Live And Let Die (UE)

12-08-2006

5.8

Live And Let Die (UE) (DVD)

Wanneer binnen 24 uur drie agenten van MI6 de dood vinden, wordt James Bond (Roger Moore) op onderzoek gestuurd. Alles lijkt verband te houden met het klein eilandje San Monique in het Caribische gebied. De zoektocht begint in New York, waar de laatste agent is vermoord. Tegelijkertijd is de eigenaar van San Monique Dr. Kanaga (Saphet Kotto) ook in New York op bezoek bij de VN. In New York krijgt Bond hulp van zijn oude collega en vriend Felix Leiter (David Hedison). Direct na aankomst in New York wordt er al een aanslag op Bond gepleegd. Het spoor leidt naar een kleine winkel in voodoo spullen. Aldaar ontmoet James Bond de mooie tarotkaartlezer Solitaire (Jane Seymour). Solitaire blijkt de kaartlezer te zijn van Mr. Big, een machtige drugsdealer. Bond zou Bond niet zijn als hij niet zijn charmes los laat op Solitaire om zo meer te weten te komen over Mr. Big. Mr. Big en zijn rechterhand Tee Hee (Julius Harris) zijn niet zo blij met Bond’s inmenging.

Nadat Sean Connery bij zijn vijfde Bond film You Only Live Twice had aangegeven te willen stoppen met James Bond, werd in de persoon van George Lazenby de nieuwe agent 007 gevonden. Helaas voor producers Albert R. ‘Cubby’ Broccoli en Harry Saltzman stopte Lazenby zijn nieuwe carrière direct na zijn eerste Bond film On Her Majesty’s Secret Service. Omdat een nieuwe Bond niet direct voor handen was, ging Sean Connery met een honorarium van ruim 1 miljoen dollar accoord en speelde nog eenmaal James Bond in de zevende Bond film Diamonds Are Forever. Ondanks een aanbod van 5½ miljoen dollar weigerde Connery nogmaals Bond te gaan spelen. En zo moesten Broccoli en Saltzman wederom op zoek naar een nieuwe vertolker van de ondertussen razend populaire geheim agent 007. Alhoewel de studio een Amerikaanse Bond vertolker wilden, werd dankzij inspanningen van Broccoli de Engelse acteur Roger Moore in de achtste Bond film Live And Let Die de nieuwe James Bond. Oorspronkelijk had men Moore al bij Dr. No voor de hoofdrol willen hebben, maar Moore zat toen nog met andere verplichtingen. Maar elf jaar later werd Roger Moore dus alsnog James Bond, een rol die hij in totaal in zeven Bond films zou spelen. Daarmee heeft Moore in de meeste ‘officiële’ Bond films de hoofdrol gespeeld. Roger Moore zet een heel andere Bond neer dan zijn beide voorgangers. Moore legt meer de nadruk op de humor met tal van gevatte one-liners. Tevens is Moore een meer overtuigend charmeur en Engelse gentleman.
Live And Let Die is gebaseerd op de tweede James Bond roman van de Engelse schrijver Ian Fleming. Fleming schreef het verhaal in 1954. Regisseur Guy Hamilton kroop wederom in de regiestoel voor zijn derde Bond film. De verhalen van de Bond films maken altijd een duidelijke link naar actualiteit. Live And Let Die werd gemaakt in een periode dat het ‘blaxploitation’ genre ontstond. In de jaren zeventig werden veel films gemaakt met een nagenoeg totaal zwarte cast. De misdaad, waaronder drugssmokkel, werd in die periode met name toegeschreven aan de zwarte medemens. Live And Let Die heeft een cast die voor een belangrijk deel uit zwarte mensen bestaat. Bekende zwarte acteurs die meespelen zijn Yaphet Kotto, Julius Harris en Earl Jolly Brown. Naast drugs speelt ook de mysterieuze voodoo magie een belangrijke rol in de film. Om deze reden wordt Live And Let Die door veel mensen als ‘de engste’ Bond film betiteld.
Bond girl in deze film is de Engelse actrice Jane Seymour. In Engeland was Seymour op dat moment erg bekend dankzij de Engelse televisieserie The Onedin Line. Bernard Lee zien we kort terug in de rol van M, evenals Lois Maxwell als Moneypenny. Grote afwezige is Desmond Llewelyn als Q. Oorzaak lag in het feit dat men het gadget gehalte in de Bond film terug wou dringen. Q wordt wel genoemd, maar als persoon zien we hem niet. Onder druk van fans zou Q weer terugkeren in de volgende Bond verfilming. Ook afwezig is John Barry, die alle voorgaande Bond films van muziek had voorzien. In Live And Let Die is de muziek van George Martin, voormalig producer van The Beatles. De titelsong is geschreven door Paul en Linda McCartney en wordt uitgevoerd door Paul McCartney en Wings. Het is één van de grote hits van McCartney’s groep Wings geweest. De song kreeg een nominatie voor zowel een Oscar als een Grammy Award. Wat niet afwezig is in de film is de actie. Leuk is Bond’s uitdaging met de krokodillen en bekend is natuurlijk de speedboot race.

