Total Film: Nieuwe Arthaus releases op 26 juli
Total Film: Nieuwe Arthaus releases op 26 juli (Total Film: Nieuwe Arthaus releases op 26 juli)
Op 26 juli brengt Total Film HE 5 nieuwe Arthaus titels uit op dvd:
TESEO, LEAVING HOME 2, DIE ENTFUHRUNG AUS DEM SERAIL (GLYNDEBOURNE), THE RAKE’S
PROGRESS en SLEEPING BEAUTY. Hieronder vindt u meer informatie over deze titels.
TESEO
George Frideric Handel
Handel’s opera TESEO ging in het Queen’s Theatre in London in 1713 in première.
Na het floppen van zijn vorige werk Il Pastor Fido, zocht Handel aansluiting bij
zijn grote succes Rinaldo en schiep een opera met een heroïsch ontwerp, verfijnd
theaterwerk en een groot orkest. De Italiaanse librettist Niccolo Haym baseerde
het libretto op Philippe Quinault’s Thesée, dat oorspronkelijk werd gecreëerd
voor Jean Baptiste Lully’s gelijkluidende opera. TESEO heeft veel kwaliteiten
van de Franse Tragédie Lyrique stijl overgenomen, zoals de 5 aktes-structuur,
grote aria’s in het midden van scènes (zodat de personages niet het toneel
hoeven te verlaten nadat ze hun aria gezongen hebben), een tweede romantisch duo
en veel korte aria’s en recitatieven. In 1947 werd de opera herontdekt voor het
theater en voor het eerst sinds Handel’s dood opgevoerd tijdens de ‘Göttinger
Händelsfestspiele’, gevolgd door een productie in het Goethe Theater Bad
Lauchstädt. Uiteindelijk werd Handel’s rijke werk in 2004 opgevoerd in de
prachtige omgeving van het Schlosstheater Potsdam onder de regie van Axel
Köhler.
Jacek Laszczkowski vertolkt de titelrol en werd door het Duitse tijdschrift
Opernwelt verkozen tot Zanger van het Jaar 2003. De Lautten Compagny onder
leiding van Wolfgang Katschner werd geprezen voor haar ‘overweldigende, delicate
en prachtige’ begeleiding (The Times).
Schlosstheater ‘Neues Palais’ Potsdam 2004
Met: Jacek Laszczkowski, Sharon Rostorf-Zamir, Martin Wölfel, Maria Riccarda
Wesseling
Lautten Compagny o.l.v. Wolfgang Katschner
Koor van de Martin Luther Universiteit in Halle
Libretto van Niccolo Haym naar Philippe Quinault
Theaterregie: Axel Köhler
Videoregie: Karsten Rentz
Special Features: Score Plus, gesproken synopsis in vijf talen
Speelduur: 170 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans
Ondertiteling: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans
Beeldformaat: 16:9
Geluid: PCM Stereo, Dolby Digital 5.0
LEAVING HOME 2
Simon Rattle
Met muziek uit: Stravinsky Le Sacre du Printemps, Varèse Ionisation, Ligeti
Atmospères, Reich Music for Piece of Wood, Boulez Rituel in Memoriam Bruno
Maderna, Messiaen Turangalîla Symphony, Mahler Das Lied von der Erde, Nancarrow
Piano Roll No. 21
Deze serie - geschreven en gepresenteerd door de toonaangevende Britse dirigent
Sir Simon Rattle, - biedt een fascinerende kennismaking met de muziek van de
twintigste eeuw. Elk van de zeven programma’s bevat meer dan 30 minuten speciaal
opgenomen muziek waarbij Rattle het City of Birmingham Symphony Orchestra
dirigeert.
Volume 2
Tijdens de 20e eeuw bevrijdde de Westerse muziek zich van de dominantie van de
melodie en onderzocht de rijkdom van de muzikale ritmes in al haar
verscheidenheid. Beginnend met de stuwende kracht van Stravinsky’s Sacre du
Printemps neemt Rattle de kijkers mee op een levendige reis.
Special Features: Biografieën van de componisten, audio tracks van
‘Turangalîla-Symphony’ (EMI recording)
Sir Simon Rattle & The City of Birmingham Orchestra
Regie: Peter West
Met: Anne Sofie von Otter, Peter Donohoe, Jeanne Loriod, Rex Lawson
Speelduur: 50 minuten (+ 80 minuten audio tracks)
Taal: Engels en Duits
Menu talen: Engels, Duits, Frans
Ondertitels: Frans, Spaans, Italiaans, Japans
Beeldformaat: 4:3 (NTSC regiovrij)
Geluid: PCM Stereo
DIE ENTFÜHRUNG AUS DEM SERAIL
Wolfgang Amadeus Mozart
Het verhaal van de geliefden Konstanze en Belmonte, de twee bedienden Blonde en
Pedrillo, de pasja Bassa en de gemene bewaker Osmin, is niet bijzonder origineel
en zou al lang geleden vergeten zijn als Mozart er niet geweest was. Op het
libretto van Johann Gottlieg Stephanie schiep hij een meesterwerk dat begint met
een gloedvolle ouverture, die doet denken aan de militaire marsmuziek van de
Janissaren en eindigt met een betoverende ensemblefinale.
In de Glyndebourne-uitvoering van 1980, vermakelijk maar toch gevoelig
geënsceneerd door Peter Wood, leidt Kuhn zijn solisten in een eensgezinde
groepsuitvoering, gelardeerd met precieze en prachtig uitgevoerde dialoog. Het
‘singspiel’, die hybride vorm van muziek en woord, kwam hier in haar meest
overtuigende vorm tot leven.
