Mauritanian, The

01-11-2021

7.2

Mauritanian, The (Blu-ray)

The Mauritanian vertelt het waargebeurde verhaal van Mohamedou Ouid Slahi (Tahar Rahim), die door de Amerikaanse regering werd opgepakt voor de aanslagen op 9/11 en zonder enige vorm van rechtspraak gevangen werd gezet in Guantamo Bay. Net wanneer hij alle hoop dreigt te verliezen, vindt hij bondgenoten in de idealistische advocaat Nancy Hollander (Jodi Foster) en haar assistent Teri Duncan (Shailene Woodley). Samen worden ze geconfronteerd met talloze obstakels in een wanhopige zoektocht naar gerechtigheid. Ze worden tegengewerkt door militair aanklager Stuart Couch (Benedict Cumberbatch), maar hun controversiële pleidooi en het bewijsmateriaal, onthullen uiteindelijk een schokkende samenzwering die tot diep in het Amerikaanse rechtssysteem doordringt.

The Mauritanian is een film geregisseerd door Kevin MacDonald (The Last King of Scotland, State of Play) en met o.a. Jodie Foster en Benedict Cumberbatch in de hoofdrollen. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal waarbij een gevangene die werd gearresteerd in Afghanistan bij de nasleep van 9/11 en zonder aanklacht onterecht meer dan 20 jaar werd vastgehouden in de gevangenis in Guantanamo Bay. De film heeft bekende namen gestrikt voor de hoofdrollen en vooral Jodie Foster zie je niet meer vaak spelen in een film dus dan is het altijd interessant om haar aan het werk te zien. De film laat aan het einde ook de "echte" mensen zien waarop de personages zijn gebaseerd en dat geeft de film direct een grote authenticitische waarde mee. Verder heeft de film een sterk script en goede hoofdrolspelers, maar ergens mist de film toch wat impact. En dat is wellicht te wijten aan het feit dat er al best wat films zijn gemaakt rond 9/11 en de nasleep ervan. Ook zijn de misstanden rondom Guantanamo Bay al ruimschoots bekend en besproken en is de schok daarom minder groot als je als kijker verneemt in de film dat er veel gevangenen zonder aanklacht of proces vast ziten of hebben gezeten. Verder vertelt de film de afloop van de rechtszaak van Slahi voornamelijk via een epiloog. Dat komt toch minder indrukwekkend over, ondanks dat er echte nieuwsbeelden worden gebruikt. Verder is dit zeker een goede film en het bekijken waard, maar de impact erna blijft een beetje uit omdat veel al erg breed is uitgemeten in de nieuwsberichten en media.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2021
Speelduur: 129 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372014226

• Interviews

The Mauritanian krijgt op Blu-ray Disc een 1080P HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De transfer is van goede kwaliteit en oogt erg filmisch. Scherpte is erg goed en kleuren komen helder en natuurgetrouw over. Zwartniveau en contrast zijn erg goed, ook in de donkere scènes. Er valt weinig op af te dingen op deze transfer die gewoon erg goed is.

The Mauritanian krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engels gesproken taal. De track is prima en is voornamelijk egconcentreerd op de voorste kanalen. Dialogen zijn prima en netjes hoorbaar. De surround-kanalen worden geslecteerd ingezet tijdens bepaalde scènes en soms levert dat wel een schrikeffect op als je ineens iets hoort uit die kanalen. Dat levert de track een ietwat onevenwichtig karakter op. Verder een prima audiotrack.

Er staat één extra op de Blu-ray Disc van The Mauritanian. Deze is Engels gesproken en niet ondertiteld.

Interviews (37 min)
Diverse leden van de cast en crew gaan in op het verhaal van de film, de karakters die ze spelen en andere aspecten rondom het maken van de film.

In de nasleep van de aanslagen van 9/11 wordt  Mohamedou Ouid Slahi (Tahar Rahim) gearresteerd door het Amerikaanse leger in Afghanistan vanwege zijn vermeende banden met de Taliban. Hij wordt gevangen gezet in Guantanamo Bay en wordt daar vervolgens meer dan 20 jaar vast gezet zonder ook maar enige aanklacht. In de tussentijd wordt hij geholpen door de idealistische advocaat Nancy Hollander (Jodi Foster) maar die wordt danig tegengewerkt door militair aanklager Stuart Couch (Benedict Cumberbatch). The Mauritanian is een film met een sterk script en sterke vertolkingen door de hoofdrolspelers, maar mist helaas wel wat impact omdat alles al bekend is, breeduit is uitgemeten in de media en er al in de afgelopen jaren al best wat films over zijn gemaakt. Desalniettemin is de film zeker het bekijken waard. De Blu-ray Disc bevat prima beeld en een audiotrack die een voldoende scoort. Als extra zijn diverse interviews met de cast en crew toegevoegd. Een prima uitgave.