Sony en Samsung gaan nauw samenwerken
Sony en Samsung gaan nauw samenwerken (Sony en Samsung gaan nauw samenwerken)
3 maal S, Sony, Samsung en Samenwerking
Een ongebruikelijke samenwerking in de Oosterse wereld tussen Korea (Samsung)
en Japan (Sony) gaat steeds dieper. De merknaam Sony zakt de laatste jaren
langzaam in waarde, die van
Samsung staat voor het eerst sinds de oprichting van Samsung hoger dan die van Sony,
dit volgens
een jaarlijkse Interbrand BusinessWeek poll. Ook moet Sony op
diverse gebieden marktaandeel prijsgeven aan Samsung. Maar in plaats van ertegen te strijden
heeft Sony de besloten de handen in elkaar te slaan met Samsung. Zo is er een
gezamelijke investering van twee miljard dollar gaan in een LCD fabriek, wordt er
samengewerkt in de Blu-Ray groep en als laatste krijgen beide bedrijven
beschikking over 24.000 patenten om zo gepatenteerde componenten te kunnen maken
en productieprocessen te optimaliseren. Sony is lange tijd zelfstandig
gebleven, al werd er voor een enkele productgroep wel samenwerking gezocht,
zoals Ericsson voor mobiele telefoons en zelfs met Philips op andere gebieden.
Nu Sony echter zwaar moet snijden in diverse kosten, is deze samenwerking een
ideale uitkomst, die voor Samsung juist een welkome aanvulling is.
Bewerking :
Edgar Smit
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door New York Times.