NVPI: 2007 recordjaar voor DVD
NVPI: 2007 recordjaar voor DVD (NVPI: 2007 recordjaar voor DVD)
Gemiddelde Nederlandse huishouden kocht vier dvd’s
2007 RECORDJAAR VOOR DVD
Een gemiddeld Nederlands huishouden kocht in 2007 vier nieuwe dvd’s. Het
totaal aantal verkochte dvd’s in 2007 komt daarmee uit op 31 miljoen stuks, goed
voor een omzet van 339 miljoen euro. Daarmee is 2007 een nieuw recordjaar voor
de videobranche. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van branchevereniging NVPI en
marktonderzoeksbureau GfK Benelux Marketing Services.
Met dit nieuwe record dendert het succes van dvd voort. Ondanks de zeer sterke filmtitels die in 2006 werden uitgebracht, hebben de ‘blockbusters’ van 2007 de verkopen van 2006 zelfs nog weten te overtreffen. Toptitels als Casino Royale, Happy Feet, Zwartboek, Garfield 2, Shrek 3, Spider-man 3, Jungle Book, Ratatouille, Harry Potter 5, Transformers, Ocean’s 13 en Pirates of the Carribean 3 bereikten stuk voor stuk minimaal de platinastatus (honderdduizend verkochte exemplaren).
Televisieseries deden het eveneens onverminderd goed. Onder meer door de verkooptoppers Grey’s Anatomy, House MD, Prison Break, Lost 3, Bands of Brothers, 24, Friends en Charmed, wist dit segment een groei van bijna 17% te bereiken. Net iets minder dan de groei van 20% in het animatiegenre.
De cijfers over 2007 tonen opnieuw aan dat de groei nog lang niet uit
dvd-markt is. Sterker nog, de komst van nieuwe formaten (HD DVD en Blu-Ray), de
gestaag groeiende stroom van blockbusters en de populaire televisieseries, en
het nog altijd groeiende aantal huishoudens dat meerdere afspeelapparaten in
huis heeft, zal er alleen nog maar voor zorgen dat de vraag naar het product
verder toeneemt.
Dit bericht is gebaseerd op voorlopige cijfers. De definitieve jaarcijfers worden in het eerste kwartaal van 2008 gepubliceerd.
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door NVPI.