Sherlock Holmes Classic Collection

Wilbert Rietman
25-07-2007

7.8

Sherlock Holmes Classic Collection (DVD)

De figuur Sherlock Holmes staat bekend als de meest verfilmde, fictieve personage en laat zelfs Dracula achter zich. De bekendste man die hem heeft gespeeld, is ongetwijfeld Basil Rathbone. Hij speelde Holmes maar liefst 15 keer en deed dat tussen 1939 en 1946. In de hier besproken boxset zijn 4 van deze films terug te vinden in een nieuwe, digitaal geremasterde en ingekleurde versie. De 4 films zijn:

Prelude to Murder (1946 - 69 min.)
Drie eenvoudige, houten muziekdoosjes komen via de werkplaats van een gevangenis terecht op een veiling. Elk van de drie vindt een nieuw huis. Als één van de kopers het loodje legt, ruikt Sherlock Holmes onraad. Samen met zijn sidekick dokter Watson, gaat Holmes op onderzoek uit. Het blijkt dat een groepje criminelen bijzonder geïnteresseerd is in de muziekdoosjes en dat ze moord niet uit de weg gaan.

The Woman in Green (1945 - 65 min.)
In Londen is een seriemoordenaar actief. Deze maniak doodt jonge vrouwen en neemt haar rechterwijsvinger mee. De politie tast volledig in het duister. Sherlock Holmes is uiteraard geïntrigeerd door de zaak. Hij vindt een spoor, dat niet alleen leidt naar een vrouw met hypnotiserende krachten, maar ook naar zijn aartsvijand professor Moriarty (Henry Daniell). Is Holmes zelf bestand tegen de paranormale krachten die op hem worden losgelaten?

Terror by Night (1946 - 57 min.)
Roland Carstairs (Geoffrey Steels) en zijn moeder Margaret (Mary Forbes) zijn in het bezit van een uiterst kostbare diamant. Deze diamant trekt natuurlijk een heleboel rovers aan. Vandaar dat ze vragen aan Sherlock Holmes en dokter Watson of ze hen willen vergezellen tijdens de treinrit van Londen naar Edinburgh. Tijdens de reis komt Roland plotsklaps te overlijden en het lijkt een natuurlijke dood. Holmes vindt het allemaal té toevallig en ruikt een misdaad.

Sherlock Holmes and the Secret Weapon (1943 - 66 min.)
De Zwitserse professor Franz Tobel (William Post Jr.) heeft een geheim wapen ontwikkeld waarmee de nazi’s verslagen kunnen worden. Aan Holmes de taak om Tobel op slinkse wijze uit Zwitserland naar Engeland te smokkelen. Als dit eenmaal gelukt is, kan het wapen in productie worden genomen. Helaas voor Holmes en de zijnen, heeft de sluwe professor Moriarty (Lionel Atwill) ook interesse in het wapen…

In 1887 schiep de schrijver Sir Arthur Conan Doyle de welbekende speurneus Sherlock Holmes. Samen met zijn sidekick dokter Watson zou Holmes vele misdaadraadsels oplossen en tot een goed einde brengen. De verhalen werden meestal verteld en geschreven vanuit het perspectief van Watson. Anno nu is Holmes de meest verfilmde fictieve figuur allertijden met de vampier Dracula op zijn hielen. De eerste film werd reeds gemaakt in 1900. Sindsdien heeft Holmes in diverse gedaantes de bioscopen, televisies en videotheken onveilig gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de vele verfilmingen van The Hound of the Baskervilles, Young Sherlock Holmes, Disney’s De Speurneuzen en zels een Nederlandse variant in de vorm van De Dwaze Lotgevallen van Sherlock Jones met Piet Bambergen.
In 1939 verscheen Holmes in de bioscopen in de films The Hound of the Baskervilles en The Adventures of Sherlock Holmes, beiden met Basil Rathbone en Nigel Bruce in de rollen van Holmes en Watson. Deze films werden al gauw populair onder de fans. Vervolgen konden dus niet uitblijven en die kwamen er ook. Tot en met 1946 verschenen er nog 13 films met Rathbone in de rol van Holmes. Dressed to Kill was de laatste en is ook terug te vinden in deze box onder de titel Prelude to Murder. De makers hadden de avonturen van Holmes gesitueerd in hun heden, waardoor Holmes een geduchte tegenstander werd van de nazi’s. Ook in deze films kreeg Holmes te maken met zijn nemesis, professor Moriarty (vertolkt door meerdere acteurs).
In de hier besproken box zijn 4 films uit die periode terug te vinden. In plaats van de originele zwart/wit verfilmingen, zijn hier de ingekleurde en digitaal gerestaureerde versies terug te vinden. RCV heeft meerdere van dit soort titels op de markt gebracht, waaronder een box rondom Shirley Temple, The Three Stooges, maar ook een Classic Horror Collection. Al deze titels zijn afkomstig uit de Legends-catalogus van de Amerikaanse filmmaatschappij CMG, die dit soort boxen met succes op de Amerikaanse markt heeft gebracht. Helaas is het zo dat wij het in Nederland moeten stellen zonder de originele zwart/wit uitvoeringen, die in de Verenigde Staten als extraatje zijn meegeleverd. Dit is wel een zonde voor de fan van Sherlock Holmes, maar aan de andere kant is het ook prettig dat deze verhalen in ieder geval op DVD verkrijgbaar zijn.

