NVPI: Consument geeft 90 miljoen minder uit aan entertainmentproduct
NVPI: Consument geeft 90 miljoen minder uit aan entertainmentproduct (NVPI: Consument geeft 90 miljoen minder uit aan entertainmentproduct)
Consument geeft 90 miljoen minder uit aan
entertainmentproduct
Marktherstel vergt steun voor economische en culturele
initiatieven sector
Hilversum, 13 februari 2006 – De Nederlandse consument heeft in 2005 bijna 90 miljoen euro minder uitgegeven aan entertainmentproducten zoals cd’s, dvd’s en games dan in 2004. Daarmee is de lichte groei die de entertainmentmarkt in de jaren daarvoor vertoonde hard tot stilstand gekomen. De belangrijkste reden hiervoor is dat na de muziekmarkt nu ook de dvd-markt inzakt, terwijl die daling maar beperkt wordt goedgemaakt door games en betaalde downloads. De sector werkt hard aan het herstel van de markt, maar om economisch en cultureel vitaal te blijven is steun voor een aantal initiatieven nodig.
Afzet film en muziek daalt ondanks lagere prijzen – afzet games licht
omhoog
Ondanks dat consumenten over de hele linie hun voordeel konden doen met
prijsverlagingen, werden er minder cd’s en dvd’s gekocht dan in 2004. Het aantal
verkochte cd-albums daalde maar liefst met 13%, een absoluut diepterecord dat
niet langer meer wordt goedgemaakt door muziek-dvd. Dat product heeft net als
film-dvd ernstig te lijden onder de ‘weggeefcultuur’ en de oneerlijke
concurrentie die wordt gevormd door het illegale aanbod op internet. “Het is
natuurlijk evident dat het enorme aantal films dat jaarlijks wordt gedownload –
de Nederlandse Vereniging voor Filmverhuurders sprak eerder dit jaar over 150
miljoen – niet alleen een belangrijke oorzaak is van de daling van het
bioscoopbezoek, maar ook verregaande consequenties heeft voor de thuisconsumptie
van film”, aldus Ton Capello, voorzitter NVPI-video.
De verkoop van games voor gameconsole steeg in 2005 met 7% in omzet en 24% in stuks, hetgeen duidelijk maakt dat ook van dit product de gemiddelde prijs daalde. (van 41,03 naar 35.56). De markt voor games op pc daalde in 2005 met 15% in stuks en omzet. Daardoor is in 2005 de gamemarkt voor consoles voor het eerst groter dan de markt voor pc games. De totale game markt steeg met 3% in stuks maar daalde met 1% in omzet.
Consument ontdekt de (betaalde) online wereld
In 2005 kon de entertainmentsector eindelijk voldoen aan de behoefte voor
online content. De consument heeft nu keuze uit vijftien muziekwinkels op
internet. Het aantal gedownloade tracks bedroeg 4,3 miljoen stuks – goed voor
een bemoedigende omzet van 4,3 miljoen. De gameswereld maakt al langer gebruik
van internet. Dat dit een zeer succesvolle combinatie kan zijn blijkt uit de
grote populariteit een spel als “World of warcraft”, waarbij de speler eindeloos
in een virtuele wereld kan verblijven samen met andere online gamers. Ook video
zette in 2005 de eerste stappen in digitale distributie. Inmiddels bieden (onder
andere) RTL, Directmovie, Keeno en KPN Moviestream online toegang tot film.
Martkherstel vergt steun voor initiatieven
De sector werkt hard aan het herstel van de markt, met name door het verder
ontwikkelen van de online distributie. Daartoe is een aantal initiatieven in
ontwikkeling, zoals een collectieve promotiecampagne voor muziekdownloads, een
digitaal magazijn, een content managementsysteem voor kleine labels en artiesten
en een gratis ‘kennismakingssite’ voor nieuwe muziek. Om deze initiatieven
voldoende kans van slagen te geven is steun in de vorm van betere mogelijkheden
om illegaal aanbod te bestrijden door enerzijds een juiste implementatie van de
Europese richtlijn en anderzijds het verbieden van downloaden uit illegale bron
hard nodig.
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door NVPI.