Todos Lo Saben

31-01-2019

6.5

Todos Lo Saben (DVD)

Voor het huwelijksfeest van haar zusje Ana (Inma Cuesta) keert Laura (Penélope Cruz) terug naar haar geboortedorp in Spanje. Laura’s dochter Irene (Carla Campra) is mee, Laura’s man Alejandro (Ricardo Darin) blijft achter in Argentinië vanwege zijn werk. Het huwelijk is om door een ringetje te halen en tot in de puntjes verzorgd. Het hele dorp is uitgerukt en geniet volop, de bourgondische wijnboer Paco (Javier Bardem), een oude bekende van Laura, voorop. Dan is er plots de kater dankzij te goed gevulde glazen en het in de wind slaan van adviezen om nu echt naar bed te gaan. Maar veel erger nog, Irene is verdwenen.

Todos Lo Saben (Iedereen weet het) is de negende samenwerking van het Spaanse ‘Power Couple’ Penélope Cruz en Javier Bardem, geschreven en geregisseerd door  de Iraniër Asghar Farhadi (A Separation, The Salesman). Het is een goed geacteerd, prachtig geënsceneerd drama. Alles is erg serieus en redelijk zwaar, wat Todos Lo Saben niet voor iedereen maakt. Het verhaal is echter nergens echt indringend of origineel. Het tempo is niet heel erg hoog in de film en de aanwezige twists zijn redelijk voorspelbaar. De film is zeker goed gemaakt en zit van de eerste tot de laatste minuut goed in elkaar, echter brengt – zeker voor doorgewinterde kijkers – Todos Lo Saben nergens iets nieuws, verfrissends of echt herinneringswaardig. Buiten het acteerwerk. Het zijn de acteurs waar je voor Todos Lo Saben zou moeten kijken. Penélope Cruz is nog zo charmant als altijd en acteert vol passie, hoewel hier en daar op het melodramatische af. Ricardo Darin en zij hebben een mooie dynamiek en de onbesproken pijn in hun spel spreekt boekdelen. Javier Bardem, die zelfs het menu van de lokale snackbar gravitas geeft, is buiten enkele scènes vrij ingetogen maar overduidelijk vol twijfel en emoties. Je begrijpt hun keuzes, ook al sta je er als kijker niet altijd achter. De natuurlijke chemie van Cruz en Bardem is een belangrijk aspect van Todos Lo Saben, maar gedurende de film sporadisch en stijlvol aangestipt. Het is duidelijk dat die twee elkaar een lange tijd kennen, wat Todos Lo Saben emotionele impact geeft. Relatieve nieuwkomer Carla Campra heeft vuur in haar ogen waar filmliefhebbers in de toekomst hopelijk nog veel van mogen zien. Al met al is Todos Lo Saben een redelijke film die buiten het sterke acteerwerk nergens echte indruk maakt.

Jaar: 2019
Speelduur: 127 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083131377

• Interview

Todos Lo Saben is op deze DVD-uitgave te bekijken in het anamorfe 1.85:1 beeldformaat. De film bestaat uit voornamelijk bruintinten, maar heeft hierbinnen veel variatie. Todos Lo Saben is vrij klassiek gefilmd met mooie wijde beelden en vrij kalme camerabewegingen. Dit is af en toe erg interessant om naar te kijken. De belichting is simpel, maar effectief. Het contrast is redelijk, waardoor kleuren mooi naar voren komen maar is sommige scènes sommige tinten redelijk (ongewenst) in elkaar overvloeien. Er is sprake van een diepe zwartwaarde. De scherpte van de beelden is redelijk, met redelijke detaillering, maar zeker in de wijdere shots een stuk minder. De donkere scènes kennen af en toe wat ruis. Buiten lichte edge-enhancement en compressieblokken zijn er geen andere artefacten te bespeuren. Al met al prima voor een DVD-uitgave.

Er is zowel een Spaans- als een Franstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack aanwezig op deze DVD-uitgave van Todos Lo Saben. Hieronder volgt een review van de originele Spaantalige track. Het gesproken woord is scherp via het middenkanaal te horen. De film is redelijk zwaar in dialogen, dus het is fijn om elk gesprek goed te kunnen volgen, ook al schreeuwt men soms  - geheel in gepassioneerde Spaanse stijl – dwars door elkaar heen. De geluidseffecten zijn niet al te gelaagd en staan ook niet heel uitgesproken in de mix. Ze zijn effectief, maar missen enige wow-factor om echt impact te maken. De surroundkanalen presenteren naast de geluidseffecten ook de omgevingsgeluiden, die juist weer prima gelaagd zijn. Zeker de scènes op het huwelijksfeest, in de kerktoren of tijdens een regenstorm krijgen afdoende ambiance mee. Concluderend een goed audiotrack, hoewel niet zonder kanttekeningen.

Op deze DVD-uitgave van Todos Lo Saben staat een stationair hoofdmenu waarin er een keuze is voor een Nederlands- of Franstalige ondertiteling. De film is integraal of vanaf één van de negen hoofdstukken af te spelen. Naast de trailer voor Todos Los Saben is er ook een extra getiteld Interview aanwezig

Trailer Todos Los Saben (2 min.)
Een redelijk goede weerspiegeling van de film, die Todos Lo Saben misschien wel iets meer als een thriller neerzet dan het persoonlijk drama dat de eigenlijke film daadwerkelijk is.

Interview (45 min.)
Javier Bardem bespreekt in circa 5-10 minuten zijn motivatie om in Todos Lo Saben te spelen en de gelaagdheid die de film volgens hem heeft. De overige tijd gaat schrijver/regisseur Asghar Farhadi in redelijke diepte in op het schrijven en de gedachtes achter de film, het kiezen van de acteurs en filmlocatie en de moeilijkheden om als Iranees een film in Spanje op te nemen. Zeker het stuk van Farhadi is erg interessant.

Na een huwelijksfeest blijkt de jonge Irene spoorloos verdwenen. Moeder Laura is radeloos, maar krijgt gelukkig hulp van dorpelingen, waaronder de passionele Paco. Todos Lo Saben is een zeer sterk geacteerde film die daarbuiten echter volledig binnen de lijntjes kleurt. Het vrij simpele verhaal wordt omhoog gehouden door Cruz en Bardem, maar heeft daarbuiten weinig (nieuws of noemenswaardig)  om het lijf. Deze DVD-uitgave kent een redelijk goede beeldkwaliteit. Ook voor een DVD is er sprake van prima audio. De extra’s zij een leuke toevoeging. Dan toch maar weer een keer Vicky Christina Barcelona kijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.