Roma

28-01-2019

6.8
Streaming

Roma (Streaming)

We zien zomaar een middenklasse familie in Mexico stad, eind jaren ’70. De moeder Sofia (Marina de Tavira) probeert het gezin bijeen te houden, maar het gaat duidelijk niet goed in de relatie met haar man (Fernando Grediaga). Samen zijn ze de ouders van hun vier kinderen: Toño, Paco, Pepe en Sofi. Drie jongens en een meisje. Ook de moeder van Sofia (Verónica García) is altijd in de buurt. En alsof het huis dan nog niet vol genoeg is, heeft de familie fulltime huishoudelijke hulp. Cleo (Yalitza Aparicio) is toegewijd aan het zo soepel mogelijk runnen van het huishouden. Aan de ene kant is ze het hulpje die de kleren van de kinderen opruimt, drinken voor ze pakt en de hondenpoep moet opruimen. Op andere momenten is ze onderdeel van de familie en schuift ze aan als het hele gezin een film zit te kijken. Eén ding is zeker: de kinderen zijn gek op haar en zien haar duidelijk als een soort tweede moeder. Dit ogenschijnlijk lieflijke gezinsleven wordt verstoord wanneer vader steeds langer wegblijft op zijn zakentrips. En ook in het leven van Cleo vind er een grote en schokkende gebeurtenis plaats.

Alfonso Cuarón is de zoveelste grote regisseur die Netflix kiest als platform om zijn nieuwste werk uit te brengen. Roma heeft een beperkte bioscooprelease, maar verreweg de meeste kijkers zullen deze film via het streamingplatform zien, gewoon lekker thuis op de bank. De visionaire regisseur van Children of Men en Gravity staat echter bekend om zijn prachtige, soms overweldigende beelden. Roma is hier geen uitzondering op en is een lust voor het oog. Dit neemt niet weg dat er ook op een kleiner scherm veel te genieten is, maar ergens in het achterhoofd vraag je je wel af hoe de film op het witte doek over zou komen. Roma heeft overigens wel een duidelijk andere visuele stijl dan zijn voorgaande films. Dit komt waarschijnlijk doordat zijn vaste cameraman niet kon, waarna Cuarón dan maar besloot om zelf ook de cinematografie te doen. Roma is veruit zijn meest persoonlijke film tot nu toe. Naar eigen zeggen komt ongeveer 90% van de scènes uit zijn eigen jeugdherinneringen. Daarnaast komt bijna driekwart van de meubels uit de huizen van zijn families. En als kers op de taart is de hele film op locatie gefilmd in Mexico stad. Het is dus realisme boven alles en dat geldt ook voor de verdere uitwerking van de film. Zoals genoemd is de visuele stijl heel anders dan bij zijn eerdere films. De camera is niet handheld maar bijna altijd strak gericht op de hele set. Soms beweegt de camera op een soort rails mee met de personages die in beweging zijn. Cuarón zijn keuze is zo gewaagd omdat er weinig montage is en vrijwel geen close-ups zijn van gezichten of andere details. Hierdoor wordt je als kijker praktisch niet gestuurd door de regie en moet je zelf maar beslissen op welke aspecten uit de scène je de focus legt. Dit voelt wat ongemakkelijk in het begin, maar na een tijdje voelt het juist heel intiem. Alsof je even mee mag kijken bij een echt gezin met al hun dagelijkse en minder dagelijkse sores. Velen vinden Roma een meesterwerk. Ondergetekende kan zich (nog) niet in die rij aansluiten. De film kan afstandelijk overkomen en ook het gebrek aan plot is soms een nadeel. De film duurt ruim twee uur, maar er gebeurt niet altijd evenveel. Richting het einde van de film zijn er wel veel ontwikkelingen en wordt de film meteen een stuk meer boeiend. En dan hebben we in deze recensie nog niet eens genoemd dat de film in zwart/wit is opgenomen. Het effect hiervan is vooral dat alles er nog meer beeldschoon uitzien. Vele shots en scènes zou je zo willen inlijsten. Feit is in ieder geval dat Roma een van de meest bijzondere films van het toch al speciale filmjaar 2018 is. Er is genoeg te beleven en te bewonderen, ongeacht of de film je nu wel of niet in het hart weet te raken.

Medium: Streaming
Speelduur: 135 min
Uitgever: Netflix

We zien zomaar een middenklasse familie in Mexico stad, eind jaren ’70. De moeder van vier kinderen heeft een getroebleerde relatie met haar man. De huishoudster is onderdeel van de familie en maakt een grote gebeurtenis mee in haar leven. Alfonso Cuarón is de zoveelste grote regisseur die Netflix kiest als platform om zijn nieuwste werk uit te brengen. Roma is een van de meest bijzondere films van het toch al speciale filmjaar 2018. Er is genoeg te beleven en te bewonderen, ongeacht of de film je nu wel of niet in het hart weet te raken.