Vijf jaar na de Special 007 Edition (SE) brengt Sony Pictures alle 20 ‘officiële’ James Bond films opnieuw uit als een Ultimate Edition. Beeld en geluid zijn door DTS Image (voorheen Lowry Digital Images) met state of the art middelen gerestaureerd. Op het gebied van extra’s is deze 2-DVD set nog uitgebreider dan de voorgaande SE versie. Is dit de ultieme release? Reden om nu je oude versie te vervangen door deze nieuwe uitgave? Hieronder helpen we je op weg om deze vraag voor jezelf te beantwoorden.

Jaar: 1973
Speelduur: 116 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (3)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Sony Pictures / MGM
EAN: 8712609686814

• TV Spots
  • Conceptual art
  • Image Database
  • 007 Mission Control
  • Radio Broadcasts
  • Bond 1973 : The lost Documentary
  • Audiocommentaren Guy Hamilton, Tom Mankiewicz en Roger Moore
  • Rodger Moore As James Bond Circa 1964
  • Inside Let And Let Die
  • On Set With Rodger Moore: The Funeral Parade
  • On Set With Rodger Moore:Hang Gliding Lessons

De afgelopen drie jaar heeft DTS Images (voorheen Lowry Digital Images) in opdracht van MGM alle 20 officiële James Bond films volledig gerestaureerd. Onder supervisie van John Lowry is elke film vanaf het origineel frame voor frame digitaal gescand en opgeslagen. Hiervoor zijn 600 Apple computers gebruikt met een opslagruimte van 700 terrabyte. Alle films zijn gescand met een extreem hoge resolutie van 4000 bij 3000 pixels. Ter vergelijk: PAL DVD’s hebben een resolutie van 720 bij 576 pixels. Totaal is ruim 67 kilometer film gescand en vervolgens digitaal ontdaan van vuil en andere ongerechtigheden. Volgens John Lowry zijn op deze wijze ruim 37 miljoen stukjes vuil verwijderd. Ook de filmgrain is sterk geminimaliseerd en de kleurbalans is hersteld. Doordat nu bijna alle extra’s op een tweede DVD zijn geplaatst, kon de film met minder compressie op de schijf worden gezet. En hoe ziet het resultaat er nu uit?

In tegenstelling tot de voorgaande vier Bond films is Live And Let Die niet in het brede Panavision beeldformaat gefilmd. Live And Let Die is met sferische lenzen gefilmd, evenals de eerste drie Bond films. Volgens de IMDB is de Europese ‘intended ratio’ 1.66:1 en de Amerikaanse ‘intended ratio’ 1.85:1. Met de release van de Ultimate Edition is het beeldformaat van de eerste drie Bond films weer teruggebracht naar het Europese 1.66:1 beeldformaat. Bij Live And Let Die is het beeldformaat ongewijzigd 1.85:1 gebleven.
De voorgaande SE release had een redelijk goede beeldkwaliteit. DTS Images heeft hierin nog een goede verbetering bewerkstelligd. Belangrijkste verschil zit nu in de helderheid en het contrast van de film. Met name de wat meer donkere scènes zien er op deze UE release iets beter uit dankzij beter schaduwdetail. Toch ook hier een paar scènes die iets te donker ogen. De kleuren zien er natuurlijker uit. De kleurverzadiging is ook goed, bij enkele scènes ogen de kleuren iets minder vol. Dit zal ongetwijfeld aan de staat van het bronmateriaal gelegen hebben. Ook dit beeld is volledig vrij van ongerechtigheden als gevolg van stof of beschadigingen. Filmgrain is nagenoeg helemaal verdwenen. Het is slechts in lichte mate in de luchtpartijen of achtergrond te zien, maar dit mag bijna geen naam hebben. Scherpte en detaillering zijn in het algemeen goed tot zeer goed. De film is netjes opgedeeld in 32 chapterstops. De ondertiteling is goed leesbaar en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De originele (mono) soundtrack is door DTS Images ook onder handen genomen. De soundtrack is naar keuze te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Live And Let Die had bij de SE release nog een mono soundtrack, die staat niet meer op deze UE uitgave. Het muziekgedeelte van de soundtrack, met muziek van George Martin, heeft een goed klinkend stereogeluidsbeeld. De filmgeluiden beperken zich meestentijds tot de centerspeaker en soms de frontspeakers. Hierdoor ligt de nadruk van de soundtrack duidelijk op de voorste kanalen. De surround speakers worden nauwelijks gebruikt en geven heel subtiel de muziek en de omgevingsgeluiden weer. Er is redelijk wat laag in de soundtrack aanwezig, waarbij incidenteel het LFE kanaal wordt gebruikt. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker. Tussen de DD en de DTS track is geen kwaliteitsverschil hoorbaar.

De bewegende menu’s zijn mooi vormgegeven en van mooi achtergrondgeluid voorzien. Op beide DVD’s zijn extra’s opgenomen. Uiteraard zijn alle extra’s van de SE versies ook nu weer opgenomen in de 2-DVD set. Bij deze Ultimate Edition zijn nog tal van extra’s toegevoegd, deze extra’s zijn met een (*) aangeduid. Belangrijk voordeel is dat de extra’s bij deze Ultimate Edition release bijna allemaal Nederlands ondertiteld zijn. Een overzicht:

DVD-1

De eerste DVD begint met een reclametrailer voor de 007 James Bond Ultimate Edition

MI6: Commentary