PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

TheGodfather
03-09-2008, 20:44
Net gezien:

Fear Runs Silent (http://www.imdb.com/title/tt0185307/)
Ik zette deze op met de gedachten: "vanavond eens een beetje ontspannen met een geinige hersenloze horror." Maar OH...MY...GOD!! Dit was toch wel echt zo ont-zet-tend slecht! Het lijkt erop dat de makers zelf zo hersenloos zijn dat ze het zelfs niet voor elkaar kregen een geinige hersenloze film te maken.
Wat kan ik er over zeggen? echt alles is slecht: het verhaal slaat als een tang op een varken en er is werkelijk geen touw aan vast te knopen, de montage is belabberd, het camerawerk is slecht en lijkt het grootste gedeelte van de film op een slecht home-video en het acteerwerk is zo mogelijk nog slechter.
Kortom: anderhalf uur van m`n leven dat ik nooit meer terug krijg.

4,0/10

TheGodfather
03-09-2008, 21:13
Deze ga ik Zaterdag zien. Verwacht er veel van. Tot nu toe hebben de gebroeders Dardenne nog geen slechte film gemaakt. Gezien Rosetta, Le Fils en L'Enfant. :razz:
Ben benieuwd wat je er van vindt (y)
Tot nu toe gezien: Rosetta, Le Fils, en deze ;)

hanzehman
03-09-2008, 22:17
Vandaag kwam Flyboys op tv.

Best een goede 'oorlogsfilm'. Ik werd er vaak in meegesleept, vooral bij de vliegtuiggevechten. Deze waren namelijk zeer goed en mooi gemaakt.
De cover van de film vind ik trouwens ook erg vet:
http://filmvandaag.nl/film/1468
Best een leuke film dus, met een mooie cover ;)


en @ pete928

Shooter is idd een spannende film. Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van vond.

mercapto
03-09-2008, 22:56
Ook net Flyboys gekeken.
Viel me niet tegen.
Standaard verhaaltje, alles liet zich raden, maar ach.
De gevechten waren inderdaad erg mooi, die vielen me heel erg mee :)
Acteren was prima, de romance ongeloofwaardig, maar ja.

Lex v/d Moolen
03-09-2008, 23:04
Vond je Reno ook niet erg stereotiep Frans officiertje?
Gevechten waren idd mooi in beeld gebracht, al vraag ik me af of sommige vliegbewegingem fysiek ook echt mogelijk waren.

mercapto
03-09-2008, 23:13
Yup, maar ze hielden z'n rolletje klein, gelukkig niet de hele tijd die malle Fransman in beeld :)

Lex v/d Moolen
03-09-2008, 23:21
Yup, maar ze hielden z'n rolletje klein, gelukkig niet de hele tijd die malle Fransman in beeld :)Zijn collega deed me erg denken aan officer Crabtree :lol:

mercapto
03-09-2008, 23:25
Had ik ook :D
En Reno leek op Inspecteur Clouseau in de mix met Louis de Funes :D

Angels vs demons
04-09-2008, 02:56
Vampire hunter D: Bloodlust

Anime en Vampiers.. nou dan kan het bij mij al bijna niet meer stuk! Vooral niet sinds ik Hellsing gekeken heb laat ik geen kans schieten om een vampier anime te kijken!

Vampire hunter D: Bloodlust is een film die zoals de naam al zegt gaat over een vampier jager genaamd D. Zoals in vele andere films is D zelf half vampier half mens, waardoor de mensen en de vampiers eigenlijk allemaal een hekel aan hem hebben. Hij wordt net als een groep van 5 andere vampierjagers door een rijk iemand ingehuurd om zijn mooie dochter terug te halen door een vampier ontvoert is. Natuurlijk geeft de vampier haar niet zomaar terug, en moet D daarvoor verschillende gevechten aangaan.

Wat me als eerst opviel, was dat er geen Japanse audio track in de film aanwezig was!
Ik dacht eerst dat ik gewoon een goedkope slechte dvd had.. maar op imdb werd het me duidelijk dat deze film als een van de weinige Japanse Anime films een originele Engelse Audiotrack heeft! Maargoed, in het begin was dat wel even wennen, maar uiteindelijk niet stored. Een leuk weetje!

Misschien is het verhaal niet het meest originele verhaal wat er bestaat, de film word er niet slechter op. Goed getekend, stoere karakters met ieder hun eigen vechtstijlen en wapens, de gave tank van de premiejagers, en natuurlijk de vampiers! Stuk voor stuk ingrediënten waardoor de film bij mij een hoge beoordeling krijgt. Enige wat ik jammer vond, is dat je bijna geen achtergrond krijgt van de hoofdrol speler D. Misschien dat ik daarvoor het eerste deel gezien moet hebben.

Binnenkort maar eens aanschaffen!

Erwin de Koning
04-09-2008, 14:21
THE MEPHISTO WALTZ (http://www.fearscene.com/news-article.storyid-140.htm)

Redelijke occulte thriller maar niet meer dan dat. De cinematografie is noemenswaardig net als de cast. Dit is de enige film die 20th Century Fox produceerde in '70

6.0

http://img231.imageshack.us/img231/4123/posterthemephistowaltzoc2.jpg

Melzz
04-09-2008, 15:49
Watch the Skies!: Science Fiction, the 1950s and Us (2005)

De dvd van Forbidden Planet is echt heel goed gevuld. Buiten de film met leuke featurettes bevat de set een aflevering van the Thin Man en een complete film met wederom Robby the robot; The Invisible Boy. Tevens bevat de set dus deze docu van een uur, over de SciFi's in de jaren 50. We zien oa James Cameron, Ridley Scott en George Lucas aan het woord. Alledrie vertellen ze rustig doch gepassioneerd over het Sci-Fi-genre. Wie ook veel aan t woord is, Stephen Spielberg. In deze docu irriteerde ik me wat aan hem. Ik werk momenteel met Amerikanen en die hebben een bepaalde manier van vertellen; great, fantastic, the best I've ever seen, I was blown away....etc etc. Jajaja Stephen....nou weten we het wel....een tikkeltje minder kan ook wel. Aan het einde van de docu kwam de originele War of the Worlds nog even aan bod en het leek wel alsof Stephen mooi de kans greep om een leuk bruggetje te slaan naar zn eigen War of the Worlds.

Maar terug naar de docu, erg leuk om de vele klassiekers even kort behandeld te zien. Echter....er zitten nogal wat spoilers in en da's jammer. Maar zeker een leuk uurtje!
We come in peace.....

Oudlid_X5
04-09-2008, 16:47
Je bedoelt natuurlijk Steven Spielberg...

Melzz
04-09-2008, 17:30
Je bedoelt natuurlijk Steven Spielberg...

Die gast bedoel ik ja....bedankt voor het corrigeren....;-)

DanielC.
04-09-2008, 17:38
Gisteravond Angel Face gezien. En daar heb ik van begin tot eind van genoten.

Camera Obscura
04-09-2008, 17:53
ik zit net shooter te kijken nog niet helemaal afgekeken maar ik vind hem best spannend ik ga zo verder kijken

Hou ons op de hoogte man

Martin Z.
04-09-2008, 18:31
ik zit net shooter te kijken nog niet helemaal afgekeken maar ik vind hem best spannend ik ga zo verder kijken

:rolleyes:

wo2-freak
04-09-2008, 19:53
ik zit net shooter te kijken nog niet helemaal afgekeken maar ik vind hem best spannend ik ga zo verder kijken

(6)

Erwin de Koning
04-09-2008, 20:56
VIRGIN WITCH (http://www.eccentric-cinema.com/cult_movies2006/virgin_witch.htm)

LESBIAN TWINS

Een trage film die laat op gang komt maar diegenen die daar geen moeite mee hebben, hebben aan het einde van deze heksenketel behoorlijk wat T&A gezien

Virgin m'n reet

6.5

http://img99.imageshack.us/img99/6339/posterthevirginwitchhe2.jpg

KILLER
05-09-2008, 03:06
Ik kijk nu halverwege 'Alien 2'.
Sigourney Weaver zet een uitzonderlijk sterke persoon neer dat moet opboksen tegen hersenloze machos, bureaucraten met geheime belangen, ontwetendheid en naiviteit, en... de aliens. En dat allemaal als vrouwzijnde. Ik vind het een fantastische ouwerwetse jaren 80 schi-fi horror film. Nog in de tijd dat blonde schreeuwende tienermeisjes niet het middelpunt waren. Er zit meer verhaal in. Het is geen musical, het is geen tiener-horror, het is geen boks-film, ook geen wijvenfilm dat stoute meisjesdromen waarmaakt. Maar een doorsnee vrouw dat toch het werk doet.
De naiviteit voor het onbekende is hier erg goed neergezet. Je ziet gaten in de metalen vloer en plafond waar 4 mensen in passen en mensen zien nog geen gevaar. Net als vandaag de dag in de relaiteit met de aankomende NWO, Bilderbergers, oorlogen in het Midden-Oosten en wij als burgers die de steun-pilaren zijn om dit allemaal te bekostigen via de belasting. Nee, niet onze oorlog, hun oorlog. Het gebeurt allemaal om ons heen en mensen denken nog dat complotten lulkoek zijn.. Maarja dit gedrag is menselijk dus bj deze vergevelijk. Sterk neergezet in deze film.

De volgende tekst vond ik ook leuk:
>Just tell me what you're scanning for Private?
>PDT's
>Huh?
>Personal Data Transmitters.
Every colonist had one surgicaly implanted.
>If they are within 20 clicks we'll read it out here..
So far zippo..

RFID-chip anyone?

(film uit 1986)

Melzz
05-09-2008, 09:02
I Coltelli del vendicatore a.k.a. Knives of the Avenger - Mario Bava (1966)

Ik hoor hier eigenlijk nooit zulke hele positieve verhalen over en het leek me dan ook de mindere uit mn Bavabox vol.1. Nou....ik vond het erg leuk! De film schijnt gebaseert te zijn op de Western Shane en de film voelt ook gewoon als een Western. Alleen hebben de poppetjes geen guns maar zwaarden en messen en dragen de mannen gekke bontjes over hun schouders.

Geen gekke kleuren maar toch zie je weer duidelijk de Bavatouch. Het verhaal stelt niet veel voor, het geweld blijft beperkt maar het kijkt heerlijk weg. Cameron Mitchell doet me altijd een beetje denken aan Anthony Quinn. Leuke film!

Erwin de Koning
05-09-2008, 12:55
Ik kijk nu halverwege 'Alien 2'.



:shock:

THE UNSEEN (http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews40/the_unseen.htm)

Jammer dat het allemaal wat saaiig en voorspelbaar is want het einde is erg leuk, maar dat duurt tot dik een uur als het monster tevoorschijn komt

Ik sta niet te springen om de dvd, ik neem wel een cheap tweedehandsie evt

6.5

http://img221.imageshack.us/img221/5107/theunseen2al6.jpg

Melzz
05-09-2008, 14:16
:shock:

THE UNSEEN (http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews40/the_unseen.htm)

maar dat duurt tot dik een uur als het monster tevoorschijn komt



Staat anders duidelijk op de poster...hiding....waiting.....waiting.....:-P

Oudlid_X5
05-09-2008, 15:13
American Dreamz (2006)
Slappe satire op de Amerikaanse droom, talentenjacht, politiek en eigenlijk alles wat Amerikanen geweldig vinden. De film komt veels te geforceerd over en is daarbij ook nog behoorlijk gemakzuchtig gemaakt. In het eerste half uur bijvoorbeeld is er geen verhaal te bekennen. We krijgen een beeld van een oerdomme president, arrogante presentator en wat kandidaten die zich opgeven voor het programma uit de titel. Daarbij spelen de acteurs de rollen zo overdreven dat ik me meer was aan het ergeren dan dat ik er plezier mee had. Vooral Hugh Grant vond ik vreselijk over-the-top. Dennis Quaid doet daar overigens nog een schepje bovenop. De beste man blijft maar met één soort expressie op zijn gezicht acteren. En dat is namelijk dat hij ieder willekeurig moment naar de WC moet. De enige die echt grappig is is Willem Dafoe. Maar die red de film helaas niet op eigen kracht. 3.0

The Condemned (2007)
De onofficiële remake van Battle Royal zo kan je The Condemned het beste noemen. Alleen jammer dat de film doorslaat op een stompzinnige boodschap die kant noch wal raakt. Dit keer over de beruchte sensatiezucht in de media. Dit soort films moeten het niet hebben van het scherpe acteerwerk of een diepgaand verhaal. Nee, gewoon keiharde actie en stoere oneliners. Beiden facetten zitten zeker in de film alleen vond ik dat de regisseur teveel de nadruk legde op het morele vraagstuk. Daardoor kreeg ik een vreemde bijsmaak in me mond en daar had ik echt geen behoefte toe. Desalniettemin is de film bekijkbaar alleen al door de rol van Vinnie Jones die als een beest te keer gaat. 5.0

Feed (2005)
Een vrij interessant uitgangspunt zou je zeggen. Alles behalve dat is het gewoon een goedkope manier om ranzigheid te vertonen. Wie bij deze film gewoon een bak popcorn of een zak chips kan verteren moet eens langs gaan bij de dokter. Vooral de beginscène is er eentje die me onpasselijk maakte. Verder zit het verhaal niet echt logisch in elkaar en doet het einde denken aan een vreemd ironisch grapje van de regisseur. Als je gegevenmoment ook erachter komt dat de beste regisseur gewoon geen fatsoenlijke film op zijn naam heeft staan. Kun je maar een ding concluderen en dat is dat hij geen talent voor het regieschap heeft. Toch moet ik Brett Leonard twee complimentjes meegeven dat is voor de benauwde sfeer in de film en de muziek. Beiden hoorden totaal niet in de film thuis maar ja dat neem je hem maar niet kwalijk. Ik ben plots benieuwd geworden wat hij van Highlander 5 heeft gemaakt. 4.0

Mein Führer - Die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler (2007)
Ik had het een en ander al over de film gelezen. Vooral het feit dat hij in Duitsland nogal wat opschudding had veroorzaakt waardoor ik me weer afvroeg waarom wij als tolerant volkje de film nog niet hebben binnengehaald. Durft niemand het aan?!

Deze satirische Hitler film had zeker potentie maar het blijft een beetje hangen in slappe flauwekul. Denk dan vooral aan een Hitler die zijn stem kwijtraakt, zijn snor wordt afgeschoren en dat hij vernederde opdrachten moet uitvoeren. Hier en daar zitten er zeker geslaagde grappen in zoals het personage van Himmler. Maar over het algemeen is het gewoon een kwestie van uitzitten. Daarbij vond ik het ook een beetje jammer om te zien dat Ulrich Mühe (Das Leben Der Anderen) in mijn ogen toch een grote acteur hier een beetje met zijn pet ernaar gooit. Dus voor een sterke komedie over Hitler en de Tweede Oorlog moet je gewoon bij La Vita è bella zijn. Het grote voorbeeld van Dani Levy. 5.0

Melzz
05-09-2008, 15:14
Goh...jij hebt weer genoten zo te zien....:mrgreen:

Oudlid_X5
05-09-2008, 15:15
Goh...jij hebt weer genoten zo te zien....:mrgreen:


Enorm...:bier: Die Feed is trouwens wel wat voor jou...

Erwin de Koning
05-09-2008, 15:16
Staat anders duidelijk op de poster...hiding....waiting.....waiting.....:-P

:-P

EYE OF THE DEVIL (http://www.britishhorrorfilms.co.uk/eyedevil.shtml)

Bijna nooit zie ik films met als thema hekserij en nu van de laatste 4 zijn het er 3 en deze is het beste ondanks een slaapwandelende David Niven (wat is dat toch een slechte akteur) maar de aanwezigheid van stuk Sharon Tate, Donald Pleasence en Deborah Kerr maken veel goed

7.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=UHd5zNY-hBs)

http://img292.imageshack.us/img292/2020/postereyeofthedevilly3.jpg

Jeroen D
05-09-2008, 15:17
Goh...jij hebt weer genoten zo te zien....:mrgreen:

Haha ! ;)

Melzz
05-09-2008, 15:40
Enorm...:bier: Die Feed is trouwens wel wat voor jou...

Heb een paar keer met de steelbook 2-disk in mn handen gestaan in de 5 voor een tientje actie bij FRS of voor 2,99. Steeds laten liggen....die hoes ziet er zo lelijk uit (steelbooks vind ik zowieso zeeeeeer aftands). Film lijkt me ook niet denderend.

Oudlid_X5
05-09-2008, 19:00
Heb een paar keer met de steelbook 2-disk in mn handen gestaan in de 5 voor een tientje actie bij FRS of voor 2,99. Steeds laten liggen....die hoes ziet er zo lelijk uit (steelbooks vind ik zowieso zeeeeeer aftands). Film lijkt me ook niet denderend.


Ik doe hem in de verkoop je kunt hem gratis hebben als je mij ook iets leuks toestuurd... :razz:

Coen P.
05-09-2008, 19:24
In het vliegtuig van en naar Nederland:
Over Her Dead Body
Fool's Gold.

Over beide wil ik graag vooral niets zeggen...helemaal niets, waardeloze troep!

mad dog
05-09-2008, 20:22
Sam Bowden (Nick Nolte) is een advocaat die zwaar in de problemen komt als een voormalige client van hem Max Cady (weergaloos gespeeld door Robert De Niro) op vrije voeten komt en op wraak zint. Advocaat Bowden had namelijk 14 jaar geleden bewijsmateriaal achtergehouden in een verkrachtingszaak met betrekking tot een minderjarige en dat had voor strafvermindering kunnen zorgen. Het begint met simpele treitereien en het stalken van het gezin, maar steeds gaat Cady een stap verder, wat de familie Bowden steeds radelozer maakt. Als de politie, een knokploeg en een prive-detective geen uitkomst kunnen bieden, en Cady zelfs een vreemdsoortige relatie met de 15 jarige dochter (Juliette Lewis) begint op te bouwen besluit het gezin te vluchten naar het plaatsje Cape Fear waar ze een boot hebben en denken ver weg te zijn van Cady.

Cape Fear is een gelijknamige remake van een film uit 1962, met toentertijd hoofdrollen voor Gregory Peck, Robert Mitchum en Martin Balsam die allen een kleine rol vertolken in de versie van Scorsese. Een belangrijk verschil met de twee versies is, is dat Martin Scorsese ook de relatieproblemen omtrent het gezin aankaart, wat tot vurige scenes zorgt tussen Nick Nolte en Jessica Lange, wat er voor zorgt dat deze Cape Fear geen ordinaire wraakfilm is geworden maar een psychologische thriller. Persoonlijk heb ik deze versie altijd beter gevonden, al is het alleen maar vanwege de scene tussen Robert De Niro en Juliette Lewis waarin ze aan zijn duim zuigt.

zeer goed(y)

Wim S.
05-09-2008, 21:09
The Bucket List: Geweldige film, over 2 oudere mannen die te horen krijgen dat ze kanker hebben en nog maar kort te gaan hebben. Ze hebben een lijstje gemaakt van dingen die ze allemaal nog willen gaan doen. Dit allemaal geweldig gespeeld door Jack Nicholson die een zeer succesvolle rijke man speelt maar die eigenlijks niets heeft en Morgan Freeman die automonteur is maar alles heeft, dit contrast tussen deze beiden mannen is geweldig uitgewerkt. Eigenlijks kon deze film al niet misgaan met 2 van zulke topacteurs. 8/10

Chopper: film over een geschifte crimineel die overal complotten om hem heen ziet en daardoor soms behoorlijk drastisch reageert. Ik las ergens dat deze man Chopper echt bestaat maar niet zo'n topcrimineel bleek te zijn en een boek heeft geschreven wat nu een bestseller in Australie is. Ik vond de film niet echt bijzonder en ik denk dat het boek vast en zeker veel beter zal zijn. 6/10

The Machine Girl: Japanse shock film, een meisje raakt haar hand kwijt en deze wordt vervangen door een machinegeweer en zij kan wraak gaan nemen op de bully's die haar broer hebben gedood. Enorme bloedfonteinen, goede vechtscenes maar het is allemaal te overdreven en soms ook behoorlijk nep. Not my cup of blood. 5.5/10

Michael Hamers
05-09-2008, 22:57
The Bucket List: Geweldige film, over 2 oudere mannen die te horen krijgen dat ze kanker hebben en nog maar kort te gaan hebben. Ze hebben een lijstje gemaakt van dingen die ze allemaal nog willen gaan doen. Dit allemaal geweldig gespeeld door Jack Nicholson die een zeer succesvolle rijke man speelt maar die eigenlijks niets heeft en Morgan Freeman die automonteur is maar alles heeft, dit contrast tussen deze beiden mannen is geweldig uitgewerkt. Eigenlijks kon deze film al niet misgaan met 2 van zulke topacteurs. 8/10


Heb deze toevallig gisteren gekeken en ben het er alleen maar mee eens. Topfilm en erg ontroerend.

Zojuist gekeken:

Sweeney Todd: Demon Barber of Fleet Street

Na een hele hoop verschillende meningen over deze musical te hebben gehoord heb ik zelf de stap gewaagd om deze dvd op te zetten. Dit omdat ik meestal walg van veel liedjes. Alleen in Disney's is het geoorloofd. Tot nu toe welteverstaan. Dit was echt een schitterend lugubere film. Ik heb genoten van de prachtige beelden, de mooie (verrassend) zang en het ijzersterke acteerwerk van elke acteur (zelfs Borat ;)) en actrice in deze duistere Tim Burton film. Het is en blijft toch een van mijn favoriete regisseurs.

8/10

Coen P.
05-09-2008, 23:04
Onibaba - Kaneto Shindô - 1964

In 2005 kocht ik nog niet zoveel dvd's, ik huurde ze bij de Cultvideotheek in Amsterdam. Vooral horror. Op een dag zag ik de Masters of Cinema hoes van Onibaba in de rekken liggen en de afbeelding trok me direct aan. Een boos meisjesgezicht tussen het riet. Ik vond de layout van de dvd prachtig, je kon duidelijk zien dat er zorg aan was besteed. Ik kreeg er ook een boekje bij en ik had echt het gevoel iets bijzonders in handen te hebben. De film beviel me uitermate, een fantastische film. Daarna ben ik meerdere titels gaan zoeken van MoC in de Cultvideotheek. Pas later ben ik ze zelf aan gaan schaffen en nog weer later kwamen pas de eerste Criterions (lange tijd had ik geen regiovrije speler). Dus eigenlijk zijn mijn filmgrenzen pas goed losgebroken bij Onibaba (mijn eeuwige dank nog aan de Cultvideotheek!!). De film had grootse proporties in mijn hoofd aangenomen en om die reden heb ik lang gewacht de film eens te herkijken (ik heb hem inmiddels alweer lange tijd in bezit). Hij kon echter een tweede kijkbeurt misschien wel als minder worden ervaren en die eerste ervaring wilde ik niet verpesten.

Een sterke film blijft echter een sterke film en dus heb ik wederom erg genoten van dit zeer bijzondere verhaal. De setting is vooral uniek, een rietlandschap waar de hoofdrolspelers wonen en zich in verschuilen. Net als in Shindo's Naked Island speelt ook in Onibaba het landschap een bijzondere rol. Geen open vlaktes en moordende hitte zoals in Naked Island maar een dichtbegroeid landschap met een mysterieuze kwaliteit. Een schoonmoeder en haar schoondochter leven in een hutje midden in het rietveld. Ze wachten op hun zoon/man die vecht in de oorlog. Ondertussen proberen ze te overleven door gewonde samurais te vermoorden en hun kleding en wapens te verkopen. De twee vrouwen hebben elkaar nodig om onder deze barre omstandigheden te overleven.

Dan komt er een buurman terug uit de oorlog, hij is alleen. De verloren zoon/man heeft het helaas niet gehaald. En dan beginnen de verhoudingen drastisch te verschuiven. Er bloeit er romance op tussen de buurman en de schoondochter tot grote ergernis van de schoonmoeder. Mocht deze romance zich doorzetten dan kan de schoonmoeder wel eens overbodig raken wat in een oorlogsituatie dramatisch af kan lopen. De oudere vrouw begint dan ook te stoken, te manipuleren en leugens te vertellen.....alles om de twee maar uit elkaar te drijven.

Een nieuw element dient zich aan als er een samurai ten tonele verschijnt met een demonenmasker. De oude vrouw vermoord de samurai, neemt het masker over en doet zich voor als demon.....om zo het jonge meisje doodsbang te maken zodat de romance kapot eindelijk vernietigd kan worden. Maar dat zal niet zonder problemen gaan.....

Ook een tweede kijkbeurt fascineert deze film me enorm. De onderhuidse (sexuele) spanningen, de setting in het rietveld, het horrorelement...allemaal elementen die deze film zo boeiend maakt. Ook een dikke pluim voor de muziek en de geluidsflarden/effecten die bijzonder veel bijdragen aan de sfeer. Het is een typische Japanse/Aziatische film met folklore en (bij)geloof. Maar het heeft ook een Ghotisch element. De zwartwit fotografie is erg sterk. Eigenlijk is de film in zn geheel erg bijzonder en zal altijd een speciale plek innemen in mijn (film)hart. De overige twee films van Shindo die zijn uitgegeven door MoC (Naked Island en Kuroneko) zijn ook erg bijzonder maar Onibaba heeft net een streepje voor.

http://www.ima.org.au/media/whats_on/2008/micromono3a.jpg

True.

Deze moet ik ook eens nodig herkijken! Topfilm! De MoC is trouwens (nog) beter dan de Criterion!

hstadman
06-09-2008, 00:23
Vond je Reno ook niet erg stereotiep Frans officiertje?
Gevechten waren idd mooi in beeld gebracht, al vraag ik me af of sommige vliegbewegingem fysiek ook echt mogelijk waren.

The blue max is in alle opzichten een betere film. heb hem ook op tv gezien maar vond alles vrij standaard. je kon in sommige beelden zien dat het cgi was omdat zulke acties niet mogelijk zijn.

