Happytime Murders, The

18-02-2019

5.5

Happytime Murders, The (Blu-ray)

Oud-detective Phil Philips (Bill Barretta) heeft een redelijk succesvolle carrière als privédetective in Los Angeles. Hij begeeft zich met plezier in de onderwereld om mens en pop die aan de verkeerde kant van de wet wandelt op te sporen. Dan wordt er een acteur uit de populaire kinderserie The Happytime Gang vermoord. En al snel een volgende. Philips ziet al snel een patroon en gaat ermee naar zijn oude werkgever de politie. Aldaar wordt hij  onwillig in contact gebracht met zijn oud-partner Connie Edwards (Melissa McCarthy). Hun onderlinge haat is groot, maar het steeds hoger wordende aantal dode The Happytime Gang-castleden dwingt Philips en Edwards wederom de handen ineen te slaan. Zonder hen is geen mens of pop veilig.

The Happytime Murders is het resultaat van een decennia oud idee van regisseur (en zoon van de legendarische The Muppets-bedenker Jim Henson) Brian Henson. Zijn hele leven heeft hij gespeeld met het idee om een poppenfilm te maken met een harder, volwassener tintje en de wereld te laten zien dat niet alleen kinderen ervan zouden moeten genieten. Het verhaal is een ode aan film noir en buddycop-films en destilleert ook alle bekende clichés uit de genres. The Happytime Murders bevat een goed opgebouwd en solide verhaal, hoewel nergens echt vernieuwend of verrassend. Er zitten genoeg kleine twists in om van te genieten, maar de film leunt vooral op het feit dat het verhaal vertelt wordt met poppen en mensen. Brian Henson zet een zeer natuurlijke en fascinerende wereld neer waar mens en pop met elkaar leven, terugreikend naar Who Framed Roger Rabbit?. De poppen zijn een integraal onderdeel van de The Happytime Murders- wereld en het is een genot om ze zo realistisch mogelijk neergezet te zien worden zonder dat er ooit vergeten wordt dat het toch nog om poppen gaat. Melissa McCarthy’s aandoening in de film door een transplantatie van een poppen-orgaan is simpel, maar geniaal. De film is zeer grof in taalgebruik en handelingen; een duidelijke neiging om een zo volwassen mogelijk imago neer te zetten. Hier en daar zoekt men duidelijk de grenzen van het fatsoen op, maar de film zelf is redelijk gebalanceerd en is nergens volledig het ‘gross-out’ festijn zoals de trailers voor The Happytime Murders doet suggereren. Buiten enkele rustige, karakter gedreven momenten, zijn er ook verschillende vrij serieuze scènes of momenten waar je als kijker naar een solide detectivefilm zit te kijken. Brian Henson en zijn team heeft duidelijk heel veel plezier gehad in het maken van de film en er nog meer liefde in gestopt. Bill Barretta is een prachtige Philip Marlowe-esque verschijning die de film zijn gravitas geeft. Melissa McCarthy is – zeker voor haar doen – erg ingetogen en toont duidelijke liefde voor de film door zich 110% te geven in elke scène. Het poppenwerk is vanzelfsprekend van de bovenste plank en alle bijfiguren zoals Joel McHale, Maya Rudolph of Elizabeth Banks zetten duidelijk hun beste beentje voor.  Het is alleen de vraag wie er wil kijken naar een soms erg smerige, vrij clichématige detectivefilm. Stiekem is hij wel het proberen waar en ben je als kijker in ieder geval gedurende de gehele tijd gefascineerd en zelf vermaakt.

Genre: Detective, Komedie
Jaar: 2019
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875860

The Happytime Murders wordt op deze BD-uitgave gepresenteerd in niet anamorfe 2.39:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De Blu-ray disc is dubbellaags en voor circa 30GB beschreven.

De film oogt zeer fris en scherp. Er is sprake van een vrij hoog contrast waardoor kleuren er echt uitspringen. The Happytime Murders is erg kleurrijk, zeker wanneer het op de poppen aankomt, waardoor je als kijker continu geboeid blijft en de beelden zeer divers en sprekend zijn. De zwartwaarde is tevens erg hoog, waardoor ook de donkere tinten goed naar voren komen en The Happytme Murders een redelijk ‘cartoon’-gehalte heeft. Alles oogt behoorlijk scherp, hoewel hier en daar in de wijdere shots het detail iets wegvalt. De beelden an sich zitten veel detail wat vooral heel mooi is om te zien bij de verschillende poppen. Een explosie van een poppenhoofd heeft er zelden zo mooi uitgezien. Er is duidelijk getracht om al het poppenwerk zo veel mogelijk met de ‘live action’ te laten samenkomen en de pluche personages ook zo ‘menselijk’ mogelijk te laten ogen en door green screen en CGI elk teken van menselijke interferentie weg te nemen. Dit oogt soms wat knullig of net niet helemaal echt, maar dit voegt alleen maar toe aan de charme van The Happytime Muders. Buiten lichte compressieblokken in donkerdere scènes zijn er geen artefacten te bespeuren. Al met al een prima beeldkwaliteit.

Deze BD-uitgave van The Happytime Murders heeft het originele Engelstalig, maar ook een Franstalig DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack (16bit/48kHz). Hieronder wordt alleen het eerstgenoemde kanaal besproken. De film is een duidelijke hommage aan film noir, dus heeft vanzelfsprekend een voice-over van het hoofdpersonage. Bill Barretta’s kalme, wat zware stem klinkt scherp en helder via het middenkanaal. De overige dialogen worden ook op deze manier gepresenteerd en zijn ondanks de soms hoge piepstemmetjes of geprevel altijd goed te verstaan. De geluidseffecten zijn vrij gelaagd en een belangrijk onderdeel van The Happytime Murders. Door deze geluidseffecten komen de poppen echt tot leven en is de film erg dynamisch. Via de surroundkanalen zijn de omgevingsgeluiden te horen die niet direct een belangrijke rol spelen, maar duidelijk voor afdoende ambiance zorgen. Zoals in elke goede film noir kent The Happytime Murders prima begeleidende muziek die – in een modern jasje – niet zoals de echte grote klassiekers een eigen personage te noemen is, maar zeker meehelpt aan het zeer sfeervolle karakter van de film.

In het stationaire hoofdmenu kan er gekozen worden voor Nederlands- of Franstalige ondertiteling. Er zijn geen extra’s op deze BD-uitgave aanwezig.

Wanneer er steeds meer castleden van de geliefde serie The Happytime Gang op onnatuurlijke wijze het leven laten, slaat Phil Philips tegen wil en dank de handen ineen met oud-collega en detective Connie Edwards. The Happytime Murders is een duidelijke film voor volwassenen die een simpel verhaal vertelt, maar overtuigend met liefde gemaakt is. De humor is nogal gewaagd en de toon soms wat grof, maar er zit genoeg in om je als kijker zeker mee te vermaken. Deze BD-uitgave kent een prima beeldkwaliteit. Ook over het geluid is er niet veel te klagen. Het complete gebrek aan extra's is wel jammer te noemen. Muppets met een volwassen twist!