Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (Blu-ray)

De Fantastic Four helden, ofwel dr. Richard “Mr. Fantasic” Reed (Ioan Gruffud), Susan “ The Invisible Woman” Storm (Jessica Alba), Ben “The Thing” Grimm (Michael Chiklis) en Johnny “The Huma Torch” Storm (Chris Evans), zijn gerespecteerde en bekend mensen geworden. Het aanstaande huwelijk tussen Richard Reed en Susan Storm staat breed uitgemeten in de kranten. Richard belooft Susan zich volledig te concentreren op de huwelijksdag en geen wetenschappelijk onderzoek te doen. Maar op aarde doen zich vreemde verschijnselen voor en in het geniep werkt Richard aan een apparaat om de vreemde verschijnselen te monitoren. Eindelijk is het dan zover en is de grote dag aangebroken. Helaas wordt de ceremonie wreed verstoort als het vreemde verschijnsel bij hen opduikt. Johnny gaat als The Human Torch achter het zich snel bewegende verschijnsel aan. Hij ontdekt dat het verschijnsel een zilverachtige man op een surfboard is. Deze man beschikt ook over bijzondere krachten en overtroeft daarmee Johnny. De Fantastic Four zijn niet de enige die geïnteresseerd zijn in deze mysterieuze Silver Surfer. De militairen in de persoon van generaal Hager (Andre Braugher) hebben hulp gekregen van een dr. Victor Von Doom (Julian McMahon). Diezelfde Hager dwingt The Fantastic Four samen te werken met Von Doom om de Silver Surfer te stoppen. Als het hen lukt om de Silver Surfer te vangen, blijkt dat Von Doom zo zijn eigen sinistere plannen heeft. Dr. Richard en Susan ontdekken dat de Silver Surfer de aankondiging is voor een veel grotere ramp. Werk aan de winkel voor The Fantastic Four.

In 2005 verscheen de comicverfilming Fantastic Four. Ondanks de kritiek op de oppervlakkigheid van de film, was deze luchtige actiefilm commercieel een succes. En dus komt er een vervolg. In Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer komt de voltallige cast uit de eerste film weer bij elkaar. Het verhaal van de film borduurt voort op de eerste film, dus het is handig als je de eerste Fantastic Four film hebt gezien of bekend bent met de verhalen van de Fantastic Four. Als verfilming brengt Fantastic Four: Rise of the Silver weinig nieuws. Onder regie van Tim Story heeft het bijzondere viertal weer een actierijk avontuur. Qua karakters weinig diepgang, wel wordt de onderlinge samenwerking als team als subplot erbij gehaald. En natuurlijk een beetje romantiek als extra ingrediënt met de huwelijksperikelen tussen Richard Reed en Susan Storm en de liefdevolle relatie tussen The Thing en de blinde Alicia Masters. Qua cast is alles hetzelfde gebleven. Het heldenviertal wordt gespeeld door Ioan Gruffud, Jessica Alba, Michael Chiklis en Chris Evans. De slechterik wordt weer gespeeld door Julian McMahon. Nieuw is natuurlijk The Silver Surfer. Zijn visuele figuur is ontleend aan acteur Doug Jones, maar Lawrence Fishburne heeft zijn donkere stem aan The Silver Surfer gegeven. De film heeft vergelijkbare reacties gekregen als de eerste film. Jessica Alba kreeg weer een Razzie Award nominatie, maar tegelijkertijd ook nominaties voor Kid’s Choice Award, Teen Choice Award en MTV Movie Award. Regisseur Tim Story had een iets groter budget tot zijn beschikking, dat vooral in de special effects is gaan zitten. Daarin blinkt de film zeker uit in het overtroeven van de eerste film. De visuele effecten zijn indrukwekkender en grootser geworden. Ook bij deze tweede film kun je stellen dat de jongere generatie vooral de beoogde doelgroep is. Zij zien de actie in de film en de romantiek met iets andere ogen en zijn minder geïnteresseerd in “diepgang” van de karakters of in het verhaal. En zo is het maar weer, ook deze film is niets meer dan luchtig actievermaak.

