C-Sales: Arthaus titels in februari
C-Sales: Arthaus titels in februari (C-Sales: Arthaus titels in februari)
Releases februari 2003
Rinaldo
George Frideric Handel
Vanuit het Prinzregententheater, München
Opera Seria in drie aktes
Orkest van de Bayerische Staatsoper, Harry Bicket
Bezetting: Deborah York, David Walker, David Daniels
Special Feature: Handel – The Entertainer, a portrait of the composer
Speelduur: 217 minuten (opera 163 min., portret Handel 54 min.)
Opnamejaar: 2001
Menu talen: GB, DE, FR, ES
Ondertiteling: GB, DE, FR, ES, IT
Beeldformaat: 16:9
Geluid: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1
Artikelcode: 100 388
Perscommentaar:
The Times:
“David Alden’s nieuwe productie van Rinaldo was vanaf het begin een succes en
werd briljant vormgegeven door Paul Steinberg en Buki Shiff. De zang was
fantastisch: David Daniels was in topvorm als Rinaldo; Noëmi Nadelmann als een
overrompelende Armida; Egils Silins, de enige ‘gebroken’ mannenstem, als Argante.
De andere Amerikaanse counter-tenor, David Walker (Goffredo), zorgde er voor dat
Daniels genoeg competitie had… Een goede en representatieve uitvoering.”
Opera Now:
“Handel nam elke denkbare uitdaging aan bij het toonzetten van het libretto van
Rinaldo, en daagde niet alleen de zangers, maar ook degenen die het werk vorm
moesten geven, uit. De première werd besproken in The Spectator van 6 maart 1711
als zijnde ‘gevuld met donder en bliksem, licht en vuurwerk’.
München had behoefte aan een minstens zo explosieve productie voor de locale
première van het werk in het Prinzregententheater, en vertrouwde deze taak toe
aan regisseur David Alden. Gelukkig beschikt Alden over de gave een potentieel
rigide werk te laten sprankelen, terwijl het verhaal helder en logisch uit de
doeken gedaan wordt. Hij voorzag het stuk tevens van alle special effects
denkbaar waarmee het werk stond als een huis dankzij een serie uitzonderlijk
boeiende beelden. De rust die de aria’s uitstraalden, werd gevolgd door een
gevuld en levendig toneel.
We kregen al de visuele sprankeling die we konden wensen met bijpassend vocaal
vuurwerk. David Daniels’ Rinaldo doorstond de vergelijking met zijn illustere
18e eeuwse voorgangers met gemak. Zijn counter tenor is één van de mooiste
stemmen die ik gehoord heb. Als Armida vuurde Noëmi Nadelmann coloratuur op ons
af of het niets was. David Walker liet zich ook van zijn beste kant horen met
een stem die helderder is dan die van Daniels, en bijna net zo flexibel. Harry
Bicket schiep zijn eigen wonderen vanuit de orkestbak.”
Roméo & Juliette
Charles Gounod
Een film van Barbara Willis Sweete met Angela Gheorghiu en Roberto Alagna
Gefilmd op locatie in het Koninklijk Paleis van Zvikov, Tsjechische Republiek
Tsjechisch Philharmonisch Kamer Orkest, Anton Guadagno
Gezongen in het Frans
Speelduur: 90 minuten
Opnamejaar: 2002
Menu talen: GB, DE, FR, ES
Ondertiteling: GB, DE, FR, ES
Beeldformaat: 16:9
Geluid: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1
Artikelcode: 100 706
De eerste uitvoering van Roméo et Juliette vond plaats in het Théâtre Lyrique in
Parijs op 27 april 1867. Voor Gounot was het zijn tweede artistieke triomf.
Roméo et Juliette werd nog populairder dan Faust en vergaarde snel
internationale roem.
Dankzij modernde camera- en microfoontechnologie is het tegenwoordig een
relatief simpele zaak om zelfs de meest overvloedige opera-ensceneringen live te
registreren. ‘Opera als film’ is een specifieke kunstvorm geworden. Vanuit
technisch oogpunt is het een veeleisend gebeuren, vergelijkbaar met een echte
filmset. De dynamiek eist grote aandacht en de camera kan snel en mobiel
bewegen, waardoor perspectieven snel kunnen veranderen.