Glyndebourne Festival Opera 1980
Opera in drie aktes, Duits gezongen
London Philharmonic Orchestra
Glyndebourne Chorus
Dirigent: Gustav Kuhn
Met: Ryland Davies, Valerie Masterson, Lillian Watson, Willard White, James
Hoback, Joachim Bissmeier
Libretto: Johann Gottlieb Stephanie D.J.
Theaterproductie: Peter Wood
Ontwerp: William Dudley
Televisieregie: Dave Heather
Speelduur: 140 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans
Ondertitels: Engels, Duits, Frans, Spaans
Beeldformaat: 4:3 NTSC (regiovrij)
Geluid: PCM Stereo
THE RAKE’S PROGRESS
Igor Stravinsky
Glyndebourne Festival Opera 1975
De opera The Rake’s Progress werd voor het eerst opgevoerd in het theater La
Fenice in Venetië in 1951, terwijl de eerste Britse opvoering van de
Glyndebourne Opera was. Deze opname van de beroemde en indrukwekkende John Cox
productie uit 1975 is wel omschreven als een ‘briljante vondst’ en ‘virtuoze
productie en ontwerp’ (The Daily Telegraph).
De ontwerper van deze productie was de Britse kunstenaar David Hockney. Zijn
zeer persoonlijke ontwerpen, gebaseerd op Hogarth’s prenten, weerspiegelen de
‘stekeligheid’ van de muziek gecombineerd met de onderliggende tederheid van het
thema van de ware liefde perfect.
‘Hockney’s benadering is zeer gepast voor de ijzige kunstmatigheid en ingetogen
humor van het Auden & Kallman libretto en de emotionele slingerbewegingen van
Stravinsky’s muziek; zij vormt tevens de ideale achtergrond voor John Cox’s De
opera The Rake’s Progress werd voor het eerst opgevoerd in het theater La Fenice
in Venetië in 1951, terwijl de eerste Britse opvoering van de Glyndebourne Opera
was. Deze opname van de beroemde en indrukwekkende John Cox productie uit 1975
is wel omschreven als een ‘briljante vondst’ en ‘virtuoze productie en ontwerp’
(The Daily Telegraph).
De ontwerper van deze productie was de Britse kunstenaar David Hockney. Zijn
zeer persoonlijke ontwerpen, gebaseerd op Hogarth’s prenten, weerspiegelen de
‘stekeligheid’ van de muziek gecombineerd met de onderliggende tederheid van het
thema van de ware liefde perfect.
‘Hockney’s benadering is zeer gepast voor de ijzige kunstmatigheid en ingetogen
humor van het Auden & Kallman libretto en de emotionele slingerbewegingen van
Stravinsky’s muziek; zij vormt tevens de ideale achtergrond voor John Cox’s
Opera in drie aktes, Engels gezongen
London Philharmonic Orchestra o.l.v. Bernhard Haitink
Met: Leo Goeke, Felicity Lott, Samuel Ramey, Richard van Allan, Rosalind Elias
Glyndebourne Chorus
Libretto: Wystan Hugh Auden en Chester Kallman
Theaterproductie: John Cox
Ontwerp: David Hockney
Televisieregie: Dave Heather
Speelduur: 142 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans
Ondertitels: Engels, Duits, Frans, Spaans
Beeldformaat: 4:3 NTSC (regiovrij)
Geluid: PCM Stereo
SLEEPING BEAUTY
Pyotr Ilyich Tchaikovsky
Bolshoi Theater 1989
Ballet in drie aktes en een proloog
SLEEPING BEAUTY, Tchaikovsky’s meest feestelijk en opgetogen werk, is tevens het
belangrijkste werk van de St. Petersburgse choreograaf Marius Petipa. De Sovjet
ballethistoricus Yuri Slonimsky vatte het belang van het werk in een notendop
samen door het te omschrijven als ‘een encyclopedie van de klassieke dans’.
Zowel de dramatische opbouw als de onuitputtelijke inventiviteit en diversiteit
en de perfectie van de individuele dans, worden gezien als kenmerkend voor de
St. Petersburgse balletstijl van de late 19e eeuw.
Grigorovich’ SLEEPING BEAUTY is een voorbeeld van een creatief conflict en
metamorfose als reconstructie: “We hebben nieuw leven geblazen in de principes
van de dans en symfonische dramatisering en zijn tegelijkertijd teruggekeerd
naar Petipa. Pompeuze retrospectieven werden vervangen door uitvoeringen waarbij
de menselijke wereld van de protagonisten de belangrijkste stuwende kracht
achter de verhaallijn vormt, de basis waarop de gedachten en emoties van de
choreograaf zich concentreert.”
Bolshoi Ballet
Bolshoi Theater Orkest
Dirigent: Aleksandr Kopilov
Met: Nina Semizorova, Aleksei Fadeyechev, Nina Speranskaya, Yuri Vetrov
Choreografie: Marius Petipa
Regie Yuri Grigorovich
Libretto: Ivan Vsevolozhsky en Marius Petipa, gebaseerd op de verhalen van
Charles Perrault
Ontwerp: Simon Virsaladze
Videoregie: Shuji Fujii
Speelduur: 145 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans
Beeldformaat: 4:3 NTSC (regiovrij)
Geluid: PCM Stereo
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Total Film Home Entertainment.