Bryan Ferry – Dylanesque Live: The London Sessions

21-06-2007

8

Bryan Ferry – Dylanesque Live: The London Sessions (DVD)

Voormalig Roxy Music zanger Bryan Ferry heeft onder de titel Dylanesque een CD album opgenomen met dertien eigen interpretaties van Bob Dylan songs. In Engeland kreeg dit album een top5 notering. De nummers van dit album heeft Bryan Ferry in een live gespeelde sessie in een geluidsstudio in Londen gespeeld. De opnames van deze sessie vormen de basis van de PIAS DVD uitgave Dylanesque Live: The London Sessions. De gespeelde nummers worden afgewisseld met korte interviewfragmenten met Bryan Ferry, die de keuze voor elk nummer toelicht. De gespeelde nummers zijn:

1. Don’t Think Twice, It’s All Right
2. Just Like Tom Thumb's Blues
3. All I Really Wanna Do
4. The Times They Are A-Changin'
5. Gates of Eden
6. Positively 4th Street
7. All Along The Watchtower
8. Knockin' On Heaven's Door
9. Simple Twist of Fate
10. Make You Feel My Love

De eerste single die Bryan Ferry uitbracht in 1973 was een cover van de Bob Dylan song A Hard Rain’s A-Gonna Fall. Nu 34 jaar later zingt Bryan Ferry weer nummers van Bob Dylan. Maar nu met een rijpere intensiteit, waarmee hij de nummers een geheel nieuwe interpretatie geeft. En dat is ook de kracht en de bijzonderheid van Dylanesque. Zoals Bryan Ferry in de tussen de songs gemonteerde interviewfragmenten toelicht, is elk gezongen Dylan lied een geheel eigen interpretatie van Bryan Ferry. Bryan Ferry heeft hierbij de artistieke vrijheid genomen kleine aanpassingen in teksten aan te brengen of de muziek een ander tempo of intonatie te geven. De songs krijgen hierdoor een geheel nieuwe intensiteit. De muzikale leiding ligt bij pianist Colin Good, die al enige tijd met Bryan Ferry samenwerkt. De overige muzikanten zijn:
Chris Spending – gitaar
Leo Abrahams – gitaar
Oliver Thompson – gitaar
Guy Pratt – bas
Andy Newark – drums
Me’sha Bryan – achtergrondzang
Sarah Brown – achtergrondzang
Anna McDonald – achtergrondzang
Tara McDonald – achtergrondzang

Dylanesque is Bryan Ferry’s tribuut aan Bob Dylan. De eigen interpretatie die Bryan Ferry aan de zorgvuldig gekozen nummers uit het omvangrijke repertoire van Dylan heeft gegeven, wordt door menig beschouwd als een van Bryan Ferry beste albums.

Regisseur

Bob Smeaton

Acteurs

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 48 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Muziek
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS 5.1 - Muziek
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, En vele andere
Uitgever: PIAS
EAN: 5034504963375

• Boekje
  • Bonus tracks

Het concert is in breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op DVD. De registratie is vastgelegd met rustige beeldwisselingen, waarbij de regisseur Bryan Ferry en de muzikanten vaak close-up in beeld brengt. Het beeld ziet er goed uit met natuurlijke en goed verzadigde kleuren. De scherpte en detaillering is in het redelijk tot voldoende. Het beeld heeft een licht softe uitstraling. In lichte mate is constant ruis in het beeld aanwezig, maar storend is dit niet. Omdat Bryan Ferry een jasje met een fijne stofstructuur aanheeft, valt bij dit jasje af en toe ‘cross colouration’ op (verkleuring die er niet hoort te zijn). De registratie is zodanig in chapterstops verdeeld, dat elke song direct te selecteren is. De interviewfragmenten zijn onder andere voorzien van een optionele Nederlandse ondertiteling.

Qua geluid is het genieten. Zowel de Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) als de evenzo fraaie DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s) klinken erg mooi. Er is ook een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 192 kb/s) aanwezig, maar de aandacht gaat natuurlijk naar beide 5.1 surroundtracks uit. Bij de weergave van de muziek worden alle kanalen gebruikt, wat een mooi ruimtelijk en sfeervol geluidsbeeld geeft. De nadruk ligt daarbij mooi en heel natuurlijk op de voorkanalen. De surroundkanalen geven het geheel een mooie ruimtelijk dimensie. De centerspeaker geeft de zangstem van Bryan Ferry weer. Het LFE kanaal geeft goede ondersteuning in het onderste laag. Een zeer fraai klinkende soundtrack. Zowel de DD als de DTS track klinken beide erg goed.

De geanimeerde menuschermen hebben muziek als achtergrondgeluid. Als extra zijn vier nummers opgenomen.

Baby, Let Me Follow You Down (2½ min)
Dit nummer staat ook op de CD uitgave van dit album.

A Hard Rain’s A-Gonna Fall (3 min)
De eerste single van Bryan Ferry was ook een Bob Dylan song. Dit is de originele muziekvideo uit 1973 van dit nummer.

Don’t Think Twice, It’s All Right (4½ min)
Het nummer waarmee de DVD registratie opent wordt voortijdig afgebroken met overpeinzingen van Bryan Ferry. Hier kun je dit nummer, dat Bryan Ferry zingt met alleen pianobegeleiding van Colin Good, nu volledig beluisteren.

If Not for You (2½ min)

Persoonlijk vond ik het iets fraaier als deze nummers, met uitzondering natuurlijk van de 1973 video, gewoon onderdeel waren van de totale registratie.

Bij de DVD zit nog een boekje met foto’s en een toelichting op het Dylanesque project van Bryan Ferry door Michael Bracewell.

Onder de titel Dylanesque brengt voormalig Roxy Music zanger Bryan Ferry een ode aan Bob Dylan. Bryan Ferry zingt dertien Dylan songs in geheel eigen stijl. De nummers zijn door Bryan Ferry en zijn muzikanten in een studio in Londen live (zonder publiek) gespeeld. De opname hiervan is eveneens onder de titel Dylanesque Live: The London Sessions door PIAS op DVD uitgebracht. De nummers worden afgewisseld met koert interviewfragmenten met Bryan Ferry waarin hij onder andere de keuze voor de nummers toelicht. De kwaliteit van het anamorfe breedbeeld is goed. Bij het geluid zorgen zowel de Dolby Digital 5.1 surroundtrack als de DTS 5.1 surroundtrack voor goed klinkend muzikaal genot. Enkele bonustracks vormen het extraatje op de DVD. Heerlijk gespeelde muziek met Ferry’s persoonlijke interpretatie van Dylan’s songs. Een aanrader.