Black Adam

23-02-2023

6.8

Black Adam (UHD)

Black Adam (Dwayne Johnson) heeft magische krachten gekregen van de tovenaar Shazam duizenden jaren geleden. Hij heeft deze krachten gebruikt voor kwaadaardige doeleinden, waardoor hij eeuwenlang gevangen heeft gezeten. Nu staat hij op het punt om vrij te komen.

Black Adam is het passieproject van acteur en producent Dwayne Johnson, die sinds 2007 veel tijd en moeite in het maken van deze film heeft gestoken. Johnson wilde graag een superheld spelen, en vroeg zijn fans via een online welke hij moest spelen: Shazam of Black Adam. Zijn fans kozen voor de laatste en dit is nogal opvallend voor Johnson, want dit is de "bad guy" en na The Scorpion King heeft hij geen slecht karakter meer gespeeld. Johnson heeft vervolgens veel tijd en energie gestoken in zijn fysieke presentatie van de anti-held, en dat is ook zeker gelukt. Regisseur van de film is Jaume Collet-Serra, bekend van vele redlijk eenzijdige maar vermakelijke actiefilms als UnknownNon-StopThe Commuter, maar ook het erg geslaagde The ShallowsBlack Adam heeft als productie ook nogal wat stof doen opwaaien, want aan het einde van de film komt er een cameo van Superman. En dan niet de anonieme versie uit Shazam, maar gespeeld door Henry Cavill in zijn volle kostuum. Johnson heeft tijdens de overname en het toen leiderloze Warner Bros-concern zijn invloed gebruikt om zijn wens om Cavill in Black Adam te laten spelen doorgedrukt. Daarna kondigde Cavill online aan dat dit de eerste van nieuwe vertolkingen waren van hem als Superman, en vele fans juichten online over zijn terugkeer. Deze euforie was helaas maar van korte duur, want daarna werd bekend dat James Gunn (o.a. The Suicide Squad) en Peter Safran de leiding kregen over DC Studios, en het eerste wat ze deden is een tweede vervolg op Wonder Woman annuleren, en aankondigen dat de rol van Superman zou worden gerecast, zonder een rol van Cavill. De makers willen terug naar een Superman in  zijn meer jongere jaren. Cavill reageerde wel wat teleurgesteld en fans online zijn razend op het nieuwe DC. Black Adam kan helaas niet bijdragen om de bestaande DCEU meer levensvatbaarheid te geven, want de film is helaas niet geslaagd. Het script is nogal generiek en vlak, en buiten Johnson doen vele zijn best, inclusief Pierce Brosnan, maar stijgen nergens boven het gemiddelde uit. Wellicht komt dat omdat je als kijker niet begrijpt waarom Amanda Waller na The Suicide Squad nu laat kiezen voor een groep redelijk anonieme superhelden om Black Adam te bestrijden. En ook waarom nu de Justice League ineens niet beschikbaar is. Verder is het verhaal verder voorspelbaar en is er niet echt een noodzaak voor de strijd die geleverd wordt. Dit helaas ondanks alle bekende karakters en hints naar DCEU-gebeurtenissen die in de film zitten. Black Adam past op zich prima in het DCEU-universum en is leuk en onderhoudend, maar zal nergens potten breken om meer films binnen het DCEU te rechtvaardigen, helaas.

Black Adam wordt op Blu-ray Disc en 4K UHD uitgebracht. De laatste versie krijg ook een uitgave in een Steelbook, en deze versie wordt hier besproken.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Jaar: 2022
Speelduur: 124 min
Verpakking: UHD Steelbook
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Frans
  • Dolby Atmos - Spaans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
EAN: 5051888263037

• A Flawed Hero
  • A New Type Of Action
  • New Tach In An Old World
  • Taking Flight
  • Costumes Make The Hero
  • From Soul To Screen
  • Kahndaq: Designing A Nation
  • The History Of Black Adam
  • The Rock Of Eternity
  • Who Is The Justice Society ?

