Batman: Mask of the Phantasm

27-09-2023

8

Batman: Mask of the Phantasm (UHD)

Wanneer de oude liefde van Bruce Wayne, Andrea Beaumont, terugkeert in zijn leven, vraagt Bruce zich af of hij als zijn alter ego Batman Gotham City moet blijven beschermen. Maar die twijfel is van korte duur wanneer de meest beruchte maffiabazen van de stad worden omgebracht en de verdenking op onze gemaskerde held valt. The Dark Knight wil zijn naam zuiveren en onthult een nieuwe gemaskerde wreker: The Phantasm. Deze animatiefilm met een duister tintje is gebaseerd op de populaire tv-serie Batman: The Animated Series waarin Warner Brothers voor het eerst gebruikmaakte van computergegenereerde beelden. Het verhaal is geïnspireerd op de zwart-wit film en zet de Batman-erfenis voort met een duister geheim over The Phantasm en Batmans beruchte aartsrivaal, The Joker.

Batman: Mask of the Phantasm is een DC-animatiefilm uit 1993. De film heeft toentertijd zelfs in de bioscopen gedraaid maar kreeg helaas lage opbrengsten te verduren. Dat is niet helemaal terecht, want deze Batman DC-film is eigenlijk best goed. De film bevat de bekende stemacteur Kevin Conroy als Batman, met daarbij ook Mark Hamill als Joker. Het verhaal ziept het verleden van Batman/Bruce Wayne wat meer uit, en geeft ook veel aandacht aan zijn liefdesleven. De antagonist blijft tot het einde onbekend en dat maakt de film nog wel spannend en meeslepend. Helaas heeft The Joker slecht een bijrol, maar desondanks is dat wel genieten. Een prima DC animatie-film.

Batman: Mask of the Phantasm is in het verleden wel in het buitenland op Blu-ray Disc uitgebracht. Dit jaar krijgt deze fiilm voor de UHD-uigave een volledige nieuwe geremasterde uitgave mee. Deze uitgave, verpakt in een Steelbook, wordt hier besproken.

Genre: Actie, Animatie, Avontuur
Jaar: 1993
Speelduur: 76 min
Verpakking: UHD Steelbook
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 2.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
EAN: 5051888266687

• Kevin Conroy: I Am the Knight

Batman: Mask of the Phantasm is eerder op Blu-ray Disc uitgegeven, maar deze beeldtransfer had niet het originele beeldformaat uit de bioscopen. In plaats daarvan kreeg de Blu-ray Disc een 1.78:1 & 4:3 Open Matte beeldformaat mee dat geschikt werd geacht voor home video toen in 1993. Voor deze 4K UHD-uitgave, dat tevens het 30-jarig jubileum viert, is Warner terug gegaan naar het bronmateriaal en heeft een volledige nieuwe 4K-transfer gemaakt:

Voor de 4K HDR/SDR-remastering van Batman: Mask of the Phantasm heeft men gewerkt vanuit het originele negatief uit 1993. Er is speciale aandacht besteed aan deze restauratie om niets te veranderen aan de originele film-grain.

Deze 4K-transfer is uitgevoerd in het originele bioscoopformaat van 1.85:1 en is uitstekend van kwaliteit. Zoals aangegeven bevat de print het originele filmgrain en dat is zeker niet overdadig. Voorderest had de transfer op Blu-ray Disc wat last van telecine wobble tijdens de openingstitels maar dat is hier volledig afwezig. de transfer is erg scherp en staat als een huis. Kleuren en contrats zijn uitstekend. Dankzij HDR zijn zaken als kleurenschakering en schaduwdetail erg gedetailleerd. Een uitstekende transfer.

NB: vanwege technische redenen was het niet mogelijk om van deze UHD screenshots te maken. De bijgevoegde screenshots zijn niet van deze UHD en zijn dus niet representatief voor de beeldkwaliteit van deze UHD. Deze zijn puur ter illustratie bijgevoegd.

De 4K UHD van Batman: Mask of the Phantasm bevat twee originele audiotracks; De originele stereo-track, hier uitgevoerd in DTS-HD MA 2.0, en een geremasterde track, uitgevoerd in DTS-HD MA 5.1. De eerst genoemde track is wat tammer en bevat (uiteraard) wat minder spreiding en "punch". Voor de tweede heeft men de spreiding uitgebreid naar de achterste kanalen, en dat werkt erg goed. Soms komt deze spreiding wat onverwachts (bijvoorbeeld bij een ontploffing of plotselinge muziek cues), maar over het algemeen is de remastering uitstekend gedaan. Dialogen zijn netjes en helder, en ook de subwoofer ondersteunt prima in het laag. Uitstekende audiotracks, en geweldig van Warner dat ze de originele stereo-track hebben toegevoegd.

De 4K UHD van Batman: Mask of the Phantasm heeft één extra, die 4K-resolutie heeft en Nederlands is ondertiteld.

Kevin Conroy: I Am the Knight (26 min)
Een nieuw geproduceerde extra, waarin de oorsprong van de keuze en het succes worden besproken voor de stemacteur van Bruce Wayne/Batman: Kevin Conroy. Er zijn interviews met Kevin Conroy zelf, plus vele andere cast en crew-leden die met hem hebben samen gewerkt.

Wanneer de oude liefde van Bruce Wayne, Andrea Beaumont, terugkeert in zijn leven, vraagt Bruce zich af of hij als zijn alter ego Batman Gotham City moet blijven beschermen. Maar die twijfel is van korte duur wanneer de meest beruchte maffiabazen van de stad worden omgebracht en de verdenking op onze gemaskerde held valt. The Dark Knight wil zijn naam zuiveren en onthult een nieuwe gemaskerde wreker: The Phantasm. Deze animatiefilm met een duister tintje is gebaseerd op de populaire tv-serie Batman: The Animated Series waarin Warner Brothers voor het eerst gebruikmaakte van computergegenereerde beelden. Het verhaal is geïnspireerd op de zwart-wit film en zet de Batman-erfenis voort met een duister geheim over The Phantasm en Batmans beruchte aartsrivaal, The Joker. Batman: Mask of the Phantasm, was in 1993 geen doorslaand succes, maar heeft de tand des tijds prima doorstaan. Het is een prima DC-animatiefilm met genoeg verdieping. De 4K UHD-uitgave ter ere van het 30-jarig jubileum van Batman: Mask of the Phantasm bevat een erg goede 4K-beeldtransfer, uitgevoerd in het originele bioscoopformaat. Ook bevat de UHD twee audiotracks, waarvan eentje de oorspronkelijke stereo-track is. Afsluitend is een interessante featurette toegevoegd over Kevin Conroy. Dit alles is verpakt in een mooie Steelbook. Een aanrader.