NVPI: Verkoop DVD's eerste halfjaar met 60% gestegen
NVPI: Verkoop DVD's eerste halfjaar met 60% gestegen (NVPI: Verkoop DVD's eerste halfjaar met 60% gestegen)
De Nederlandse consument koopt films massaal op DVD. In de eerste zes maanden
van 2004 is de verkoop van films op DVD namelijk gestegen met 60% in stuks. Het
omzetaandeel van DVD in de videofilmmarkt is nu 93%.Omdat de gemiddelde
winkelverkoopprijs daalde van € 19,90 naar € 14,26 is de omzetstijging met 15%
wat bescheidener.
De verwachting is dat de DVD markt voor films de komende maanden verder zal
groeien, onder meer dankzij titels als “Shrek 2”, “Van Helsing”, “The day after
tomorrow”, “Troy”, “Harry Potter en de gevangene van Azkaban”, “Spider-man 2” en
“Brother bear”.
VHS op retour maar nog steeds aanwezig
De totale filmmarkt steeg in het afgelopen halfjaar met 4% in omzet en 18% in
stuks. De stijging van DVD werd in de totale markt getemperd door de daling van
VHS. De VHS-drager is al enige tijd op de weg terug. Dat neemt echter niet weg
dat sommige titels ook op VHS populair zijn. Zo werden “Finding Nemo” en “Lord
of the Rings 3” ook op VHS goed verkocht. Omdat deze titels voor een relatief
hoge prijs in het schap lagen, verklaart dit de stijging van de gemiddelde prijs
van een VHS band van € 6,59 naar € 7,49.
Muziekvideo
De markt voor muziekvideo steeg het afgelopen halfjaar met 76% in omzet (€ 44,2
miljoen) en 100% in stuks (2,6 miljoen). Als deze cijfers samengevoegd worden
met de filmmarkt, stijgt de totale videomarkt met 15% in omzet en 29% in stuks
naar €189,5 miljoen, respectievelijk 13,4 miljoen stuks.
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door NVPI.