Alexander D
06-09-2008, 08:45
No country for old men

9.1/10 :-P

TheGodfather
06-09-2008, 09:11
In de sneak:

Deception (http://www.imdb.com/title/tt0800240/)
Dit is typisch een film waarbij je na het kijken van de trailer ongeveer de hele film al hebt gezien en precies weet wat er gaat komen. De film zelf bied dan ook niet erg veel nieuws of interessants meer. En dat is best jammer omdat het uitgangspunt zeker geinig is en in handen van een andere regisseur wellicht een aangename verassing had kunnen worden.
Nu is het dus een film die in het eerste gedeelte wel aardig is maar in het tweede gedeelte veel te voorspelbaar wordt en je alles al van mijlen ver ziet aankomen.
Niet slecht maar zeker niet goed. Wel een hoogtepuntje uit de film is de oogverblindend mooie Michelle Williams ;)

6,3/10

mad dog
06-09-2008, 10:22
Als er een film is waarvan je elk beeld aan de muur kunt hangen als een schilderij, dan is het "Raging Bull" wel. Cinematographer Michael Chapman en Martin Scorsese hebben het onderste uit de kan gehaald om het autobiografische verhaal van de New Yorkse bokser Jake La Motta zo perfect mogelijk op beeld te krijgen, waar de zwart/wit beelden uitermate goed bij passen. Hadden ze de film in kleur geschoten was het effect totaal anders geweest.
Robert De Niro speelt Jake La Motta, een bokser met veel talent die niet alleen binnen de ring maar ook buiten de ring een beest is, wat uiteindelijk tot zijn ondergang zal leiden.
Iemand die alles had kunnen hebben en zelfs had, maar door zijn explosieve karakter en zijn wantrouwen in iedereen, alles om zich heen verstootte en alles verloor.
Als er een karakter is, waar Robert De Niro altijd aan herinnert zal worden, dan is het het karakter van Jake La Motta wel. Een ander karakter zal wel Travis Bickle in "Taxi Driver" zijn, ook al zo'n bijzondere negatieve film van Martin Scorsese.

Zeer goed(y)

http://photos1.blogger.com/blogger/2088/2881/320/RagingBull_6.jpg

http://photos1.blogger.com/blogger/2088/2881/320/RagingBull_7.jpg

freaky
06-09-2008, 10:31
http://img244.imageshack.us/img244/1336/fistfulle1.png

A Fistful of Dollars "Per un pugno di dollari" (1964) - 7.8 / 10

Deze voor de eerste maal gezien en vond het echt wel een puike film, Clint Eastwood zet hier gewoon een onvergetelijke rol neer die hem op het lijf geschreven is en denk dat iedereen dit kan beamen. Bij deze blijkt ook dat Sergio Leone een schitterende regisseur is die toch wel mooie plaatjes filmt, en ondersteund wordt door de prachtige muziek van Ennio Morricone. Normaal ben ik niet echt een fan van het Western Genre, maar deze Spaghetti Trilogy zal me hoogstwaarschijnlijk zeer goed bevallen want het eerste deel vond ik al zeer goed, op naar het tweede deel...


Joe: I don't think it's nice, you laughin'. You see, my mule don't like people laughing. He gets the crazy idea you're laughin' at him. Now if you apologize, like I know you're going to, I might convince him that you really didn't mean it.

Marcel v/d H.
06-09-2008, 10:47
Manhattan (Woody Allen, 1979)
Manhattan is wederom een heerlijke film van Woody Allen, vol met scherpe dialogen, humor en leuke verwijzingen. Heb nog aardig wat titels van hem te gaan, maar samen met Annie Hall en Crimes and Misdemeanors is dit voorlopig een van de toppers. Op naar de volgende Allen! 8.0

La Science des rêves (Michel Gondry, 2006)
Originele film van Michel Gondry over een jongen (Gael García Bernal) die zijn dromen niet meer van werkelijkheid kan onderscheiden. Het oogt allemaal misschien wat warrig (wat natuurlijk ook de bedoeling is) en langdradig, maar verder is het een leuke film waar vooral de aankleding opvalt. Bernal zet zijn rol goed neer en ondanks dat deze film toch echt wel een stuk minder is dan de vorige film van Gondry (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) is hij het kijken zeker waard. 7.3

TheGodfather
06-09-2008, 11:28
Manhattan (Woody Allen, 1979)
Manhattan is wederom een heerlijke film van Woody Allen, vol met scherpe dialogen, humor en leuke verwijzingen. Heb nog aardig wat titels van hem te gaan, maar samen met Annie Hall en Crimes and Misdemeanors is dit voorlopig een van de toppers. Op naar de volgende Allen! 8.0

Die ben ik al zo lang aan `t bestellen. Zometeen maar eens de beste versie opzoeken :D

Marcel v/d H.
06-09-2008, 11:32
Heb hem nog niet zo lang geleden voor een leuke prijs bij play.com aangeschaft.

Melzz
06-09-2008, 12:06
Gisteravond weer een avondje film gekeken....bleek helaas best wat tegen te vallen:

Serpico - Sidney Lumet - 1973

Dog Day Afternoon, een andere samenwerking tussen Lumet en Pacino heb ik nooit een sterke film gevonden. Serpico had ik nog nooit gezien en die heeft me helaas ook niet razend enthousiast gemaakt. Serpico, sterk gespeeld door Pacino, is een politieagent die overal om zich heen corruptie ziet binnen het korps. Hij zelf is echter een heilig boontje en iedereen is gemeen behalve hij.

Prima natuurlijk om de corrputie binnen het korps te belichten maar eigenlijk zeurt en klaagt Pacino zich door de hele film heen. De film duurt ook nog eens 130 minuten. Ik miste wat memorabele actiescenes van het straatleven als agent. Veel gepraat en geklaag dus. Het lukt Serpico maar niet, niemand wil hem helpen en hij is helemaal alleen. Het lijkt Calimero wel. Pacino speelt echter wel sterk met als hoogtepunt zijn scene in het ziekenhuis. Als ik een grimmige jaren 70 film over agenten wil zien, kijk ik toch liever the French Connection. Niet de klassieker die ik verwachte.....

6,8

Flags of our Fathers - Clint Eastwood - 2005

Nu, een dag later springt er niet echt 1 scene uit die geweldige indruk op me maakte. En dat is denk ik het grootste minpunt aan de film....hij loopt lekker door zonder een echt memorabel hoogtepunt. Het oorlogsgedeelte vond ik het meest interessant, die tour met de soldaten had ik op een gegeven moment wel gezien. De vechtscenes zien er kolossaal uit...maar ook erg cgi. Er is ook niet echt 1 hoofdrolspeler die er echt goed uitspringt. Eigenlijk is de zoveelste "onze jongens die we moeten eren" film. Letters from Iwo Jima schijnt veel imposanter te zijn dus ik heb nog wat tegoed. Geen slechte film maar echter geen memorabele.....het meeste ben ik alweer vergeten. Misschien omdat ik al vele oorlogsfilms gezien heb en de boodschap me wel duidelijk is. Flags voegt weinig toe aan het oorlogsgenre.

6,8

Dennis Oosterhuis
06-09-2008, 13:00
No country for old men

9.1/10 :-P
(y)

Wim S.
06-09-2008, 14:23
Woyzeck: Aparte film en het werd me niet echt duidelijk waar de film over ging, mischien over krankzinnigheid. Het leek wel of er iets mis was met elk personage de kolonel, de dokter en woyzeck zelf natuurlijk. Toch is het wel weer een herkenbare herzog film, met de mooie beelden, cinemagrafie en Kinsky is toch echt wel een erg goede acteur, toch kon het voor mij deze film niet redden, simpelweg om de reden omdat ik geen verhaallijn en het hoe en waarom niet kon vinden. bv waarom is woyzeck zo gek, eveneens als de andere aparte type's in dat dorp. 6/10

Timmeh89
06-09-2008, 19:47
V for Vendetta
Al meerdere keren gezien deze keer op Blu-ray, blijft gewoon goed :)

8/10

Erwin de Koning
06-09-2008, 20:56
GEZORA, GANIME, KAMEBA: KESSEN! NANKAI NO DAIKAIJÛ (http://www.eccentric-cinema.com/cult_movies2006/space_amoeba.htm)

YOG: THE SPACE AMOEBA / THE SPACE AMOEBA / YOG: MONSTER FROM SPACE

Kaiju van de bovenste plank want ik heb van begin tot eind zitten gniffelen om de stomme dialogen en mij verbaasd over de goede monsters die er heel verzorgd uitzien

Een groepje mensen komen op een eiland erachter dat buitenaardsen een aantal zeedieren hebben vergroot tot gigantische proporties om de aarde over te nemen

Dus.

De dvd is oop maar op Ebay volop en cheap verkrijgbaar

8.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=4G3bY8KtbSI)

http://img66.imageshack.us/img66/3533/posteryogmonsterfromspaxu8.jpg

Erwin vd H
06-09-2008, 22:31
In het vliegtuig van en naar Nederland:
Over Her Dead Body
Fool's Gold.

Over beide wil ik graag vooral niets zeggen...helemaal niets, waardeloze troep!KLM? Een paar maanden geleden heb ik bij hen kunnen "genieten" van Fool's Gold. Zo'n oude kist waarin je niet eens je eigen schermpje hebt.:sad:(klinkt lekker verwend, I know.)

Vandaag Seven Samurai opgezet, het is immers precies 10 jaar geleden dat Kurosawa is overleden.
Wat een topper blijft dat toch, met als hoogtepunt de actiescenes in de regen op het einde.

Wim S.
07-09-2008, 09:13
Zombie Lake: Deze film viel me toch tegen, de zombies zien er niet uit, het lijken wel hulk-zombies aangezien ze groen zijn. Toch heb ik wel genoten van het vrouwlijk schoon dat volop in deze film zit. 3/10

Tim k
07-09-2008, 18:04
Gistermiddag 25th Hour van Spike Lee. Geweldige film met prachtige muziek en cast. Enkel, vond ik, werd de droom van Monty ( gevoed door zijn pa Brian Cox ) op het laatst allemaal iets te ver doorgevoerd. Kijk, Norton met grijs haar, rimpels en een gezin van bijna 50 man, hoef ik niet te zien en vond ik zelfs een beetje lachwekkend. Dit stukkie had iets minder en iets korter gekund. Voor de rest was deze 1e grote productie in N-Y na 9/11 een beest van een film. 85/100.

TheGodfather
07-09-2008, 21:22
Heb hem nog niet zo lang geleden voor een leuke prijs bij play.com aangeschaft.
Binnenkort eens kijken dan (y)

Gisteren gekeken:

Enemy Of The State (http://www.imdb.com/title/tt0120660/)
Nog nooit helemaal gezien, nu dus voor de eerste keer. Heerlijke, hyperactieve, supersnel gemonteerde actiefilm van Tony Scott waarin zijn typische stijl duidelijk te zien is. Een redelijk belachelijk verhaal, hoge snelheid, veel explosies en (voor sommige) een epileptische cameravoering. Will Smith is erg cool en draagt de film zonder problemen. Jon Voight en Gene Hackman zijn ook erg tof.
Niet veel op aan te merken, de film doet precies waar ie voor bedoeld: de kijker 2 uur vermaken en niet te diep laten nadenken.

7,8/10

Erwin de Koning
07-09-2008, 22:30
UNA SULL'ALTRA (http://www.oh-the-horror.com/page.php?id=270)

ONE ON TOP OF THE OTHER / PERVERSION STORY

Jaren geleden vond ik het niets en nu met de recente dvdrelease de film een 2e kans gegeven maar ben er nog steeds niet kapot van. Bloot aplenty maar het wil maar niet boeien

Nou ja, het einde dan een beetje...

5.5

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=bpKOaQOlYSc)

http://img57.imageshack.us/img57/5411/posterperversionstoryna2.jpg

mercapto
07-09-2008, 23:54
Open Range

Nou nou.
Wat een ruk film.
Ik begrijp niet dat deze film gemiddeld een 7.9 krijgt op WIW.
Slecht geschreven, geforceerd, slecht acteerwerk, sentimenteel geneuzel, moralistisch en tegelijk proberen te shockeren, etc etc en nog eens etc.
Ik had veel meer verwacht dan dit ondermaatse filmpje. Geen verrijking van het genre wat mij betreft. Ik vond Last Man Standing dan nog beter...
(ja ik weet het, hele andere film, geen western en een slechte remake/variatie...maar dan nog)

Melzz
08-09-2008, 09:48
Juno (2007)

Zondag stond ik in de videotheek met mn vriendin toen plot mn oog viel op Juno. Heeeeeee.....is dat niet die bejubelde film die zowel geestig als hartverwarmend is? Ideaal om te kijken met een meisje en hij heeft nog een Oscar gewonnen ook. Dat kan niet mis gaan!

Ellen Page speelt Juno, een meisje van 16 dat zwanger wordt van een sullige vriend. Ze besluit geen abortus te plegen maar het kind te houden en af te staan voor abortus. Ok....ze ver het verhaal. Ellen Page......ze speelt zo verdomde irritant en zelfs haar stemgeluid is erger dan nagels over een schoolbord. Haar gedrag is zo vreselijk wijs en zelfbewust....heel erg irritant gewoon. In Hard Candy vond ik haar ook al irritant dus het zal echt wel voor een deel aan haar liggen. Maar het ligt ook zeer zeker aan de scriptschrijver. Geen enkele dialoog voelt echt aan maar vreselijk bedacht. Ik zie de schrijver al in zn vuistje lachen als hij weer een spitvormige fondst uit zn mouw had geschud. Het op de stopknop drukken was nog nooit zo verleidelijk.

Verder is de film gewoon vreselijk saai, er gebeurt werkelijk niets bijzonders, geestigs of hartverwarmends in de film. De problemathiek van tienerzwangerschap wordt erg casual verteld....het werkt gewoon niet. De sullige vriend draagt ook niets bij aan de film. Als ik kijk op What I Watch.....mijn God....wat een hoge cijfers. Dit is typisch een film die ik werkelijk niet uit kan staan. Wat zien mensen in deze film? Een Oscar....lik m n reet!! Als een type als Juno in het echte leven zou bestaan zou je dr achter het behang willen plakken. Beetje een Dekota Fanning geval....een kind van 6 dat praat als een 40-jarige....kleng.....hier...pak aan.....een slag voor je harses kun je krijgen.

Als de term overgewaardeerd op een film zou moeten slaan dan is het deze wel. Mn vriendin vond er ook geen zak aan....gelukkig. Pretentieus geneuzel van de bovenste plank. Gadverdamme wat een zelfbewuste drek.... Het enige positieve is dat de Melvins in deze film wordt opgehemeld....

Een 3 kan ie krijgen, en dan ben ik nog schappelijk....

DanielC.
08-09-2008, 09:54
Schrijfster zelfs.

Verder ben ik het wel met je eens hoor. Verwerpelijke film.

http://sincitysiren.files.wordpress.com/2008/02/diablocody.jpg

mad dog
08-09-2008, 10:33
Gistermiddag 25th Hour van Spike Lee. Geweldige film met prachtige muziek en cast. Enkel, vond ik, werd de droom van Monty ( gevoed door zijn pa Brian Cox ) op het laatst allemaal iets te ver doorgevoerd. Kijk, Norton met grijs haar, rimpels en een gezin van bijna 50 man, hoef ik niet te zien en vond ik zelfs een beetje lachwekkend. Dit stukkie had iets minder en iets korter gekund. Voor de rest was deze 1e grote productie in N-Y na 9/11 een beest van een film. 85/100.
25th Hour ja, een imponerende film met die geweldige "Fuck You" scene voor de spiegel.
Prachtig als hij over straat loopt met zijn hond naast zich, alles voelt zo vreemd aan na 9/11. Persoonlijk kon ik wel met het einde leven, vooral met die song van Bruce Springsteen, maar ik begrijp wat je bedoelt.

Patrick van den Hul
08-09-2008, 11:39
Ik vind in 25th Hour vooral ook de muziek erg mooi, dat terugkerende thema...

Stephan Nobelen
08-09-2008, 12:42
The Illusionist 8,0

Oudlid_X5
08-09-2008, 12:45
Camille Claudel (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=134469) (1988)

Biografisch drama over Camille Claudel. Ze was niet alleen beeldhouwster maar ook leerlinge, rivale en minnares van Auguste Rodin. De rollen worden sterk vertolkt door Isabelle Adjani en Gérard Depardieu. Verder is op elk detail gelet en vond ik de kostuums en de gebouwen authentiek overkomen iets wat het tijdsbeeld alleen maar ten goede kwam. Niet voor niets won de film won toentertijd Zeven Césars en dat zegt wel wat over een film. Tevens het regiedebuut van cameraman Bruno Nuytten. De film is dan ook een lust voor het oog. Helaas is het niet alleen maar lovende woorden voor de film. Want ik vond het in het algemeen vooral traag en saai. Haar leven interesseerde me niet voor de complete drie uur. Iets korter was misschien gewenster geweest. Deze film is dan ook vooral een aanrader voor de mensen die houden van beeldhouwkunst (uit die periode). 5.0

Oudlid_X5
08-09-2008, 12:47
Juno (2007)

Zondag stond ik in de videotheek met mn vriendin toen plot mn oog viel op Juno. Heeeeeee.....is dat niet die bejubelde film die zowel geestig als hartverwarmend is? Ideaal om te kijken met een meisje en hij heeft nog een Oscar gewonnen ook. Dat kan niet mis gaan!

Ellen Page speelt Juno, een meisje van 16 dat zwanger wordt van een sullige vriend. Ze besluit geen abortus te plegen maar het kind te houden en af te staan voor abortus. Ok....ze ver het verhaal. Ellen Page......ze speelt zo verdomde irritant en zelfs haar stemgeluid is erger dan nagels over een schoolbord. Haar gedrag is zo vreselijk wijs en zelfbewust....heel erg irritant gewoon. In Hard Candy vond ik haar ook al irritant dus het zal echt wel voor een deel aan haar liggen. Maar het ligt ook zeer zeker aan de scriptschrijver. Geen enkele dialoog voelt echt aan maar vreselijk bedacht. Ik zie de schrijver al in zn vuistje lachen als hij weer een spitvormige fondst uit zn mouw had geschud. Het op de stopknop drukken was nog nooit zo verleidelijk.

Verder is de film gewoon vreselijk saai, er gebeurt werkelijk niets bijzonders, geestigs of hartverwarmends in de film. De problemathiek van tienerzwangerschap wordt erg casual verteld....het werkt gewoon niet. De sullige vriend draagt ook niets bij aan de film. Als ik kijk op What I Watch.....mijn God....wat een hoge cijfers. Dit is typisch een film die ik werkelijk niet uit kan staan. Wat zien mensen in deze film? Een Oscar....lik m n reet!! Als een type als Juno in het echte leven zou bestaan zou je dr achter het behang willen plakken. Beetje een Dekota Fanning geval....een kind van 6 dat praat als een 40-jarige....kleng.....hier...pak aan.....een slag voor je harses kun je krijgen.

Als de term overgewaardeerd op een film zou moeten slaan dan is het deze wel. Mn vriendin vond er ook geen zak aan....gelukkig. Pretentieus geneuzel van de bovenste plank. Gadverdamme wat een zelfbewuste drek.... Het enige positieve is dat de Melvins in deze film wordt opgehemeld....

Een 3 kan ie krijgen, en dan ben ik nog schappelijk....

Heerlijke recensie...(y) Volledig mee eens! :razz:

mark t
08-09-2008, 12:54
Ze besluit geen abortus te plegen maar het kind te houden en af te staan voor abortus.Post-natale abortus is wel erg extreem...

Melzz
08-09-2008, 13:04
Post-natale abortus is wel erg extreem...

Adoptie natuurlijk.....dat moet het zijn....adoptie......ja.....adoptie.....

mark t
08-09-2008, 13:35
Adoptie natuurlijk.....dat moet het zijn....adoptie......ja.....adoptie.....Dat maakt de film meteen stuk minder morbide. Helaas wordt-ie er niet beter van.

Erwin de Koning
08-09-2008, 14:43
Juno (2007)

Een 3 kan ie krijgen, en dan ben ik nog schappelijk....

Vind hem ook niet zo best. Ik had mijn 5.0 naar boven afgerond. Ik vrees dat de hoge cijfers vooral komen juist omdat hij een oscar heeft gewonnen

VICIOUS LIPS (http://www.imdb.com/title/tt0163375/)

PLEASURE PLANET / LUNAR MADNESS

Weer een rommeltje van Albert Pyun waarvan ik volgens mij alleen BRAINSMASHER: A LOVE STORY leuk vind.

Een meidenbandje stort in de toekomst neer op een zanderige planeet en krijgt continu ruzie met elkaar en tijdens die ruzietjes word het schip aangevallen door mutanten

Nogal saai

http://img225.imageshack.us/img225/8600/posterviciouslipsno1.jpg

Patrick van den Hul
08-09-2008, 15:49
Ik vrees dat de hoge cijfers vooral komen juist omdat hij een oscar heeft gewonnen

Dat is natuurlijk klinkklare onzin. De gemiddelde forumbezoeker hier heeft echt wel een eigen mening en baseert die niet op eventuele prijzen die de film heeft gewonnen.

Natuurlijk hebben jullie het volste recht om de film de grond in te boren, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je de voorstanders op deze manier in een hokje plaatst.

Jordy van Buel
08-09-2008, 15:58
Ratatouille 2007 - Brad Bird

WOW! Wat een heerlijke film zeg, elke keer is het weer meer en beter bij Pixar. Een zéér sfeervolle en visueel prachtige film die tot in de puntjes is geperfectioneerd. Puur vermaak met veel humor en zo nu en dan een serieuze ondertoon. Ik kijk uit naar Wall-E!

Melzz
08-09-2008, 16:13
Dat is natuurlijk klinkklare onzin. De gemiddelde forumbezoeker hier heeft echt wel een eigen mening en baseert die niet op eventuele prijzen die de film heeft gewonnen.

Natuurlijk hebben jullie het volste recht om de film de grond in te boren, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je de voorstanders op deze manier in een hokje plaatst.

Ik denk ook niet dat Erwin dat bedoeld. Als ik naar mezelf kijk....ik koos de film uit omdat ie lofende kritieken heeft ontvangen en zelfs een Oscar...dan verwacht je toch wat. Het predikaat "Oscar" schept toch verwachtingen. Soms ben je het (lichtelijk) niet eens met lovende kritieken maar soms sta je er lijnrecht tegenover. De spuitpoep loopt bv langs mn benen naar beneden van Oscarwinnaars als Crash en Juno. Ik heb echt allergie voor zulke films.

Het kan zijn dat vele positieve berichten je toch beinvloeden.... Maar om de hand in eigen spreekwoordelijke boezem te steken....Juno zal waarschijnlijk vele mensen WEL aanspreken....alhoewel ik daar zelf weinig van begrijp. En een Oscar wordt toch gezien als een bekroning op uitzonderlijk werk.....nou....ik zie het aan Juno absoluut niet af.

Patrick van den Hul
08-09-2008, 16:15
Het kan zijn dat vele positieve berichten je toch beinvloeden....

Inderdaad, en dat kan blijkbaar beide kanten op gaan, mee met de stroom of er tegenin ;) Er lijkt bij dit soort films vaak geen tussenweg te zijn.

Jordy van Buel
08-09-2008, 16:19
Zo blijkt inderdaad maar weer dat je niet altijd waarde kan hechten aan prijzen of meningen van anderen. Gelukkig ook maar, de eigen interpretatie blijft toch de meest realistische :)

Stephan Nobelen
08-09-2008, 16:23
Friends Seizoen 9 ****

Tim k
08-09-2008, 16:53
25th Hour ja, een imponerende film met die geweldige "Fuck You" scene voor de spiegel.
Prachtig als hij over straat loopt met zijn hond naast zich, alles voelt zo vreemd aan na 9/11. Persoonlijk kon ik wel met het einde leven, vooral met die song van Bruce Springsteen, maar ik begrijp wat je bedoelt.

Dat nummer "The Fuse" was inderdaad een waardige afsluiter voor deze film en dat 9/11 gevoel geeft de film iets extra's wat je niet direct kunt plaatsen. Top!

Coen P.
08-09-2008, 17:14
25th Hour ja, een imponerende film met die geweldige "Fuck You" scene voor de spiegel.
Prachtig als hij over straat loopt met zijn hond naast zich, alles voelt zo vreemd aan na 9/11. Persoonlijk kon ik wel met het einde leven, vooral met die song van Bruce Springsteen, maar ik begrijp wat je bedoelt.

Die 'fuck you' scene is eigenlijk een vervolg op een soortgelijke scene uit Do the Right Thing (ook van Spike Lee en nóg beter!)

Alexander D
08-09-2008, 17:17
Die Hard 4.0

Stukken beter dan de eerste keer in de bios. :-P

Lex v/d Moolen
08-09-2008, 17:19
Die Hard 4.0

Stukken beter dan de eerste keer in de bios. :-PIn HD neem ik aan? :)

Coen P.
08-09-2008, 17:21
Muerte de un ciclista (J.A. Bardem, 1955)
Upper-class geometry professor Juan and his wealthy, married mistress Maria José, driving back from a late-night rendezvous, accidentally hit a cyclist, and run. The resulting, exquisitely shot tale of guilt, infidelity, and blackmail reveals the wide gap between the rich and the poor in Spain, and surveys the corrupt ethics of a society seduced by decadence. Juan Antonio Bardem's charged melodrama Death of a Cyclist (Muerte de un ciclista) was a direct attack on 1950s Spanish society under Franco’s rule. Though it was affected by the dictates of censorship, its sting could never be dulled.
De bekendste film van de oom van acteur Javier Bardem (No Country for Old Men) kent invloeden van Antonioni ('harde cuts') en Hitchcock ('thriller elementen'). Een aanrader. ****

Lásky jedné plavovlásky (Milos Forman, 1965)
With sixteen women to each man, the odds are against Andula in her desperate search for love—that is, until a rakish piano player visits her small factory town and temporarily eases her longings. A tender and humorous look at Andula’s journey, from the first pangs of romance to its inevitable disappointments, Loves of a Blonde(Lásky jedné plavovlásky) immediately became a classic of the Czech New Wave and earned Milos Forman the first of his Academy Award nominations.
Naast genregenoten The Firemen's Ball en Closely Watched Trains is deze film uit de Tsjechische New Wave wederom een schot(je) in de roos. Komisch en tragisch tegelijk. Een welkome aanvulling van mijn collectie. ***½

Bettina
08-09-2008, 17:55
Juno

Ik heb Juno vorige week op blu ray gezien. Eerst had ik mijn twijfels over de film omdat hij nog al eens met 'Little miss sunshine' werd vergeleken.
Die film vond ik niet zo geweldig. Maar na wat meningen op dit forum te hebben gelezen ben ik de film gaan kijken.
Ik vond hem leuk origineel en ik heb soms erg moeten lachen. Ellen Page speelt goed.

De dialogen vind ik zeer goed ook al is het niet altijd geloofwaardig, en de muziek is ook genieten.
Wat mij betreft is deze film dus echt een Aanrader en ben ik het dus niet eens met Verhoeven en Melzz



Dat is natuurlijk klinkklare onzin. De gemiddelde forumbezoeker hier heeft echt wel een eigen mening en baseert die niet op eventuele prijzen die de film heeft gewonnen.

Natuurlijk hebben jullie het volste recht om de film de grond in te boren, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je de voorstanders op deze manier in een hokje plaatst.

