Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2

01-12-2021

9

Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 (UHD)

Harry Potter (Daniel Radcliffe), Ron (Rupert Grint) en Hermelien (Emma Watson) zijn ontsnapt uit de kelder van de familie Malfidus, maar de zoektocht naar de overgebleven Gruzielementen is nog maar halverwege. Samen met de kobold Grijphaak (Warwick Davis) brengen ze een bezoek aan de bank Goudgrijp, maar voor de laatste Gruzielementen moeten ze terugkeren naar Zweinstein. Maar Zweinstein is in duister gehuld, nu professor Sneep aan het hoofd van de school staat. Uiteindelijk wordt de strijd tussen Harry Potter en Voldemort (Ralph Fiennes) daar ook uitgevochten. Zal de wereld gered worden van “Hij-die-niet-genoemd-mag-worden”?

Dit is het allerlaatste deel uit de succesvolle Harry Potter-reeks. Wat in 2001 begon, eindigt tien jaar later met Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2. Door de jaren heen hebben we Harry, Hermelien en Ron zien groeien, volwassen zien worden. We hebben ze keuzes zien maken tussen het goed en het kwaad. En zoals het een goed verhaal betaamt, heeft het goede uiteindelijk overwonnen. Dat de strijd hard en lang is geweest weten we inmiddels maar al te goed. De door J.K. Rowling geschreven boekenreeks bestaat uit zeven delen, de filmreeks uit acht. Het laatste boek is opgedeeld in twee delen, waarbij het tweede deel – waar we het hier over hebben – verder gaat waar het eerste deel is geëindigd. Toch zit er wel degelijk verschil in structuur tussen de twee delen. Het eerste deel was vrij traag en had een langzame spanningsopbouw. Deel twee bestaat voornamelijk uit actie en nog meer actie, om dan te eindigen in een grote climax. Net als alle andere Harry Potterfilms is het scenario van Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 geschreven door Steve Kloves. Hij heeft het dikke boek bewerkt tot een scenario dat alle belangrijke hoofdlijnen heeft behouden. In het boek wordt veel meer informatie gedeeld en zitten nog veel meer verhaallijnen. Maar Kloves heeft het verhaal, ondanks het weglaten van deze informatie en verhaallijnen, zo aangepast dat je alles blijft snappen en kunt plaatsen hoe het zit met Harry Potter, Professor Sneep of Voldemort. Veel is in overleg blijven gaan met J.K. Rowling zelf, die tot het allerlaatste moment een belangrijke rol in het schrijfproces heeft behouden. Regisseur David Yates, die ook de vorige 3 delen heeft geregisseerd, heeft van dit laatste deel een zeer duistere film gemaakt. De wereld is donker en het leven is zwaar, met maar weinig hoop op een zonnige toekomst. De macht is in handen van slechts een paar duistere figuren. Dat uit zich in de film door de beelden vrij donker te houden en door weinig kleur te gebruiken. De paar mensen die wel hoop houden, waaronder Harry Potter zelf, zorgen ervoor dat de sfeer niet al te droevig wordt. Het is wederom een sterke film, maar gaat zich soms net iets te buiten aan actiescènes. Het mist een beetje de spanningsopbouw uit het vorige deel. Twee uur continue actie, met een korte epiloog, vraagt veel energie van de kijker. Maar het is een waardige afsluiter van een bijzondere filmreeks, waarin geen enkele slechte film zit. En dat is een zeer bijzondere prestatie! De reeks is nu ten einde, er komt geen nieuw Harry Potter-boek en dus ook geen film meer. Tien jaar hebben de belangrijkste acteurs met elkaar samengewerkt. Radcliffe houdt er bijzondere herinneringen, maar ook vooral mooie vriendschappen aan over. Het is klaar nu.

Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 heeft in de jaren al verschillende uitgaven gekregen op DVD, en Blu-ray Disc. Ook is de film op UHD uitgebracht. Voor het 20-jarig jubileum van de eerste film is er een speciale Anniversary Collection - Train Edition uitgebracht, met alle films op UHD en BD, met daarbij vele schijfjes aan extra's ook ook een boekje, kaartjes en filmposter. Dit alles is verpakt in een kartonnen "Zweinstein-Express", de bekende trein uit de films. In de set zitten 3 dikke keepcases: één met alle films op UHD, één met alle films op Blu-ray Disc (inclusief de extra BD met The Harry Potter Magical Movie Mode van de eerste film), en in de derde keepcases zitten alle BD's met de extra's. In de recensies van de afzonderlijke films uit deze collectie wordt de UHD+BD-combinatie besproken, omdat die op deze wijze ook los wordt verkocht. In de recensie van de Train Edition worden de BD's uit de derde keepcases besproken, namelijk alle extra's. In deze recensie wordt dus de UHD+BD-uitgave besproken. De BD die is bijgevoegd is de Ultimate Collector's Edition, waarop helaas slechts twee extra's staat. Deze editie wordt hier besproken.

Genre: Avontuur, Fantasy
Jaar: 2011
Speelduur: 130 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 5051889604921

• Maximum Movie Mode
  • Focus Points

Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 krijgt op UHD een geupscalede 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en met HDR10-beeldverbetering. De transfer is er goed, vooral op het gebied van scherpte en detaillering. De films worden steeds donkerder van toon, en dat zie je ook in het (gebrek aan) gebruik van kleuren en de vele donkere scènes is slecht verlichte kamers en grotten. HDR10 gaat hier erg goed mee om en zo zie je een mooie schakering van kleuren en veel schaduwdetail.

De Blu-ray Disc van Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 krijgt een 1080P HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat. De transfers op de BD's verbeteren naar mate de jaren van Harry Potter verstrijken en ook deze is geen uitzondering. Een prima BD-transfer op het gebied van scherpte, kleuren, contrast en schaduwdetail.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 ukrijgt op UHD een uitstekende DTS:X-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse. Een erg actieve en agressieve track met volop surroundactiviteit over alle kanalen, inclusief het hoogtekanaal. Een erg sterke track die goed wordt ondersteund in het laag door de subwoofer.

Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 krijgt op BD een prima DTS-HD MA 5.1-track mee. Zoals verwacht wat meer directioneel ingesteld maar een erg goede track. Dialogen zijn netjes verstaanbaar en alle effecten worden goed verspreid over alle kanalen. Een prima audiotrack.

Op zowel de UHD als de BD staat een Nederlandse audiotrack in Dolby Digital 5.1.

Zoals bekend staan er geen extra's van Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 op de UHD, en de BD heeft helaas weer alleen de extra's van het eerste schijfje van de Ultimate Collector's Edition (alleen uitgebracht in Amerika). De 3D-uitgave van deze film die in Nederland is uitgeracht bevat ook een derde schijf met extra's (en is dezelfde als het schijfje in de Ultimate Edition-uitgave).

Maximum Movie Mode
PiP-optie waarbij je als kijker veel achtergrondinformatie kan bekijken over het maken van de film.

Focus Points
Het bestaat uit een aantal korte ‘making of’ featurettes. De featurettes behandelen aan de hand van een specifieke scène diverse onderwerpen die met de filmproductie te maken hebben. Alle featurettes zijn los te bekijken of aaneengesloten af te spelen. Een andere optie is om de ‘focus points’ tijdens het kijken naar de film te bekijken. Tijdens de film verschijnt dan op gezette momenten een gouden disc symbool in beeld. Druk je dan op enter, dan wordt de bewuste featurette afgespeeld, waarna de film weer verder gaat.

Harry Potter, Ron en Hermelien zijn nog op zoek naar de laatste vier Gruzielementen. Dat brengt ze uiteindelijk naar Zweinstein, waar ook de laatste strijd tussen Harry en Voldemort wordt uitgevochten. Harry Potter en de Relieken van de Dood – deel 2 is een waardige afsluiter van een bijzondere filmreeks rond de tovenaarsleerling Harry Potter. Dit laatste deel heeft een duistere sfeer die uitstekend in beeld en geluid op Blu-ray Disc is vastgelegd. Via de vele extra’s krijg je veel informatie over de achtergronden van de film. Als aflsuiter van de serie krijgt gelukkig ook Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 een technisch solide UHD+BD-uitgave.