Vrouwen ontdekken DVD

Auteur:
Eric van Ballegoie
16 december 2001


Vrouwen ontdekken DVD (Vrouwen ontdekken DVD)

Uit recent onderzoek in opdracht van het NVPI (Nederlands Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld- en Geluidsdragers) blijkt dat vrouwen in de leeftijdscategorie 20 – 40 jaar sterk in opkomst zijn als DVD-kopers.

DVD staat voor Digital Versatile Disc, wat betekent: scherp beeld, razend snel opzoeken van scènes, doorzappen van scènes alsof het een cd is en vooral een enorme opslagcapaciteit. Hoewel een DVD er net uitziet als een cd, past er zes keer zoveel informatie op. De beeldkwaliteit van DVD is bijna niet te onderscheiden van het originele beeldmateriaal.

Zoals de cd-speler de platenspeler eind jaren ‘80 verving, neemt de DVD speler in een razendsnel tempo het VHS systeem over. De Benelux vormt, op Engeland na, binnen Europa de snelst groeiende markt. Op dit moment zijn er al 850.000 DVD spelers in de Nederlandse huishoudens te vinden.

Uit onderzoek blijkt dat de grootste groep kopers bestaat uit mannen in de leeftijd 20 – 40. Niet zo vreemd aangezien mannen over het algemeen voorlopen in de aanschaf van nieuwe technische apparaten. Toch worden ook steeds meer, en met name jonge, vrouwen zich bewust van de vele voordelen van een DVD speler en ontdekken zij hoe gemakkelijk het systeem zich laat bedienen: eigenlijk als een cd-speler; na het invoegen van een disk verschijnt het te gemakkelijk bedienen menu automatisch op het tv-scherm. 

Bijzonder aan de DVD zijn de vele kijkersopties - zoals taalkeuze, ondertiteling en kijkformaat. Bovendien zijn veel DVD’s voorzien van extra’s zoals interviews met sterren, filmmateriaal van achter de schermen, commentaar van regisseurs, special-effecttechnieken en uitgeknipte scènes. Er valt nu al te kiezen uit duizenden films. De DVD speler is zonder twijfel de nieuwe standaard in home entertainment.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Entertainment.