Brakhage
08-09-2008, 18:04
Mijn excuses voor deze wat offtopic mededeling, maar dit leek me de beste plaats om het volgende onder de aandacht te brengen.

Ik heb namelijk de zomeruitgave van het Amerikaanse filmblad Cineaste, welke ik naar iemand wil opsturen. Het enige wat je moet doen is mij een PM sturen met daarin een korte motivatie waarom je het blad zou willen hebben en dan kies ik uiteindelijk iemand uit. Reden hiervoor is dat er, denk ik, redelijk wat mensen zijn die op zich best een abonnement op een blad als Cineaste zouden willen nemen, maar het te duur vinden om direct een abonnement te nemen als ze niet precies weten wat ze van zo'n blad kunnen verwachten. In de meest ideale situatie zou de persoon het blad ook weer naar een derde kunnen sturen zodat meerdere mensen er een indruk van kunnen krijgen, maar dat zoeken jullie onderling maar uit.

Cineaste is een nogal serieus filmblad over de serieuzere film, in Amerika enigszins vergelijkbaar met Film Quarterly, hoewel dat laatste nog iets wetenschappelijker van toon is dan Cineaste. Maar het is dus zeker iets totaal anders dan bijvoorbeeld Filmvalley - mensen die enkel voor de lol een film kijken zullen aan Cineaste weinig plezier beleven. In de zomeruitgave staan, naast de gebruikelijke DVD (oa. Days of Heaven, Pierrot le fou, Diary of the Dead, Nosferatu) en boekrecensies (oa. boeken over Hitchcock, Preminger en Ferrara) ook artikelen over No Country for Old Men, Luis Bunel en Manoel de Oliveira. De artikelen zijn doorgaans van een pittig niveau, geschreven door de meest vooraanstaande filmcritici en wetenschappers.

Cineaste (http://www.cineaste.com/)

Dennis Kuijper
08-09-2008, 18:06
Hey Maikel, welcome back, long time not seen. :-P

hanzehman
08-09-2008, 19:35
Gisteren A Bronx Tale (http://filmvandaag.nl/film/6) gezien (op tv)

Een schitterende mafia film. Het heeft wel wat weg van goodfellas. Wat natuurlijk nooit verkeerd kan zijn(y)

Coen P.
08-09-2008, 19:40
Mijn excuses voor deze wat offtopic mededeling, maar dit leek me de beste plaats om het volgende onder de aandacht te brengen.

Ik heb namelijk de zomeruitgave van het Amerikaanse filmblad Cineaste, welke ik naar iemand wil opsturen. Het enige wat je moet doen is mij een PM sturen met daarin een korte motivatie waarom je het blad zou willen hebben en dan kies ik uiteindelijk iemand uit. Reden hiervoor is dat er, denk ik, redelijk wat mensen zijn die op zich best een abonnement op een blad als Cineaste zouden willen nemen, maar het te duur vinden om direct een abonnement te nemen als ze niet precies weten wat ze van zo'n blad kunnen verwachten. In de meest ideale situatie zou de persoon het blad ook weer naar een derde kunnen sturen zodat meerdere mensen er een indruk van kunnen krijgen, maar dat zoeken jullie onderling maar uit.

Cineaste is een nogal serieus filmblad over de serieuzere film, in Amerika enigszins vergelijkbaar met Film Quarterly, hoewel dat laatste nog iets wetenschappelijker van toon is dan Cineaste. Maar het is dus zeker iets totaal anders dan bijvoorbeeld Filmvalley - mensen die enkel voor de lol een film kijken zullen aan Cineaste weinig plezier beleven. In de zomeruitgave staan, naast de gebruikelijke DVD (oa. Days of Heaven, Pierrot le fou, Diary of the Dead, Nosferatu) en boekrecensies (oa. boeken over Hitchcock, Preminger en Ferrara) ook artikelen over No Country for Old Men, Luis Bunel en Manoel de Oliveira. De artikelen zijn doorgaans van een pittig niveau, geschreven door de meest vooraanstaande filmcritici en wetenschappers.

Cineaste (http://www.cineaste.com/)

The prodigal son returns! (maar voor hoe lang :()

Marcel v/d H.
08-09-2008, 19:42
Full Metal Jacket (Stanley Kubrick, 1987)
Zeer sterke oorlogsfilm van Stanley Kubrick. De film valt eigenlijk op te delen in twee delen. Het eerste deel vond ik briljant mede door het zeer sterke acteerwerk van R. Lee Ermey als Sgt. Hartman. Heerlijke dialogen en je krijgt een goed beeld van het klaarstomen van jonge kerels voor de bloedige oorlog in Vietnam. Het tweede deel vond ik persoonlijk een stuk minder, maar zeker niet slecht. Het bestaat voornamelijk uit losse fragmenten en een lijn is er niet echt in terug te vinden, verder wordt het allemaal wat langdradig. Ondanks het wat mindere tweede deel nog steeds een zeer sterke film! 8.3

Clerks (Kevin Smith, 1994)
Leuke film die nergens over gaat, maar met name door de zeer geslaagde dialogen en droge humor toch vermakelijk. Het acteerwerk is misschien niet al te best, maar in mijn ogen ook niet echt een storende factor. Verder een leuke passende soundtrack. 7.3

2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968 )
Heb inmiddels al heel wat films van Kubrick gezien en dat waren stuk voor stuk toppers, maar zijn misschien wel meest bekende film viel mij persoonlijk erg tegen. Visueel is het allemaal prachtig, zeker wanneer je je beseft dat de film al 40 jaar oud is. Toch wist de film mij niet te boeien en had ik door het lage tempo zelfs moeite om de film uit te kijken. Zal binnenkort nog eens wat meer lezen over deze film, staan vele grote lappen teks op internet, en dan ga ik over een tijdje wel voor de herkansing. 6.0

mercapto
08-09-2008, 19:45
2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968 )
Zal binnenkort nog eens wat meer lezen over deze film, staan vele grote lappen teks op internet, en dan ga ik over een tijdje wel voor de herkansing. 6.0

http://www.kubrick2001.com/

;)

Brakhage
08-09-2008, 19:50
The prodigal son returns! (maar voor hoe lang :()
Haha, nou, het was mijn bedoeling om het bij deze ene post te laten. Sorry :-P

Marcel v/d H.
08-09-2008, 19:51
http://www.kubrick2001.com/

;)

Bedankt! :)

Coen P.
08-09-2008, 19:51
Haha, nou, het was mijn bedoeling om het bij deze ene post te laten. Sorry :-P

Vooruit, dan blijf ik het wel bij het gastenboek van www.whatiwatch.net (http://www.whatiwatch.net) houden!

Helpt het ook niet als ik zeg dat ik de Criterion van Stan Brakhage gekocht heb? :)

Brakhage
08-09-2008, 19:53
Vooruit, dan blijf ik het wel bij het gastenboek van www.whatiwatch.net (http://www.whatiwatch.net) houden!

Helpt het ook niet als ik zeg dat ik de Criterion van Stan Brakhage gekocht heb? :)
(y)

Nu heb je me ineens enthousiast gemaakt! Heb je er al iets van gezien?

Coen P.
08-09-2008, 20:05
(y)

Nu heb je me ineens enthousiast gemaakt! Heb je er al iets van gezien?

Nog niets, behalve in het verleden wat youtube filmpjes in een obscure kwaliteit.

Heb 'helaas' nog een criterion kijkachterstand die over de 50 is, dus Stan moet nog ff geduld hebben! :-(

Brakhage
08-09-2008, 20:08
Nog niets, behalve in het verleden wat youtube filmpjes in een obscure kwaliteit.

Heb 'helaas' nog een criterion kijkachterstand die over de 50 is, dus Stan moet nog ff geduld hebben! :-(
Haha, je kunt hem ook opschuiven in de rij hoor ;)

TheGodfather
08-09-2008, 20:32
Juno (2007)

Ellen Page......ze speelt zo verdomde irritant en zelfs haar stemgeluid is erger dan nagels over een schoolbord. Haar gedrag is zo vreselijk wijs en zelfbewust....heel erg irritant gewoon.

Je weet toch dat de bedoeling was he? ;)

Melzz
08-09-2008, 21:39
Je weet toch dat de bedoeling was he? ;)

In Hard Candy vond ik haar ook al zo "wijs". Bijdehante karakters...daar heb ik niets op tegen maar de manier waarom ze Juno gestalte gaf....sprak me gewoon totaal niet aan. Vooral de dialogen vond ik echt tenenkrommend....wat natuurlijk aan het scenario ligt. Gewoon niet gepast hoe ze op alles reageerde....zo quasie "wat kan mij het schelen en ik ben cool en ik houd van Indiemuziek".

Totaal ander soort film maar een Knocked Up raakt bij mij wel weer de juiste snaren, grappig maar met een serieuze ondertoon. Ook over ongewenste zwangerschap maar behandeld het in mijn ogen op een veel leukere en verfrissendere manier.

Dennis Kuijper
08-09-2008, 21:40
Verschrikkelijk mens die Ellen Page.

BigLebowski
08-09-2008, 22:05
Haha, nou, het was mijn bedoeling om het bij deze ene post te laten. Sorry :-P

Zonde :!: Ik zou er namelijk niks op tegen hebben als je het hier weer eens zou willen proberen wat langer uit te houden. Je inhoudelijke kennis van zaken en eigen kijk op zaken wordt hier node gemist. Dus neem het nog eens in overweging ;)

Brakhage
08-09-2008, 22:15
Zonde :!: Ik zou er namelijk niks op tegen hebben als je het hier weer eens zou willen proberen wat langer uit te houden. Je inhoudelijke kennis van zaken en eigen kijk op zaken wordt hier node gemist. Dus neem het nog eens in overweging ;)
Nou, het het feit dat ik weet dat ik binnen twee weken weer in allerlei ruzies verwikkeld ben is niet de voornaamste reden dat ik hier niet meer post (hoewel dat meespeelt); belangrijker is gewoon dat ik simpelweg te weinig tijd meer heb voor dit soort forums, ik kies er liever voor om mijn wat spaarzamere vrije tijd te besteden aan het kijken van films en het lezen van boeken. Als ik hier weer zou gaan posten dan zou dat gewoon te veel van mijn tijd innemen en ik besteed die tijd momenteel liever ergens anders aan.

Maar er komt vast wel weer eens een nieuwe Brakhage :razz:

BigLebowski
08-09-2008, 22:27
Af en toe iets posten bestaat niet zeker? Je was immers nooit iemand van de gulde middenweg :smile:

Brakhage
08-09-2008, 22:39
Af en toe iets posten bestaat niet zeker? Je was immers nooit iemand van de gulde middenweg :smile:
:)

Nee, de gulde middenweg heb ik nooit zo interessant gevonden...

maar ik ken mezelf vooral: als ik af en toe iets post blijf ik toch vanzelf weer langer hangen en ga ik me weer overal tegenaan bemoeien etc etc

mercapto
08-09-2008, 23:07
Een nieuwe Brakhage ? Verhoeven ? (6)

Ik bedoel, hey kijk, Brakhage, uh, Maikel :)
Ik hoor liever onzin die onzin is omdat ik het niet snap dan onzin die, uhm, onzinnig is...wacht nou snap ik mezelf niet...uhm...

Nou ja, tot ziens!
Ik bedoel, Salo kopen ? :-P

Oudlid_X5
09-09-2008, 09:24
The Passion Of Darkly Noon (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=131600) (1995)

Een vreemd maar uiterst origineel verhaal dat helaas door de hoofdrol van Brendan Fraser omzeep wordt gebracht. Bijrollen daarentegen waren best interessant. Ashley Judd die een uitermate sexy echtgenote speelt en Viggo Mortensen die niet kan praten. Daarbij vond ik de rol van Mortensen het meest intrigerend vooral om het volgende. In Eastern Promises doet hij zijn sigaret uit op zijn tong. Drie keer raden wat hij bij deze film ook doet. Zo zijn er nog meer (karakter)eigenaardigheden die ik kan terug herleiden. Buiten het acteerwerk om is de dromerige visuele stijl nog enigszins noemenswaardig maar om nu te zeggen dat het een sterke film is. Nee, verre van dat. 5.0

Chugyeogja (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=133478) (2008)

The Chaser is een heel sterk debuut van Hong-jin Na afkomstig uit Zuid-Korea. Hoewel ik enigszins overeenkomsten zag met een film als Memories of Murder staat deze film bijzonder knap op eigen benen.

Een pooier genaamd Jung-ho is geïrriteerd omdat er aantal meisjes niets meer van zich laten horen. Hij vermoedt dat ze door verkocht zijn. Op een avond krijgt hij een telefoontje van een klant en stuurt daar één van zijn meisjes toe. Hoewel het meisje niet wil gaan omdat ze zich ziek voelt dwingt Jung-ho haar toch. Enige tijd later realiseert hij zich dat het telefoonnummer overkomt met een bepaalde klant waar alle meisjes worden vermist. Hij besluit om de klant eens een bezoek te brengen. Een heus kat en muis spel volgt met dodelijke gevolgen.

Een uitzonderlijk knappe film. Niet alleen is het acteerwerk uiterst sterk het script zit vol met plotwendingen die je op je op rand van je stoel brengt. Zo zitten er wendingen in die je naar de keel doen grijpen. Waarbij vooral het einde voor zichzelf spreekt. Nergens sentimenteel gedoe of andere nonsens. Nee, een duistere [i]thriller[i] die vooral s’ nachts afspeelt. Hoewel ik hem niet 1, 2, 3 in een bepaalt hoekje kan plaatsen. Want buiten het misdaadverhaal is het vooral een thriller met bloedige taferelen. Zo zitten er ook beestachtige horrorelementen in die de film alleen maar naar een hoger plan brengen.

Ik las ergens al dat de remake in de maak is. Tja, wat ik kan hier over zeggen. Ik zou als een gek het origineel zien zodat je weer eens ouderwets omvergeblazen kan worden. En de remake laat maar weer eens zien dat originaliteit en creativiteit ver te zoeken is in Hollywood. 8.2

The Hunting Party (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=22040) (2007)

Het probleem zit hem vooral in het versimpelde en geromantiseerde verhaal. Waarbij op het einde van de film alles verklaard wordt. Jammer, want het echte waargebeurde verhaal is interessanter dan dit ding. Buiten het verhaal om is het een hippe aanklacht tegen de internationale politiek betreffende oorlogsmisdadigers. Er wordt aardig in geacteerd er is zelfs sprake van zwarte humor. Geen onaardige film.

Eraserhead (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=36952) (1977)

De gebruikelijke verwarring, surrealisme en de vage grenzen tussen werkelijkheid en droom vieren in de debuutfilm van David Lynch weer hoogtij. Deze eerste kijkbeurt was een vreemde ervaring. De ervaring die ik ook had bij Mulholland Dr. Dus ik verwacht bij een herkijkbeurt dat ik de film beter kan waarderen. Voor nu is het gevoelsmatig een totaal onbegrijpelijke film die behoorlijk traag aanvoelt. 5.0

freaky
09-09-2008, 18:19
http://www.mediadis.com/pictures/big/138975.JPG

Eternal Sunshine Of The Spotless Mind (2004) - 8 / 10

Vind ik een geweldige film met een prachtige vertolking van Jim Carrey die terug bewijst dat hij niet enkel gekke bekken kan trekken maar ook serieuzere rollen perfect aankan want leefde echt mee met zijn personage en ook Kate Winslet was terug goed op dreef. De film zit mooi in elkaar, en het verhaal vind ik prachtig geschreven, dit verhaal boeit me zo omdat inzelf ook een erg lange relatie achter de rug heb, en dat mijn wens op dit moment nu ook zou zijn om m'n gedachten samen met haar te doen wissen wat jammer genoeg niet kan in de realiteit. Schitterende film, met schitterende vertolkingen en ondersteund door nogmaals schitterende muziek.

axmacher
09-09-2008, 18:23
The Kingdom 8

Zeer goede aktiefilm met een goed thema, uiteraard veel geweld en special effects maar toch een goede verhaallijn (ietwat dun).

TheGodfather
09-09-2008, 19:52
Vandaag afgekeken:

The West Wing - Season 5 (http://www.imdb.com/title/tt0200276/episodes#season-5)
Nog steeds de beste en meest realistische tv serie ooit. Slim, sterke en scherpe dialogen en het neemt de kijker serieus door niet alle termen tot in den treure uit te leggen. Het acteerwerk is opnieuw erg goed. Toch is dit niet het beste seizoen tot nu toe, het vierde is nog net wat beter.
Maar het is en blijft een ronduit brilante serie met de mooiste tune ooit.

9,0/10

Patrick van den Hul
09-09-2008, 22:18
Yaj! Nog een liefhebber! The West Wing is mijn favoriete serie ooit en ik vind het daarom ook zo jammer dat er hier zo weinig mensen zijn die de serie gezien hebben. Er staat je nog wat te wachten trouwens, want ze slaan in seizoen 6 en 7 een hele nieuwe weg in (primaries en elections), wat erg verfrissend werkt. En er komen ook een aantal nieuwe uitstekende castmembers bij, waaronder de niet onbekende Alan Alda.

Lex v/d Moolen
09-09-2008, 22:30
http://www.whatiwatch.net/images/bluray.gif U-571 (http://www.imdb.com/title/tt0141926/) (Jonathan Mostow (http://www.imdb.com/name/nm0609236/), 2000) http://www.whatiwatch.net/images/eye.gif :: 7.0

Blijft een vermakelijke duikbootfilm vanwege zijn actie. Daar houdt het dan verder wel bij op. Het verhaal zit dan wel vol met 'creative license' zoals de Engelse taal zo mooi zegt, maar dat moet je dan maar op de koop toe nemen.

De blu-ray is demostratie materiaal. Het geluid op de DVD was al goed, maar is hier fenomenaal. De dieptebommen voel ik nu nog in mn ruggegraat trillen. De transfer is ook erg goed, er zijn veel donkere scènes en het contrast is hier geweldig en een groot verschil met de DVD transfer.

Brakhage
09-09-2008, 22:37
Ik kan het niet laten om deze film even onder de aandacht te brengen:

Artists and Models (Frank Tashlin, 1955) ****1/2

Vanaf het moment dat ik ‘Will Succes Spoil Rock Hunter?’ zag ben ik helemaal verslingerd aan Frank Tashlin, zonder twijfel een van de meest onderschatte filmregisseurs van de jaren ’40 en ‘50. Uiteraard is ook in deze film de achtergrond van Tashlin als cartoonist duidelijk te zien, want Tashlin filmt live-action films doorgaans als ware het cartoons; dat betekent dus veel visuele grapjes, een desinteresse in fysieke wetten en veel primaire kleuren – wat zijn films een duidelijke voorloper maakt van de pop-art look van Jean-Luc Godard (een grote bewonderaar van Tashlin overigens). Maar niet alleen visueel ontleent Tashlin zijn inspiratie aan cartoons, ook qua scenario en personageontwikkeling hevelt hij de ideeën vanuit de cartoons rechtstreeks over, wat bijzonder groteske karakters en een maniakale, onstopbare energie tot gevolg heeft – iets wat hand in hand gaat uiteraard met de anything goes filosofie van Jerry Lewis en Dean Martin, de sterren van deze film. Er is geen moment rust in een film als deze, het verhaal springt alle kanten op en het is allemaal te idioot voor woorden (wat met Lewis altijd het geval is natuurlijk). Maar naast die onnavolgbaar idiote komedieorkaan die Jerry Lewis heette staat dan de nogal neerslachtige wereldvisie van Frank Tashlin, waardoor twee totaal verschillende werelden in botsing komen met elkaar en het is nu juist deze constante clash tussen twee haast onverenigbare visies die hun samenwerkingen hun typische karakter geven – ze houden elkaar in evenwicht.

Tashlin schreef bijvoorbeeld ooit een boek over een luiaard die volstrekt tevreden is met zijn leven en glimlachend ondersteboven aan een tak hangt. De mensen die hem zien echter, interpreteren zijn glimlach, omdat ze hem ondersteboven zien, als een grimas en gaan vervolgens van alles proberen om hem te laten lachen, waardoor hij zo depressief wordt dat hij een sombere blik op zijn gezicht krijgt, die mensen echter (omdat hij ondersteboven hangt) verkeerd interpreteren als een glimlach. Het verhaal is zeer typisch voor de sombere Tashlin, die in veel van zijn films (vrijwel allemaal uitzinnige parodieën) een bijzonder scherpe maatschappijkritische ondertoon weet te verwerken, waardoor een bijzonder contrast ontstaat met de verder vrolijke toon van zijn films. Ook in ‘Artist and Models’ zit een bijna akelig sombere ondertoon, over de gewelddadige strips die een slechte invloed op de jeugd hebben, een typisch onderwerp voor een Tashlin parodie en dit staat in schril contrast met de heerlijk stompzinnige en frivole capriolen van Lewis en Martin. ‘Artists and Models’ is een onophoudelijke stroom van Creativiteit met een hoofdletter C, waarin strips, pop-art, slapstick, onderbroekenlol, liefde en romantiek, vrolijke liedjes, chemische formules en de wedstrijd om de wereldheerschappij een heerlijk uitzinnig huwelijk vormen.

Maar enkel voor de Jimmy Stewart/Rear Window grap zou iedereen deze film gezien moeten hebben!

Dennis Kuijper
09-09-2008, 23:02
http://www.whatiwatch.net/images/bluray.gif U-571 (http://www.imdb.com/title/tt0141926/) (Jonathan Mostow (http://www.imdb.com/name/nm0609236/), 2000) http://www.whatiwatch.net/images/eye.gif :: 7.0

Blijft een vermakelijke duikbootfilm vanwege zijn actie. Daar houdt het dan verder wel bij op. Het verhaal zit dan wel vol met 'creative license' zoals de Engelse taal zo mooi zegt, maar dat moet je dan maar op de koop toe nemen.

De blu-ray is demostratie materiaal. Het geluid op de DVD was al goed, maar is hier fenomenaal. De dieptebommen voel ik nu nog in mn ruggegraat trillen. De transfer is ook erg goed, er zijn veel donkere scènes en het contrast is hier geweldig en een groot verschil met de DVD transfer.
Tijdje terug op dvd gezien, zeker een lekkere duikbootfilm, me buurman kwam nog vragen wat er aan de hand was. :razz:

Sneaker
10-09-2008, 02:03
The Omega Man (1971)
Biologische oorlogen hebben het leven zo goed als uitgeroeid. Los Angeles is uitgestorven. Tenminste, bijna uitgestorven. Overdags zwerft Robert Neville rond op zoek naar voorraden. Hij zorgt er voor dat zodra het donker wordt hij binnen is. Want dan blijkt dat Robert helemaal niet alleen is.

Na I Am Legend met Will Smith was ik erg benieuwd naar de films die ervoor kwamen. The Omega Man was hier één van met Heston in de hoofdrol. Toch vond ik dit een moeilijke film om te beoordelen. Er mankeert namelijk behoorlijk veel aan deze film.

Als eerste de "monsters". Ze zagen er niet uit. Gewoon mensen met witte lenzen, witte gezichten, witte haren en een paar wondjes in het gezicht. Dit had toch heel wat beter gekund. Het ziet er zo knullig uit en helemaal niet dreigend. Dit komt denk ik ook vooral omdat ze zoveel praten. Ze voelen hierdoor meer aan als mensen dan monsters. Het meest dreigende was nog wel wanneer ze midden in de nacht zijn naam riepen. Creepy. Maar het voelde hierdoor niet aan alsof Neville echt alleen was. Er waren daarvoor teveel overlevenden en teveel monsters. De verlaten straten van Los Angeles zien er wel geweldig uit. Vooral de scene met de telefoons die af lijken te gaan was erg tof. Jammer dat men niet meer gebruik maakte van het gek worden van eenzaamheid van Neville. Het was wel leuk om Neville de stad rond te zien rijden om zijn dagelijkse "inkopen" te doen en de nacht in zijn huis door te brengen. Ook de flashbacks naar het verleden waren interessant.

Maar aan de rest van het verhaal zitten ook een hoop matige tot slechte dingen. Zodra er meer mensen kwamen ging het niveau naar beneden. Als eerste het hele romantische verhaaltje. Dit is nogal ongeloofwaardig en deed me dan ook weinig. Eerst zet Lisa nog een pistool tegen het hoofd van Neville en maakt ze ruzie met hem, even later ligt ze in bed met hem. Sure. En dan de overgang van normaal naar monster. Richie was al een tijd heel erg ziek en stond op het punt om een monster te worden. Logisch, een beetje net als een zombie. Lisa daarentegen gaat lekker shoppen, niets aan de hand. Wanneer ze klaar is, is ze ineens een monster, compleet met wit haar en ogen. Huh? Het eindgevecht was verder raar en de uiteindelijke dood van Neville was zo knullig. Deed nogal afbreuk aan de film en zijn karakter.

Maar ondanks dat er zo verschrikkelijk veel aan mankeert, wist deze film me toch wel te boeien. Heston was goed, er zaten wat leuke dingen in het verhaal en de verlaten straten van Los Angeles waren geweldig.

Erwin de Koning
10-09-2008, 08:08
THE LEGEND OF THE 7 GOLDEN VAMPIRES (http://www.eccentric-cinema.com/cult_movies/7_golden_vampires.htm)

7 BROTHERS VERSUS DRACULA / 7 BROTHERS AND A SISTER MEET DRACULA / 7 BROTHERS OF DRACULA / 7 GOLDEN VAMPIRES / DRACULA AND THE SEVEN GOLDEN VAMPIRES / SEVEN GOLDEN VAMPIRES: THE LAST WARNING / THE LAST WARNING / THE SEVEN BROTHERS MEET DRACULA

Logische mix van Shaw Brothers en Hammer, jammergenoeg is het verreweg de minste vampierfilm van Hammer. Cushing doet hier nog zijn best maar weet ook dat hij in een rommeltje is beland en mist zijn vriend Christopher Lee duidelijk.

Ik zag Cushing in een kampvuur vallen wat een ijzersterke stunt lijkt maar het moet een ongelukje zijn geweest, het leek zo echt! :P

Volgens mij heb ik Dracula nog nooit zo makkelijk zien sterven, een anticlimax Dracula onwaardig

Maar goed, er valt buiten de minpuntjes genoeg te genieten

7.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=E-DfLCGZxz0)

http://img224.imageshack.us/img224/7553/posterthe7brothersmeetdwb5.jpg

Stephan Nobelen
10-09-2008, 08:40
Get Smart 7,0

Melzz
10-09-2008, 10:18
Black Rain - Ridley Scott - 1989

Michael Douglas speelt een opgefokte agent die dat kracht bijzet met inmiddels clicheuitspraken als "don't bust my balls". Samen met Andy Garcia zijn ze een team dat een Japanner heeft opgepakt die nogal bruut twee maffialeden om zeep had geholpen (tevallig waren de buddy's net daar toen het gebeurde). Ze krijgen de opdracht het Yakuzalid naar Japan te begeleiden maar daar ontsnapt die gast. Ze laten het er niet bij zitten en zetten de klopjacht gewoon verder in Japan. Daar krijgen ze hulp van een Japanse agent wat de nodige cultuurverschillen bloot legt.

