Total Film: Arthaus titels release 10 mei
Total Film: Arthaus titels release 10 mei (Total Film: Arthaus titels release 10 mei)
Op 10 mei brengt Total Film Home Entertainment 4 nieuwe Arthaus titels uit:
LEAVING HOME, THE BEGGAR’S OPERA, CONCERT & PORTRAIT OF SINOPOLI en IVAN THE
TERRIBLE. Hieronder vind u een korte beschrijving van de verschillende titels.
LEAVING HOME
Orchestral Music in the 20th Century
VOLUME 1: Dancing On A Volcano
Sir Simon Rattle & The City of Birmingham Orchestra
Met: Felicity Palmer en Gideon Kremer
Regie: Peter West
Geschreven en gepresenteerd door Sir Simon Rattle, de belangrijkste Britse
dirigent van nu, biedt deze serie een fascinerende kennismaking met – en
overzicht van – de muziek van de 20e eeuw. Elk van de zeven programma’s bevat
meer dan dertig minuten speciaal opgenomen muziekuitvoeringen, waarbij Rattle
The City of Birmingham Symphony Orchestra dirigeert. Simon Rattle begeleidt
kijkers tijdens een opwindende reis door de muziek van onze tijd. Hij legt de
belangrijkste muzikale ontwikkelingen uit van Mahler tot aan nu. Elk programma
wordt geïllustreerd met uitdagende beelden, archiefmateriaal en foto’s. De
gepresenteerde muziek wordt geplaatst in de bredere context van artistieke en
sociale veranderingen.
Waarom ‘Leaving Home’? Het verhaal van de 20e-eeuwse muziek is er één van
vertrekpunten op vele vlakken. Een groot aantal getalenteerde componisten zocht
naar nieuwe creatieve reacties op de wereld om hen heen. Daarbij lieten ze de
solide basis van de 18e en 19e-eeuwse muziek achter zich. Een opvallende
verscheidenheid in expressie was het gevolg. Het aanbod is breed en in deze
serie passeert het werk van ruim dertig componisten de revue, waarmee nieuwe en
uitdagende geluiden ontdekt kunnen worden als ook onverwacht bekende muziek.
Het eerste deel in de serie beschrijft een grootse muzikale cultuur in verval
aan het eind van de 18e eeuw. Vanuit dat verval ontsproot een muzikale revolutie
die tot op de dag van vandaag naklinkt. De namen Schönberg, Webern en Berg doen
vele theaterbezoekers nog steeds schrikken, maar dankzij Simon Rattle horen we
in hun muziek de dreigende kracht van – niet alleen – het instorten van de oude
orde en de opkomst van het fascisme, maar ook vooruitwijzingen naar de muziek
die in de tweede helft van de twintigste eeuw zou komen.
Speelduur: 50 minuten (+ audio tracks)
Talen: Engels en Duits
Menu talen: Engels, Duits en Frans
Ondertitels: Frans, Spaans, Italiaans, Japans
Beeldformaat: 4:3 (NTSC regiovrij)
Geluid: PCM Stereo
Special features: Biografieën van de componisten en audio tracks
THE BEGGAR’S OPERA
John Gay
Met: Roger Daltrey, Stratford John, Patricia Routledge, Carol Hall, Bob Hoskins
The English Baroque Soloist
Dirigent: Sir John Eliot Gardiner
Libretto: John Gay
Muziekselectie: Johann Christoph Pepusch, gearrangeerd door Jeremy Barlow en Sir
John Eliot Gardiner
John Gay (1685-1732), een geniale dichter en toneelschrijver met een talent voor
satire, kreeg het idee voor The Beggar’s Opera van zijn vriend, de satiricus
Jonathan Swift. Het werk werd geënsceneerd door John Rich, bekend door de
introductie van de pantomime in Engeland, en het werd een gigantisch succes. Het
bleek dat opera’s die zich afspelen in het criminele circuit van Londen en
doorspekt zijn met scherpe spot over corruptie van de hogere klassen, beter aan
de Engelse smaak beantwoordden dan de heroïsche opera’s van Handel.
Deze Beggar’s Opera werd speciaal voor televisie gemaakt en weerspiegelt de
kwaliteit en scherpte van de etsen van Hogarth die Gay’s originele versie
beïnvloedden. De personages in deze komische weergave van het Londense
straatleven tierden welig met stelen, wellust en bedrog: Peachum, de heler van
gestolen goederen, belazert zijn klanten; Macheath, de struikrover, is getrouwd
met de dochter van Peachum, Polly, maar was beloofd aan Lucy Lockit. Lucy, op
haar beurt, probeert haar rivale Polly te vergiftigen; Peachum en Lucy hebben
beide baat bij Macheath’s heengaan en dus wordt hij naar de galg gebracht
vanwege zijn uitspattingen. Lust, hebzucht en corruptie voeren de boventoon in
dit uitbundige stuk populair theater.