Black Adam krijgt op UHD een native 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. De transfer bevat HDR10 en Dolby Vision kleurverbetering en de film is met de laatste bekeken. De transfer is uitstekend. Black Adam bevat veel zwart en goud en verder veel aardse kleuren. De transfer geeft deze uitstekend weer met daarbij een goed contrast en zwartniveau. Verder zijn schaduwdetaillering en detaillering bij donkere en slecht verlichte scènes heel erg goed. Een geweldig goede transfer.

Black Adam krijgt op BD een 1080p HD-transfer, ook uitgevoerd in 2.40:1. De transfer is uitskend en bevat veel scherpte, een goede kleurstelling en een goed contrast- en zwartniveau. Details in donkere en slechte verlichte scènes zijn verder prima te noemen. Een prima transfer voor BD.

NB: Screenshots zijn afkomstig van de UHD.

UHD+BD
Zowel de UHD als de BD van Black Adam krijgen Dolby Atmos-tracks mee in de oorspronkelijke Engelse taal en met een Dolby TrueHD 7.1-track als basis. En deze audiotracks zijn zeer in orde, alleen wat direct opvalt is de ondersteuning in het laag. Dat is wat minder aanwezig en maakt de track af en toe een beetje dun. Verder is de track erg ruimtelijk en dynamisch en bevat genoeg spreiding en detaillering. Een prima en actieve track, alleen had deze wat meer "punch" in het laag mogen hebben.

Black Adam krijgt een best uitgebreid pakket aan extra's mee, die allemaal op de Blu-ray Disc staan. Op de UHD staan geen extra's. Beide discs worden verpakt in een mooie matzwarte steelbook met glossy details en mooi (inside) artwork. Alle extra's zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Black Adam: A Flawed Hero (5 min)
Een featurette over de plus- en minpunten van het karakter Black Adam.

A New Type Of Action ( 6 min)
Meer achtergrondinformatie over de actiescènes en het maken ervan.

New Tach In An Old World (5 min)
Interviews met o.a. de productie ontwerper over het uiterlijk en de gebruikte voorwerpen in de film.

Taking Flight (4 min)
Wat meer informatie over de gebruikte CGI en andere effecten.

Costumes Make The Hero (9 min)
Deze featurette vertelt meer over het maken van alle kostuums in de film.

From Soul To Screen (6 min)
Hier wordt meer verteld over hoe het karakter Black Adam werd vertaald naar een filmkarakter.

Kahndaq: Designing A Nation (7 min)
Hier wordt meer informatie gegeven over het maken van deze fictieve natie.

The History Of Black Adam (10 min)
Hier krijg je meer achtergrondinformatie over het karakter Black Adam in de comics.

The Rock Of Eternity (5 min)
Meer informatie over dit belangrijke element uit de comics.

Who Is The Justice Society? (14 min)
Deze featurette gaat over wie exact de Justice Society zijn.

Black Adam (Dwayne Johnson) heeft magische krachten gekregen van de tovenaar Shazam duizenden jaren geleden. Hij heeft deze krachten gebruikt voor kwaadaardige doeleinden, waardoor hij eeuwenlang gevangen heeft gezeten. Nu staat hij op het punt om vrij te komen. Black Adam kan helaas niet bijdragen om de bestaande DCEU meer levensvatbaarheid te geven, want de film is helaas niet geslaagd. Het script is nogal generiek en vlak, en buiten Johnson doen vele zijn best, inclusief Pierce Brosnan, maar stijgen nergens boven het gemiddelde uit. Wellicht komt dat omdat je als kijker niet begrijpt waarom Amanda Waller na The Suicide Squad nu laat kiezen voor een groep redelijk anonieme superhelden om Black Adam te bestrijden. En ook waarom nu de Justice League ineens niet beschikbaar is. Verder is het verhaal verder voorspelbaar en is er niet echt een noodzaak voor de strijd die geleverd wordt. Dit helaas ondanks alle bekende karakters en hints naar DCEU-gebeurtenissen die in de film zitten. Black Adam past op zich prima in het DCEU-universum en is leuk en onderhoudend, maar zal nergens potten breken om meer films binnen het DCEU te rechtvaardigen, helaas. Black Adam krijgt een degelijke technische presentatie op 4K UHD met daarbij een aantal extra's en verpakt in een mooie Steelbook.