De film straalt typisch de jaren 80 uit dmv de kleding, de matjes in de nek en de muziek. Vele dialogen zijn nogal cheesy en Douglas zet een typetje neer dat zo uit een stripverhaal lijkt te zijn gelopen. Een tenenkrommend moment vond ik bv het zangduet met Carcia en de Japanse agent. De cultuurverschillen wordt daar te dik benadrukt. Maar de minpuntjes vergeef ik de film omdat het gewoon pretentieloos vermaak is. De look lijkt heel erg op Blade Runner. Ridley Scott heeft met cameraman Jan de Bont, Japan omgetovert in een vreemde met neon verlichte stad waar de regen vaak schijnt te vallen. De schaduwpartijen, de rook die overal op schijnt te doemen....veel overeenkomsten met de sci-fi stad uit Blade Runner. De scenes met de ventilatieschacht waarachter licht wordt geprojecteert is een typisch stijlkenmerk van Ridley.

De Nederlandse dvd is nogal een teleurstelling, niet anamorph, de kleuren zijn flets en is nogal sprake van ghosting (randjes om figuren en objecten). De film verdient een betere stransfer. Die zal er ongetwijfelt al zijn maar de kale r2nl versie is dus niet echt geweldig. Toch heb ik me enorm vermaakt met deze copmovie alhoewel de beeldkwaliteit van deze dvd me echt stoorde. Een prima jaren 80 film!!

Melzz
10-09-2008, 10:37
Masters of Horror: The Fair Haired Child (2006) William Malone

Erg vermakelijke aflevering uit de serie waarin het monster mn zn spastische bewegingen de show steelt. Leek zo uit een Aphex Twin videoclip te komen. Alleen het einde was wat vaag ineens is het meisje weer levend en leven ze beide nog lang en gelukkig? Huh...wanneer is die nieuwe "deal" dan gesloten?. Ach mag de pret niet drukken, leuke aflevering!

Coen P.
10-09-2008, 11:03
Juno (Jason Reitman, 2007)
Net als Reitmans eerste film, Thank You For Smoking, vind ik Juno de hype niet waard. De veel te wijze tiener Juno (16 is ze, maar ze praat als een hoogbegaafde caberetier) raakt zwanger van een sulletje. In tegenstelling tot een abortus besluit ze het kind af te staan voor adoptie. Een zoektocht een geschikt paar volgt. Ik irriteerde me lichtelijk aan het feit dat alle bijrollen slecht worden uitgewerkt. Veel te weinig screentijd, waardoor ze amper bijdragen aan het verhaal. Ik vind Ellen Page erg schattig, maar Juno is wel erg vroegrijp en wereldwijs. De soundtrack is echter wel geweldig. ***

Marcel v/d H.
10-09-2008, 12:23
Dial M for Murder (Alfred Hitchcock, 1954)
Een van de betere films van Hitchcock. Net als in Rope weet hij met een spannende film te komen die zich eigenlijk maar in ruimte afspeelt. Acteerwerk is prima en de regie natuurlijk ook. Deze staat denk ik wel in mijn Hitchcock top 5, heb echter nog wel wat films van de grootmeester te gaan. 8.0

Sling Blade (Billy Bob Thornton, 1996)
Aardige film van en met Billy Bob Thornton, al ben ik niet zo enthousiast als vele anderen (o.a. 8 op IMDB). Thornton zet zijn rol goed neer, al zit het wel tegen het randje van over-acting aan. Het verhaal stelt echter niet veel voor, het is langdradig (tempo ligt al laag en alle personages in de film zijn ook nog eens sloom) en het einde zie je al mijlenver van te voren aankomen. Leuk voor een keertje. 7.0

Oudlid_X5
10-09-2008, 13:46
Entre las piernas (1999)
Een Spaanse film die Between Your Legs heet van regisseur Manuel Gómez Pereira deed me veel denken aan landgenoot Pedro Almodovar. Niet alleen qua verhaal maar ook qua uitwerking. Het verhaal gaat als volgt, twee seksverslaafden komen elkaar tegen tijdens een groepssessie. Ze raken in een passionele affaire verwikkeld, maar raken in de problemen als hun partners achter hun escapades komen. Hier en daar voelt het behoorlijk soaperig aan maar de acteurs zorgen ervoor dat het enigszins boeiend blijft. Vooral Javier Bardem zorgt voor de nodige extra’s waarbij vooral de climax voor mij als een klap in het gezicht aankwam. Ben benieuwd naar ander werk van Pereira hoewel het zoeken geblazen is naar het werk van hem op de Nederlandse markt. 6.5

Goud (2007)
Documentaire over de perikelen van het Nederlandse dameshockeyteam. De documentaire volgt de speelsters en hun coach tijdens de intense voorbereiding naar het WK. We krijgen een leuk kijkje in de keuken van de dames. Waarbij vooral de coach interessant is als hij kritische aantekeningen maakt bij sommige dames. En die dames dan weer gaan huilen en roepen dat hij alleen maar negatief kan zijn. Typisch Nederland. Voor de rest is het geen vernieuwende of spraakmakende documentaire maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik vond hem gewoon mooi in zijn eenvoud. De camera observeert en wij kijkers mogen oordelen. Tel daarbij ook op dat je blijft kijken naar de aantrekkelijke dames en dat het soms echt een hilarische kippenhok spektakel is. 8.0

Le Silence de Lorna (2008 )
En alweer een sterk stukje sociaal drama van de Belgische broeders Dardenne. Dit keer het verhaal rondom Lorna die een snackbar wil openen. Hiertoe neemt ze deel aan een plan van de gangster Fabio, die haar wil laten trouwen met Claudio en daarna met een Russische maffioso. Om een tweede huwelijk mogelijk te maken moet Claudio echter vermoord worden. Claudio is een drugsverslaafde waarvoor Lorna gevoelens krijgt. Natuurlijk loopt alles anders dan ze hoopte en zal ze moeten vechten voor haar bestaan.
De meeste indruk maakte Jérémie Renier die we eerder al zagen in L’Enfant dit keer speelt hij een drugsverslaafde waarbij de aders op de armen en de afgevallen kilo’s prachtig vormgeeft in zijn vertolking. Intens en buitengewoon geloofwaardig, wie zagen we dat eerder doen?! Nieuwkomer Arta Dobroshi hoeft daar niet voor onder te doen. Ze laat dat vooral goed zien in één van de laatste scènes van de film. Ze probeert uit het duistere wereldje te stappen maar draait compleet door en rent in een vluchtpoging het bos in. De film eindigt met de vraagtekens of het ooit goed zal komen met haar.

Deze regisseurs hoeven echt niet onder te doen voor een Mike Leigh of een Ken Loach. Die met dezelfde thema’s en verhalen de mensen in de wereld bewuster proberen te maken. Hebben wij zo iemand maar in Nederland! 7.8

TheGodfather
10-09-2008, 19:56
Yaj! Nog een liefhebber! The West Wing is mijn favoriete serie ooit en ik vind het daarom ook zo jammer dat er hier zo weinig mensen zijn die de serie gezien hebben. Er staat je nog wat te wachten trouwens, want ze slaan in seizoen 6 en 7 een hele nieuwe weg in (primaries en elections), wat erg verfrissend werkt. En er komen ook een aantal nieuwe uitstekende castmembers bij, waaronder de niet onbekende Alan Alda.
Ben erg benieuwd. Wel jammer dat het daarna is afgelopen :( :(

Patrick van den Hul
10-09-2008, 20:25
Ben erg benieuwd. Wel jammer dat het daarna is afgelopen :( :(

Ja, maar ze zijn wel op het juiste moment gestopt. Het zou ook niet geloofwaardig zijn geweest wanneer Bartlett nog een derde termijn zou hebben gekregen en The West Wing zonder Sheen kan ik me ook weinig bij voorstellen. Bovendien hebben ze in die 7 seizoenen een mooi spectrum aan onderwerpen behandeld, zonder teveel in herhaling te vallen.

Erwin de Koning
10-09-2008, 20:31
SLAUGHTER (http://efilmcritic.com/review.php?movie=5178)

MASSACRE

Jim Brown is sterk als eenmanstanker Slaughter wat zowaar een geloofwaardig personage is, in een plot wat nogal standaard is voor dit soort films

7.5

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=b2E24A3VUjw)

http://img217.imageshack.us/img217/6448/posterslaughterqf2.jpg

Nielsje
10-09-2008, 21:10
Walking with Cavemen
Deze twee uur durende BBC documentaire gaat over de evolutie van de eerste mensen, beginnend bij de Australopithecus en eindigend bij de Homo Sapiens in Europa.
Het duurt allemaal niet te lang en men heeft moeite gedaan een enigzins amusante weergave te tonen van de evolutie. De stem Robert Winston is best aangenaam, en zijn rol in de documentaire zelf is overbodig, maar zorgt wel voor een beetje verlichting. Alleen jammer dat de CGI wel heel erg duidelijk opvalt, maar aan de andere kant is dit natuurlijk geen miljoenen productie uit Hollywood.
Ik had deze dvd gekocht om in de klas te gebruiken en daarvoor zitten er zeker nuttige fragmenten in.

Alexander D
10-09-2008, 21:45
Kruistocht in een spijkerbroek

Matig, heel matig.

Melzz
11-09-2008, 10:06
Rendition - Gavin Hood - 2007

Meneer Hood stelde me al behoorlijk teleur met zn vrij oppervlakkige Tsotsi en deze film vond ik ook weer zwaar bagger. Niet zozeer omdat het camerawerk slecht is of omdat de acteerprestaties zwaar beneden peil zijn maar omdat het zo.....leeg en vlak is. De film doet me gewoon geen ene rotmoer. Je kijkt scene na scene en je vraagt je af waarom...

Er ontploffen wat bommen in een Arabisch land en een Egyptenaar wordt zomaar opgepakt door mannen en wordt hardhandig verhoord. Gut o gut....dat kan toch niet zomaar!! Zn lieve, uiteraard zwangere, vrouw is ten einde raad en wil dit tot op de bodem uitgezocht hebben! Jake Gyllenhaal staat erbij en keek ernaar. Dat is zo'n beetje zn rol.....staan en kijken. Wat we ook weer hebben is zo'n vreselijke soundtrack.....vol met dramatische Arabische muziek. Vrouwelijk gejengel als we weer door Arabische straattafereeltjes gevoerd worden.

Daar komt bij dat ik wel een beetje terrorrismemoe aan het worden ben. Arabische lui die zichzelf opblazen, gezeik in die regio, Arabische mannen die weer ergens heel erg kwaad over zijn. Zwaar vermoeiende film die weer eens wil meeliften op de actualiteiten maar doet dat op een vreselijk inspiratieloze manier. Gadverdamme.

4.0

Dennis Oosterhuis
11-09-2008, 10:24
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=25174) (2007)

"The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford" (een hele mondvol...) is een film, geregisseerd door de voorheen nog onbekende Andrew Dominik. De filmtitel dekt de lading van een deel van de plot aardig. Robert Ford (werkelijk fantastisch gespeeld door Casey Affleck) is idolaat van Jesse James (minstens net zo fantastisch neergezet door Brad Pitt), de ene helft van de James broertjes, outlaws die bekend en berucht stonden en gezocht werden om diverse overvallen, zowel op treinen als banken. Robert's obsessie voor Jesse wordt zo groot dat hij alles over heeft om in zijn bende te komen, maar na verloop van tijd slaat zijn idolatie om in wrok en achterdocht, vanwege een aantal gebeurtenissen. Als dan daadwerkelijk datgene gebeurd wat de filmtitel doet vermoeden, gaat Robert Ford al gauw voor de rest van zijn leven door als lafaard, totdat hij zelf tien jaar later wordt neergeschoten.
Nogmaals, ik had voor deze film nog nooit van Dominik gehoord (en met mij héél veel filmliefhebbers), maar hij heeft mij versteld doen staan van wat hij hier op ons beeld tovert. Prachtige shots en betoverend mooie settings, kortom cinematografisch uitstekend. Over het acteerwerk van de beide hoofdrolspelers heb ik het al kort gehad, maar ook de bijrollen worden stuk voor stuk geweldig tot stand gebracht door o.a. Sam Shepard, Mary-Louise Parker en Paul Schneider, maar Sam Rockwell die daar nog net even bovenuit stijgt en een sublieme Charley Ford neerzet. De filmmuziek wordt verzorgd door het duo Nick Cave en Warren Ellis en ook die laat niets te wensen over en maakt het plaatje compleet. De film duurt lang, kent namelijk een speelduur van ruim 2 1/2 uur en de voortgang is ook nog eens traag door de (zeer goed uitgewerkte) opbouw van veel karakters en die traagheid, gecombineerd met de lange speelduur is dan mijn enige minpunt, aangezien ik halverwege de film er even tussenuit moest om wakker te blijven, maar dat lag dus vooral aan mijzelf. Ik ga deze film snel nog een keer kijken, midden op de dag en de kans dat het cijfer dan hoger uitvalt is heel goed aanwezig. Voor nu een...

Cijfer: 9.0/10

rollo tomassi
11-09-2008, 10:41
Mellz:

De film verdient een betere stransfer. Die zal er ongetwijfelt al zijn maar de kale r2nl versie is dus niet echt geweldig.

Toevallig komt Deze geweldige film volgende week (18-09) op blu-ray in ons landje(y)

Jeroen D
11-09-2008, 10:47
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=25174) (2007)

"The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford" (een hele mondvol...) is een film, geregisseerd door de voorheen nog onbekende Andrew Dominik. De filmtitel dekt de lading van een deel van de plot aardig. Robert Ford (werkelijk fantastisch gespeeld door Casey Affleck) is idolaat van Jesse James (minstens net zo fantastisch neergezet door Brad Pitt), de ene helft van de James broertjes, outlaws die bekend en berucht stonden en gezocht werden om diverse overvallen, zowel op treinen als banken. Robert's obsessie voor Jesse wordt zo groot dat hij alles over heeft om in zijn bende te komen, maar na verloop van tijd slaat zijn idolatie om in wrok en achterdocht, vanwege een aantal gebeurtenissen. Als dan daadwerkelijk datgene gebeurd wat de filmtitel doet vermoeden, gaat Robert Ford al gauw voor de rest van zijn leven door als lafaard, totdat hij zelf tien jaar later wordt neergeschoten.
Nogmaals, ik had voor deze film nog nooit van Dominik gehoord (en met mij héél veel filmliefhebbers), maar hij heeft mij versteld doen staan van wat hij hier op ons beeld tovert. Prachtige shots en betoverend mooie settings, kortom cinematografisch uitstekend. Over het acteerwerk van de beide hoofdrolspelers heb ik het al kort gehad, maar ook de bijrollen worden stuk voor stuk geweldig tot stand gebracht door o.a. Sam Shepard, Mary-Louise Parker en Paul Schneider, maar Sam Rockwell die daar nog net even bovenuit stijgt en een sublieme Charley Ford neerzet. De filmmuziek wordt verzorgd door het duo Nick Cave en Warren Ellis en ook die laat niets te wensen over en maakt het plaatje compleet. De film duurt lang, kent namelijk een speelduur van ruim 2 1/2 uur en de voortgang is ook nog eens traag door de (zeer goed uitgewerkte) opbouw van veel karakters en die traagheid, gecombineerd met de lange speelduur is dan mijn enige minpunt, aangezien ik halverwege de film er even tussenuit moest om wakker te blijven, maar dat lag dus vooral aan mijzelf. Ik ga deze film snel nog een keer kijken, midden op de dag en de kans dat het cijfer dan hoger uitvalt is heel goed aanwezig. Voor nu een...

Cijfer: 9.0/10

Knap dat je deze film helemaal gekeken hebt. Ik kwam niet verder dan een half uur........;) Wat een saaie film zeg.........

Marcel v/d H.
11-09-2008, 12:30
Knap dat je deze film helemaal gekeken hebt. Ik kwam niet verder dan een half uur........;) Wat een saaie film zeg.........

Voor mij vloog de film voorbij, misschien wel de beste film van vorig jaar.

Michael Hamers
11-09-2008, 12:37
Voor mij vloog de film voorbij, misschien wel de beste film van vorig jaar.

Mee eens!

Michael Hamers
11-09-2008, 12:40
Aladdin (Disney)

Een van mijn all-time-favourites van Disney. Met geweldige voice casting voor de geest. Robin Williams is echt geweldig in zijn element als deze blauwe mafkees. De andere stemmen zijn ook goed gecast en het tekenwerk is van zeer hoog niveau. En dan die heerlijke 5.1 Enhanced HT Mix. Wat een geluid en wat een mooie spreiding ervan. Schitterend avondje dvd kijken na een dag werken.

9/10

Oudlid_X5
11-09-2008, 12:48
Mogari no mori (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=0) (2007)

Het is moeilijk te bevatten wat The Mourning Forest niet allemaal met je doet. Het was dan ook één van de mooiste ervaringen in de bioscoop. Laatste keer dat ik een dergelijk speciale film gezien had moet ik toch wel refereren naar Stellet Licht die ik begin dit jaar zag op IFFR zag. Het is een film voor een heel beperkt groepje mensen.

De film doet met iedereen wat anders. Zo vond ik de scène met de verpleegster die de andere twee uitzwaaiden en ‘’Goede Reis’’ toewenste, heel speciaal. Alsof regisseuse Naomi Kawase het min of meer ook bedoelde voor de kijker. Goede reis en daar gaan we dan het bos in. Nog verder het bos in. Het rouwproces is begonnen. De camera registreert en gaat samen met de twee dieper het bos in. Menselijker dan dit kun je het niet krijgen.

Dat wil niet zeggen dat alles toegankelijk is. Je moet goed opletten ook al doet het soms aan als zeer trage Cinema. Zo zijn de karakters niet erg spraakzaam en beelden ze de emoties vooral uit. Of zoals de Zen meester (s)preekt in het begin van de film over dat leven voelen is en voelen leven is. Krachtig in al zijn eenvoud! 7.5

http://vjmorton.files.wordpress.com/2007/09/mourning-forest.jpg

http://www.klara.be/polopoly_fs/1.15456!image/2871882454.jpg_gen/derivatives/cdLargeThumb/2871882454.jpg

http://www.cinebel.be/portal/resources/movie/1002265/b18338x.jpg

http://www.bafici.gov.ar/bafici_10/login/noticias/thumbnails/The_Mourning_Forest_398x0.jpg

http://91.196.126.51/posters/89e47b3083295c70a684a576c7b62d3140c2c81bmourningfo resttoedeblogur4.jpg

Il Dolce e l'amaro (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=134477) (2007)

Aardige maar niet altijd boeiende film. De film gaat over twintig jaar uit het dagelijkse leven van een Maffioso. De titel van de film slaat op de reis door het zoete en bittere bestaan van de hoofdpersoon die een foute keuze gemaakt heeft. Hoewel het allemaal heel leuk begint en genoeg humor in zich heeft strand het helaas in teveel nevenverhalen. Daarbij is het script niet helemaal fatsoenlijk uitgewerkt en zitten vooral naar het einde toe teveel plotgaten in de film. Gelukkig wordt er redelijk in geacteerd en vond ik de muziek ook wel wat hebben. Toch kon ik uit de film niet helemaal opmaken of het nu ging om een zuivere komedie of een drama. Al met al hink ik op twee benen en ziet de poster van de film er beter uit dan de film zelf. 6.0

http://www.mymovies.it/filmclub/2007/07/110/locandina.jpg

Castle Freak (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=87298) (1995)

Dit is mijn derde of vierde aanraking met regisseur Stuart Gordon en iedere keer weer zijn het afschuwelijke films. Ook nu weer een heel goedkoop amateuristische filmpje die nergens weet te overtuigen. Vooral de manier van acteren en de slecht uitziende Freak uit de titel zorgde er bijna voor dat ik de film vroegtijdig afzette maar heb dat helaas niet gedaan. En dan heb ik het niet eens gehad over de manier hoe de acteurs hun tekst oplepelen of het verhaal dat vanaf minuut één voorspelbaarder is dan een film van Michael Bay. Nee, de films van Stuart Gordon bevallen me stuk voor stuk heel slecht. 2.0

Michael Hamers
11-09-2008, 15:22
Léon: The Professional (Director's Cut)

Mathilda: "Is life always this hard or is it just when you're a kid?"
Léon: "Always like this."

Politiek niet correct, maar een prachtfilm om te zien. Dit was voor mij de eerste keer dat ik deze film zag en er gaan zeker nog herkijkbeurten volgen.

Luc Besson weet op schitterende wijze een schijtverhaaltje om te toveren tot een geweldig stukje cinematografie. Prachtige shots van Reno die geniet van een film in de bios tot aan het verdriet wat af te lezen is van het gezicht van Portman. De karakters worden goed uitgebouwd en langzaam wordt naar de prachtige en spannende finale toegewerkt.

Waar de film over gaat? Kort samengevat voor degenen die em niet hebben gezien:

Leon is een hitman en woont in een appartement. Naast zijn appartement woont een gezin waarvan de (stief)vader zich mengt in drugspraktijken. Op een dag komt een groep duistere figuren de hele familie omleggen. Mathilda is op dat moment boodschappen doen en wanneer ze terugkomt en het slagveld ziet loopt ze rechtstreeks naar de voordeur van Leon. Ze belt aan en hij doet open en laat haar binnen in zijn appartement en zijn leven...

9/10

mercapto
11-09-2008, 15:26
Ik had weer zo'n bui.
The Thin Red Line dus maar weer eens opgezet.
Tja.

TheGodfather
11-09-2008, 18:12
Ja, maar ze zijn wel op het juiste moment gestopt. Het zou ook niet geloofwaardig zijn geweest wanneer Bartlett nog een derde termijn zou hebben gekregen en The West Wing zonder Sheen kan ik me ook weinig bij voorstellen. Bovendien hebben ze in die 7 seizoenen een mooi spectrum aan onderwerpen behandeld, zonder teveel in herhaling te vallen.
Das zeker waar. Een derde termijn is nou eenmaal onmogelijk en dus is het goed dat ze stopten. Toch jammer ;)

Stephan Nobelen
11-09-2008, 21:23
Flight 93

8,0

Melzz
12-09-2008, 09:08
Trauma - Dario Argento - 1993

De vele typische Argento-kenmerken zitten weer in deze film. Inventief camerawerk, goede editing, een vreemd plot (met de nodige gaten) en niet al te best acteerwerk. Ook weer typisch gebruik van muziek, wat meer strijkers en het voelde wat vreemd aan. Het plot is weer lekker bizar en vergezocht en een plotelement uit Deep Red wordt in deze film nog eens dunnetjes over gedaan. Een typische Argento dus. Toch heeft de film het allemaal net niet.

Het grootste minpunt is toch wel zn eigen dochter Asia. Je hebt slecht acteren en slecht acteren en dit was......slecht acteren. Opgelepelde dialogen en expressieloos kijken....jammer. Sommige kills waren ook wat lachwekkend......in ieder geval het gevolg van sommige kills (degene die de film kennen, weten wat ik bedoel). Er zit ook nog een anorexia-boodschap in wat niet helemaal volgens de feiten gebeurt.
Nog even wat over het verhaal; er is een killer on the loose met een bizar moordtuig...een apparaat met een draad dat de hoofden van slachtoffers af kan snijden....hij is fijn. Wie heeft het gedaan en waarom....daar gaat het gewoon om. Uiteraard laten direct betrokkenen het werk niet over aan de cops maar gaan ze zelf op onderzoek uit.

Zeker geen slechte Argento maar hij heeft gewoon beter gedaan. Een degelijke film. Jammer dat hij Asia maar in zn films blijft stoppen want het is gewoon een nontalent en zo vreselijk knap is ze nu ook weer niet (haar scheve gebid wel eens gezien?).

TheGodfather
12-09-2008, 18:07
Gisteren in de sneak:

Disaster Movie (http://www.imdb.com/title/tt1213644/?c=1)
Het is maar goed dat de makers deze "film" deze titel hebben gegeven en dus (waarschijnlijk) weten dat dit een ramp is. Tachtig minuten lang en er zit echt werkelijk geen enkele leuke grap. Ontzettend flauw, pijnlijk ongrappig. Het slaat gewoon echt als een tang op een varken. Dit verdiend de naam film niet eens...

1,0/10

mercapto
12-09-2008, 18:21
Hij staat dan ook #1 in de bottom 100 :D
In de film game in overige discussies heb ik hem niet voor niks als antwoord op "Eternal Sunshine of the Spotless Mind" gegeven ;)

TheGodfather
12-09-2008, 18:25
Hij staat dan ook #1 in de bottom 100 :D
In de film game in overige discussies heb ik hem niet voor niks als antwoord op "Eternal Sunshine of the Spotless Mind" gegeven ;)
Vooral spotless mind idd.
Wat minder Eternal Sunshine :D :)

mercapto
12-09-2008, 19:05
Bedoel meer dat ze hetzelfde cijfer verdienen ;)
Maar wat jij wil ! (y)

Wim S.
12-09-2008, 20:32
I, Robot : Geweldige spektakel film met de nodige aktie en het ziet er visueel allemaal goed uit, ik zie deze film voor de 2e keer en deze maal op Blu-ray. De Blu-ray is geweldig en gaat m'n dvdversie van I, Robot vervangen, dus als je de dvd van I, Robot nog zoekt laat het me maar weten :) 8/10

TheGodfather
12-09-2008, 21:37
Bedoel meer dat ze hetzelfde cijfer verdienen ;)
Maar wat jij wil ! (y)
:o serieus? eternal sunshine is briljant ;)

chev
12-09-2008, 22:04
Heb niet direct een film gekeken maar meer een soort van show wedstrijd.
Zat net op espn classic een show van the harlem globetrotters te kijken en vond het enorm leuk om weer eens te kijken.

Nou ga ik maar eens snuffelen of er ergens een leuk dvdtje van te krijgen is, dan kan ie mooi langs al mn michael jordan,magic johnson en larry bird matriaal staan:)

Brakhage
12-09-2008, 22:05
Ostre sledované vlaky (Jiri Menzel, 1966) ****1/2

Ben blij dat ik deze film nu heb kunnen herzien op het grote doek, want hij beviel me nu stukken beter dan de eerste keer, toen ie een beetje ongrijpbaar bleef. Erg leuk was dat regisseur Menzel aanwezig was bij de vertoning en er vragen gesteld konden worden – de man bleek even onverschillig als zijn film te zijn! Hij heeft blijkbaar enkel films gemaakt in opdracht (omdat dat minder verantwoording met zich meebrengt) en op mijn vraag waar hij zich door heeft laten beïnvloeden, antwoordde hij dat er erg veel invloeden waren maar dat de Franse en Amerikaanse cinema van de jaren ’30 en ’40 de voornaamste waren, wat ik nogal verrassend vond.

