Cijfers en verwachtingen van Philips

Auteur:
Eric van Ballegoie
26 januari 2003


Cijfers en verwachtingen van Philips (Cijfers en verwachtingen van Philips)

Tijdens de een presentatie ter gelegenheid van de aanstaande CeBIT voerde onder andere Allard Bijlsma, de voorman van Philips Nederland op het gebied van consumentenelektronica, het woord.

Bijlsma had goed nieuws te melden:“Ons marktaandeel in de Benelux is 35%, meer dan 2x zo veel als de nummer twee. Als je een hotelkamer boekt, dan is het bijna zeker dat je een Philips TV in de kamer zult aantreffen, ons marktaandeel in deze sector is ruim over de 70%. Waarom? Omdat Philips televisie, behalve de beste beeldkwaliteit en betrouwbaarheid het, beste zijn uitgerust voor deze toepassing. Een ander geheim: voor draadloze headsets is ons marktaandeel 80%. En als laatste voorbeeld, de DVD+RW scoort in deze markt 85%. De DVD+RW is al belangrijker voor ons dan DVD-spelers in omzet”.

Later in zijn toespraak sprak het hoofd van de consumentenafdeling de verwachting uit dat de penetratie van DVD-spelers dit jaar 40% zal worden. “ Ik verwacht dat 2003 voornamelijk het jaar wordt van plat, dun en breed. Ik wil dat plat, dun en breed de droom wordt van iedere consument in de Benelux. En niet alleen een droom, want de kerstperiode was duidelijk een keerpunt in deze trend.

Een van de technieken waarvan Bijlsma veel verwacht is Liquid Crystal on Silicon (LCOS). In plaats van klassieke backlights aan de zijkanten, wordt de TFT bij deze technologie het gehele scherm verlicht met lichtgevende LED’s. Het resultaat dat we met eigen ogen konden aanschouwen is een bijzonder helder plaatje. Een ander voordeel ten opzichte van de oudere techniek is dat LCOS langer meegaat dan de huidige backlights, men verwacht er ongeveer de dubbele levensduur van.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Frank Everaardt