Total Film: Nieuwe Arthaus releases op 26 juli

Auteur:
Eric van Ballegoie
3 juli 2005


Total Film: Nieuwe Arthaus releases op 26 juli (Total Film: Nieuwe Arthaus releases op 26 juli)

Op 26 juli brengt Total Film HE 5 nieuwe Arthaus titels uit op dvd:
TESEO, LEAVING HOME 2, DIE ENTFUHRUNG AUS DEM SERAIL (GLYNDEBOURNE), THE RAKE’S PROGRESS en SLEEPING BEAUTY. Hieronder vindt u meer informatie over deze titels.


TESEO

George Frideric Handel

Handel’s opera TESEO ging in het Queen’s Theatre in London in 1713 in première. Na het floppen van zijn vorige werk Il Pastor Fido, zocht Handel aansluiting bij zijn grote succes Rinaldo en schiep een opera met een heroïsch ontwerp, verfijnd theaterwerk en een groot orkest. De Italiaanse librettist Niccolo Haym baseerde het libretto op Philippe Quinault’s Thesée, dat oorspronkelijk werd gecreëerd voor Jean Baptiste Lully’s gelijkluidende opera. TESEO heeft veel kwaliteiten van de Franse Tragédie Lyrique stijl overgenomen, zoals de 5 aktes-structuur, grote aria’s in het midden van scènes (zodat de personages niet het toneel hoeven te verlaten nadat ze hun aria gezongen hebben), een tweede romantisch duo en veel korte aria’s en recitatieven. In 1947 werd de opera herontdekt voor het theater en voor het eerst sinds Handel’s dood opgevoerd tijdens de ‘Göttinger Händelsfestspiele’, gevolgd door een productie in het Goethe Theater Bad Lauchstädt. Uiteindelijk werd Handel’s rijke werk in 2004 opgevoerd in de prachtige omgeving van het Schlosstheater Potsdam onder de regie van Axel Köhler.

Jacek Laszczkowski vertolkt de titelrol en werd door het Duitse tijdschrift Opernwelt verkozen tot Zanger van het Jaar 2003. De Lautten Compagny onder leiding van Wolfgang Katschner werd geprezen voor haar ‘overweldigende, delicate en prachtige’ begeleiding (The Times).

Schlosstheater ‘Neues Palais’ Potsdam 2004
Met: Jacek Laszczkowski, Sharon Rostorf-Zamir, Martin Wölfel, Maria Riccarda Wesseling
Lautten Compagny o.l.v. Wolfgang Katschner
Koor van de Martin Luther Universiteit in Halle
Libretto van Niccolo Haym naar Philippe Quinault
Theaterregie: Axel Köhler
Videoregie: Karsten Rentz
Special Features: Score Plus, gesproken synopsis in vijf talen
Speelduur: 170 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans
Ondertiteling: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans
Beeldformaat: 16:9
Geluid: PCM Stereo, Dolby Digital 5.0


LEAVING HOME 2
Simon Rattle

Met muziek uit: Stravinsky Le Sacre du Printemps, Varèse Ionisation, Ligeti Atmospères, Reich Music for Piece of Wood, Boulez Rituel in Memoriam Bruno Maderna, Messiaen Turangalîla Symphony, Mahler Das Lied von der Erde, Nancarrow Piano Roll No. 21

Deze serie - geschreven en gepresenteerd door de toonaangevende Britse dirigent Sir Simon Rattle, - biedt een fascinerende kennismaking met de muziek van de twintigste eeuw. Elk van de zeven programma’s bevat meer dan 30 minuten speciaal opgenomen muziek waarbij Rattle het City of Birmingham Symphony Orchestra dirigeert.

Volume 2

Tijdens de 20e eeuw bevrijdde de Westerse muziek zich van de dominantie van de melodie en onderzocht de rijkdom van de muzikale ritmes in al haar verscheidenheid. Beginnend met de stuwende kracht van Stravinsky’s Sacre du Printemps neemt Rattle de kijkers mee op een levendige reis.

Special Features: Biografieën van de componisten, audio tracks van ‘Turangalîla-Symphony’ (EMI recording)
Sir Simon Rattle & The City of Birmingham Orchestra
Regie: Peter West
Met: Anne Sofie von Otter, Peter Donohoe, Jeanne Loriod, Rex Lawson
Speelduur: 50 minuten (+ 80 minuten audio tracks)
Taal: Engels en Duits
Menu talen: Engels, Duits, Frans
Ondertitels: Frans, Spaans, Italiaans, Japans
Beeldformaat: 4:3 (NTSC regiovrij)
Geluid: PCM Stereo


DIE ENTFÜHRUNG AUS DEM SERAIL
Wolfgang Amadeus Mozart

Het verhaal van de geliefden Konstanze en Belmonte, de twee bedienden Blonde en Pedrillo, de pasja Bassa en de gemene bewaker Osmin, is niet bijzonder origineel en zou al lang geleden vergeten zijn als Mozart er niet geweest was. Op het libretto van Johann Gottlieg Stephanie schiep hij een meesterwerk dat begint met een gloedvolle ouverture, die doet denken aan de militaire marsmuziek van de Janissaren en eindigt met een betoverende ensemblefinale.

In de Glyndebourne-uitvoering van 1980, vermakelijk maar toch gevoelig geënsceneerd door Peter Wood, leidt Kuhn zijn solisten in een eensgezinde groepsuitvoering, gelardeerd met precieze en prachtig uitgevoerde dialoog. Het ‘singspiel’, die hybride vorm van muziek en woord, kwam hier in haar meest overtuigende vorm tot leven.

