Diary of Ellen Rimbauer, The

10-03-2005

5.4

Diary of Ellen Rimbauer, The (DVD)

In 1910 trouwt de rijke olie-industrieel John Rimbauer (Steven Brand) met zijn schuchtere vriendin Ellen (Lisa Brenner). Als huwelijksgift bouwt Brimbauer een gigantisch grote villa in Seattle, genaamd Rose Red. De bouw van het huis verloopt niet geheel rimpelloos, met onder andere een dodelijke schietpartij onder de bouwers. Het kersverse echtpaar gaat voor hun huwelijksreis naar Afrika, alwaar Ellen een andere kant van haar echtgenoot ziet. John probeert Ellen deelgenoot te maken in zijn onverzadigbare perverse seksuele voorkeuren. In Afrika raakt Ellen bevriend met Sukeena (Tsidii Le Loka), die met haar mee terug gaat naar Rose Red als haar persoonlijke bediende. John leeft zich ondertussen uit als de overspelige industrieel. Dan gebeuren er vreemde zaken. De vrouwen waarmee John vreemd gaat, verdwijnen in Rose Red op mysterieuze wijze. Sukeena heeft het gevoel dat andere, duistere machten in het huis zitten, waarbij het lijkt alsof Ellen door het huis Rose Red in bescherming wordt genomen.

The Diary of Ellen Rimbauer vertelt het verhaal dat voorafgaat aan Stephen King’s Rose Red. The Diary onthult hoe het bizarre huwelijk tussen een invloedrijke vrouw en een overspelige industrieel aan het begin van de 20e eeuw de kiem zaaide voor de gruwelijke gebeurtenissen in hun gigantisch, levende landhuis in Seattle.
The Diary of Ellen Rimbauer is gemaakt voor als korte televisieserie en is gebaseerd op het gelijknamige verhaal geschreven door Ridley Pearson. Pearson heeft zich hierbij uiteraard laten inspireren door het verhaal Rose Red van Stephen King.
Het originele Stephen King verhaal van Rose Red was in 2002 als miniserie verfilmd onder regie van Craig R. Baxley. Alle mensen die aan deze miniserie hebben meegewerkt, dat is te zeggen de crewleden, hebben een jaar later ook samengewerkt aan de verfilming van The Diary of Ellen Rimbauer.
De belofte dat het verhaal meer duidelijkheid geeft aan wat vooraf ging aan Stephen King’s Rose Red, wordt niet waar gemaakt. The Diary of Ellen Rimbauer is meer een redelijke verfilming van een losstaand verhaal. Maar zo langzaam als het verhaal zich opbouwt, zo abrupt eindigt het met een tamelijk onbevredigend einde en een zeer korte speelduur van slechts 85 minuten. Wat goed is aan deze productie is dat de verfilming zelf netjes is gedaan. Goede setting, waarbij een lichte vorm van spanning wordt opgeroepen en de hoofdrolspelers allen goed spel geven. En Gary Chang zorgt weer, evenals bij Rose Red, voor adequate spanningsverhogende muziek. Jammer dat de verwachting niet waargemaakt wordt.

Genre: Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 85 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931044394

Ondanks dat deze miniserie recentelijk is gemaakt, is de serie opgenomen in het standaard 1.33:1 formaat. In dit formaat is de serie met een redelijk goede beeldkwaliteit op de DVD gezet. Dat de film gemaakt is voor televisie kun je merken aan de frequent terugkerende momenten van korte onderbrekingen met zwart beeld. Het beeld ziet er verder redelijk goed uit. Het beeld oogt niet sprankelend met tinten die een sepia-achtige uitstraling hebben. Waarschijnlijk is dit door de regisseur zo opzettelijk gefilmd om een oudere indruk te geven. De scherpte en detaillering van het beeld zijn redelijk, waarbij het beeld overwegend soft oogt. Contrast is goed, maar het zwartniveau is niet optimaal waardoor donkere beelden wat flets zijn en neigen naar donkergrijs. Filmgrain is in lichte mate aanwezig.
De film is verdeeld in 24 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype, maar staat iets te hoog in het beeld geplaatst.

De mix op de DVD is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) en klinkt als soundtrack voor een televisieserie verbluffend mooi. De soundtrack, en dan vooral de mooie beklemmende muziek van Gary Chang, komt met een mooi breed stereobeeld uit de frontspeakers. Door het gebruik van de surroundspeakers ontstaat een fraai homogeen ruimtelijk geluidsbeeld. De surroundkanalen worden bij enkele scènes met effecten actief en in split surround (stereo) gebruikt. De dynamiek van de soundtrack is goed. Er zit voldoende laag in de soundtrack, maar het laag gaat niet zo diep door. Het LFE kanaal wordt spaarzaam gebruikt. De dialogen blijven altijd goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Er staan geen extra’s op deze DVD. De regio 1 uitgave heeft als enig extra een audiocommentaar, dat we hier dus moeten missen.

The Diary of Ellen Rimbauer is een prequel op Stephen King’s Rose Red. Rose Red is een gigantisch grote villa die de olie-industrieel John Rimbauer voor zijn kersverse echtgenote Ellen laten bouwen. John Rimbauer is niet bepaald de trouwe echtgenoot. Als zijn minnaressen in Rose Red op mysterieuze wijze verdwijnen, lijkt het alsof het huis Ellen in bescherming neemt tegen haar overspelige echtgenoot.
The Diary of Ellen Rimbauer is een verhaal van Ridley Pearson en is gemaakt door dezelfde mensen die Stephen King’s Rose Red hebben verfilmd. Helaas lost het verhaal als prequel op Stephen King’s Rose Red niet echt in, ondanks goed spel van de cast.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze Warner uitgave zijn prima. Extra’s heeft deze uitgave niet.