Verrassend in positieve zin was ook de film voor me, waarbij vooral de stijl me ditmaal bijzonder kon bekoren. Door personages veelal frontaal voor vlakke achtergronden te filmen creëerde Menzel een erg bijzondere, tweedimensionale wereld; hoogte en breedte waren aanwezig maar diepte leek Menzel zo veel mogelijk te willen vermijden (Godard gebruikt ongeveer dezelfde methode in ‘Made in USA’). Met deze negatie van ruimte en letterlijk een gebrek aan diepgang vond Menzel de perfecte vorm om zijn verhaal in te gieten; want waar de meeste films zoveel mogelijk trachten om uitgewerkte karakters te presenteren, daar geeft ‘Closely Watched Trains’ons juist volledig platte, een- (of twee?)dimensionale personages; het zijn bijna stripfiguren, die enkel lijken te bestaan omwille van de droge humor. Maar het meest bijzondere is nog wel dat Menzel humor weliswaar erg hoog in het vaandel heeft staan (hij zei ooit dat iedere serieuze meter film een weggegooide meter was), maar deze humor toch een serieuze ondertoon weet te geven. En het zijn vooral deze wat serieuzere elementen gecombineerd met de soms ronduit surrealistische humor én de toepasselijke visuele stijl, die van deze film een heerlijk onderkoelde coming of age tragikomedie maken.

mercapto
12-09-2008, 22:06
:o serieus? eternal sunshine is briljant ;)

Later als ik rijk ben koop ik de hele mikmak op en verbrand ik alles op de eerste scene na. :D

Lex v/d Moolen
12-09-2008, 22:09
http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif Chasing Amy (http://www.imdb.com/title/tt0118842/) (Kevin Smith (http://www.imdb.com/name/nm0003620/), 1997) :: 5.0

Tegenvallende komedie/drama van Kevin Smith. Er zitten wel een aantal leuke dialogen in die me deed glimlachen, maar over het algemeen vond ik de scène's veel te lang duren waardoor het vervelend werd. Bovendien hielp de aanwezigheid van Ben Affleck en Joey Lauren Adams niet erg mee, die ik beiden eigenlijk vreselijk irritant vond.

*NERAZZURRI*
12-09-2008, 22:56
-knip-

I'll be damned :-o

Goed je weer te zien posten :wink:

Pieter R.
12-09-2008, 23:00
Léon: The Professional (Director's Cut)

Mathilda: "Is life always this hard or is it just when you're a kid?"
Léon: "Always like this."

Politiek niet correct, maar een prachtfilm om te zien. Dit was voor mij de eerste keer dat ik deze film zag en er gaan zeker nog herkijkbeurten volgen.

Luc Besson weet op schitterende wijze een schijtverhaaltje om te toveren tot een geweldig stukje cinematografie. Prachtige shots van Reno die geniet van een film in de bios tot aan het verdriet wat af te lezen is van het gezicht van Portman. De karakters worden goed uitgebouwd en langzaam wordt naar de prachtige en spannende finale toegewerkt.

Waar de film over gaat? Kort samengevat voor degenen die em niet hebben gezien:

Leon is een hitman en woont in een appartement. Naast zijn appartement woont een gezin waarvan de (stief)vader zich mengt in drugspraktijken. Op een dag komt een groep duistere figuren de hele familie omleggen. Mathilda is op dat moment boodschappen doen en wanneer ze terugkomt en het slagveld ziet loopt ze rechtstreeks naar de voordeur van Leon. Ze belt aan en hij doet open en laat haar binnen in zijn appartement en zijn leven...

9/10
Heb ik deze week ook gezien. Prachtfilm in zn soort.
Net Kingdom of Heaven gekeken (Director's Cut). Was het al weer een tijdje van plan. Het is een herkijkbeurt, maar het blijft een dijk van een film. Goed akteerwerk, goed verhaal, goed gebruik van de muziek ter ondersteuning. Wat een verschil met de bioscoopversie...
Ik vond Gladiator van dezelfde makers beter, maar hij komt dicht in de buurt. En Gladiator is mijn alltime favoriet..

Brakhage
13-09-2008, 00:38
I'll be damned :-o

Goed je weer te zien posten :wink:
Ja, ik ben net onkruid, ik verga nooit. ;)

Dressed to Kill (Brian De Palma, 1980) ***

Kan spoilers bevatten!!!

Ik ben nooit een fan van De Palma geweest en ik hoopte dat deze film daar verandering in ging brengen, maar helaas. Het is bijna een cliché om De Palma een Hitchcock imitator te noemen, maar middels deze vergelijking kan ik wel het beste uitleggen waarom Hitchcock voor mij een geniaal filmmaker is en De Palma een gemakkelijke imitator.

Het eerste half uur van ‘Dressed to Kill’ is duidelijk een pastiche van twee Hitchcock films, ‘Vertigo’ en ‘Psycho’. De scène waarin Angie Dickinson in het museum die vent oppikt is een vrijwel rechtstreekse kopie van de achtervolging van Stewart op Novak in ‘Vertigo’, maar in Hitchcock heeft die scène betekenis, bij De Palma niet. Allereerst is er in ‘Vertigo’ een goede opbouw naar de scène: je weet wie het personage van Stewart is, je weet wie Novak is en je weet waarom hij haar volgt; je hebt een duidelijk idee van de situatie en daarom is het niet erg om een lange tijd naar een volledig woordenloze sequentie te kijken, terwijl je bij De Palma niet meer dan een schets hebt van de situatie en je feitelijk naar een volstrekt onbekende vrouw zit te kijken die op zoek is naar seks. Maar ook de functie en stijl van de scène in ‘Vertigo’ zijn logisch en in lijn met de rest van de film: het gebruik van filters en het gebrek aan dialoog geeft de sequentie een bijzonder dromerig karakter, wat verklaard kan worden middels het idee dat de hele film ‘Vertigo’ als droom geïnterpreteerd kan worden. Maar ook de lengte is bij Hitchcock volledig gerechtvaardigd: het weerspiegelt het obsessieve karakter van Stewart (wat later in de film een van de belangrijkste thema’s blijkt te zijn) en bovendien blijkt de hele sequentie een bijzonder uitgebreide valstrik te zijn (het thema van de perfecte moord wat Hitchcock zo vaak gebruikt), iets wat later in de film een van de narratieve twisten blijkt te zijn. Om een lang verhaal kort te maken: de lange scène in Hitchcock is thematisch, verhaaltechnisch en vormtechnisch een organisch onderdeel van de gehele film. Bij De Palma ontbreekt dit volledig.

Dan de vergelijking met ‘Psycho’: het mag duidelijk zijn dat de moord van Dickinson in de lift vergelijkbaar is met de moord in de douche op Janet Leigh in ‘Psycho’, want in beide gevallen wordt het personage wat tot dat punt van de film de hoofdpersoon is en waarmee de kijker zich heeft geïdentificeerd, op brute wijze uit de film geschreven. Zoals echter eerder gezegd heeft de kijker geen enkele binding met Dickinson omdat er nauwelijks een opbouw is geweest van haar personage. Het personage van Leigh in ‘Psycho’ echter is zorgvuldig uitgediept en ze is letterlijk constant het onderwerp van de film geweest. Het is exact daarom dat haar plotselinge moord zo’n schok voor de kijker is, omdat het hele object van identificatie in een klap ontnomen wordt en de film als het ware volledig opnieuw begint, met nieuwe hoofdpersonages. Daarnaast (en dit punt is even belangrijk) herhaalt dit patroon zich in ‘Psycho’ nog eens, waarmee de film een net zo schizofreen karakter krijgt als de moordenaar van die film, Norman Bates; de narratieve structuur van ‘Psycho’ houdt dus direct verband met het overkoepelende thema en is er, net als bij ‘Vertigo’ een organisch verband tussen vorm en inhoud. Bij De Palma ontbreekt dit allemaal, hij komt nergens verder dan louter imitatie, zonder dat hij het omzet in een constructief geheel waar de afzonderlijke aspecten van de film samen een organisch geheel vormen. En daarom denk ik niet dat ik De Palma ooit volledig ga omarmen.

Mr. Incredible
13-09-2008, 00:51
http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif Chasing Amy (http://www.imdb.com/title/tt0118842/) (Kevin Smith (http://www.imdb.com/name/nm0003620/), 1997) :: 5.0

Tegenvallende komedie/drama van Kevin Smith. Er zitten wel een aantal leuke dialogen in die me deed glimlachen, maar over het algemeen vond ik de scène's veel te lang duren waardoor het vervelend werd. Bovendien hielp de aanwezigheid van Ben Affleck en Joey Lauren Adams niet erg mee, die ik beiden eigenlijk vreselijk irritant vond.

:shock: In mijn ogen juist de beste film van Kevin Smith. Vooral omdat de film wat serieuzer is dan zijn andere werk. Ook één van de beste rollen van Ben Affleck. De scène waarin hij Alyssa de liefde verklaart vind ik echt briljant. Geweldige monoloog zeg

Pieter R.
13-09-2008, 07:59
Ja, ik ben net onkruid, ik verga nooit. ;)

Dressed to Kill (Brian De Palma, 1980) ***

Kan spoilers bevatten!!!

Ik ben nooit een fan van De Palma geweest en ik hoopte dat deze film daar verandering in ging brengen, maar helaas. Het is bijna een cliché om De Palma een Hitchcock imitator te noemen, maar middels deze vergelijking kan ik wel het beste uitleggen waarom Hitchcock voor mij een geniaal filmmaker is en De Palma een gemakkelijke imitator.

Het eerste half uur van ‘Dressed to Kill’ is duidelijk een pastiche van twee Hitchcock films, ‘Vertigo’ en ‘Psycho’. De scène waarin Angie Dickinson in het museum die vent oppikt is een vrijwel rechtstreekse kopie van de achtervolging van Stewart op Novak in ‘Vertigo’, maar in Hitchcock heeft die scène betekenis, bij De Palma niet. Allereerst is er in ‘Vertigo’ een goede opbouw naar de scène: je weet wie het personage van Stewart is, je weet wie Novak is en je weet waarom hij haar volgt; je hebt een duidelijk idee van de situatie en daarom is het niet erg om een lange tijd naar een volledig woordenloze sequentie te kijken, terwijl je bij De Palma niet meer dan een schets hebt van de situatie en je feitelijk naar een volstrekt onbekende vrouw zit te kijken die op zoek is naar seks. Maar ook de functie en stijl van de scène in ‘Vertigo’ zijn logisch en in lijn met de rest van de film: het gebruik van filters en het gebrek aan dialoog geeft de sequentie een bijzonder dromerig karakter, wat verklaard kan worden middels het idee dat de hele film ‘Vertigo’ als droom geïnterpreteerd kan worden. Maar ook de lengte is bij Hitchcock volledig gerechtvaardigd: het weerspiegelt het obsessieve karakter van Stewart (wat later in de film een van de belangrijkste thema’s blijkt te zijn) en bovendien blijkt de hele sequentie een bijzonder uitgebreide valstrik te zijn (het thema van de perfecte moord wat Hitchcock zo vaak gebruikt), iets wat later in de film een van de narratieve twisten blijkt te zijn. Om een lang verhaal kort te maken: de lange scène in Hitchcock is thematisch, verhaaltechnisch en vormtechnisch een organisch onderdeel van de gehele film. Bij De Palma ontbreekt dit volledig.

Dan de vergelijking met ‘Psycho’: het mag duidelijk zijn dat de moord van Dickinson in de lift vergelijkbaar is met de moord in de douche op Janet Leigh in ‘Psycho’, want in beide gevallen wordt het personage wat tot dat punt van de film de hoofdpersoon is en waarmee de kijker zich heeft geïdentificeerd, op brute wijze uit de film geschreven. Zoals echter eerder gezegd heeft de kijker geen enkele binding met Dickinson omdat er nauwelijks een opbouw is geweest van haar personage. Het personage van Leigh in ‘Psycho’ echter is zorgvuldig uitgediept en ze is letterlijk constant het onderwerp van de film geweest. Het is exact daarom dat haar plotselinge moord zo’n schok voor de kijker is, omdat het hele object van identificatie in een klap ontnomen wordt en de film als het ware volledig opnieuw begint, met nieuwe hoofdpersonages. Daarnaast (en dit punt is even belangrijk) herhaalt dit patroon zich in ‘Psycho’ nog eens, waarmee de film een net zo schizofreen karakter krijgt als de moordenaar van die film, Norman Bates; de narratieve structuur van ‘Psycho’ houdt dus direct verband met het overkoepelende thema en is er, net als bij ‘Vertigo’ een organisch verband tussen vorm en inhoud. Bij De Palma ontbreekt dit allemaal, hij komt nergens verder dan louter imitatie, zonder dat hij het omzet in een constructief geheel waar de afzonderlijke aspecten van de film samen een organisch geheel vormen. En daarom denk ik niet dat ik De Palma ooit volledig ga omarmen.
Hoi, aangezien je seniormember bent zul je het wel weten. Maar als je een stukje plaatst en je weet dat er spoilers inzitten, wil je dan gewoon de spoilertags gebruiken? Want ook al wil je het niet lezen, bij het scrollen vang je toch e.e.a. op dat je helemaal niet wilt weten als je die film wilt zien.

Lex v/d Moolen
13-09-2008, 08:35
Als je ook alles goed leest zie je dat er staat "kan spoilers bevatten".






:shock: In mijn ogen juist de beste film van Kevin Smith. Vooral omdat de film wat serieuzer is dan zijn andere werk. Ook één van de beste rollen van Ben Affleck. De scène waarin hij Alyssa de liefde verklaart vind ik echt briljant. Geweldige monoloog zegIk vond het allemaal teveel uitgerekt. En doordat ik me irriteerde aan vooral Joey Lauren Adams kan ik denk ik de waardering er niet voor opbrengen.

Herman ter Lingen
13-09-2008, 08:38
Hoi, aangezien je seniormember bent zul je het wel weten. Maar als je een stukje plaatst en je weet dat er spoilers inzitten, wil je dan gewoon de spoilertags gebruiken? Want ook al wil je het niet lezen, bij het scrollen vang je toch e.e.a. op dat je helemaal niet wilt weten als je die film wilt zien.


Dat vind ik knap dat je tijdens het scrollen (delen van) de tekst kan lezen. :neutral:

Martin Z.
13-09-2008, 09:07
Later als ik rijk ben koop ik de hele mikmak op en verbrand ik alles op de eerste scene na. :D

You're so cruel :cry: :cry:

veester
13-09-2008, 09:17
Als je ook alles goed leest zie je dat er staat "kan spoilers bevatten".





Ik vond het allemaal teveel uitgerekt. En doordat ik me irriteerde aan vooral Joey Lauren Adams kan ik denk ik de waardering er niet voor opbrengen.

Ik heb Chasing Amy laatst ook nog een keer in mijn speler geschoven. Ik volg je helemaal Lex ivm met Joey Lauren Adams. Het wicht acteert even goed als Bush kan regeren en is vooral irritant. Ik heb nog rollen van haar mogen aanschouwen en ook daar verpest ze de film in een oogwink.
Maar Adams mag niet met alle eer gaan lopen. De film op zich heeft te weinig te bieden om boven de reglmaat uit te komen. Nietszeggende dialogen, matige acteerprestaties van de rest van de cast en de plot is eveneens te dunnetjes om de prent overeind te trekken. Eén van de zwakste uitgaves van Criterion.

Wim S.
13-09-2008, 10:13
Johnny Got his Gun: Wie kent nou niet dat geweldige nummer One van Metallica en de videoclip die hierbij hoort, met scenes uit deze film. De film zelf is ook zekers zeer genietbaar maar gaf mij soms ook een zeer beklemmend akelig gevoel. Een jonge soldaat raakt door een explosie zijn armen, benen kwijt ook is z'n gezicht weg. Toch wordt hij in leven gehouden en weggestopt. Hij heeft niets meer dan zijn dromen die het leven enigzins wat dragelijker voor hem maakt. Het einde is wrang, want je hoopt op iets anders. 7.3/10

Lex v/d Moolen
13-09-2008, 11:37
Ik heb Chasing Amy laatst ook nog een keer in mijn speler geschoven. Ik volg je helemaal Lex ivm met Joey Lauren Adams. Het wicht acteert even goed als Bush kan regeren en is vooral irritant. Ik heb nog rollen van haar mogen aanschouwen en ook daar verpest ze de film in een oogwink.
Maar Adams mag niet met alle eer gaan lopen. De film op zich heeft te weinig te bieden om boven de reglmaat uit te komen. Nietszeggende dialogen, matige acteerprestaties van de rest van de cast en de plot is eveneens te dunnetjes om de prent overeind te trekken. Eén van de zwakste uitgaves van Criterion.Mee eens. Overigens viel de beeldkwaliteit ook erg tegen, maar dat terzijde.

skunk
13-09-2008, 12:26
gisteren Iron Man gezien vond het een goede film voor mij is deze een:

8/10

Wim S.
13-09-2008, 15:51
Fitzcarraldo: Deze herzog film was me te traag, na de overweldigende goede films Aguirre & Nosferatu vallen de films Woyzeck en Fitzcarraldo me wat tegen. Er zitten zekers geweldige momenten in deze film, maar veelal er traag. Ook het concept opera spreekt me niet aan, sterker nog ik vind het vreselijk. Visueel ziet het er mooi uit, maar wat wil je ook in de mooie omgeving van Brazilie. Hopelijk zullen de film cobra verde en de docu My best friend me beter bevallen, zijn de laatste films uit de box. 6/10

Brakhage
13-09-2008, 15:55
Fitzcarraldo: Deze herzog film was me te traag, na de overweldigende goede films Aguirre & Nosferatu vallen de films Woyzeck en Fitzcarraldo me wat tegen. Er zitten zekers geweldige momenten in deze film, maar veelal er traag. Ook het concept opera spreekt me niet aan, sterker nog ik vind het vreselijk. Visueel ziet het er mooi uit, maar wat wil je ook in de mooie omgeving van Brazilie. Hopelijk zullen de film cobra verde en de docu My best friend me beter bevallen, zijn de laatste films uit de box. 6/10
Vooral het idee dat Herzog die arme inboorlingen die boot echt over die heuvel heeft laten trekken vind ik walgelijk. Als ik me niet vergis zijn er zelfs mensen gestorven tijdens de opnames van deze film en dat vind ik echt te ver gaan.

Wim S.
13-09-2008, 16:23
Vooral het idee dat Herzog die arme inboorlingen die boot echt over die heuvel heeft laten trekken vind ik walgelijk. Als ik me niet vergis zijn er zelfs mensen gestorven tijdens de opnames van deze film en dat vind ik echt te ver gaan.

Hier sta ik wel even van te kijken, aangezien ik me echt niet kan voorstellen dat zoiets gebeurt voor een film. Ik vond dat juist wel 1 van de mooiste stukken van de film, het trekken van die boot over de berg maar als er echt mensen zijn bij gestorven en ze die inboorlingen echt die boot hebben laten trekken is dat natuurlijk verwerpelijk. Maar is het niet gewoon een broodje aap verhaal?

Sander2
13-09-2008, 16:37
Inderdaad een vreemd verhaal. Ik heb eens gegoogled, en toen kwam ik op deze site (http://deeveedeegeejee.blogspot.com/2008_01_01_archive.html), waar het volgende op staat: "de spanningen tijdens de jarenlange draaiperiode lopen torenhoog op - en niet alleen onder de inheemse figuranten, zoals later blijkt in Herzogs documentaire Mein liebster Feind: Klaus Kinski (http://www.youtube.com/watch?v=MPKODzv1PD4) uit 1999 - de weergoden veranderen de rivieroevers in enorme blubberpoelen, de indiaanse figuranten worden het doelwit van speren van een vijandelijke stam en een aantal crewleden komt om bij een crash met een transportvliegtuigje.

Te midden van alle waanzin blijft Herzog wanhopig proberen zijn filmdroom in de oerwoudhel te realiseren. Al geeft hij in de docu gebroken toe dat geen enkel kunstzinnig project mensenlevens waard is. Met de blik achter de schermen die Burden of Dreams biedt, wordt de film die Fitzcarraldo uiteindelijk is geworden zo mogelijk nog indrukwekkender."

Brakhage
13-09-2008, 16:43
Hier sta ik wel even van te kijken, aangezien ik me echt niet kan voorstellen dat zoiets gebeurt voor een film. Ik vond dat juist wel 1 van de mooiste stukken van de film, het trekken van die boot over de berg maar als er echt mensen zijn bij gestorven en ze die inboorlingen echt die boot hebben laten trekken is dat natuurlijk verwerpelijk. Maar is het niet gewoon een broodje aap verhaal?
Naar het schijnt dus niet. Herzog stond er om bekend dat de omstandigheden waarin hij zijn films maakte vaak gevaarlijk en vol risico's waren - het is ook exact de reden waarom ik zo'n hekel heb aan Herzog: hij maakte van zichzelf (en zijn medewerkers) graag een soort martelaar om op die manier tot een soort diepere waarheid te komen, een echte emotie. Francis Ford Coppola was een goede vriend van Herzog en in mijn ogen heeft Herzog met 'Fitzcarraldo' geprobeerd om 'Apocalypse Now' te ovetreffen, een film waarvan de opnames ook bijzonder weerbarstig waren en waarvan Coppola uiteindelijk zei: 'Apocalypse Now is geen film over de oorlog, de film is de oorlog' (of iets in die trant iig). Het is zeker een feit dat er geen special effects gebruikt zijn voor het over de heuvel trekken van die boot - dat is volledig door de inboorlingen gedaan met de voor handen zijnde middelen, maar of er ook echt mensen bij zijn gestorven, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Er is een documentaire op Criterion uitgegeven, Burden of Dreams die een verslag is van de opnames van Fitzcarraldo, maar ik heb die film nooit gezien.

Brakhage
13-09-2008, 16:56
Bathing Beauty (George Sidney, 1944) ****1/2

Voor een klassieke Hollywood musical kun je mij echt altijd wakker maken, het was zo’n vreselijk uniek genre. Iedere studio heeft destijds interessante musicals gemaakt maar geen was er beter in dan die glamourstudio in Culver City, MGM (dat destijds bekend stond als More Great Musicals). Die onophoudelijke stroom van vrolijkheid, de overdadig kleurrijke decors (de keuze om te stoppen met Technicolor is een van de meest jammerlijke ooit geweest), die schaamteloze esthetisering van een hermetisch afgesloten filmwereld waarin geen plaats kan zijn voor ellende, oorlog of dissidentie. Er is ook geen enkel genre (op de horrorfilm na wellicht) wat zo experimenteel met verhaaltechnische zaken omgaat als de musical, want het narratief wordt vaak volledig stilgelegd om ruimte te maken voor de uitzinnige setpieces, de dansjes, de muziek of wat dan ook – wat Esther Williams ooit treffend ‘the improbable stuff that had little to do with the script’ noemde. En weinig films hebben meer van ‘the improbable stuff’ dan ‘Bathing Beauty’, een film die eigenlijk louter bestaat uit ‘improbable stuff’.

Het is een film die begon als vehikel voor de gruwelijke Red Skelton (zo heten ze niet meer tegenwoordig), die erg veel weg heeft van een andere onuitstaanbare kwal, Robin Williams. Echter, de ster van de film zou Esther Williams worden, een zwemster die dankzij het succes van deze film de spil van een heus subgenre zou worden: de aqua musical – zonder twijfel een van de meest bizarre uitwassen van het musical genre. Het ‘verhaal’ wordt werkelijk schaamteloos gebruikt als kapstok voor alle ‘improbable stuff’ en is ongeveer als volgt: Skelton en Williams staan op het punt te trouwen als er een Spaanse troela binnenwandelt met drie kinderen (Tom, Dick en Harry…) die claimt dat Skelton haar man en de vader van de kinderen is. Williams wordt daarop natuurlijk boos en om haar weer terug te winnen is Skelton genoodzaakt om leerling te worden op de vrouwenschool waar Williams werkzaam is.

Meer woorden moeten we er niet aan vuilmaken want dat doet de film zelf ook niet; ik ken weinig films die zo schaamteloos stuurloos zijn en zo’n nadruk leggen op de ‘improbable stuff’. Het begint al direct met een Zuid-Amerikaans getinte song (exotische muziek was in de jaren ’40 een grote rage) en Williams komt dan oplopen om uiteindelijk wat in het water te dobberen. Het heeft allemaal niks met het verhaal te maken, het is er gewoon omdat het er is. Zo komt ook de jazztrompettist Harry James and His Music Makers meermalen voorbij (in hilarisch gefilmde optredens) en speelt de op dat moment populaire orgelspeelster Ethel Smith twee deuntjes op haar orgel. Niet omdat dat zinvol is, maar gewoon omdat het vermakelijk is. De gehele 101 minuten wordt het verhaal (dat al zo flinterdun is) op deze manier minutenlang stilgelegd om optredens, dans en komisch bedoelde sketches met Skelton op de kijker af te vuren. Op het einde is het dan eindelijk zover, dan wordt het vreselijk uitzinnige waterballet opgevoerd (waar het subgenre uit zou voortvloeien), duidelijk geïnspireerd door de avant-garde balletten van Busby Berkeley. De ultieme ironie is natuurlijk dat het erotische aspect van dit soort sequenties volledig wordt onderdrukt (de musical was immers zalvend vermaak voor het hele gezin), terwijl je toch minutenlang zit te staren naar dames in badpakken die van hun lichaam een spektakel maken – het is dan ook exact dat aspect wat ‘The Rocky Horror Picture Show’ zo overduidelijk maakt door hun ode aan de aqua musical uit te laten lopen op een orgie in het zwembad.

En wat nog het meest verbijsterende aan deze film is? Dat het na ‘Gone with the Wind’ en ‘Ben-Hur’ de meest succesvolle film was die MGM ooit gehad heeft. Iedereen kent die andere twee films nog, maar wie heeft er ooit nog gehoord van ‘Bathing Beauty’, zonder twijfel een van de meest bizarre en uitzinnige musicals ooit vervaardigd? Terwijl het een glorieus camp meesterwerk is!

http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews32/a%20esther%20williams/abathing%20beauty%20PDVD_005.jpg

Wim S.
13-09-2008, 16:58
Er is een documentaire op Criterion uitgegeven, Burden of Dreams die een verslag is van de opnames van Fitzcarraldo, maar ik heb die film nooit gezien.

