Warner en Keeno testen digitale filmdistributie

Auteur:
Eric van Ballegoie
6 november 2005


Warner en Keeno testen digitale filmdistributie (Warner en Keeno testen digitale filmdistributie)

WARNER HOME VIDEO EN KEENO TESTEN SAMEN DIGITALE FILMDISTRIBUTIE

Warner Home Video neemt als eerste Amerikaanse filmstudio deel aan “MoviePlus”, een test van Keeno en een aantal partners om langs digitale weg films te gaan verkopen. Deze vorm van distributie zal een belangrijke doorbraak betekenen in de legale digitale exploitatie van films via Internet.
Deze test voor electronische sell-through (ofwel ‘download to own’) vindt plaats in de periode 1 november 2005 tot 31 januari 2006.

Het aanbod zal worden gedaan aan een geselecteerd klantenbestand van internetaanbieder @Home en bewoners van het Kenniswijk project in de regio Eindhoven. (www.movieplus.nl)

Consumenten in dit gebied kunnen de films in DVD-kwaliteit (audio en video) downloaden en vervolgens onbeperkt op hun PC (of met een TV-link op een normale beeldbuis) bekijken vanaf de harde schijf. Branden op DVD is evenwel niet mogelijk. Per download zullen prijzen gaan gelden van € 5,99 tot € 11,99.

Ruud Lamers, algemeen directeur van Warner Home Video Benelux verklaart: “Dit is wat Warner betreft een belangrijke stap voor de toekomst en legale digitale distributie van films zal tot een nieuw business model leiden.”

Dat Warner Home Video hierbij het voortouw neemt is duidelijk en geheel conform aan andere succesvolle activiteiten uit het verleden. Zo stond Warner Home Video voorop bij de doorbraak van het fenomeen koopvideo (eind jaren 80) en het genereren van de recordoorbraak van DVD. Nu gaat dit dus met digitale distributie gebeuren.

Lamers: “Wij beschouwen deze aftrap nu al als een historisch moment en zijn verheugd over de samenwerking met Keeno, die over alle expertise beschikt op het gebied van technologie en digital rights management. Daarbij is het van enorm belang dat Keeno de anti-piracy voorwaarden volledig onderschrijft.”

Oscar van Dijk, algemeen directeur van Keeno, is op zijn beurt verheugd over de samenwerking met Warner Home Video.

“Ik ken Warner als een bedrijf dat met nieuwe ontwikkelingen in entertainment altijd voorop loopt,” aldus van Dijk. “Dat maakt deze samenwerking voor ons in de eerste plaats waardevol. Warner heeft zowel kwalitatief als kwantitatief een enorm aanbod aan titels. Dit is in het belang van de consument, die er in de toekomst baat bij heeft om te kunnen kiezen uit een zo groot en gevarieerd mogelijk aanbod.”

Warner Home Video zal in eerste instantie een 50-tal recente titels beschikbaar maken. Het aanbod varieert van jeugdfilms (o.a. de Harry Potter reeks), romantische comedies tot actiefilms en alle andere denkbare genres. Ook zullen films van eigen bodem (zoals o.a. Minoes en Ja Zuster, Nee Zuster) in het aanbod worden opgenomen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.