Roman J. Israel, Esq

05-06-2018

6.5

Roman J. Israel, Esq (Blu-ray)

Roman J. Israel (Denzel Washington) is een strafadvocaat op een klein advocatenkantoor. Hij blijft zelf altijd op de achtergrond en laat zijn partner de zaken in de rechtbank afhandelen. Maar plotseling krijgt zijn partner een hartaanval en moet Roman zelf op de voorgrond treden. Het advocatenkantoor blijkt echter niet meer levensvatbaar en succesvol advocaat George Pierce (Colin Farrell) wordt gevraagd het bedrijfje te ontmantelen. Roman krijgt het aanbod om op het kantoor van Pierce te komen werken, maar hij slaat dat resoluut af. Hij denkt op eigen benen te kunnen staan, maar Roman mag dan een briljant pleiter zijn, sociaal is hij niet geweldig onderlegd en dat brengt hem regelmatig in de problemen.

Roman J. Israel, Esq., een recente film van schrijver/regisseur Dan Gilroy (Nightcrawler). Gilroy schreef de film voor Washington, zonder eerst te weten of deze wel geïnteresseerd zou zijn. Maar Washington vond het script zeer interessant en daarmee was een belangrijk ingrediënt voor succes aanwezig; Denzel Washington zelf. Dat succes bleef echter uit, de film heeft in Nederland en België niet eens de bioscopen gehaald. Aan Washington ligt dat zeker niet, hij is weer erg hot en speelt een van zijn beste rollen in jaren. Washington speelt buiten zijn vertrouwde comfort-zone, hij is niet de stoere held die voor alles een oplossing of op alles een antwoord heeft. Nu is hij een wereldvreemde, briljante advocaat die het liefst in z’n eigen, kleine, vertrouwde omgeving is. Maar daar abrupt uit wordt gerukt als zijn collega moet afhaken vanwege een hartaanval. Net als voor Fences kreeg Washington ook voor deze rol weer een Oscarnominatie. Dat het succes voor Roman J. Israel, Esq. toch uitbleef heeft de film vooral aan zichzelf te danken. Na de eerste vertoningen van de film op het Toronto Filmfestival in september 2017 begrepen de producenten dat de film nog niet af was. Er werd twee maanden lang flink in de film gesneden om het tempo wat op te voeren en enkele verhaallijnen iets te wijzigen. De bedoeling was om de film iets toegankelijker te maken, maar dat is maar ten dele gelukt. De film is op momenten nog behoorlijk traag, met name na de eerste drie kwartier. Daarnaast is het verhaal te onevenwichtig en verzandt het op te veel momenten in onsamenhangend gebrabbel van Roman J. Israel zelf. Teveel zijlijnen in het verhaal zorgen voor verlies van focus en aandacht, ondanks dat er tijdens de her-montage een heel subplot is gesneuveld. Wat wel een redelijk sterk punt van de film is dat het duidelijk maakt hoe moeilijk het is voor een sociaal minderbegaafd persoon om deel te nemen aan de huidige, haastige en prestatiegerichte maatschappij. Als je jezelf niet helemaal in de hand hebt sneeuw je direct onder en rennen anderen je voorbij, hoe goed je zelf ook bent. Het is jammer dat de film dit punt niet altijd even goed weet te plaatsen in het verhaal zelf. Er blijven te veel onduidelijkheden zitten in zowel het karakter van Roman J. Israel als het verhaal. En dat is ook weer het gevolg van de soms onsamenhangende dialogen. Hoe geweldig Denzel Washington ook speelt, de film zelf weet dat hoge niveau nergens te benaderen.