Bedankt voor deze tip, maakt me namelijk wel nieuwsgierig allemaal, ik ga deze docu binnenkort maar eens bestellen dan. Als zo'n helicopter met crewleden neerstort en dat het begint te regenen en alles wordt een blubberpoel dat zijn dingen waar Herzog niets aan kan doen en n niet dat het iets goedmaakt maar zouden die indianen niet iets hebben gekregen voor hun harde arbeid?

In ieder geval moet ik die docu maar eens gaan zien en dan kom ik hier vast en zeker meer over te weten.

mad dog
13-09-2008, 17:04
Johnny Got his Gun: Wie kent nou niet dat geweldige nummer One van Metallica en de videoclip die hierbij hoort, met scenes uit deze film. De film zelf is ook zekers zeer genietbaar maar gaf mij soms ook een zeer beklemmend akelig gevoel. Een jonge soldaat raakt door een explosie zijn armen, benen kwijt ook is z'n gezicht weg. Toch wordt hij in leven gehouden en weggestopt. Hij heeft niets meer dan zijn dromen die het leven enigzins wat dragelijker voor hem maakt. Het einde is wrang, want je hoopt op iets anders. 7.3/10
Nooit geweten van welke film dat was. Weer wat geleerd.

veester
13-09-2008, 17:13
Bedankt voor deze tip, maakt me namelijk wel nieuwsgierig allemaal, ik ga deze docu binnenkort maar eens bestellen dan. Als zo'n helicopter met crewleden neerstort en dat het begint te regenen en alles wordt een blubberpoel dat zijn dingen waar Herzog niets aan kan doen en n niet dat het iets goedmaakt maar zouden die indianen niet iets hebben gekregen voor hun harde arbeid?

In ieder geval moet ik die docu maar eens gaan zien en dan kom ik hier vast en zeker meer over te weten.

Ja, dit draagt mijn interesse ook wel. Ik ben een Herzog fan en ik had al wat over hem gelezen ( onder andere de haat-liefde verhouding met Kinski) maar dit verhaal is me ontsnapt. Die docu komt er hier dus ook in.

Brakhage
13-09-2008, 17:24
Bedankt voor deze tip, maakt me namelijk wel nieuwsgierig allemaal, ik ga deze docu binnenkort maar eens bestellen dan. Als zo'n helicopter met crewleden neerstort en dat het begint te regenen en alles wordt een blubberpoel dat zijn dingen waar Herzog niets aan kan doen en n niet dat het iets goedmaakt maar zouden die indianen niet iets hebben gekregen voor hun harde arbeid?

In ieder geval moet ik die docu maar eens gaan zien en dan kom ik hier vast en zeker meer over te weten.
Nou, naar ik begrepen heb hebben die inboorlingen dus niets tot nauwelijks iets betaald gekregen voor hun arbeid, het was gewoon uitbuiten van die mensen.

En natuurlijk zijn er factoren waar Herzog geen grip op heeft, bij iedere filmopname kunnen ongelukken gebeuren net als in het echte leven. Maar filmmakers kunnen wel proberen om de kansen op ongeluk zo klein mogelijk te maken. Herzog vergrootte juist die kansen en dat is waar ik problemen mee heb.

freaky
13-09-2008, 17:28
http://www.mediadis.com/pictures/big/142684.JPG

Kill Bill: Vol.1 (2003) - 8 / 10

Dit blijft een schitterende film van Quentin Tarantino, het verhaal is zo mooi in beeld gebracht en volgt niet alles in chronologische volgorde wat zijn vertelwijze uniek maakt, ook door gebruik te maken van Anime maakt de film toch nog een tikkeltje specialer want zoiets vind je niet veel in films terug. Ook Uma Thurman is schitterende als The Bride, en de aktiescenes in deze film zijn toch wel letterlijk spetterend in beeld gebracht. En hoe alles ondersteund wordt door prachtige muziek maakt dit het plaatje toch wel af. Enkel jammer dat de film die bij ons verkrijgbaar is niet uncut is, want de uncut versie geeft toch wel mijn persoonlijke voorkeur.

Melzz
13-09-2008, 17:59
Bedankt voor deze tip, maakt me namelijk wel nieuwsgierig allemaal, ik ga deze docu binnenkort maar eens bestellen dan.

Ik meen me wel wat info te herinneren in het audiocommentaar, daar vertelt Hertzog er lustig op los. Een bizarre film met een inderdaad bizar gegeven. Er zijn in ieder geval gewonden gevallen.

De docu zit nu als extra bij een vrij nieuwe 2-disker van Fitzcarraldo, uitgegeven in de UK. Die 2-disker ben ik al voor rond de 10 euro tegengekomen. Ben je nog goedkoper uit dan de "dure" Criterion.

Melzz
13-09-2008, 18:37
Nihon kuroshakai a.k.a. Ley Lines - Takashi Miike (1999)

Deel drie in de Triad Scociety trilogy die net als de Dead or Alive trilogy alleen qua thema met elkaar te maken hebben. Dit is toch wel de meest serieuze film van Miike die ik heb gezien. Sober zelfs. Volgens Tom Mes (Auteur van Agiator en onderhand wel een Miike-kenner) is dit een essentiele film in het euvre van de eigenzinnige Jappaner omdat al zn thema's in deze film zitten.

Een paar vrienden van Chineze afkomst willen een klein Japans dorpje ontvluchten en als een overval te gewelddaig afloopt besloten ze om naar Tokyo te gaan. De outcasts proberen een bestaan op te bouwen maar komen al snel in het criminele circuit terecht. Tevens sluiten ze vriendchap met een hoertje dat net als zij een plek in de harde wereld moet zien te veroveren.

Veel handheld cameravoering en de belichting is vaak donker. De look van de film is daarom erg low budget maar Miike weet toch gebruik te maken van de kleurrijke belichting van Tokyo. De Tartan dvd vertaalt helaas Chineze teksten niet....de ondertiteling zegt alleen "Chinese dialect". Zeer slecht want je mist hierdoor aardig wat dialoog. Echter...de film is toch prima te volgen.

Een afwijkende film die voor Miike begrippen erg sober en serieus is. Toch een bijzondere film die meer in zich heeft dan je tijdens een eerste kijkbeurt opvalt. Ditmaal geen memorabele scenes die er uitspringen maar een compact geheel. Een echte arthousefilm over jongeren met niet Japanse afkomst die hun plek proberen te vinden in een stad waar buitenstaanders niet direct worden omarmt.

Melzz
13-09-2008, 19:11
300 - Zack Snyder - 2006

Het is vrijdagavond en na het vrij ingetogen Ley Lines begin ik al wat in te kakken. Geen trage arthouse dus meer deze avond en ik besloot 300 er nog maar weer eens in te gooien. Nou....deze 2e keer beviel hij me gewoon stukken beter. Wat een adrenalinerit! Geen gelul...stampen, schoppen en rammen met die hap! Alles ziet er prachtig uit, uiterst gestileerd maar helemaal in de sfeer van Miller. Erg lompe film waar je absoluut geen historisch correcte waarheden moet zoeken. Een soort van Lord of the Rings-light. Heb je geen zin in 3 uur lang naar fantasy te kijken maar wil je wel (bijna) alleen maar verldslagen zien met hier en daar een fantasiewezen, zet gewoon 300 even op. Topvermaak...de 2 uur vliegt om. Trouwens een dikke pluim voor Gerard Butler. Hij leeft zich perfect in als Leonidas. Lijkt me toch niet te onderschatten om in je blote bast voor een green screen te acteren. Hij komt volkomen geloofwaardig over. THIS ISSS SPARTAAAA!!!!

veester
13-09-2008, 20:05
300 - Zack Snyder - 2006

Het is vrijdagavond en na het vrij ingetogen Ley Lines begin ik al wat in te kakken. Geen trage arthouse dus meer deze avond en ik besloot 300 er nog maar weer eens in te gooien. Nou....deze 2e keer beviel hij me gewoon stukken beter. Wat een adrenalinerit! Geen gelul...stampen, schoppen en rammen met die hap! Alles ziet er prachtig uit, uiterst gestileerd maar helemaal in de sfeer van Miller. Erg lompe film waar je absoluut geen historisch correcte waarheden moet zoeken. Een soort van Lord of the Rings-light. Heb je geen zin in 3 uur lang naar fantasy te kijken maar wil je wel (bijna) alleen maar verldslagen zien met hier en daar een fantasiewezen, zet gewoon 300 even op. Topvermaak...de 2 uur vliegt om. Trouwens een dikke pluim voor Gerard Butler. Hij leeft zich perfect in als Leonidas. Lijkt me toch niet te onderschatten om in je blote bast voor een green screen te acteren. Hij komt volkomen geloofwaardig over. THIS ISSS SPARTAAAA!!!!

De eerste keer vond ik de film compleet over the top en waande ik me meer in een game dan in een cinemazaal. Laatst zag ik hem nog eens met mijn moeder, die de prent geweldig vond. Dat vond ik ook nu niet, maar ik had wel een vreemd gevoel. Een Terminator 2 gevoel. Ik wilde naar buiten rennen en de halve blok een dolk in in hun maag planten. En net daarom zijn zo'n films gemaakt. Hersens op niveau nihil, testosteron op overdrive en slurpen die bloedspatten.
Trouwens, heb je Melzz, jij als mede - vrouwenliefhebber, genoten van Lena Heady? Het is geen Cardinale maar mijn maten en ik konden deze- in een bescheiden lapje kleed gehulde - queen uitermate appreciëren.

TheGodfather
13-09-2008, 21:03
Kwaidan (http://www.imdb.com/title/tt0058279/)
Thema`s als liefde, eenzaamheid, leven en dood komen, aan de hand van vier verschillende oud Japanse verhalen, in deze 183 minuten durende film voorbij. Daar ligt wellicht het probleem van de film: het zijn eigenlijk 4 aparte films waarvan niet alle 4 even interessant zijn.Daardoor komt de film te fragmentarisch over.
De eerste 2 episodes zijn prachtig en (ondanks het lage tempo) meeslepend. Vooral The Woman Of Snow is briljant. Maar de laatste 2 episodes (en dan met name de 3e) zijn te traag en gewoon niet interessant. Hoichi The Earless is daarbij ook nog eens veel te lang uitgerekt.
Pluspunten zijn dat de regie geweldig is en de film er gewoon prachtig uitziet. De sets en de cinematography zijn subliem.
Het is zeker de moeite van het kijken waard en er valt genoeg te genieten maar stiekem had ik er toch iets meer van verwacht.

7,5/10

Wim S.
13-09-2008, 21:16
De docu zit nu als extra bij een vrij nieuwe 2-disker van Fitzcarraldo, uitgegeven in de UK. Die 2-disker ben ik al voor rond de 10 euro tegengekomen. Ben je nog goedkoper uit dan de "dure" Criterion.

Om de dure criterion te kopen zie ik inderdaad niet zitten, maar ik hoef de film ook niet dubbel, dus denk dat ik 'm maar 's download.

Nu even naar hele andere films:

Jumper: Deze gezien op Blu-ray en is best een aardige aktie film, die wel een beetje superhelden-achtig overkomt. Simpele film, puur popcorn vermaak. 6.2/10

Frontier(s): deze franse horrorfilm wordt vergeleken met hostel, onterecht want ik vond het meer in de stijl van de texas chainsaw massacre en dat deze film wordt vergeleken met hostel vind ik een belediging aangezien deze film veel beter is. Dit is heel goed gedaan, een bizarre familie in the middle of nowhere. Ook in deze horror moet het slachtoffer weer meer monster worden dan de gekken zelf, niet echt orgineel maar wel heel goed gedaan. 7.4/10

Brakhage
13-09-2008, 22:38
Kwaidan (http://www.imdb.com/title/tt0058279/)
Thema`s als liefde, eenzaamheid, leven en dood komen, aan de hand van vier verschillende oud Japanse verhalen, in deze 183 minuten durende film voorbij. Daar ligt wellicht het probleem van de film: het zijn eigenlijk 4 aparte films waarvan niet alle 4 even interessant zijn.Daardoor komt de film te fragmentarisch over.
De eerste 2 episodes zijn prachtig en (ondanks het lage tempo) meeslepend. Vooral The Woman Of Snow is briljant. Maar de laatste 2 episodes (en dan met name de 3e) zijn te traag en gewoon niet interessant. Hoichi The Earless is daarbij ook nog eens veel te lang uitgerekt.
Pluspunten zijn dat de regie geweldig is en de film er gewoon prachtig uitziet. De sets en de cinematography zijn subliem.
Het is zeker de moeite van het kijken waard en er valt genoeg te genieten maar stiekem had ik er toch iets meer van verwacht.

7,5/10
Mocht je Kuroneko nooit gezien hebben, ik vond die een stuk interessanter dan Kwaidan.

Brakhage
14-09-2008, 01:42
Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955) ****1/2

In veel opzichten is dit de culminatie van alles wat film noir is, het meest extreme dat film noir ooit bereikt heeft. De film opent direct ijzersterk met die vrouw die half verwilderd over een donkere weg rent. De extreme belichting die de gehele film zal kenmerken is ook hier volop aanwezig: de nacht is werkelijk pikzwart en de felverlichte vrouw is bijna een geest in het donker. De gehele eerste tien minuten is er praktisch geen rust, Aldrich geeft zijn beelden een bijzondere intensiteit mee: veel close-ups, extreem contrast tussen licht en donker en veel visuele desoriëntatie. De intensiteit van deze opening wordt daarna niet vaak meer gehaald, maar dat had de film vermoedelijk weinig goed gedaan en gelukkig weet Aldrich de hele film door meer dan visueel spannend te houden. Ook het cynisme en het geweld worden tot een extreem gevoerd met het beroemde einde als hoogtepunt. Veel beter dan ‘Kiss Me Deadly’ komt de film noir niet en ik verbaasde me constant hoe deze film in 1955 gemaakt kan zijn en niet in 1975.

Dennis Oosterhuis
14-09-2008, 02:07
Welkom terug, Maikel! :bier:

Erwin de Koning
14-09-2008, 03:35
Johnny Got his Gun: Wie kent nou niet dat geweldige nummer One van Metallica en de videoclip die hierbij hoort, met scenes uit deze film.

http://img216.imageshack.us/img216/4746/1219687279176kl4zw6.jpg

DanielC.
14-09-2008, 08:40
Van alles en nog wat maar gisteravond Burn after reading en die ging wel. Leuke subtiliteiten waar ik goed om kon lachen en soms lekker bizar. Maar net zo vaak slechte grappen en een bijzonder trieste Brad Pitt. Alhoewel zijn haar wel leuk was, en de moderne versie van de beroemde shower scene was ook leuk gedaan. Details dus. Verder komt de film niet in de buurt van Fargo, O Brother, Lebowski of No Country, maar is 'ie niet onaardig voor een B-Coen.

TheGodfather
14-09-2008, 09:30
Mocht je Kuroneko nooit gezien hebben, ik vond die een stuk interessanter dan Kwaidan.
Nee heb ik idd. nog niet gezien. Zal ik maar eens bestellen dan (y)


Welkom terug, Maikel! :bier:
Dat dus :bier: :bier:

Wim S.
14-09-2008, 10:03
http://img216.imageshack.us/img216/4746/1219687279176kl4zw6.jpg

:) Tsja Metallica is ook niet meer wat het ooit is geweest, bezweken voor het commerciele.

Coen P.
14-09-2008, 10:46
Naar het schijnt dus niet. Herzog stond er om bekend dat de omstandigheden waarin hij zijn films maakte vaak gevaarlijk en vol risico's waren - het is ook exact de reden waarom ik zo'n hekel heb aan Herzog: hij maakte van zichzelf (en zijn medewerkers) graag een soort martelaar om op die manier tot een soort diepere waarheid te komen, een echte emotie. Francis Ford Coppola was een goede vriend van Herzog en in mijn ogen heeft Herzog met 'Fitzcarraldo' geprobeerd om 'Apocalypse Now' te ovetreffen, een film waarvan de opnames ook bijzonder weerbarstig waren en waarvan Coppola uiteindelijk zei: 'Apocalypse Now is geen film over de oorlog, de film is de oorlog' (of iets in die trant iig). Het is zeker een feit dat er geen special effects gebruikt zijn voor het over de heuvel trekken van die boot - dat is volledig door de inboorlingen gedaan met de voor handen zijnde middelen, maar of er ook echt mensen bij zijn gestorven, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Er is een documentaire op Criterion uitgegeven, Burden of Dreams die een verslag is van de opnames van Fitzcarraldo, maar ik heb die film nooit gezien.

De docu Burden of Dreams staat ook op de nwe anniversary SE van Fitzcarraldo. Deze is 10 euro in de UK, geen geld voor beide films! (y)

Coen P.
14-09-2008, 10:48
Mocht je Kuroneko nooit gezien hebben, ik vond die een stuk interessanter dan Kwaidan.

True. Onibaba sprak mij zelfs nóg meer aan! (y)

Melzz
14-09-2008, 12:04
De docu Burden of Dreams staat ook op de nwe anniversary SE van Fitzcarraldo. Deze is 10 euro in de UK, geen geld voor beide films! (y)

Ha....dat zei ik net aan paar berichtjes terug....:-P Maar inderaad geen geld!

Brakhage
14-09-2008, 12:34
True. Onibaba sprak mij zelfs nóg meer aan! (y)
En als we het dan toch over kunstzinnige Japanse horror hebben mag Jigoku niet onvermeld blijven!

Erwin de Koning
14-09-2008, 12:37
THE LAST HORROR FILM (http://www.hysteria-lives.co.uk/hysterialives/Hysteria/the_last_horror_film.html)

MANIAC 2: LOVE TO KILL / FANATIC / LOVE TO KILL / FANATICAL EXTREME

Ondanks de hoofdrollen van Joe Spinell (wiens naam op de aftiteling verkeerd geschreven is namelijk Joe Spinnel) en Caroline Munro is dit natuurlijk geen sequel op MANIAC.

Deze film is losjes gebaseerd op de moordaanslag op Ronald Reagan door die kerel die indruk wilde maken op Jodie Foster na het zien van TAXI DRIVER

Eigenlijk alleen leuk om de tijdsperiode van Cannes '81 te zien en bovenstaande stukje historie en moet niet verward worden met THE LAST HORROR MOVIE

5.5

http://img222.imageshack.us/img222/3158/lhor01xh5.jpg

Jeroen D
14-09-2008, 12:59
3:10 to yuma (2007)

Ik ben helemaal geen fan van het western genre maar deze vond ik fantastisch. Dat komt natuurlijk ook door Crowe en Bale, 2 topacteurs.

8.5/10

freaky
14-09-2008, 14:42
http://www.mediadis.com/pictures/big/171039.jpg

Kill Bill: Vol.2 (2004) - 8 / 10

Vond het 2de volume van Kill Bill altijd de wat mindere film van de twee, maar nu moet ik toch mijn mening herzien want ook dit is een uitstekende film met goeie montage, mooie beelden, goeie gevechten en misschien wat minder goeie dialogen dan wat we van Tarantino gewoon zijn maar toch nog steeds goed. Ook Uma Thurman blijft schitterend als The Bride en die rol is gewoon op haar lijf geschreven en David Carradine zet een geweldige Bill neer. De trainingscéne met Pai Mei (Chia Hui Liu) was ook erg in deze film.

Blijft een schitterende film en hoop dat het Kill Bill verhaal toch eens zal verschijnen aan elkaar gemonteerd en Uncut (want gevechtscéné in Vol: 1 vind ik toch veel beter in kleur) zodat dit meesterwerk eens in zijn volledig geheel en glorie kan aanschouwd worden.

Jordy van Buel
14-09-2008, 14:53
The Dark Knight

Toch nog kunnen zien in de bioscoop en ik zat er gelijk vanaf minuut 1 helemaal in. Batman Begins kon me nog niet helemaal overtuigen maar TDK heeft zo'n goed verhaal, zo veel diepgang, dat je de 'oude' Batman films werkelijk als lachertje gaat beschouwen. Over Heath Ledger is al genoeg gezegd; zijn vertolking van the Joker is formidabel psychopatisch en ondanks dat, kun je je toch identificeren met hem, zeer knap gedaan. Veel briljante scènes en plottwists en laten we niet vergeten dat Christian Bale de rol geweldig vertolkt. Heerlijke film!

TheGodfather
14-09-2008, 15:34
True. Onibaba sprak mij zelfs nóg meer aan! (y)
Die heb ik wel in de kast staan maar nog steeds niet bekeken ;)


En als we het dan toch over kunstzinnige Japanse horror hebben mag Jigoku niet onvermeld blijven!
Ok ok I get it :-P Zal vanavond die credit card nog maar eens laten roken dan :cool: (y)

Dennis Oosterhuis
14-09-2008, 15:36
Gisteren een heerlijk Hitchcock-avondje gehad met eerst zeer goede "Rope" en daarna het ijzersterke "Rear Window", de beste Hitchcock-film die ik tot nu toe heb gezien...

Jordy van Buel
14-09-2008, 15:49
(y) Rear Window is mijn all-time favorite!

Brakhage
14-09-2008, 16:17
Hollywood or Bust (Frank Tashlin, 1956) ****1/2

Over het algemeen wordt de modernistische film gezien als de stroming waarin zelfreflectie voor het eerst zijn intrede deed in de film en Jean-Luc Godard wordt dan meestal genoemd als de meest vooraanstaande exponent, omdat in zijn films het vierdewand principe het meest doorbroken wordt. Traditioneel wordt dit dan gecontrasteerd met de Hollywoodfilm waarin er geen enkele verwijzing mag zijn naar zichzelf omdat de illusie van de film nergens doorbroken mag worden, terwijl Godard -onder het mom van modernisme- de kijker juist zelfbewuster wil maken en de mechanismen die achter het filmproces schuilgaan, blootlegt. De film van Frank Tashlin echter zijn in dat opzicht gewoon voorlopers van Godard (en modernisme), terwijl zijn films door niemand ooit serieus zijn genomen, zelfs nu nog niet. Dit komt allereerst doordat Tashlin traditioneel gezien werd slechts als regisseur van stervehikels voor grote sterren, zoals Martin & Lewis, Bob Hope en Doris Day; daarnaast werden komedies gewoon niet zo serieus genomen als andere genres, de cartooneske humor van Tashlin in ieder geval toch zeker niet. Het feit dat Tashlin hoofdzakelijk komedies maakte zal het erkennen van zijn zelfreflectie ook in de weg gezeten hebben omdat in de wereld van komedie veel meer voor lief wordt genomen en minder opvalt dan in bijvoorbeeld drama – waar experiment direct meer opvalt dankzij de ‘realisme’ factor.

Maar als je goed naar Tashlin’s films kijkt zie je dat hij al constant doet waar Godard een paar jaar later alle krediet voor zou krijgen: helemaal op het begin van ‘The Girl Can’t Help It’ komt hoofdrolspeler Tom Ewell op en spreekt hij rechtstreeks in de camera, het beeld is klein en zwart-wit. Dan zegt hij dat de film die we gaan zien in Technicolor gemaakt is (er verschijnt plotseling kleur) en hoe het bovendien ook in CinemaScope gefilmd is (hij duwt tegen de randen van het beeld waardoor het bekende CinemaScope formaat ontstaat).Veel meer de illusie doorbreken lijkt me toch niet mogelijk! Maar het gebeurt constant in Tashlin’s films: in ‘Will Succes Spoil Rock Hunter?’ heb je een soortgelijke aankondiging, evenals in ‘Hollywood or Bust’. En Anita Ekberg speelt in ‘Artists and Models’ gewoon Anita en in ‘Hollywood or Bust’ speelt Anita Ekberg Anita Ekberg; in ‘The Girl Can’t Help It’ speelt de bekende zangeres Julie London ook gewoon Julie London, terwijl Jayne Mansfield een overduidelijke parodie is op Marilyn Monroe en ze bovendien aan dezelfde tegenspeler gekoppeld is als Marilyn in Wilder’s ‘The Seven Year Itch’, Tom Ewell.

Waar Godard zijn nadruk op filmhistorie en zelfreflectie vooral in het kader van het modernisme en kunstzinnigheid brengt (althans zo wordt vaak beweerd), daar haalde Tashlin dat natuurlijk rechtstreeks uit de cartoons, een medium waarin hij werkzaam was voordat hij overstapte naar live-action film en waarin constant de immersieve werking van film doorbroken wordt. Punt is echter dat niemand Tashlin ooit serieus genomen heeft… behalve enkele schrijvers voor Cahiers du Cinema, onder meer Godard en Truffaut dus. Godard heeft er nooit een geheim van gemaakt bijzonder door Tashlin geïnspireerd te zijn en als je goed naar zijn films kijkt zie je dat cartoons of strips ook een erg duidelijk invloed op Godard geweest zijn (Alphaville, Made in USA, Pierrot le Fou).

Van alle films die ik tot op heden van Tashlin gezien heb is ‘Hollywood or Bust’ toch het duidelijkst beïnvloed door cartoons, want een hond die een auto bestuurd zie je doorgaans niet in live-action films. Die fantastische sequentie waarin Martin & Lewis al zingend door een agrarisch landschap rijden en er constant wulpse dames langs de kant staan of op een tractor zitten lijkt overigens rechtstreeks uit een Russ Meyer film gewandeld. Helaas mist deze film net een beetje die satirische, serieuze ondertoon die Tashlin’s beste werk heeft, maar afgezien daarvan is dit vintage Tashlin. En het is echt ronduit een schande dat niemand ooit over deze man spreekt.

Nielsje
14-09-2008, 16:18
Into the Wild
Van de gelegenheid gebruik gemaakt deze op het grote scherm in Breda te zien en de natuurbeelden maakten zeer veel indruk, net als het verhaal en de sfeer van de film.
Ik vond het een hele mooie film, en ik heb gelijk weer zin om een lange, verre reis te maken.

Dennis Oosterhuis
14-09-2008, 16:39
(y) Rear Window is mijn all-time favorite!
Van Hitchcock alleen of écht all-time?

Tim k
14-09-2008, 17:00
Prince of the City

Agenten van een speciale narcotica eenheid die alles met elkaar delen, elkaar als geen ander vertouwen en met pijn in het hart afscheid nemen aan het eind van de werkdag, om elkaar een kwartier later op te bellen of dat ze allemaal weer veilig thuis zijn gekomen. Ze zijn getrouwd met de politie en elkaar. Een ideaalplaatje, behalve dan dat ze het niet zo nauw nemen met de regels van de wet. Met wat graai en snaaiwerk bekostigen zij hun mooie kleding, rolexen en het vlees / drank voor de gezellige onderlinge BBQ's. Iedereen kijkt tegen ze op, zij zijn de prinsen van de stad. Todat notabene de leider van de eenheid last krijgt van zijn geweten. Hij wil schoon schip maken en al zijn maten zullen buiten schot blijven, dat denkt hij tenminste. Het wordt een pijnhoop met onbekende afloop. Door dit gegeven en het feit dat de film nog net uit ' het politiefilmtijdperk ' komt, waren mijn verwachtingen hoog. De cast is mooi, de regisseur is top en zelfs het artwork van de dvd straalde vertrouwen uit. Toch kom ik niet verder dan een zeventje. Ik werd niet gegrepen door de uitvoering. Best ***.

