Commuter, The

19-06-2018

7.8

Commuter, The (Blu-ray)

Het zit oud-politieagent en tegenwoordig verzekeringsverkoper Michael MacCauley (Liam Neeson) niet mee: hij krijgt na lange dienstjaren op 60-jarige leeftijd plotseling te horen dat hij wordt ontslagen. Hij durft zijn vrouw niks te vertellen want hij schaamt zich erg. Zijn vrouw houdt van het luxe leven en ze geven veel geld uit. Ze hebben twee hypotheken en kunnen maar nauwelijks rondkomen. Ook hun zoon wil een dure studie gaan volgen. Het verlies van de baan van Michael is dan ook desatreus. Op de treinreis terug naar huis wordt Michael benaderd door een mysterieuze vrouw (Vera Farmiga) met een zeer interessant en lucratief aanbod: vindt iemand in de trein, plaats een GPS-tracker op zijn of haar tas en krijg 100.000 dollar. Michael heeft meteen veel vragen maar is wel erg onder de indruk van het aanbod, zeker in zijn huidige situatie. Daarnaast, met zijn achtergrond als politieagent moet dit niet al te moeilijk zijn voor hem. Ook kent hij veel passagiers in de trein, velen ziet en spreekt hij elke dag gedurende zijn treinreis. Michael gaat dan ook in op het aanbod. Maar al snel volgen de ontwikkelingen zich op in het nadeel van Michael en hij wil van het aanbod af. Maar dat gaat niet zo makkelijk en omdat hij continue in de gaten wordt gehouden moet hij het spelletje meespelen en de schijn ophouden. Maar dan heeft Michael zelf ook nog trucs achter de hand die hij kan inzetten...

The Commuter is geregisserd door Jaume Collet-Serra, bekend van o.a. The Shallows. Hij en Liam Neeson zijn zeker geen onbekenden van elkaar want deze laatste film is alweer de vierde samenwerking tussen de twee. Andere films zijn Unknown, Non-Stop en Run All Night. The Commuter is een genrefilm die zeker geen nieuwe gronden aanboort als het gaat om verhaal en suspens. Het script heeft maar liefst vijf schrijvers op zijn naam en die hebben veel leentjebuur gespeeld bij vele andere who-done-it thrillers, met als opvallendste Murder on the Orient Express. De film wordt geheel gedragen door acteur Liam Neeson en eigenlijk is het hij die ook deze film redt. Hij heeft een krachtig charisma en kent qua acteren geen automatische piloot, hij gaat altijd voluit. En dat is wat deze films (en soortgelijken) redt van de ondergang en weet deze film van saaie B-film tot onderhoudende A/B-film om te toveren. Ook opvallend voor The Commuter is dat de suspens tot best laat in de film vastgehouden wordt, zeker als het gaat om wie Michael uiteindelijk nou moet hebben. En dat is best knap, want alle activiteiten spelen zich af in de trein en er is geen slechterik zoals bijvoorbeeld in Under Siege 2 die bestrijd moet worden. The Commuter is een onderhoudende actiefilm met genoeg suspens en een sterke hoofdrol van Liam Neeson. De bijrollen zijn daarnaast ook dik in orde en dit maakt The Commuter tot een prima actiefilm voor een gezellige filmavond.

Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045249502

The Commuter staat op Blu-ray Disc in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De film zelf is digitaal geschoten en heeft een nogal donkere algemene look. Verwacht geen vrolijke en felle NS-kleuren in de treinen van The Commuter, want alles is donker, grijs en metallic. Scherpte is prima in orde en ook het zwartniveau en contrast zijn erg sterk. Het enige minpunt is dat het beeld af en toe wat overbelicht lijkt waardoor er een soort witte waas over de filmprint aanwezig is. Verdere gebruikte felle kleuren in de film komen sterk naar voren, zeker in contrast met het donkere grijs en metallic. Een prima transfer met een paar kleine foutjes.

The Commuter krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack mee in de oorspronkelijk Engelse taal. Dit is een zeer sterke audiotrack die zeer levendig overkomt. Spraak komt netjes uit de centerspeaker. De voorste speakers worden voornameliijk gebruikt voor de mmeste geluiden, maar ook de achterste kanalen worden veelal aangewend om een goed surroundbeeld te creëeren. Niet alleen tijdens actiescènes, maar ook tijdens het rijden van de trein en dit geeft een zeer ruimtelijk beeld binnen de audiotrack. Ook de subwoofer geeft een goede boost van de audiotrack in het laag.  Al-met-al een zeer sterke audiotrack zonder fouten en die de film zeer goed ondersteunt.

Buiten een paar cross-promotionele trailers die bij opstart van de Blu-ray Disc van The Commuter getoond worden zijn er geen extra's. Buitenlandse versies hebben een paar korte featurettes.

Michael (Liam Neeson) krijgt op de treinreis terug naar huis een zeer lucratief aanbod. Omdat hij net is ontslagen en dus wel wat extra geld kan gebruiken, gaat hij op het aanbod in. Maar als hij merkt dat hij erin wordt geluisd slaat hij terug, en hard ook. The Commuter is een sterke actiefilm die tot op het laatste moment goed de suspens weet vast te houden. Verwacht geen hoogwaardige cinema, maar dankzij Liam Neeson en de sterke vertolkingen van de brijrollen weet The Commuter toch het B-niveau goed te ontstijgen. De Blu-ray Disc van The Commuter heeft een erg goede beeld-en geluidstransfer maar heeft helaas geen extra's.