Downton Abbey: A New Era

12-09-2022

7

Downton Abbey: A New Era (Blu-ray)

De langverwachte terugkeer van Downton Abbey volgt de Crawleys en hun personeel terwijl ze een filmploeg en glamoureuze sterrenverwelkomen voor de opnames van en nieuwe stomme film. Ondertussen gaan andere leden van de familie op een groots avontuur naar een villa in Zuid-Frankrijk om en mysterie te ontrafelen over het verleden van de gravin-weduwe.

Downton Abbey: A New Era is een vervolg en een nieuw begin ten opzichte van de eerste biosccopfilm uit 2010. De film is geregisseerd door Simon Curtis (Woman in Gold) en deze film zijn zijn eerste voetsporen in het Downton Abbey-universum. De film is geschikt voor zowel nieuwe als fevente kijkers van de TV-serie (waarvan seizoen 2 en 3-deel 1 hier besproken zijn) en de film. Toch is er vermoedelijk voor de fervente kijker en kenner meer plezier te beleven. Als nieuwe kijker krijg je verder geen introductie van de karakters (de film opent met een bruiloft waarvan je als nieuwe kijker totaal niet weet wie het zijn, en de blije gasten ook niet). Het voelt een beetje alsof je op een verjaardag komt en de rest kent elkaar, en jij als enige kent niemand. Verder is het verhaal wel redelijk op zichzelf staand, en wordt er niet verwezen naar eerdere gebeurtenissen in de eerste film of serie. Het is een typische Britse film, met de bekende droge en soms cynische Britse humor en degelijkheid. Het is wel overduidelijk te zien dat de makers en acteurs zichtbaar lol hadden in hun rollen en het maken van de film. Iedereen speelt zijn rol met verve en vooral Maggie Smith weet elke scène extra op te lichten waarin zij speelt. Voor fans van de serie en van de eerste film is deze film vermoedelijk een must-have en een mooie afsluting van de oude serie en opstap naar een nieuw tijdperk, voor niet-kenners is dit een aardige kennismaking met het gehele Downton Abbey-universum. Als losstaande film leunt deze film wel een beetje teveel op het feit dat je de karakters al een beetje moet kennen. Wellicht is dat geheel logisch en kon dit niet voorkomen worden, dus als je geïntereseerd bent in alles van Downton Abbey, dan is de tip om toch eerst de TV-serie en de eerste film te bekijken.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2022
Speelduur: 124 min