Speelduur: 122 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, Noors, Zweeds, En vele andere
EAN: 8712609638134

• Denzel Washington: het worden van Roman
  • Het maken van Roman J. Israel, esq
  • Colin Farrell: Het ontdekken van George
  • Acht Verwijderde Scènes

De beeldtransfer van Roman J. Israel, Esq wordt vertoond via het originele 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 48GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Het lijkt wel of Denzel Washington aandelen heeft in Kodak, want al zijn recente films zijn op 35mm-film opgenomen. Zo ook Roman J. Israel, Esq. Het beeld ziet er overal heel sfeervol, natuurlijk en evenwichtig uit. De minimale filmgrain maakt het geheel zelfs extra sfeervol. Contrasten met bijbehorend zwartniveau zijn erg sterk en ook de kleuren tonen zeer naturel. De kleuren van de bloemenzee in het ziekenhuis bijvoorbeeld komen allemaal perfect over. Het schaduwdetail is erg goed, ook in donkere scènes. In een slecht verlicht, regenachtig steegje in de nacht zijn de details van de brandtrappen, vuilcontainers of regenpijpen nog uitstekend te onderscheiden. Kortom, een hele mooie beeldtransfer, die laat zien dat filmmateriaal nog steeds een geweldig middel is om films mee op te nemen.

De belangrijkste geluidstrack van Roman J. Israel, Esq is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Dit is een heel ruimtelijk klinkende geluidstrack, die volop gebruik maakt van de beschikbare kanalen, met uitzondering van het LFE-kanaal. Dit ook niet de meest geschikte film om diep het laag in te gaan. Omgevingsgeluiden zijn echter veelvuldig aanwezig, ook in de binnenscènes. Er zit wel verschil tussen intensiteit tussen de verschillende locaties. Zo zijn de scènes in de rechtbank vrij basaal, beetje saai zelfs, maar in de gevangenis zijn ze heel levendig. De kantoorscènes klinken zoals je van dit soort scènes mag verwachten, met veel achtergrondgeluiden van computers, telefoons en pratende mensen. In het middenkanaal zijn dan altijd de dialogen te horen, op een enkele scène na waarin Roman J. Israel op zoek is naar een nieuwe baan. Dialogen klinken natuurlijk, staan mooi in het geluidsbeeld geplaatst en zijn voor het merendeel prima te volgen. Denzel Washington heeft zijn karakteristieke manier van praten, die niet altijd even goed verstaanbaar is, maar in deze film valt dat nog behoorlijk mee. De muziek wisselt van stevige jazz naar sfeervolle score en past goed bij de sfeer van de film. Prima geluidstrack dus.

De Blu-ray Disc heeft een heel eenvoudig, statisch menu. Er staat een aantal extra’s op deze uitgave, die allemaal in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Denzel Washington: Het worden van Roman (6 min)
Het karakter van Roman J. Israel wordt geanalyseerd. Wat is het voor persoon? En daarna hoe Denzel Washington inhoud heeft gegeven aan dit karakter.

Het maken van Roman J. Israel, Esq. (10½ min)
Het begin van deze Making Of gaat vooral over de gevangen, de rechtbanken waar ze veroordeeld worden en de gevangenissen waarin ze verblijven. Dat is maar een klein onder deel van de film zelf, die toch vooral over Roman J. Israel gaat. Dat komt pas, net als de rest van de hoofdcast, verderop aan bod. Dan gaat het ook over kleding, cameraman Robert Elswit en tot slot de verscheidenheid aan locaties.

Colin Farrell: Het ontdekken van George (5 min)
Net als in het item over Roman J. Israel krijgt ook Colin Farrell de aandacht voor zijn creatie van advocaat George Pierce. In dit item gaat het echter vooral hoe geweldig Farrell is en hoe goed hij zich de rol van deze advocaat heeft aangemeten.

Acht Verwijderde Scènes (12 min)
De film werd na de eerste vertoningen ingekort om het tempo van de film wat te verhogen. Een aantal van deze scènes zijn hier te zien. Geen enkele wordt inderdaad gemist in de film, al zijn er een paar die er wel in hadden gekund.

Roman J. Israel is een strafadvocaat die altijd op de achtergrond werkt, maar plotseling op de voorgrond moet treden als zijn partner een hartaanval krijgt en buitenspel komt te staan. Roman mag dan een briljant pleiter zijn, sociaal is hij niet geweldig onderlegd en dat brengt hem regelmatig in de problemen. Roman J. Israel, Esq. is een bij vlagen interessante film, maar regelmatig verzandt het ook in irrationeel gebrabbel. Het spel van Denzel Washington staat echter buiten kijf en is geweldig. De Blu-ray Disc heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit een beperkt aantal extra’s, die nergens boven de middelmaat uitsteken.