Vice

31-10-2019

7

Vice (DVD)

Dick Cheney (Christian Bale) is een bureaucraat in hart en nieren die precies weet hoe hij de mensen om hem heen moet bespelen om de doelen in zijn persoonlijke agenda te bereiken. Als assistent van Donald Rumsfeld (Steve Carrell), de latere minister van Defensie, leert hij Washington D.C. en al diens gekronkel kennen. Als CEO van een grote oliemaatschappij brengt hij de fijne kneepjes van de machtspolitiek in praktijk. Dan komt zijn absolute meesterslag; het vice presidentschap van de Verenigde Staten. Normaal gesproken een vrij symbolische positie zonder mandaat, maar onder president George W. Bush (Sam Rockwell) heeft Cheney als 'Nummer Twee' een ongeëvenaarde hoeveelheid macht. Na de aanslagen op het World Trade Center in New York op 11-09-2001 ziet hij zijn kans schoon om Irak binnen te vallen en de grote hoeveeltijd olie voor zichzelf en zijn vrienden veilig te stellen. De daders van '9/11' komen uit Afghanistan en er is totaal geen link tussen hen en Irak of diens dictator Saddam Hoessein? Dat is voor Cheney geen onoverkomelijk probleem. De acties en beslissingen van Cheney hebben de wereld voorgoed veranderd. Maar de man zelf is altijd in de schaduwen gebleven.

Regisseur Adam McKay gooide in 2015 hoge ogen met The Big Short, een intelligente film over de kredietcrisis. Intellectuele inhoud en duiding van de staat van onze wereld werden daar gecombineerd met knap acteerwerk en bovenal gewoon puur entertainment. Het leverde hem de Oscar voor beste screenplay op in dat jaar. In 2018 probeert hij dit met Vice nog eens dunnetjes over te doen. Ditmaal staat niet de bankensector onder het vergrootglas, maar de politiek. En specifiek voornamelijk de tumultueuze periode na 11 september 2001, de periode waarin George W. Bush president was. Het leverde opnieuw een rits aan erkenning op, waaronder maar liefst 8 Oscarnominaties. Alleen de make-up en hairstyling afdeling mocht er ditmaal één naar huis nemen. Dit is terecht, want de transformaties die de acteurs hier ondergaan is zeker een van de sterkste punten van de film. Christian Bale staat er sowieso om bekend dat hij fysiek en mentaal tot het uiterste gaat voor zijn rollen. Hij is hier bijna onherkenbaar door een dikke laag make-up en een zo mogelijk nog dikkere buik. Hoewel dit soort zaken zeker helpen voor de geloofwaardigheid, ligt het niet in de kern van de kwaliteit van de film. Is Vice net zo goed als The Big Short? Nee, helaas bij lange na niet. De aanpak is bijna identiek. Compleet met een personage dat tegen de kijker praat om zaken soms wat nader uit te leggen. Maar wat in The Big Short zo goed werkte, werkt in Vice vaak averechts. De montage is behoorlijk ongebruikelijk en is vooral heel erg sturend. Bepaalde scènes bestaan uit een montage van dialoog en allerlei metaforische of historische beelden die deze uitspraak dan kracht bij moeten zetten. De boodschap is duidelijk: Cheney en iedereen om hem heen deugde niet. McKay tracht rond het einde van de film kijkers duidelijk een spiegel voor te leggen en het type film wat hij maakt te bekritiseren (hij neemt zowel de kijker op de hak en geeft Cheney een monoloog direct de camera in waarin deze stelt dat iedereen in zijn positie exact hetzelfde zou doen en dat hij nooit excuses zal maken), maar voor een groot deel zal dit smaken naar mosterd na een al veel eerder al verteerde maaltijd. Wie geboren is in of na de jaren ’90 zal misschien nog wat nieuwe dingen leren, maar kijkers die bewust deze gebeurtenissen en politieke schaakzetten meegemaakt hebben zullen weinig extra inzichtten krijgen. Vice tracht een inkijk te geven in een man die notoir op zichzelf is. Het eindresultaat is interessant en dynamisch, maar de vraag is hoeveel ervan waar is. De rolinvulling is heel goed gedaan en het acteerwerk van hoog niveau. Door de enorme hoeveelheid plot krijg je nooit de kans om je te vervelen. Vice is dus zonder meer onderhoudend. Er had echter veel meer in kunnen zitten als er gekozen was voor een iets meer gelaagde weergave van zaken.

Genre: Biografie, Drama, Komedie
Speelduur: 128 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045250003

Op deze DVD-uitgave van Vice wordt de film gepresenteerd in een anamorf 2.35:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit is redelijk, maar nergens echt uitmuntend. De scherpte fluctueert van scène tot scène en sommige delen van de film zijn wat donker. Het contract is vrij hoog wat ook zorgt voor enkel mooi verzadigde kleuren en het ideevan een verhoogde realiteit in de hand speelt. Doordat Vice vooral bestaat uit bruin- en grijstinten valt dit echter niet heel erg op en lijken sommige scènes een samensmelting van donkere vlakken. De zwartwaarde is wel hoog. De verschillende momenten met CGI, waarbij vooral acteurs uit de film in archiefmateriaal zijn geplakt, zijn helaas lachwekkend knullig en ogen erg nep. Buiten lichte edge-enhancement zijn er geen artefacten te bespeuren.

Vice kent twee audiosporen op deze DVD-uitgave; een Engels- en een Franstalige Dolby Digital 5.1-track (448kb/s). Net als de enscenering en de camerabeelden wordt er ook geluidstechnisch getracht een zeer dynamische film neer te zetten. De soundtrack zorgt via de surroundkanalen voor een duidelijk ritme en geeft kijkers steeds iets nieuws te horen om de aandacht erbij te houden. Dialogen zijn voor het grootste deel scherp via het middenkanaal en soms via de surroundkanalen te horen, maar klinken af en toe wat hol. De geluidseffecten zijn zeer gelaagd en spelen een bewuste actieve rol in de film. Voor een DVD-uitgave prima.

Bij het opstarten van deze DVD is het mogelijk om te kiezen voor Nederlandse of Franse ondertiteling. Na enkele promotionele trailers wordt Vice integraal afgespeeld. Er zijn geen menu of extra's aanwezig.

Dick Cheney heeft een fascinerende carrière gehad en kende ondanks zijn positie als '2e man van Amerika' een gigantische macht en invloed. Zijn beslissingen hebben tot op de dag van vandaag effect. Vice is een dynamische, gelikte maar ook sturende en weinig genuanceerde film, waarbij de montage je behoorlijk op de zenuwen kan gaan werken. Het acteerwerk en de dialogen zijn van hoog niveau en er is in ieder geval visueel succesvol getracht echt in de huid van bijvoorbeeld Cheney, Bush Jr. en Rumsfeld te kruipen. Je als kijker vervelen doe je zelden, maar de echte boodschap van Vice komt niet helemaal goed uit de verf. Er had veel meer in kunnen zitten als er gekozen was voor een iets meer gelaagde weergave van zaken. De beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave is redelijk, hoewel nergens heel erg bijzonder. Het geluid is soms wat hol, maar zorgt voor een groot deel van de sfeer van Vice. Het totale gebrek aan extra's is zeker zonde.