Genre: Detective, Misdaad
Jaar: 1943
Speelduur: 257 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045213077

De oorspronkelijke verhouding van de films was indertijd 1.37:1, maar zijn hier allen terug te vinden in de verhouding 1.33:1. Over het algemeen genomen hebben de vertellingen de tand des tijds niet geheel doorstaan. Zo zijn er redelijk veel beschadigingen en krassen waar te nemen bij de vier films (zie bijvoorbeeld screenshot 6). Ook filmgrain is veelvuldig waar te nemen. Als het om de inkleuringen gaat, moet gezegd worden dat het er soms heel erg goed uitziet, maar soms ook niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar het haar van de middelste man in screenshot 2, wat een onnatuurlijk oranje van kleur heeft. Met name de natuurlijke elementen komen niet helemaal netjes over. Zo zien zaken als vuur, struiken en de lucht er gewoonweg niet realistisch uit. Zogenaamde buitenscènes en exterieure shots lijken soms zelfs niet ingekleurd te zijn (screenshot 5). Dit geldt overigens ook voor de openingscredits en de eindgeneriek. Zo heel af en toe is het beeld te wazig, maar dit kan ook met de leeftijd van het bronmateriaal te maken hebben. De detaillering is benedenmaats te noemen. De verhalen zijn elk verdeeld in 9 hoofdstukken, met uitzondering van Terror by Night die een verdeling kent in 8 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat heel iets aan de hoge kant in het beeld geplaatst.

Alle vier de prenten hebben een origineel Engelstalige Dolby Digital 2.0 monotrack meegekregen met een bitrate van 192 kbit/s. Eigenlijk valt er niet zo heel veel bijzonders te melden over het geluid. Alle vier de films draaien om dialogen en die zijn goed te volgen. Wel klinkt het geheel aan de doffe kant en lijkt het soms te kraken, wat een gevolg is van de leeftijd. Ook ruis is waar te nemen, maar schijnbaar onvermijdelijk bij films als deze. Een vergelijking maken met huidige standaards van filmgeluid is onmogelijk en zou ook niet terecht zijn. Al met al tracks die voldoen voor films als deze en van deze leeftijd. De muzikale score van elk van de verhalen klinkt prima en past perfect bij een Sherlock Holmes film.

Elke DVD uit deze box begint met de makkelijk door te skippen trailers van Premonition, La Môme en Alatriste. Extra’s en menu’s kennen de DVD’s niet. Een beetje een gemiste kan, want de regio 1 versies kenden een aantal leuke toevoegingen, waaronder de originele zwart/wit versies.

De Sherlock Holmes Classic Collection bevat vier films met de onnavolgbare Basil Rathbone in de rol van de meesterspeurder. Origineel waren de verhalen zwart/wit, maar voor deze box is gebruik gemaakt van de ingekleurde en digitaal gerestaureerde versies. Het inkleuren valt hier en daar geslaagd te noemen, maar soms ziet het getoonde er gewoonweg onnatuurlijk uit. Een gemis in deze box zijn dan ook de originele zwart/wit versies die wel terug te vinden zijn in de regio 1 editie van deze set. Sowieso is er op het gebied van extra’s niets terug te vinden. Een leuk hebbedingetje voor de liefhebber deze box. De kwaliteit van de verhalen is zo dat er van verveling geen sprake kan zijn bij het bekijken ervan.