FIAR: Digitale producten in 2002 in trek bij de consument
FIAR: Digitale producten in 2002 in trek bij de consument (FIAR: Digitale producten in 2002 in trek bij de consument)
DIGITALE PRODUCTEN IN 2002 IN TREK BIJ DE CONSUMENT.
Totale omzet voor Consumer Electronics Entertainment is met 4 procent gestegen
en goed voor een omzet van 2.456 miljoen €.
Ook in 2002 laat de markt voor Consumer Electronics Entertainment een groei
zien. De groei in 2002 bedraagt +4%, mede door de grote belangstelling voor
digitale producten. Dat blijkt uit cijfers van Vereniging FIAR en GfK Benelux
Marketing Services B.V.
Consumer Electronics Entertainment markt stijgt door.
De digitale producten als DVD Spelers, Home Audio/DVD Systemen, Digitale
Fotocamera’s alsmede LCD-tv en Plasma tv leverden een positieve bijdrage aan de
totale omzet en werden volop gekocht door de consument.
DVD wéér succesvol
In 2001 werden de DVD recorder en de DVD met videorecorder geïntroduceerd. Dat
leidde tot een verdere acceptatie van het DVD medium in de Nederlandse
huishoudens. Ook de prijsontwikkeling van de DVD spelers maakte DVD toegankelijk
voor een groot publiek. Op dit moment beschikt één op de vijf huishoudens over
een DVD speler/recorder.
Visual apparaten presteren goed in 2002
De acceptatie van nieuwe TV technologieën (zoals plasma en lcd) is in 2002 echt
goed op gang gekomen. Binnen de Consumer Electronics Entertainment markt laten
deze nieuwe technologieën de grootste groeicijfers zijn. Ook de verkoop van
breedbeeldtelevisies zet in 2002 verder door. Zoals verwacht zet de groei van
digitale fotocamera’s eveneens nog steeds door. Een verdubbeling van de
aantallen was in 2002 een feit. Bij de camcorders groeit met name het aandeel
van de digitale modellen .
Home systeem vertoont verdere integratie van DVD.
Winnaars waren de audio home systemen met DVD; zij lieten een groei zien van
ruim 83%. Deze ontwikkeling had helaas een negatief effect op de ontwikkeling
van losse traditionele audio componenten en systemen. De dolby digital receivers
boekten een omzetstijging. Bij de groep personal audio zien we dat het ook hier
de digitale producten als mp3 speler zijn die het verlies van het totaal van
personal audio beperkt houden.
Het complete rapport is
hier te
lezen.
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door FIAR.