemen aan de samenleving en echt contact te maken met zijn medemens. Maar wat is echt contact en wat speelt zich af in zijn hoofd en waar begint de realiteit en stopt de fantasie of is deze scheidslijn niet zo duidelijk ? De DVD-uitgave van Aloys heeft een zeer mooie beelds- en geluidskwaliteit die een ruime voldoende krijgen. Als extra staan de korte film René van Tobias Nölle en de trailer op de DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.