Camera Obscura
14-09-2008, 17:02
Naar het schijnt dus niet. Herzog stond er om bekend dat de omstandigheden waarin hij zijn films maakte vaak gevaarlijk en vol risico's waren - het is ook exact de reden waarom ik zo'n hekel heb aan Herzog: hij maakte van zichzelf (en zijn medewerkers) graag een soort martelaar om op die manier tot een soort diepere waarheid te komen, een echte emotie. Francis Ford Coppola was een goede vriend van Herzog en in mijn ogen heeft Herzog met 'Fitzcarraldo' geprobeerd om 'Apocalypse Now' te ovetreffen, een film waarvan de opnames ook bijzonder weerbarstig waren en waarvan Coppola uiteindelijk zei: 'Apocalypse Now is geen film over de oorlog, de film is de oorlog' (of iets in die trant iig). Het is zeker een feit dat er geen special effects gebruikt zijn voor het over de heuvel trekken van die boot - dat is volledig door de inboorlingen gedaan met de voor handen zijnde middelen, maar of er ook echt mensen bij zijn gestorven, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Er is een documentaire op Criterion uitgegeven, Burden of Dreams die een verslag is van de opnames van Fitzcarraldo, maar ik heb die film nooit gezien.

God, dat er mensen een hekel kunnen hebben aan zo'n aimabel persoon als Herzog? Aardige man leek me, maar ik wist dan ook niet dat hij inboorlingen over de kling joeg in de jungle.

Heb trouwens nooit gehoord dat er doden zijn gevallen. Waar haal je dat vandaan? Wel gewonden, maar dat Herzog bewust mensen in gevaar zou brengen, is absurd. iedereen die meewerkt aan het project, ook de Indianen, wisten donders goed waar ze aan begonnen. Het zijn risico''s. Te groot vinden sommigen, maar het wordt allemaal een beetje overtrokken zo.

Brakhage
14-09-2008, 17:09
God, dat er mensen een hekel kunnen hebben aan zo'n aimabel persoon als Herzog? Aardige man leek me, maar ik wist dan ook niet dat hij inboorlingen over de kling joeg in de jungle.

Heb trouwens nooit gehoord dat er doden zijn gevallen. Waar haal je dat vandaan? Wel gewonden, maar dat Herzog bewust mensen in gevaar zou brengen, is absurd. iedereen die meewerkt aan het project, ook de Indianen, wisten donders goed waar ze aan begonnen. Het zijn risico''s. Te groot vinden sommigen, maar het wordt allemaal een beetje overtrokken zo.
Ik heb nooit gezegd dat Herzog bewust mensen in gevaar bracht. Ik heb enkel gezegd dat je risico's kunt vergroten en verkleinen en risico's verkleinen heeft Herzog nooit gedaan - dat is waar ik een probleem mee heb.

Lex v/d Moolen
14-09-2008, 17:12
Gisteren een heerlijk Hitchcock-avondje gehad met eerst zeer goede "Rope" en daarna het ijzersterke "Rear Window", de beste Hitchcock-film die ik tot nu toe heb gezien...Vertigo al gezien? Da's mijn favoriet.(y)

Dennis Oosterhuis
14-09-2008, 17:16
Vertigo al gezien? Da's mijn favoriet.(y)
Yep, ook heel erg goed, maar "Rear Window" is beter...vind ik dan... :p

Patrick Deckard
14-09-2008, 17:21
Yep, ook heel erg goed, maar "Rear Window" is beter...vind ik dan... :p

Ik sluit me aan bij Lex: Vertigo is een meesterwerk!

Jordy van Buel
14-09-2008, 17:40
Van Hitchcock alleen of écht all-time?

Beide :)

Coen P.
14-09-2008, 17:57
Ha....dat zei ik net aan paar berichtjes terug....:-P Maar inderaad geen geld!

Weet ik, maar niemand neemt jou serieus dus vandaar dat ik het ook ff aangaf :)

Aloys
14-09-2008, 18:26
Vertigo al gezien? Da's mijn favoriet.(y)

Mijne ook, gevolgd door Psycho. (y)

Antonio 'Tony' Montana
14-09-2008, 18:41
Gisteren een heerlijk Hitchcock-avondje gehad met eerst zeer goede "Rope" en daarna het ijzersterke "Rear Window", de beste Hitchcock-film die ik tot nu toe heb gezien...

North by Northwest al gezien???, zonder twijfel de allerbeste Hitchcock (y)

Erwin de Koning
14-09-2008, 18:43
TOWER OF LONDON (http://www.moria.co.nz/horror/toweroflondon62.htm)

Vincent Price is hier weer geweldig als Vincent Price in dit beroemde verhaal van Shakespeare over de gestoorde Richard III die op bloederige wijze de Engelse troon grijpt en met ijzeren hand regeert

Misschien wel Price's meest over-the-top performance

7.0

http://img221.imageshack.us/img221/1781/postertoweroflondon1962fa5.jpg

Dennis Oosterhuis
14-09-2008, 18:58
North by Northwest al gezien???, zonder twijfel de allerbeste Hitchcock (y)
Nee, die nog niet... :)

Lex v/d Moolen
14-09-2008, 19:05
NbN vond ik ook erg sterk, zit niet ver achter Vertigo bij mij.

Patrick van den Hul
14-09-2008, 19:20
Voor mij ook Rear Window, andere favorieten zijn North By Northwest en het nog niet genoemde Dial M for Murder.

Erwin de Koning
15-09-2008, 07:16
SWEET SUGAR (http://www.prisonflicks.com/reviews.php?filmID=80)

CAPTIVE WOMEN 3 / CHAINGANG GIRLS / HELLFIRE ON ICE / SHE DEVILS IN CHAINS

Buiten de 2 akteertalenten van Phyllis Davis36C-22-34 heeft deze women in prisonfilm nog redelijk wat te genieten zoals de talenten van Pamela Collins en die van de hele vrouwelijke cast en de beroemde kattenmartelscene (katten die zogenaamd hondsdol zijn worden over een hek gegooid om de gevangenen te krabben en bijten, wat overduidelijk nep is en de beestjes zijn alleen maar schattig)

Een hoertje wordt opgepakt en samen met een stel anderen naar een werkkamp gebracht waar zij in opstand komen doordat het sadistische kamphoofd er nogal wat mensonvriendelijk hobbies op na houdt

7.5

http://img222.imageshack.us/img222/2300/postersweetsugaryd6.jpg

Melzz
15-09-2008, 08:55
Weet ik, maar niemand neemt jou serieus dus vandaar dat ik het ook ff aangaf :)

Weet je wat ik doe....ik pm je voortaan allerlei wijsheden, kun jij die vervolgens posten....komt er hopelijk toch nog wat aan hier.....8-)

Erwin de Koning
15-09-2008, 09:16
HOUSE ON HOOTER HILL (http://drgorereviews.blogspot.com/2007/10/house-on-hooter-hill-review.html)

Net als in THE BREASTFORD WIVES en THE WITCHES OF BREASTWICK heeft dit ontzettend weinig om het lijf en is het een komen en gaan van borstmonsters uit diezelfde films. Het huis is ook uit dezelfde films net als de voortgang van scenes maar nu alleen met andere dialogen

Jammergenoeg is dit geen parodie op de klassieker HOUSE ON HAUNTED HILL met Vincent Price maar een excuus om de titel aantrekkelijk te maken

Jim Wynorski is geniaal en vreselijk lui.

7.0

http://img134.imageshack.us/img134/9134/hootersl4.jpg

Coen P.
15-09-2008, 09:29
Robinson Crusoe on Mars (Byron Haskin, 1964)
Special-effects wunderkind and genre master Byron Haskin (The War of the Worlds, The Outer Limits) won a place in the hearts of fantasy-film lovers everywhere with this gorgeously designed journey into the unknown. When his spaceship crash-lands on the barren wastelands of Mars, U.S. astronaut Commander "Kit" Draper (Paul Mantee) must fight for survival, with a pet monkey seemingly his only companion. But is he alone? Shot in vast Techniscope and blazing Technicolor, Robinson Crusoe on Mars is an imaginative and beloved techni-marvel of classic science fiction.
Robinson Crusoe on Mars is de eerste film die Criterion uitbrengt via hun contract met Paramount. Inmiddels zijn ook het betere The Naked Prey en het véél betere Days of Heaven van de studie door Criterion onder handen genomen. De special effects zijn inmiddels gedateerd, maar als je jezelf inleeft in de tijdsperiode dan moet dit redelijk vernieuwend en retespannend geweest zijn! ***½

Erwin de Koning
15-09-2008, 13:33
BUCKTOWN (http://www.dvdtalk.com/reviews/2934/bucktown/)

Sterke blaxploitation met Fred Williamson die naar een stadje gaat om z'n broer te begraven. Daar aangekomen krijgt hij te horen dat hij een flinke erfenis nagelaten krijgt van zijn broer. Poen en een cafe wat gesloten is.

Hij besluit het pand te heropenen maar wordt vreselijk tegengewerkt door de plaatselijke sherrif en zijn net zo corrupte en gewelddadige handlangers en besluit een aantal vrienden te hulp te roepen die tegengas moeten geven. Dit loopt ontzettend uit de hand en de politieagenten worden stuk voor stuk omgelegd en z'n vrienden nemen de macht over in het stadje

Het is nu nog slechter gesteld, de hoertjes worden nog harder aangepakt, er moet nog meer 'beschermgeld' betaald worden en op het moment dat z'n vriendin (Pam Grier die ook hier indrukwekkend topless gaat) aangepakt word slaan de stoppen door en besluit hij wraak te nemen met een tank.

Jammer dat het geheel zo ongeloofwaardig is en met name de manier waarop er een tank geleend wordt is lachwekkend maar het vrij goede verhaal en vertolkingen maken dit een must voor blax fans

8.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=HJR2Q45Jvz0)

http://img92.imageshack.us/img92/9554/posterbucktownnk6.jpg

Marcel v/d H.
15-09-2008, 13:35
Elegy (Isabel Coixet, 2008 )
Prima drama met in de hoofdrollen Penélope Cruz en Ben Kingsley, verder goede bijrollen van Patricia Clarkson, Dennis Hopper en Peter Sarsgaard. De film moet het vooral van het acteerwerk hebben, met name Cruz laat zien naast schoonheid ook zeker over acteertalent te beschikken. Helaas ligt het tempo wel wat (te) laag waardoor de film langdradig aan doet voelen. 7.3

Ying hung boon sik (John Woo, 1986)
Al mag A Better Tomorrow zeker niet de beste film van Woo zijn, het was wel de eerste samenwerking tussen hem en Yun-Fat Chow in een harde aktiefilm. De aktiescenes zijn prima, al zie je de kenmerken van Woo in deze film nog niet echt terug die hij in latere films wel veelvuldig zal gebruiken. Prima voor keertje dus wanneer je je niet al te veel zal storen aan het matige acteerwerk en de mega slechte nederlandse dvd uitgave. 7.0

Wanted (Timur Bekmambetov, 2008 )
Vermakelijke aktiefilm die het niet moet hebben van een goed verhaal, maar van de eye-candy. Regisseur Timur Bekmambetov laat na Night- en Daywatch wederom zien dat hij er geen problemen mee heeft om grootse aktiescenes goed op het witte doek te brengen. Het verhaal zelf is redelijk simpel en bevat een vrij voorspelbare twist, het gebruik van de voice-over en droge humor maakten dat deels weer goed. Verder vond ik het acteerwerk van de meeste acteurs wat op de automatische piloot, James McAvoy is echter wel sterk. 7.0

Erwin de Koning
15-09-2008, 18:20
THE HEADLESS GHOST (http://monstermoviemusic.blogspot.com/2008/05/headless-ghost-gerard-schurmann-ghost.html)

Kerstfilm. Gelukkig duurt hij maar een uurtje. Het enige hoogtepunt is een dans van een buikdanseres die écht sexy is. Denk Salma Hayek.

3.5

http://img220.imageshack.us/img220/1999/headlessghostpeekaboopz4.jpg

http://img227.imageshack.us/img227/1193/postertheheadlessghostex8.jpg

TheGodfather
15-09-2008, 21:22
Knocked Up (http://www.imdb.com/title/tt0478311/)
Best een leuke comedie over een sukkelige puberale jongen (Seth Rogen) en een bloedmooie tv-presentatrice (Katherine Heigl) waarbij een one-night stand niet afloopt zoals gepland: zij raakt in verwachting. Wat nu?
Over de hele linie is het best een leuke en vermakelijke film. Rogen is opnieuw erg grappig en zet met z`n vrienden een typische puberale vriendengroep neer en Heigl is een lust voor `t oog, prachtig.
Maar toch waren de overgangen tussen grappige en "serieuzere" scenes soms te veel en voelden ze wat geforceerd aan. Ook hadden sommige scenes er best uit gekund. Met z`n 2 uur en 7 minuten duurt de film (voor een komedie) eigenlijk te lang.
Kortom: best een aangename film om te zien maar Superbad is echt een stuk grappiger.

7,8/10

Nielsje
15-09-2008, 21:22
Catch and Release
Matige romantische komedie over een verloofde die vlak voor de bruiloft weduwe wordt. Jennifer Garner komt dan achter een aantal zaken over een overleden ex-verloofde die ze misschien niet had willen weten.
Het probleem van deze film is in mijn ogen dat hij nergens clichés weet te ontvluchten en sommige gebeurtenissen behoorlijk onwaarschijnlijk overkomen. Aan de andere kant is de humor van redelijk niveau, en (de reden waarom ik deze film heb aangeschaft) speelt Kevin Smith een soort versie van zichzelf, zonder het gescheld.
Leuk voor een keertje maar zeker geen hoogvlieger.

Brakhage
15-09-2008, 22:08
The Reckless Moment (Max Ophuls, 1949) ****1/2

Het is altijd fijn om bij een tweede kijkbeurt het gevoel te hebben een compleet andere film te zien en dit is zo’n geval want deze Ophuls gaat voor mij van interessant naar subliem. Een van de bijzondere aspecten is dat het zowel film noir als huiselijk melodrama is en op hetzelfde moment geen van beide echt is. Waar bijvoorbeeld een film als ‘Mildred Pierce’ ook beide genres in zich heeft maar het ene moment toch redelijk duidelijk film noir is en op andere momenten (het grootste deel) toch duidelijk melodrama, daar zit deze film constant op de scheidslijn. Naast de bijzondere mix die dat met zich meebrengt is de film boven alles een economisch wonder, want ik ken weinig films die zo fantastisch opgebouwd zijn: de film duurt nog geen 80 minuten maar is daarmee geen seconde te kort of te lang; iedere scène heeft een functie, alles staat in het teken het grotere geheel, de structuur van de film is teruggebracht tot de ware essentie. Wie daarmee echter verwacht dat het een schematische of slecht uitgewerkte film is komt bedrogen uit, want het is juist een triomf in karakter- en situatieschets.

Vooral de huiselijke scènes zijn een waar genot om naar te kijken en geven een prachtig beeld van de situatie en de beweegredenen van het Joan Bennett personage: ze is als moeder de spil van het gezin, is overdadig opofferingsgezind en ze cijfert zichzelf volledig weg; dat ze zich geen seconde bedenkt om haar dochter te beschermen tegen een moord is dan ook volledig logisch. Ze heeft ook geen moment rust in de film, constant wordt ze lastig gevallen door haar kinderen of haar vader, constant is er iemand die om haar aandacht vraagt en het hele afpersingsgebeuren lijkt voor haar welhaast een perverse afleiding van haar dagelijkse sleur (dit idee wordt bevestigd op het verwoestende einde als ze duidelijk met tegenzin haar rol als moeder en spil van het gezin weer inneemt). Het fatalisme van de film noir heeft zelden zo wrang gesmaakt.

De film kent ook een prachtig gevoel van realisme waardoor het dorpje waarin de film zich afspeelt bijzonder goed tot leven komt. Het betreft hier slechts enkele scènes maar die zijn zo goed getypeerd dat je het gevoel hebt dat iedere andere scène overbodig geweest zou zijn. Dat geweldige vrouwtje in het postkantoor (I need delivery from a post office, not philosophy!), dat wonderlijke moment waarin Joan aan het bellen is en ze kleingeld moet vragen waarbij ze de hele winkel door moet (uiteraard op de voet gevolgd door Ophuls bewegende camera) en als hoogtepunt die scène waarin Joan met al haar frustratie door die drukke winkelstraat loopt, met die snel glijdende camera van Ophuls. Er valt vermoedelijk nog veel meer te zeggen over deze wonderschone film maar ik moet het allemaal nog even laten bezinken. Een meesterwerk!

Lex v/d Moolen
15-09-2008, 22:12
http://www.whatiwatch.net/images/bluray.gif One Flew Over the Cuckoo's Nest (http://www.imdb.com/title/tt0073486/) (Milos Forman (http://www.imdb.com/name/nm0001232/), 1975) http://www.whatiwatch.net/images/eye.gif :: 9.5

Prachtig drama met een geniale Nicholson als de licht ontvlambare, maar zeker niet mentaal zieke die een psychiatrisch ziekenhuis op stelten zet en de dagelijkse sleur doorbreekt. Jack wordt hier bijgestaan door een groep geweldige jonge acteurs als Dourif, Lloyd, De Vito en actrice Fletcher die de villeine zuster Ratchet speelt en er alles aan doet om de machtsgreep over de patienten te behouden.

Melzz
16-09-2008, 10:34
Casablanca

Tja....nog nooit gezien dus. Gisteravond voor t eerst en t viel me op hoe tijdloos deze film wegkijkt. Het ademt echter wel dat klassieke Hollywood uit. Op het eerste gezicht een vrij simpele film over een verloren liefde die terugkeert. Echter is het ook een karakterstudie waarvan bepaalde acties en gebeurtenissen multi-interpretabel zijn. Liefde is niet eenvoudig, zover is zeker. Mooi settings, gevatte dialogen die inmiddels klassiek zijn geworden en heel veel sfeer. De 2-disk van Warner is geweldig met meer dan uitstekend beeld en geluid. Prima film die ik (voorlopig) met een 7,7 beoordeel.

vince curtin
16-09-2008, 11:46
Dont mess with the Zohan 1/10 heel slecht in elke opzicht..

What happens in Vegas 3/10 al zo vaak gedaan..

DOA 4/10 mooie meisjes maar voor de rest....

The Ruins 4/10 Matige horror film.

Gone Baby Gone 8/10 Sterk film van Ben Affleck met zijn broer Casey en de altijd goede Ed Harris.

gr,vince.

Jeroen D
16-09-2008, 11:51
Dont mess with the Zohan 1/10 heel slecht in elke opzicht..

What happens in Vegas 3/10 al zo vaak gedaan..

DOA 4/10 mooie meisjes maar voor de rest....

The Ruins 4/10 Matige horror film.

Gone Baby Gone 8/10 Sterk film van Ben Affleck met zijn broer Casey en de altijd goede Ed Harris.

gr,vince.

The Ruins vond ik ook erg zwak........had ik iets meer van verwacht.

Melzz
16-09-2008, 11:54
The Ruins vond ik ook erg zwak........had ik iets meer van verwacht.

Mwow...vond hem wel aardig. Weer eens wat anders....vleesetende planten. Geen meesterwerk maar echt slecht ook weer niet.

Kendorjia
16-09-2008, 14:54
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d3/Lichtspielhaus.jpg

kan je moeilijk bespreken, voor de Rammstein fan (ik dus) geweldig, voor de niet Rammstein fans is er niets aan

Michael Hamers
16-09-2008, 19:06
Sunshine

Mooie plaatjes, aardig verhaaltje, redelijk uitgewerkt, geweldige soundtrack

7,5/10

TheGodfather
16-09-2008, 21:02
The West Wing - seizoen 6: episode 1 & 2
WOW!!! :shock: wat een briljant begin van het zesde seizoen!!! hoop dat de rest van het seizoen net zo briljant is.
LEO!!!.....

Patrick van den Hul
16-09-2008, 22:23
The West Wing - seizoen 6: episode 1 & 2
WOW!!! :shock: wat een briljant begin van het zesde seizoen!!! hoop dat de rest van het seizoen net zo briljant is.
LEO!!!.....

Seizoen 6 is met die Israel top toch in het begin? Erg goed seizoen idd, in de 2e helft komen de primaries ook goed op gang.

Melzz
17-09-2008, 09:24
The Descent

Ik had iemand op bezoek die ik een enge film wilde laten zien. En dan wel een beetje logisch en zonder al teveel gore en gedub dus de Fulci's en Argento's vielen even af. De eerste keer vond ik dit een zeer vermakelijke en spannende film. Deze keer vond ik er vrij weinig aan. Toch apart hoe dat werkt. Misschien is dit niet een film geschikt voor meerdere kijkbeurten? Was toch denk ik alweer twee jaar geleden toen ik hem voor t eerst zag maar ik kon alles nog invullen. De spanning en verrassing viel totaal weg. De eerste keer zou ik hem hebben beoordeelt met een 7,5 ofzo....nu een 6,5. Toch apart om te merken dat sommige films alleen maar beter worden na meerdere kijkbeurten en dat andere films alleen maar minder worden. Ik was helemaal teleurgesteld want de eerste keer heb ik me dus prima vermaakt.

Mr. Incredible
17-09-2008, 10:01
The West Wing - seizoen 6: episode 1 & 2
WOW!!! :shock: wat een briljant begin van het zesde seizoen!!! hoop dat de rest van het seizoen net zo briljant is.
LEO!!!.....

Duurt nog wel een tijdje voordat ik daar ben... Gisteren net seizoen 1 afgerond en het blijft geweldig. Ik had het al eens gezien (net als seizoen 2 en 3), maar veel dingen was ik alweer vergeten. Gelukkig heb ik alle seizoen thuis, dus kan ik vanavond meteen beginnen aan het 2e seizoen.

Patrick van den Hul
17-09-2008, 12:38
At last, iedereen aan The West Wing!

Bettina
17-09-2008, 12:41
At last, iedereen aan The West Wing!


Ik heb mijn schoonzus ook aan West wing gekregen!

Ze had de serie eerder uit dan ik, en herkijkt hem nu weer :)

Sneaker
17-09-2008, 13:44
The Net
De jonge en mooie computer expert Angela Bennett werkt altijd thuis en al haar vrienden bevinden zich online. Dale Hessman stuurt haar een programma toe met een vreemde glitch. Hij spreekt met haar af om haar persoonlijk te ontmoeten, maar overlijdt door een een vliegtuig crash. Angela gaat op haar eerste korte vakantie in jaren en neemt haar computer en het programma mee. Op het strand in Mexico ontmoet ze de charmante Jack Devlin. Als ze zich in deze romance stort, beseft ze niet dat Jack op hele andere dingen uit is. Hij wil koste wat het kost het programma hebben en is zelfs bereid om haar leven te vernietigen.

Ik heb deze film nu al een paar keer gezien, maar hij blijft me boeien. Dit komt vooral door Sandra Bullock en het interessante verhaalgegeven.

Het verhaal zelf is opzich niet bijzonder, behoorlijk voorspelbaar en clichematig. Toch blijft het boeien en het gegeven is interessant en als je erover nadenkt best beangstigend. Tegenwoordig wordt echt alles opgeslagen in computersystemen. Het idee dat kwaadwillenden erbij kunnen komen en deze gegevens aanpassen/wissen is best eng. Hier maakt deze film goed gebruik van en de film is daardoor behoorlijk spannend. De film laat wel behoorlijk wat steken vallen op het gebied van geloofwaardigheid. De locatie van de main frame is bijvoorbeeld belachelijk. De meest onlogische locatie voor zo iets belangrijks. En zo zijn er meer dingen waar je doorheen moet bijten. Maar dan valt er wel genoeg van het verhaal te genieten. Een ander veel gehoorde klacht is ook dat de film qua computerpraat verouderd is en niet klopt, maar ik heb me er geen moment aan gestort. Ik had niet eens gelet op het ip adres en ik zou ook niet weten waarom daar naar gekeken wordt. In een telefoonnummer in een film zie je altijd 555 staan, iets wat ook niet bestaat. Dus waarom zou er dan wel moeilijk worden gedaan over het ip adres.

Het acteerwerk is verder goed, vooral van Sandra Bullock die een erg goede rol neerzet als Angela Bennett. Al had ik ergens wel verwacht dat Angela in zou storten na alles wat haar overkomen is. Verder wat leuke bijrolletjes. Vooral Northam als schurk is goed, al had het allemaal wel wat scherper gemogen.

Dus als je over de soms ongeloofwaardige gedeeltes van het verhaal heen kan kijken, blijft er een leuke, spannende film over.

See No Evil
Een onderzoek in een verlaten huis loopt slecht af voor politie agent Frank Williams en zijn partner. Ze vinden een vrouw die gruwelijk verminkt is waarbij haar ogen verwijderd zijn. Voordat ze haar kunnen helpen worden ze aangevallen door een enorme man met een bijl. Zijn partner wordt gedood en Frank verliest zijn arm. Vier jaar later werkt Frank als een bewaker. Hij gaat met een groep jonge delinquenten een verlaten hotel schoonmaken. De bovenste twee verdiepingen zijn jaren geleden afgebrand en sindsdien staat het leeg. Nu gaat men het pand gebruiken als daklozenopvang. Maar na de eerste nacht gaat het al fout. De groep vindt een recent lijk op de bovenste verdieping, één van de delinquenten wordt vermist en een enorme man besluit om de groep uit te dunnen.

Ik ben al jaren een groot van van het Amerikaans showworstelen. The Big Red Machine is al tijden één van mijn favorieten. Dit monster is natuurlijk ideaal om in een horrorfilm te spelen en ik was dan ook erg benieuwd hoe dit uit zal pakken. Toen die eindelijk op tv kwam, moest ik hem natuurlijk zien en na afloop bleef ik met gemengde gevoelens achter.

Het acteerwerk is matig te noemen. Dat de karakters ontzettend één-dimensionaal zijn helpt ook niet. Bovendien zijn de karakters (op een enkele na) niet interessant en onsympathiek. Hierdoor geeft je niet veel om ze en dienen ze alleen maar als slachtvee, maar daar zijn ze ook voor aanwezig in deze film. Alleen Kane doet het goed als het grote monster dat iedereen afslacht. Maar daar hoeft ook weinig aan gedaan te worden. Hij is gewoon dezelfde angstaanjagende, sadistische monster als in de WWE ring en dat werkt uitstekend voor deze film. Overigens snap ik de toevoeging van het karakter Frank Williams ook niet in de film. Hij speelt niet zo'n grote rol en ik snap echt niet wat hij in de film doet. Het zou logischer geweest zijn als Frank gewoon in de openingsscene gestorven was en dat een zoon of dochter van Frank in het hotel zou belanden.