Voor haar film, gebaseerd op een enigszins bewerkte versie van de opera,
verplaatste regisseuse Barbara Willis Sweete de handeling naar het pittoreske
gotische kasteel van Zvikov in de Tsjechische Republiek. Het real life
‘droompaar’ Angela Gheorghiu en Roberto Alagna, behoort sinds 1996 tot de
toonaangevende sterren van de operawereld. Hun gezamelijke debuut vond plaats in
1998 bij de Metropolitan in New York met Gounod’s Roméo et Juliette en werd een
grote triomf voor het net getrouwde stel.
The Adventures of a Wunderkind
Composers of our time
Erich Wolfgang Korngold
Portret en Concert
Radio Symfonie Orkest, Frankfurt
Dirigent: Hugh Wolff
Met: Anne Sofie von Otter (portret), Leonidas Kavakos, Quirine Viersin,
Alexander Frey
Speelduur: 144 minuten (portret 90 min., concert 54 min)
Opnamejaar: 2001
Menu talen: GB, DE, FR, ES
Ondertiteling: GB, DE, FR, ES, IT
Beeldformaat: 16:9
Geluid: Portret Dolby Digital 2.0 Concert PCM Stereo, Dolby Digital 5.1
Artikelcode: 100 362
Erich Wolfgang Korngold – A Portrait
Winnaar Bronze World Medal, New York Festival
Barrie Gavin’s documentaire vertelt het verhaal van Erich Wolfgang Korngold
(1897-1957), een componist die als wonderkind in het Habsburgse Wenen van de
jaren 20 de muzikale sensatie van de Europese operahuizen en concertzalen werd,
en vervolgens roem vergaarde in Hollywood met romantische filmmuziek voor films
als Reinhardt’s Midsummer Night’s Dream en Robin Hood met Errol Flynn (waar hij
zijn tweede Oscar voor won). In dit portret worden delen van zijn concertmuziek
gespeeld door het Radio Symfonie Orkest van Frankfurt onder muzikale leiding van
Hugh Wolff. Verdere uitvoeringen laten de sopraan Anne Sofie von Otter, viool
virtuoos Leonidas Kavakos en pianist Alexander Frey horen. Ook zijn zo’n tien
minuten fragmenten uit Warner Brothers’ producties opgenomen. Nog levende
familieleden en vrienden halen herinneringen op aan Korngold. Zijn biograaf,
Brendan Carroll, geeft talloze inzichten in de details van Korngold’s werkzame
leven, terwijl het Korngold Genootschap’s archief in Hamburg onbeperkte toegang
heeft verschaft tot allerhande documentatie – zo’n 300 foto’s, home movies en
nog nooit gehoorde privéopnames van de componist aan het werk.
Hugh Wolff Dirigeert Werken van Korngold
Hugh Wolff dirigeert het Radio Symfonie Orkest van Frankfurt dat Korngold’s
Cello Concert in C major Op. 37, met solist Quirine Viersin, en zijn Viool
Concert in D major Op. 35, met solist Leonidas Kavakos, speelt.
Deze beide overvloedige werken werden geschreven terwijl Korngold in Hollywood
klassieke Warner Brothers’ films van muziek voorzag. Het was uitzonderlijk dat
zijn contract toestond dat hij muziek mocht hergebruiken in zijn composities
voor de concertzaal. Het cello concert is een uitgebreide versie van een werk
dat hij schreef om aan het einde van de film Deception gespeeld te worden. De
film verteld een liefdesverhaal over twee muzikanten. Het vioolconcert,
gebaseerd op de filmmuziek, werd geschreven voor de beroemde Jascha Heifetz.
Als intermezzo tussen de twee concerten speelt Alexander Frey delen van twee
heel vroege pianowerken van Korngold: Don Quixote (1907/9) en Märchenbilder
(1910). Het programma bevat tevens korte introducties bij de muziek.
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door C-Sales.