Genre: Actie, Science fiction
Speelduur: 92 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • DTS-HD MA - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626036623

• The making of
  • Audiocommentaren
  • Fotogalerij
  • Verlengde en verwijderde scènes
  • The Fantasticar
  • De Power Cosmic
  • Stripboekoorsprong van de Silver Surfer
  • De karakters

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MEPG4 / AVC videocodering. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer ziet er in High Definition beeld zeer fraai uit. Het heldere beeld ziet er zeer kleurrijk uit en heeft een uitstekende kleurverzadiging. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Dit valt vooral op bij overzichtsscènes, waarbij alles op voor- en achtergrond goed gedetailleerd en scherp is. Ook bij close ups blijkt de uitstekende detaillering van het beeld. Het beeld heeft daardoor een fraaie diepte, dat gecombineerd met de sfeervolle kleuren een goede filmische impressie oplevert. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden, af en toe is hele lichte ruis te zien. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en scherp lettertype.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in DTS HD Master Audio 5.1 surround (48 kHz, 16 bit – gemiddelde bitrate 4,5 Mb/s). Er is ook een Franse nasynchronisaties in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s) aanwezig.

Ook bij deze actiefilm natuurlijk een lekker klinkende actiesoundtrack waarbij alle speakers optimaal worden benut. De soundtrack heeft een natuurlijke nadruk op de voorste drie voorkanalen. De frontspeakers geven de filmmuziek met een fraai breed stereobeeld weer. De achterkanalen worden daarbij effectief gebruikt om de filmmuziek een ruimtelijk karakter te geven. Daarnaast worden de achterkanalen actief in split-surround (stereo) worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en effecten bij de actiescènes. Bij het actiegeweld doet de subwoofer, dankzij het ook aanwezige LFE kanaal actief mee. Als geheel heeft de soundtrack een goed gedetailleerd hoog. Het laag gaat goed diep door. De dialogen, die via het centerkanaal komen, zijn prima te volgen.

De Blu-ray Disc start direct met de film. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het keuzemenu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc biedt dezelfde extra’s als de eerdere 2-DVD release van de film. De extra’s zijn allemaal in 480p NTSC beeldkwaliteit. Netjes is dat alle menuschermen Nederlandstalig zijn.

Audiocommentaar van regisseur Tim Story
Regisseur Tim Story geeft in zijn commentaar voldoende achtergrondinformatie om het interesseant te houden.

Audiocommentaar van producent Avi Arad, schrijver Don Payne en filmeditors Peter S. Elliot en William Hoy
Een minder interessant commentaar waarin ook momenten van stiltes vallen,

Verlengde & verwijderde scènes (9½ min)
Een vijftal korte scènes, met optioneel commentaar van regisseur Tim Story. Een scène is toch wel de moeite waard.

Familiebanden: Het maken van Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (46 min)
Een informatieve making of van de film, met beelden op de set, interviews en filmfragmenten.

De Fantasticar: State of the Art (10½ min)
Featurette over het ontwerp van de bijzondere Fantasticar.

Kosmische krachten (15 min)
Featurette over de het ontwerp van de Silver Surfer.

Sentinel of the Spaceways: De stripboekoorsprong van de Silver Surfer (39 min)
Documentaire waarin dieper ingegaan wordt op het karakter Silver Surfer / Norinn Radd en de Marvel comicstrips waarin deze personage voorkomt.

De muziek van Fantastic (5 min)
Korte featurette over de filmmuziek van John Ottman.

Personage-ontwerp (11½ min)
Featurette over de personages, waarin je onder andere ziet hoe Michael Chiklis elke dag zich moet worstelen in het The Thing kostuum.

Fotogalerij
Met een royaal aantal foto’s, schetsen en ander grafisch materiaal verdeelt over drie hoofdstukken.

Triviaspel “Red de wereld met één vraag tegelijk”
Een BD Java spelletje met vragen over de film. O wee als je een verkeerd antwoord geeft.

Strategiespel “Wie durft Galactus uit te dagen
Nog een BD Java spelletje, nu een soort Stratego spel over het bezit van planeten.

Persoonlijke scèneselectie
Leg je eigen voorkeur voor bepaalde scènes vast.

Bioscooptrailers
Met diverse trailers van Fox Blu-ray Disc titels. Gepresenteerd in 1080p HD beeldkwaliteit.

Websites
Met informatie over websites op het wereld wijde web.

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer is de tweede film met de vier superhelden die door een kosmische straling bijzondere krachten hadden gekregen. In dit verhaal krijgt het viertal te maken met een mysterieuze Silver Surfer, die een spoor van vernielingen over de wereld achterlaat. In hun onderzoek worden ze gedwongen samen te werken met een gestoorde geleerde. Alleen met echte teamspirit kunnen ze de aarde van een dreigende vernietiging redden. In Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer komt de voltallige cast uit de eerste film Fantastic Four weer bij elkaar.
De Blu-ray Disc uitgave van 20th Century Fox heeft prima HD beeld en geluidskwaliteit. Op het gebied van de extra’s biedt deze Blu-ray Disc alle extra’s van de eerdere 2-DVD uitgave en nog meer. Een luchtige actiefilm op een nette HD release.