De muziek voor deze productie is gebaseerd op de 18e-eeuwse volksmuziek van het
origineel en geselecteerd door Johann Christoph Pepusch. Bbarokspecialisten
Jeremy Barlow en John Eliot Gardiner, die de English Baroque Soloists dirigeert,
bespelen authentieke instrumenten. Roger Daltrey, zanger van The Who en ster uit
de films Tommy, McVicar en Lisztomania, voert een voorname bezetting aan als de
doortrapte held Macheath.
Speelduur: 135 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans en Spaans
Ondertitels: Engels, Duits, Frans en Spaans
Beeldformaat: 4:3 (NTSC regiovrij)
Geluid: PCM Stereo
GIUSEPPE SINOPOLI & DIE DRESDEN STAATKAPELLE
The Two Eyes of Horus & Dreampaths of Music
Muziek:
Arnold Schönberg: Verklärte Nacht, op. 4
Richard Strauss: Metamorphosen
Robert Schumann: Symphony No. 3 in E flat major “Rhenish”, op. 97
Richard Wagner: Prelude van Parsifal
Ludwig van Beethoven: Symphony No. 7 in A major, op. 92
The Two Eyes of Horus:
Regie: Pat Gavin
Productie: Hessischer Rundfunk, Radio Bremen RM Associates voor ARTE
Dreampaths of Music:
Regie: Pat Gavin & Barrie Gavin
Productie: Hessischer Rundfunk, and RM Associates voor ARTE
Giuseppe Sinopoli, dirigent, componist, leraar, arts en archeoloog overleed in
2001 op 55-jarige leeftijd terwijl hij Verdi’s Aïda in Berlijn dirigeerde. Hij
werd door Wolfgang Wagner ‘een bezield raspaard van een muzikant’ genoemd. Hij
was gefascineerd door Egyptologie en het was zijn passie die hem ertoe aanzette
een filmproject op te zetten die zijn verschillende passies combineerde – de
muziek van de West Europese cultuur en de kunst en filosofie van het oude
Egypte.
In het eerste deel, Two Eyes of Horus dirigeert Guiseppe Sinipoli twee beroemde
20e-eeuwse stukken voor een strijkorkest – Schoenberg’s Verklärte Nacht en
Richard Strauss’ Metamorphosen – en verbindt ze met de mythen van de antieke
Egyptische wereld. De muziekuitvoeringen worden gevisualiseerd met luisterrijke
beelden die op locatie in Egypte werden gefilmd, terwijl elk werk vooraf gegaan
wordt door een documentaire deel waarin Sinopoli zijn ideeën uitlegt.
Het tweede deel, Dreampaths of Music, bevat uitvoeringen van Schumann’s 3e
Symfonie (Rhenish), de prelude van Wagner’s Parsifal en Beethoven’s 7e Symfonie.
Voor Sinopoli vormen deze werken een ‘tot-nadenken-stemmende’ reis van West naar
Oost. Pat Gavin, winnaar van talrijke prijzen voor zijn innovatieve
elektronische vormgeving, werkte samen met Barrie Gavin om een indrukwekkend
visueel element aan deze uitzonderlijke culturele reis toe te voegen. Dit
verbindt beelden van rivieren en water, van de Rhône Vallei naar de Nijl.
Speelduur: 90 + 86 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans en Spaans
Ondertitels: Duits, Frans, Spaans en Italiaans
Beeldformaat: 4:3
Geluid: PCM Stereo
IVAN THE TERRIBLE
Sergei Prokofiev
Bolshoi Theater 1980
Ballet in twee aktes
Irek Mukhamedov, Natalya Bessmertnova, Gedminas Taranda
Choreografie: Yuri Grigorovich
Muzikale adaptaties en composities door Mikhail Chulaki
Bolshoi Ballet en Theater Orkest
Kinderkoor van het Bolshoi Theater
Dirigent: Algis Zhuraitis
Naar aanleiding van de hernieuwde interesse voor Sergei Eisenstein’s Ivan de
Verschrikkelijke, deel 2 uit 1958, stelde Abram Stassevich – dirigent van de
filmmuziek die was gecomponeerd door Sergei Prokofiev in samenwerking met de
regisseur – de jonge en gelauwerde choreograaf Yuri Grigorovich voor om het werk
tot een ballet om te vormen. Het zou echter tot de jaren zeventig duren
vooraleer dit ambitieuze project verwezenlijkt zou worden.
Grigorovich vroeg toen de directeur van het Bolshoi theater, componist en
muziekprofessor Mikhail I. Tchulaki de balletmuziek voor de nieuwe productie te
componeren op basis van Eisenstein’s muzikale film materiaal.
De partituur van Ivan de Verschrikkelijke is een collage van niet minder dan 377
fragmenten uit de originele filmmuziek, maar ook uit ander werk van Prokofiev.
Grigorovich’ Ivan wijkt af van het historische personage en zelfs van
Eisenstein’s interpretatie. Het is vooral een fictieve, poëtisch symbolische
creatie van een choreograaf die de innerlijke wereld van zijn tijd en
tijdgenoten probeert bloot te leggen.
Dit programma is een ware schat voor balletliefhebbers!
Speelduur: 113 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans en Spaans
Beeldformaat: 4:3 (NTSC regiovrij)
Geluid: PCM Stereo
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Total Film Home Entertainment.