Legend of Zorro, The

02-01-2008

8

Legend of Zorro, The (Blu-ray)

Het is het jaar 1850 en de inwoners van Californië mogen stemmen of ze zich bij de Verenigde Staten willen voegen. Al snel gaat het fout en de kist waarin alle stembiljetten zitten wordt gestolen door bandieten. Gelukkig verschijnt Zorro om korte metten te maken met de dieven. Bij thuiskomst wacht Zorro, die in het dagelijkse leven don Alejandro de la Vega (Antonio Banderas) is, een minder blije Elena (Catherine Zeta-Jones) hem op. Alejandro heeft bij de geboorte van zijn zoon Joaquin beloofd dat als Californië vrij is, de dagen van Zorro voorbij zijn en hij meer aandacht aan zijn gezin zal besteden. Maar Alejandro kan nog niet stoppen met Zorro. Elena verlaat hem dan ook en Alejandro is kapot van verdriet. Als hij later zijn mooie Elena aantreft bij de mysterieuze, rijke Franse landeigenaar en wijnboer Armand (Rufus Sewell), is hij kapot van jaloezie. Al vraagt Elena aan hem om alles te laten rusten, Alejandro kan dit niet. Helemaal niet als korte daarna in de nabijheid van het huis van Armand een extreem krachtige explosie een krater in de grond slaat. Alejandro gaat weer als Zorro op pad om uit te vinden wat er gaande is.

Zeven jaar na het succesvolle The Mask of Zorro verschijnt dan het vervolg The Legend of Zorro. Wederom met Martin Campbell in de regiestoel. Waarom liet het vervolg op zo’n succesvolle film zeven jaar op zich wachten? De voornaamste reden is dat de makers niet goed wisten welke richting ze op wilden met het verhaal. Verschillende scripts passeerden de revue, waarbij het project verschillende werktitels had. Uiteindelijk werd gekozen voor de naam The Legend of Zorro. Het script is geschreven door Roberto Orci en Alex Kurtzman; twee mannen die ook betrokken waren bij de serie Alias. In de regel overtreft een vervolg niet het origineel en dat is ook bij The Legend of Zorro het geval. De eerste film zat vol met leuke karakters, humor en goed gemaakte actiescènes. Hoewel dit ook allemaal in het vervolg terug te vinden is, komt het allemaal net wat minder spectaculair over. Maar nog steeds is The Legend of Zorro een zeer vermakelijke actiefilm. De vertolkingen van de acteurs zijn wederom prima. Vooral de twee hoofdrolspelers, Antonio Banderas en Catherina Zeta-Jones, laten zien dat ze zich de rollen helemaal eigen gemaakt hebben. Antonio Banderas zet wederom een geslaagde Zorro neer, die zowel de onverschrokken held is maar ook diep weent om het vertrek van zijn geliefde Elena. Ook Catherine Zeta-Jones is op haar plek met de rol van de mooie Elena. De vele grappen in het script werken het best dankzij deze twee acteurs. Naast de twee hoofdpersonen natuurlijk prima ondersteunende rollen. Onder andere van Julio Oscar Mechoso als vader Felipe, Rufus Sewell als de schurk en de jonge Adrian Alonso als Joaquin, de zoon van Alejandro en Elena. Alonso zet een leuk en ondeugend karakter neer die probeert net als zijn vader te zijn. De makers hebben met deze tweede Zorro meer een familiefilm gemaakt. Qua opzet heeft het verhaal ook leentjebuur gespeeld bij de eerste film. Bijvoorbeeld ook in deze film een dansscène met Banderas en Zeta-Jones. De actiescènes zijn nog altijd genietbaar, hoewel ze nu iets meer over the top zijn. Zo lijkt Zorro ineens een soort superheld die de meest bizarre sprongen maakt, getuige de openingsscène van de film. Wanneer je dit allemaal niet te serieus neemt, is The Legend of Zorro een onderhoudende actiefilm, goed voor een ontspannen avondje film kijken.

Sony Pictures heeft The Legend of Zorro in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de enkele jaren geleden gereleasde DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Jaar: 2003
Speelduur: 131 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans
EAN: 8712609676501

• Featurettes
  • Multi Angle

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progessief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray is 131 minuten tegenover 125 minuten op de PAL DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

The Legend of Zorro ziet er in High Definition beeld zeer fraai uit. Wat opvalt is de kleurrijkdom, de uitstekende kleurverzadiging en de grote helderheid van het beeld. De sfeervolle beelden van het Amerika van de 19e eeuw worden in al haar kleuren en nuances weergegeven. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Dit valt vooral op bij overzichtsscènes, waarbij alles op voor- en achtergrond goed gedetailleerd en scherp is. Ook bij close ups blijkt de goede detaillering van het beeld. Het beeld heeft een fraaie diepte, dat gecombineerd met de sfeervolle kleuren een erg fraai filmisch beeld oplevert. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. Kortom, een bijzonder fraaie en sfeervolle HD beeldpresentatie, die de toch al zeer goede kwaliteit van de eerder DVD zichtbaar verbeterd. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

In verband met copyright restricties kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Bij deze Blu-ray Disc uitgave is de originele Engelstalige soundtrack beschikbaar als een Dolby True HD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). In dezelfde kwaliteit zijn ook enkele nasynchronisaties beschikbaar. Voor de bespreking beperken we ons uiteraard tot de Engelse soundtrack.
The Legend of Zorro heeft een zeer fraai klinkende soundtrack met een mooi surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. De surroundspeakers worden in split-surround (stereo) gebruikt. Bij de actiescènes hoor je de speciale effects uit alle speakers komen. Hierdoor ontstaat een ruimtelijk driedimensionaal geluidsbeeld met veel richtingsgevoel. De fraaie muziek van James Horner komt met een brede stereospreiding en veel detail uit beide frontspeakers. De surrounds voegen aan de muziek een ruimtelijke dimensie toe. Detaillering van het geluid is uitstekend evenals de grote dynamiek. Ook het LFE kanaal wordt intensief gebruikt om extra laag aan de soundtrack te geven. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals ook gebruikelijk, netjes uit de centerspeaker. Een zeer goed klinkende soundtrack met veel diepte en ruimtelijkheid. Door de betere detaillering is het totale surroundgevoel nadrukkelijk dan bij de DVD uitgave. En de grotere dynamiek en het stevige laag geven de soundtrack meer ‘punch’ en impact.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een fraai vormgegeven pop-up menuschermen. De laadtijd van disc is hierdoor wel wat lang. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt op het gebied van de extra’s hetzelfde als de DVD release. De extra’s hebben standaard (NTSC) 480i/p resolutie en zijn Nederlands ondertiteld.