Hellboy

09-07-2007

8.4

Hellboy (Blu-ray)

Onderstaande samenvatting van de film is deels overgenomen van onze eerdere recensie van de gewone DVD uitgave.

In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog willen de Nazi’s op wanhopige wijze het verloop van de oorlog beïnvloeden door via een poort naar de Hel de ‘Seven Gods of Chaos’ op te roepen. Tijdens dit occulte Nazi-experiment, geleid door Grigori Rasputin (Karel Roden), wordt doordat de poort naar de Hel te lang heeft opengestaan een zeer ongewone held geboren: Hellboy (Ron Perlman). Militair adviseur en wetenschapper Dr. Trevor ‘Broom’ Bruttenholm (John Hurt) redt Hellboy uit de handen van de Nazi’s en leert hem zijn gaven te gebruiken om juist het kwaad te bestrijden. In Dr. Broom’s uiterst geheime organisatie (the Bureau for Paranomal Research and Defence – B.P.R.D.) wordt Hellboy samen met de amfibische Abe Sapiens en de van pyro-kinetische krachten voorziene Liz Sherman (Selma Blair) ingezet om af te rekenen met het gevaarlijkste paranormale gespuis van de Aarde. Maar als Grigori Rasputin, de man die Hellboy tijdens het Nazi-experiment ooit heeft geschapen, hem wil dwingen zijn krachten te gebruiken om de wereld te vernietigen ontstaat er een strijd die zelfs voor de keiharde Hellboy teveel lijkt te worden…

Na succesvolle comicverfilmingen van X-Men en Spider-Man vond regisseur Guillermo Del Toro (o.a. Cronos, Mimic en The Devil’s Backbone) dat het filmklimaat gunstig genoeg was voor Mike Mignola’s Hellboy. En Del Toro heeft wat mij betreft gelijk. Hij sloeg om Hellboy te kunnen verfilmen de regie af voor Blade: Trinity en Harry Potter en de Gevangene van Azkaban. Del Toro houdt op een goed gedoseerde manier de vaart erin en laat duidelijk blijken een respectvolle liefhebber van de ‘Dark Horse’-comic te zijn. De intensieve samenwerking met Hellboy’s geestelijk vader Mike Mignola is daarbij natuurlijk een absoluut pluspunt.
Guillermo Del Toro blijkt een succesvolle hand te hebben op het gebied van het regisseren van films gebaseerd op zogenaamde comics. Eerder was hij verantwoordelijk voor het redelijk enthousiast ontvangen tweede deel van Blade met Wesley Snipes in de gelijknamige hoofdrol. De hoofdrol in Hellboy wordt op zeer verdienstelijke wijze vertolkt door Ron Perlman. Perlman is vooral bekend van zijn rol als Vincent ‘The Beast’ in de tv-serie ‘The Beauty and the Beast’. De keuze voor Perlman is absoluut gerechtvaardigd. Niet alleen scheelt het de visagisten ongetwijfeld gemiddeld een uur per dag ten opzichte van andere acteurs, Perlman lijkt gewoon de ideale man voor de rol. De snedige ‘one-liners’ rollen met gepaste emotie over de rode lippen van Perlman als Hellboy. Ook John Hurt en Selma Blair ‘zien er goed uit’ in Hellboy. Eén van de meest interessante fantasie ‘bad guys’ van de afgelopen tijd is de liploze Karl Ruprecht Kroenen. Hellboy is absoluut een zeer vermakelijke en geslaagde comicverfilming.

Sony Pictures heeft de verlengde Director’s Cut van Hellboy in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). Deze langere versie bevat ongeveer 10 minuten extra scènes. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de in 2004 gereleasde DVD uitgave.

Genre: Actie, Horror, Science fiction
Jaar: 2003
Speelduur: 132 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • PCM 5.1 - Duits
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Zweeds, En vele andere
EAN: 8712609679175

• Commentary by Guillermo Del Toro
  • Hellboy: Seeds Of Creation
  • Visual Effects How-To’s
  • Make-up and Lightning Test
  • Quick Guide to Understanding Comics

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle Blu-ray uitgaven is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij Blu-ray heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 132 minuten tegenover 127 minuten op de PAL DVD uitgave.

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is uitstekend. De film heeft in het algemeen een donkere aanblik, waarbij deze BD uitgave een prima schaduwdetail laat zien. De stilistisch aangepaste beelden van Hellboy worden scherp met uitstekend detailniveau weergegeven. De HD presentatie geeft het beeld een diepte die de filmbeleving versterkt. Ten aanzien van de kleuren zijn bij bepaalde scènes bewust de roodtinten versterkt en blauwtinten onderdrukt. Terwijl bij andere scènes juist het blauw geaccentueerd is. De donkere sfeer van de film komt uitstekend tot uiting. De DVD uitgave van deze film liet al een uitstekende beeldkwaliteit zien. Toch voegt deze Blu-ray Disc uitgave daar nog een dimensie aan toe. Opvallend is vooral de volledige afwezigheid van artefacten, zoals aliasing of edge enhancement. Ook het rustige, schone beeld waar nauwelijks ruis in zit, is een duidelijk pluspunt van deze High Definition uitgave. De Blu-ray Disc laat ook een scherper en gedetailleerder beeld zien, vooral zichtbaar bij de achtergronden. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype. De plaatsing onder in het beeld is prima.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en in een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16bit/48kHz) soundtrack. Tevens nog een Duitstalige DD 5.1 en PCM 5.1 track en een Franstalige DD 5.1 track.
De Dolby Digital 5.1 soundtrack is identiek aan de Dolby Digital track op de gewone DVD uitgave.
Deze film wil je natuurlijk bekijken met de superklinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 surround track. Deze soundtrack heeft een bijzonder goed surround geluidsbeeld. Dit komt doordat het niet gecomprimeerde geluid ook alle subtiele details tot zijn recht laat komen. De surroundmix maakt agressief gebruik van de achterkanalen, die in split-surround (stereo) worden aangestuurd. Hierdoor ontstaat een mooie en goed klinkende ruimtelijke soundtrack. De dynamiek van de soundtrack is geweldig. Het LFE kanaal ondersteunt de filmervaring intens en het zeer diep laag klinkt imosant en gecontroleerd. De filmmuziek klinkt mooi ruimtelijk dankzij het gebruik van de surroundspeakers. Als geheel is ook dit weer een subliem klinkende ongecomprimeerde PCM5.1 soundtrack die het bioscoopgevoel tijdens het kijken van de film versterkt.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De menukeuzen zijn bij deze uitgave lastig te lezen. Voor het kleine lettertype is duidelijk een groot scherm nodig. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt op het gebied van de extra’s een verzameling die afkomstig is van de 3-DVD DC Giftset. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld. Alle extra’s zijn in 1.78:1 beeldformaat met 1080p HD resolutie, behalve waar anders aangegeven.