Einde analoge filmrollen in zicht?
Einde analoge filmrollen in zicht? (Einde analoge filmrollen in zicht?)
Einde analoge filmrollen in zicht?
Digital Cinema Initiatives, opgericht in 2002 om bioscoopeigenaren, studio\'s
en filmprintproducenten bij elkaar te krijgen om naar digitale projectie over te
gaan, heeft versie 1.0 van haar specificaties voor digitale bioscoopvertoningen
gepresenteerd. Het voorstel komt voort uit drie jaar testen, plannen en
debatteren om de studio\'s op een lijn te krijgen, omdat deze meestal meer aan
het strijden waren in plaats van samen te werken en zo kosten te besparen.
Alleen al in Noord-Amerika werd in 2003 ruim 631 miljoen dollar uitgegeven aan
filmprints en de distributie daarvan, iets wat met de komst van digitale films met 90 procent gereduceerd
zou kunnen worden. Uiteraard zijn de voordelen van digitale film legio; Een
verwacht kassucces wat niets blijkt te worden, kan gewoon verwijderd worden, zonder het wisselen van rollen of terugsturen van de filmprints. Ook het
wereldwijd versturen van de films zal een enorme kostenbesparing met zich
meebrengen, omdat dat nu nog fysiek moet gebeuren. Indien bioscopen
overschakelen naar digitaal zal het ook makkelijker worden om bijvoorbeeld grote
evenementen live te projecteren, wat weer extra inkomsten met zich meebrengt.
Het enige wat ontbreekt in dit ideaalbeeld is het kostenplaatje, immers alle
projectoren en doeken moeten vervangen worden, en de bioscoopeigenaren willen
geen dure servers en projectoren aanschaffen die binnen een paar jaar weer
vervangen moeten worden. De grote filmmakers zeggen simpelweg geen
bioscoopeigenaar te zijn en dus ook niet de kosten te betalen.
Desondanks wordt deze digitale techniek met open armen ontvangen door diverse
grote filmmakers, zoals George Lucas, John Lasseter, Robert Zemeckis en Robert
Rodriguez.
Bewerking :
Edgar Smit
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door wired.com.