Glyndebourne Festival Opera 1980
Opera in drie aktes, Duits gezongen

London Philharmonic Orchestra
Glyndebourne Chorus
Dirigent: Gustav Kuhn
Met: Ryland Davies, Valerie Masterson, Lillian Watson, Willard White, James Hoback, Joachim Bissmeier
Libretto: Johann Gottlieb Stephanie D.J.

Theaterproductie: Peter Wood
Ontwerp: William Dudley
Televisieregie: Dave Heather
Speelduur: 140 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans
Ondertitels: Engels, Duits, Frans, Spaans
Beeldformaat: 4:3 NTSC (regiovrij)
Geluid: PCM Stereo


THE RAKE’S PROGRESS
Igor Stravinsky

Glyndebourne Festival Opera 1975

De opera The Rake’s Progress werd voor het eerst opgevoerd in het theater La Fenice in Venetië in 1951, terwijl de eerste Britse opvoering van de Glyndebourne Opera was. Deze opname van de beroemde en indrukwekkende John Cox productie uit 1975 is wel omschreven als een ‘briljante vondst’ en ‘virtuoze productie en ontwerp’ (The Daily Telegraph).

De ontwerper van deze productie was de Britse kunstenaar David Hockney. Zijn zeer persoonlijke ontwerpen, gebaseerd op Hogarth’s prenten, weerspiegelen de ‘stekeligheid’ van de muziek gecombineerd met de onderliggende tederheid van het thema van de ware liefde perfect.

‘Hockney’s benadering is zeer gepast voor de ijzige kunstmatigheid en ingetogen humor van het Auden & Kallman libretto en de emotionele slingerbewegingen van Stravinsky’s muziek; zij vormt tevens de ideale achtergrond voor John Cox’s De opera The Rake’s Progress werd voor het eerst opgevoerd in het theater La Fenice in Venetië in 1951, terwijl de eerste Britse opvoering van de Glyndebourne Opera was. Deze opname van de beroemde en indrukwekkende John Cox productie uit 1975 is wel omschreven als een ‘briljante vondst’ en ‘virtuoze productie en ontwerp’ (The Daily Telegraph).

De ontwerper van deze productie was de Britse kunstenaar David Hockney. Zijn zeer persoonlijke ontwerpen, gebaseerd op Hogarth’s prenten, weerspiegelen de ‘stekeligheid’ van de muziek gecombineerd met de onderliggende tederheid van het thema van de ware liefde perfect.

‘Hockney’s benadering is zeer gepast voor de ijzige kunstmatigheid en ingetogen humor van het Auden & Kallman libretto en de emotionele slingerbewegingen van Stravinsky’s muziek; zij vormt tevens de ideale achtergrond voor John Cox’s

Opera in drie aktes, Engels gezongen
London Philharmonic Orchestra o.l.v. Bernhard Haitink
Met: Leo Goeke, Felicity Lott, Samuel Ramey, Richard van Allan, Rosalind Elias
Glyndebourne Chorus
Libretto: Wystan Hugh Auden en Chester Kallman
Theaterproductie: John Cox
Ontwerp: David Hockney
Televisieregie: Dave Heather
Speelduur: 142 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans
Ondertitels: Engels, Duits, Frans, Spaans
Beeldformaat: 4:3 NTSC (regiovrij)
Geluid: PCM Stereo


SLEEPING BEAUTY
Pyotr Ilyich Tchaikovsky

Bolshoi Theater 1989
Ballet in drie aktes en een proloog

SLEEPING BEAUTY, Tchaikovsky’s meest feestelijk en opgetogen werk, is tevens het belangrijkste werk van de St. Petersburgse choreograaf Marius Petipa. De Sovjet ballethistoricus Yuri Slonimsky vatte het belang van het werk in een notendop samen door het te omschrijven als ‘een encyclopedie van de klassieke dans’. Zowel de dramatische opbouw als de onuitputtelijke inventiviteit en diversiteit en de perfectie van de individuele dans, worden gezien als kenmerkend voor de St. Petersburgse balletstijl van de late 19e eeuw.

Grigorovich’ SLEEPING BEAUTY is een voorbeeld van een creatief conflict en metamorfose als reconstructie: “We hebben nieuw leven geblazen in de principes van de dans en symfonische dramatisering en zijn tegelijkertijd teruggekeerd naar Petipa. Pompeuze retrospectieven werden vervangen door uitvoeringen waarbij de menselijke wereld van de protagonisten de belangrijkste stuwende kracht achter de verhaallijn vormt, de basis waarop de gedachten en emoties van de choreograaf zich concentreert.”

Bolshoi Ballet
Bolshoi Theater Orkest
Dirigent: Aleksandr Kopilov
Met: Nina Semizorova, Aleksei Fadeyechev, Nina Speranskaya, Yuri Vetrov
Choreografie: Marius Petipa
Regie Yuri Grigorovich
Libretto: Ivan Vsevolozhsky en Marius Petipa, gebaseerd op de verhalen van Charles Perrault
Ontwerp: Simon Virsaladze
Videoregie: Shuji Fujii
Speelduur: 145 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans
Beeldformaat: 4:3 NTSC (regiovrij)
Geluid: PCM Stereo

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Total Film Home Entertainment.