De film heeft een grimmige sfeer waar de locatie ook uitstekend aan bijdraagt. Het hele hotel is te smerig voor woorden, maar wel sfeervol. Qua gore zitten er wat leuke scene's in. Vooral de ogen die verwijderd worden zien er leuk uit en de kills zijn mooi, maar het had allemaal veel bloederiger en expliciter gemogen. Een hoop van de kills laat men ook niet eens zien. Bijvoorbeeld de scene met de honden. Maar helaas blijft het allemaal wat tam, al heb ik wel vaak moeten lachen om de kills. Wat ik verder minder vond waren de gekunstelde slo-mo zoom effecten in de film. Beetje onnodig.

Qua verhaal is het clichematig en voorspelbaar. Ik zag de belangrijkste twist al vanaf het begin aankomen en was dan ook geen verrassing. Het einde vond ik zeer tegenvallen. Natuurlijk wist je wat er zou gebeuren met de bad guy en dat er een paar uit de groep overblijven. Maar naar mijn mening bleven de verkeerden over en waren ze met teveel. Na de credits kwam er nog een eindscene die helemaal verschrikkelijk was. Ik had gehoopt dat Kane, zoals in de ring, recht overeind zou zitten. Zou een mooi open einde geweest zijn en geen afbreuk doen aan het karakter. Maar wat we voorgeschoteld kregen was de meest overbodige en waardeloze scene uit de film.

Ik heb me wel vermaakt met deze film. Het matige acteerwerk van het onsympathieke, één-dimensionale slachtvee en het clichematige en voorspelbare verhaal worden net goed gemaakt door de sfeer, Kane en de gore (ook al is het wat tam).

Erwin de Koning
17-09-2008, 14:41
HOUSEBOAT HORROR (http://be-cinema.livejournal.com/6069.html?mode=reply)

Ultra lowbudget Australische slasher die niet eens zo heel slecht is want de gore is vrij goed en met T&A zit het ook wel goed. Jammergenoeg zijn alle kills gekopieerd uit FRIDAY THE 13TH en FRIDAY THE 13TH PART 3

6.5

Coen P.
17-09-2008, 14:47
The Small Back Room (Powell & Pressburger, 1949)
After the lavish Technicolor spectacle of The Red Shoes, British filmmakers Michael Powell and Emeric Pressburger retreated into the inward, shadowy recesses of this moody, crackling character study. Based on the acclaimed novel by Nigel Balchin, The Small Back Room details the professional and personal travails of troubled, alcoholic research scientist and military bomb-disposal expert Sammy Rice (David Farrar), who, while struggling with a complex relationship with secretary girlfriend Susan (Kathleen Byron), is hired by the government to advise on a dangerous new German weapon. Deftly mixing suspense and romance, The Small Back Room is an atmospheric, post–World War II gem.
Hoewel het zeker een verdienstelijke film is, heb ik meer met de technicolor producties van de twee Engelsen. The Small Back Room verhaalt op typisch Engelse wijze goed over alcholisme, relaties en de oorlog, maar alles is wel ergens anders wel eens beter gedaan. De surrealistische 'Spellbound-achtige' scene waarin de hoofdrolspeler aangevallen wordt door een gigantische fles whiskey is overigens gedenkwaardig. Een krappe ****.

Marcel v/d H.
17-09-2008, 16:27
Nixon (Oliver Stone, 1995)
Film van Oliver Stone over het het leven van president Nixon. Niet alleen de tijd van zijn regeren komt aan bod, maar ook zijn verleden d.m.v. flashbacks. Stone neemt de tijd om het verhaal te vertellen (dik drie uur) en doet dit in niet chronologische volgorde, voeg daar ook nog eens aan toe dat de film verwacht dat je enige kennis hebt van de Amerikaanse geschiedenis en je hebt een bij vlagen moeilijk te volgen film. Toch is het zeker geen slechte film. Het acteerwerk is zeer sterk, met als uitschieter Anthony Hopkins die als Nixon een van zijn beste rollen neerzet, maar ook de vele bijrollen krijgen een prima invulling. Verder maakt Stone naast de flashbacks ook gebruik van archiefbeelden, iets wat de film zeker ten goede komt. Wanneer Stone iets meer de tijd had genomen om bepaalde zaken wat verder uit te werken was het zeker een topper geweest, nu is het een prima film. 7.5

Alexander D
17-09-2008, 18:01
Prison Break S3

Kort maar weer erg leuk.

Erwin de Koning
17-09-2008, 18:12
FIRST MAN INTO SPACE (http://www.notcoming.com/reviews/firstmanintospace/)

SATELLITE OF BLOOD

Matig filmpje in de traditie van THE INCREDIBLE MELTING MAN en THE HIDEOUS SUN DEMON maar die zijn een stuk leuker

5.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=jNu9sV5AGTw)

TheGodfather
17-09-2008, 20:16
Seizoen 6 is met die Israel top toch in het begin?
Jup



Erg goed seizoen idd, in de 2e helft komen de primaries ook goed op gang.Ben benieuwd, ben altijd erg geinteresseerd in de Amerikaanse (voor)verkiezingen. (y)


At last, iedereen aan The West Wing!
M`n broertje (die volgens mij nu bezig is aan seizoen 4) heeft zelfs op m`n moeder ingepraat om haar te laten kijken. Zegt ze: "dan zal ik er binnenkort maar eens aan beginnen."(y)

TheGodfather
17-09-2008, 20:21
Nixon (Oliver Stone, 1995)
Film van Oliver Stone over het het leven van president Nixon. Niet alleen de tijd van zijn regeren komt aan bod, maar ook zijn verleden d.m.v. flashbacks. Stone neemt de tijd om het verhaal te vertellen (dik drie uur) en doet dit in niet chronologische volgorde, voeg daar ook nog eens aan toe dat de film verwacht dat je enige kennis hebt van de Amerikaanse geschiedenis en je hebt een bij vlagen moeilijk te volgen film. Toch is het zeker geen slechte film. Het acteerwerk is zeer sterk, met als uitschieter Anthony Hopkins die als Nixon een van zijn beste rollen neerzet, maar ook de vele bijrollen krijgen een prima invulling. Verder maakt Stone naast de flashbacks ook gebruik van archiefbeelden, iets wat de film zeker ten goede komt. Wanneer Stone iets meer de tijd had genomen om bepaalde zaken wat verder uit te werken was het zeker een topper geweest, nu is het een prima film. 7.5
Zometeen even die nieuwe SE bestellen die volgende maand uitkomt. Heb deze tot mijn grote schaamte nog nooit gezien :oops:

Brakhage
17-09-2008, 20:34
Zometeen even die nieuwe SE bestellen die volgende maand uitkomt. Heb deze tot mijn grote schaamte nog nooit gezien :oops:
Ik ook niet hoor, is niks om je voor te schamen.

Patrick van den Hul
17-09-2008, 20:38
M`n broertje (die volgens mij nu bezig is aan seizoen 4) heeft zelfs op m`n moeder ingepraat om haar te laten kijken. Zegt ze: "dan zal ik er binnenkort maar eens aan beginnen."(y)

Het is echt typisch een serie die niemand kent en die puur door 'word-of-mouth' populair wordt. Iedereen die het gezien heeft is er enthousiast over.

TheGodfather
17-09-2008, 20:47
Ik ook niet hoor, is niks om je voor te schamen.
In mijn geval eigenlijk wel. Heb al zo lang als ik me kan herinneren een enorme interesse in Amerika, de (politieke) geschiendis van het land en natuurlijk de films van Stone ;)


Het is echt typisch een serie die niemand kent en die puur door 'word-of-mouth' populair wordt. Iedereen die het gezien heeft is er enthousiast over.
En terecht! ben ook ontzettend blij dat ik ze vorig jaar voor m`n verjaadag heb gekregen :D

wo2-freak
17-09-2008, 20:50
Het is echt typisch een serie die niemand kent en die puur door 'word-of-mouth' populair wordt. Iedereen die het gezien heeft is er enthousiast over.

Ik ken de serie ook niet, heb hem wel in een grote schoenendoos-achtige vorm bij de FRS liggen voor €130,- alle seizoenen, maar voor de rest...
Ik ga maar eens opzoeken waar de serie over gaat, ben benieuw als ik zo bovenstaande reacties lees...

Brakhage
17-09-2008, 21:04
In mijn geval eigenlijk wel. Heb al zo lang als ik me kan herinneren een enorme interesse in Amerika, de (politieke) geschiendis van het land en natuurlijk de films van Stone ;)
Interesse in de films van Stone... goh, je blijft me verbazen :o

Patrick van den Hul
17-09-2008, 21:29
Ik ken de serie ook niet, heb hem wel in een grote schoenendoos-achtige vorm bij de FRS liggen voor €130,- alle seizoenen, maar voor de rest...
Ik ga maar eens opzoeken waar de serie over gaat, ben benieuw als ik zo bovenstaande reacties lees...

Het gaat over de president van de VS en zijn directe stafleden: chief of staff, deputy chief of staff, communications director, press secretary. Combinatie van binnenlandse en buitenlandse politiek en persoonlijk drama. Zelf vind ik de serie zo goed vanwege de briljante dialogen (met dank aan Aaron Sorkin), de sterke cast en vooral de hoge mate van realisme; je hebt echt het gevoel dat je een kijkje in de keuken krijgt van het witte huis.

TheGodfather
17-09-2008, 22:09
Interesse in de films van Stone... goh, je blijft me verbazen :o
:D :D :mrgreen:


en vooral de hoge mate van realisme; je hebt echt het gevoel dat je een kijkje in de keuken krijgt van het witte huis.
Dat is idd. één van de beste dingen van de serie. Iets dat vooral komt omdat oud medewerkers van Bill Clinton mee hebben gewerkt aan de serie (y)

Brakhage
17-09-2008, 23:03
Night of the Demon (Jacques Tourneur, 1957) *****

Toen ik deze film een paar jaar terug zag was ik er helemaal van ondersteboven, maar ik ging er min of meer van uit dat dat kwam omdat ik toen erg in de ban was van Tourneur en de film bij een tweede kijkbeurt een stuk minder zou zijn. Niets blijkt minder waar! Dat Tourneur een meester was van de bovennatuurlijke thriller had hij uiteraard al meermalen bewezen met sublieme films als ‘Cat People’ en ‘I Walked with a Zombie’ en deze film sluit naadloos aan in dat rijtje. Het is een perfect opgebouwde thriller, waarin je constant op het puntje van je stoel zit en er met minimale middelen een maximaal resultaat bereikt wordt. Veel hiervan moet op het conto van Tourneur geschreven worden, want de man was een genie van suggestieve suspense. Vooral zijn meesterwerk ‘Cat People’ bevat enkele van de meest gedenkwaardige suspense sequenties uit de filmgeschiedenis, waarin Tourneur middels een harmonieus spel van montage, camerapositie, muziek en belichting de kijker de stuipen op het lijf jaagt, vooral door te suggereren in plaats van echt te tonen. In ‘Night of the Demon’ doet hij dat wederom met verve, met de gebruikelijke visuele flair die we van hem gewend zijn. Daarnaast is de altijd betrouwbare Dana Andrews geweldig gecast als sceptische dokter die allemaal maar weinig geloof hecht aan de vermoedelijk bovennatuurlijke gebeurtenissen waarin hij betrokken raakt – enkele van zijn cynische blikken en intonaties zijn om van te smullen. Ik zou eigenlijk niet weten wat er aan deze film verbeterd moet worden, het is een van de beste voorbeelden uit het genre en een absolute must-see voor iedereen!

Laurens van der Molen
18-09-2008, 02:16
Death Proof (2007)

Death Proof vertelt het verhaal van stuntman Mike die er zijn hobby van heeft gemaakt om groepen vrouwen uit te zoeken en ze vervolgens te vermoorden met zijn auto. Mike´s probleem is alleen dat de groep vrouwen die hij deze keer heeft uitgezocht, stuntvrouwen zijn en die besloten hebben om terug te vechten.

Death Proof is een grindhouse film gemaakt door Tarantino. Ik moet zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van het hele grindhouse principe. Ik vind de manier waarop het verhaal vertelt wordt wel leuk, alleen irriteer ik me aan de beschadigingen in de film. Ik weet dat hier bewust voor gekozen is, maar in mijn ogen is het alleen maar irritant als er stukken film missen of als het beeld ineens zwart wit wordt.

Death Proof is een typische Tarantino film wat betreft dialoog en op dat punt zat het dus ook helemaal goed. Ook de actie en de stunts zijn erg goed, vooral Zoë Bell doet het geweldig. De scene op de auto is de beste scene van de film en het feit dat Bell haar eigen stunts doet maakt de scene alleen maar sterker. Het is jammer dat Tarantino heeft gekozen om niet alleen het verhaal grindhouse te maken, anders was de film in mijn ogen nog beter geweest.

7/10


http://novaexpress.files.wordpress.com/2008/01/deathproof.jpg

Coen P.
18-09-2008, 08:24
Night of the Demon (Jacques Tourneur, 1957) *****

Toen ik deze film een paar jaar terug zag was ik er helemaal van ondersteboven, maar ik ging er min of meer van uit dat dat kwam omdat ik toen erg in de ban was van Tourneur en de film bij een tweede kijkbeurt een stuk minder zou zijn. Niets blijkt minder waar! Dat Tourneur een meester was van de bovennatuurlijke thriller had hij uiteraard al meermalen bewezen met sublieme films als ‘Cat People’ en ‘I Walked with a Zombie’ en deze film sluit naadloos aan in dat rijtje. Het is een perfect opgebouwde thriller, waarin je constant op het puntje van je stoel zit en er met minimale middelen een maximaal resultaat bereikt wordt. Veel hiervan moet op het conto van Tourneur geschreven worden, want de man was een genie van suggestieve suspense. Vooral zijn meesterwerk ‘Cat People’ bevat enkele van de meest gedenkwaardige suspense sequenties uit de filmgeschiedenis, waarin Tourneur middels een harmonieus spel van montage, camerapositie, muziek en belichting de kijker de stuipen op het lijf jaagt, vooral door te suggereren in plaats van echt te tonen. In ‘Night of the Demon’ doet hij dat wederom met verve, met de gebruikelijke visuele flair die we van hem gewend zijn. Daarnaast is de altijd betrouwbare Dana Andrews geweldig gecast als sceptische dokter die allemaal maar weinig geloof hecht aan de vermoedelijk bovennatuurlijke gebeurtenissen waarin hij betrokken raakt – enkele van zijn cynische blikken en intonaties zijn om van te smullen. Ik zou eigenlijk niet weten wat er aan deze film verbeterd moet worden, het is een van de beste voorbeelden uit het genre en een absolute must-see voor iedereen!

Mijn interesse is gewekt! Waar is deze dvd te vinden?

Erwin de Koning
18-09-2008, 10:33
THE ATOMIC SUBMARINE (http://www.notcoming.com/reviews/atomicsubmarine/)

THE ATOMIC SUB

Nogal saaie sf tot aan ongeveer een kwartier voor het einde met het monster en de ufo

4.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=o8itaH0dxlI)

http://img227.imageshack.us/img227/7370/postertheatomicsubmarinoz5.jpg

Melzz
18-09-2008, 10:42
The Dark Knight

Kan een spoiler bevatten

Na alle superlatieven die de film om zn oren kreeg geslingert, wilde ik deze toch wel graag in de bios gaan zien. Lovende kritieken op forums, in recencies en zelfs een zeer hoge plek in de imdb top 100. Om maar met de deur in huis te vallen......ik snap daar niet veel van. Echt niet. Ik was na afloop zelfs een beetje verbijstert....wat ziet iedereen wat ik niet zie? Het is zeker niet dat ik het een slechte film vond maar zo bijzonder en speciaal....absoluut niet.

Het eerste uur vond ik zelfs erg standaard en ik zat echt te wachten op een Oooohhh....of Aaaaaahhhh moment. Later werd het wat spannender maar echt nagelbijtend werd het niet. Batman heeft het in de film nooit echt moeilijk gehad. Er is ook niet echt eens scene die er direct uitspringt qua spectakel (zoals in Spiderman 2, de metroscene). Wat achtervolgingen, wat schietpartijen en wat ontploffingen. Elementen die in geen enkele actiefilm mogen ontbreken en die ik dus ook niet echt speciaal vind....hoe cool de auto of motor van Batman ook is.

Zoals al veel vaker aangehaald....dit is de film van Heath Ledger. Hij is de Joker....punt. Hij steelt elke scene en maakt gewoon de film. Hoe zou de film zijn beoordeeld zonder hem? Echt genoten van die man. Bale die ik een uitstekend acteur vind, steekt dan ook een beetje schril af bij Ledger. Bale krijgt als Bruce dan ook niet echt de ruimte om te schitteren. In Batman Begins vond ik hem dan ook stukken beter. Zn stem als Batman vond ik wat too much. Dat kwam een beetje lachwekkend over (de imitaties van het publiek na afloop spraken dan ook boekdelen).

Verder vond ik het verhaal erg fragmentarisch. Snel van scene naar scene. En ik vond het gewoon te lang. Ik zat te schuiven en te wiebelen in mn stoel....het mocht van mij wel aflopen en da's niet een goed teken. De overgang van die andere bad guy vond ik ook wat abrupt. Van goedzak naar slechterik ging wel erg snel. En zo zag ik nog wat zijwegen die half werden uitgewerkt en die best achterwege gelaten mochten worden. Scenes beginnen maar krijgen niet echt een einde.

De love interest in de vorm van Maggie "varkensneus" Gyllenhaal vond ik helaas ook niet bijster bijzonder. Hoe klef ook in de Spidermanreeks....in die film geloof ik het wel. Nolan is zeer zeker een vakkundig man en heeft zn film volgespropt met karakters, gebeurtenissen en plotwendingen waardoor het voor mij erg fragmentarisch werd. Tja...ik kan best nog wel even doorgaan met "zeuren". Ik leefde gewoon niet echt mee met Batman. Ook de dood van een sleutelfiguur deed me nul komma nul. Het Batmanpak komt op mij ook wat lomp over. Beetje als een robot.....dan zie ik liever wat lenige figuren zoals in X-Men of Spiderman.

Het is absoluut niet zo dat ik de bios ben ingegaan op zoek naar zeikpuntjes. Maar gezien de lovende kritieken verwachtte ik gewoon veel meer. Wat ik dus niet snap is dat deze film zo hoog wordt gewaardeerd terwijl Batman Begins bv niet onder doet voor deze film. Sterker nog, die vind ik zelfs beter. Of neem een Heat (een inspiratiebron volgens Nolan)...een film die ik ook stukken beter vind. Dus waarom nu uitgerekend deze film zoveel lof krijgt is me echt een raadsel. Batman Begins zag ik relaxed thuis op de bank zonder enige verwachting en viel me daarom zeer positief op. Nu zat ik hooggespannen in de bios....uiteraard een andere ervaring. Maar zelfs op het grote doek kreeg ik geen kick van het spektakel (wat Casino Royale bv wel deed).

Nog even een opmerking over het biosbezoek. Soms kan dat een geweldige ervaring zijn maar soms kunnen er ook storende factoren optreden. Gisteravond was het bv bloedheet in de bios. Door die droogte en hitte kreeg ik last van mn ogen wat irritatie veroorzaakte omdat ik lenzen draag. Door de lange speelduur zit ik op een gegeven moment gewoon niet meer relaxed en begint de steeds voller lopende blaas parten te spelen. In het geval van the Dark Knight had mn waardering misschien wel anders uitgepakt als ik hem thuis had gekeken....hoe mooi een bioscoopbezoek ook kan zijn. Hij pakte me gewoon niet zo erg. Bij bioscoopbezoeken tijdens The Orphanage, No Country for Old Men, Tropa de Elite of the Darjeeling Limited zat ik aan het doek gekluistert en spelen storende facteren helemaal geen rol.

Nolan heeft echter Batman succesvol een nieuwe injectie gegeven want de oude Batmanreeks vind ik echt om te huilen. De film is donker, serieus en zit propvol uitstekende acteurs. Dus ik wil ook zeker niet zeggen dat het slecht is.....laat ik het erop houden dat ik de x-factor miste.

Dus een aardige film die totaal wordt gemaakt door the Joker. Voor een bioscoopbezoek vond ik het te lang en de film pakte me (helaas) niet bij de strot. Zeker geen slechte film maar stempel "meesterwerk" ontgaat me volledig. Nu een dag later is de film me voor een groot deel alweer ontgaan. De vriend die mee was had hetzelfde.

Mn cijfer is een degelijke 6,5.

Een 6,5 is wellicht toch een tikkeltje te laag....ik heb het veranderd in een 7.

Aloys
18-09-2008, 12:06
Het eerste uur vond ik zelfs erg standaard en ik zat echt te wachten op een Oooohhh....of Aaaaaahhhh moment. Later werd het wat spannender maar echt nagelbijtend werd het niet. Batman heeft het in de film nooit echt moeilijk gehad. Er is ook niet echt eens scene die er direct uitspringt qua spectakel (zoals in Spiderman 2, de metroscene). Wat achtervolgingen, wat schietpartijen en wat ontploffingen. Elementen die in geen enkele actiefilm mogen ontbreken en die ik dus ook niet echt speciaal vind....hoe cool de auto of motor van Batman ook is.

Het eerste uur bevatte toch wel mooi onder andere de heel mooi dynamisch in beeld gebrachte robbery en de Hong Kong scene. Batman krijgt het misschien niet fysiek moeilijk, maar zeker wel mentaal. Dat is ook het mooie aan de strijd tussen Batman en The Joker in deze film.


Verder vond ik het verhaal erg fragmentarisch. Snel van scene naar scene. En ik vond het gewoon te lang. Ik zat te schuiven en te wiebelen in mn stoel....het mocht van mij wel aflopen en da's niet een goed teken. De overgang van die andere bad guy vond ik ook wat abrupt. Van goedzak naar slechterik ging wel erg snel. En zo zag ik nog wat zijwegen die half werden uitgewerkt en die best achterwege gelaten mochten worden. Scenes beginnen maar krijgen niet echt een einde.

Alles gebeurde snel, maar toch goed uitgewerkt. Daarom vond ik de film juist heel snel gaan en verveelde hij geen moment.
Ook de overgang vond ik goed gedaan. Two Face komt voort uit Harvey's 'obsessie' voor gerechtigheid. En je zag hem om deze reden al een beetje breken toen hij Thomas Schiff uithoordde.
En welke zijwegen werden half uitgewerkt dan, als ik vragen mag?


Het Batmanpak komt op mij ook wat lomp over. Beetje als een robot.....dan zie ik liever wat lenige figuren zoals in X-Men of Spiderman.
Weet je zeker dat je niet naar de orginele Batman zat te kijken? Het pak in deze film was juist de minst lompe uit de hele serie.:razz:


Mn cijfer is een degelijke 6,5.
Misschien speelden de storingsfactoren of een te hoge verwachting wel een grote rol. Ik zie niet waar je zo'n laag cijfer vandaan haalt.

Jouw mening is jouw mening natuurlijk, maar ik ben vooral benieuwd naar welke zijwegen je onafgemaakt vindt. :)

Melzz
18-09-2008, 12:37
Een 6,5 is toch niet echt een heel laag cijfer? Een ruime voldoende. Je snapt niet waarom ik het met een 6,5 waardeer? Mmm....ik dacht toch genoeg te hebben beargumenteert.

Ok, nog een poging. De film wil erg dramatisch zijn maar ik voelde dat niet. Het verhaallijntje met de love interest had te weinig diepgang. Het werd even aangestipt maar wat voelde Bruce niet echt voor haar? Verder wil Batman zn pak aan de wilgen hangen maar waarom? Omdat the Joker hem te slim af is? Omdat hij verdere mensenlevens wil sparen....en dan? Dan komt er nog iemand die het karakter van Morgan Freeman chanteert maar dat wordt ook weer snel afgekapt. Dat bedoel ik een beetje met zaken aanstippen en snel weer afbreken. Scenes die niets toevoegen en naar mijn idee geschrapt hadden mogen worden. Een scene die totaal werd afgebroken was de partyscene die the Joker scrashed. Hij komt met veel bombarie binnen, Batman comes save the day, vliegt uit het raam....en dan......niets.... Volgende scene?? Vond ik vreemd. Ging the Joker maar naar huis daarna?

En wat vreemde zaken; niemand heeft de talloze vaten gezien op de veerpont? The Joker's ontsnapping uit de cel....hij wordt bewaakt door 1 agent (de man is levensgevaarlijk en wordt bewaakt door 1 agent die zich makkelijk uit de tent laat lokken) die hij makkelijk overmeestert zodat hij zn telefoontje kan plegen.

Als the Joker two-face in het ziekenhuis bezoekt. Ook wat ongeloofwaardig. Two Face wil zich wreken en richt zich niet op de eigenlijke moordenaar die voor zn neus staat??

Enkele film heeft wel wat om over te zeiken. Maar dit zijn zaken die me tijdens een eerste kijkbeurt opvielen. Als het een meesterwerk wordt genoemd verwacht ik geen plotgaten en teveel minpuntjes.

Patrick van den Hul
18-09-2008, 13:18
Veel van die zaken zijn geen plotgaten.

Batman wil ermee stoppen omdat zijn bestaan juist wel eens figuren als The Joker aan zou kunnen trekken. Joker zegt het zelf ook: "You Complete Me". Daarnaast wil hij graag samen zijn met Rachel (de chemie zag ik ook niet, ben ik met je eens), wat pas kan als hij ermee stopt. Ten 3e ziet hij in Dent iemand die zijn rol over kan nemen en op een meer legale manier de stad tot een betere plaats kan maken.

Wat betreft dat plotje met de chantage, zoals als vaak gesuggesteerd in dit topic en op veel websites, zou dat heel goed een verwijzing kunnen zijn naar zaken die in deel 3 weer worden opgepakt.

Die argumenten over dat er niet specifiek wordt gefilmd hoe de Joker de ruimte verlaat en dat hij maar bewaakt wordt door 1 agent vind ik nogal mierenneuken. Als je je daar al aan stoort, kun je 90% van de Hollywoodfilms bij voorbaat al wel afschrijven. Het plot moet ook vooruit en daardoor moet the Joker eerst ontsnappen.

Wat ik dan wel weer met je eens ben is dat men met Harvey Dent wat de mist in gaat. Ik vond het ook niet geloofwaardig dat hij niet inziet dat de Joker de dader is...

Overigens vond ik het ook net geen meesterwerk, maar wel een zeer vakkundig gemaakte film met een hoge entertainment- en herkijkwaarde.