Rik Mayall Presents Serie 1

Wilbert Rietman
21-08-2008

4.5

Rik Mayall Presents Serie 1 (DVD)

Voor de commerciële, Britse televisie acteerde de bekende komiek Rik Mayall (bekend van o.a. The Young Ones, Bottom en Believe Nothing) in 1993 een drietal op zijn lijf geschreven korte films. Dit kreeg een vervolg in 1995. De televisiefilms werden uitgezonden onder de noemer Rik Mayall Presents. De eerste twee van deze televisiefilms zijn nu door Just Entertainment uitgebracht op één DVD. Deze verhalen zijn:

Briefest Encounter
Op een feestje heeft Greg (Mayall) een vrouw, Siobhan (Amanda Donohoe), ontmoet. Er is een klik en hij gaat met haar mee naar huis voor, wat hij hoopt, een nacht vol stomende seks. Alles lijkt voorspoedig te lopen, totdat de hond vuile roet in het eten gooit. Greg raakt in gevecht bij hem, waarbij hij het beestje naar de eeuwige jachtvelden helpt. Deze gebeurtenis is het begin van een hele serie, waarbij de situatie gruwelijk uit de hand dreigt te lopen.

Micky Love
In deze episode speelt Mayall de titelfiguur. Dit is een succesvol presentator van een familiespelshow. In het verleden heeft hij het één en ander moeten doorstaan, maar hij is weer helemaal terug aan de top. Een koffiejuffrouw vangt een gedeelte van een gesprek op tussen twee programmadirecteurs. Zij maakt hierop uit dat ze Micky en zijn show willen dumpen. Dit verhaal gaat al snel rond door de hele omroep. Dit heeft nogal zijn gevolgen voor Micky, zijn personeel en zijn gemoedsrust.

De Britse komiek Rik Mayall vormt samen met bloedbroeder Adrian Edmondson de koningen van de absurde en anarchistische humor. Samen speelden ze in gerenommeerde series als The Young Ones en Bottom, brachten hun bizarre humor naar de theaterplanken en maakten zelfs een heuse speelfilm getiteld Guesthouse Paradiso. Ook solo deed Mayall van zich spreken en dan met name in de televisieseries The New Statesman en Believe Nothing.
In 1993 maakte hij drie televisiefilms voor een commerciële zender. Deze duurden elk ongeveer 50 minuten en werden uitgebracht onder de noemer Rik Mayall Presents. In 1995 verschenen er nog eens drie vervolgen. De eerste twee vertellingen zijn terug te vinden op de hier besproken DVD. Beide verhalen zijn van uitstekende kwaliteit waarbij Briefest Encounter wellicht iets leuker is dan Micky Love.
Briefest Encounter bedient zich van het zogenaamde sneeuwbaleffect. Er gebeurt iets wat weer een andere gebeurtenis start. Net als een sneeuwbal die van een berg afrolt, worden de gevolgen steeds erger en erger. Ook knap is, is dat het geheel wordt gespeeld door slechts twee acteurs die aan elkaar gewaagd zijn. Om en om begin je mee te leven met de hoofdfiguren zonder echte affectie te krijgen. Allebei zijn het immers niet echt mensen die je graag tot vriend zou willen hebben.
Ook in Micky Love (deze titel staat overigens verkeerd gespeld op de voorkant van de cover) vinden we het sneeuwbaleffect terug, maar dan in een andere vorm. De gevolgen van een verkeerd geïnterpreteerde roddel worden hier echt duidelijk. Werkelijk alles gaat mis als gevolg van de kettingreactie die de roddel in werk hebben gesteld. De gevolgen zijn rampzalig en verschrikkelijk voor alle betrokkenen.
Voor wie van gitzwarte humor houdt, is dit eerste deel een echte aanrader. Ook fans van Rik Mayall komen behoorlijk aan hun trekken. Hopelijk voor deze groepen worden ook gauw de andere delen op schijf uitgebracht.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1993
Speelduur: 102 min
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344727617

Het beeld wordt gepresenteerd in de verhouding 1.33:1. Wat de originele verhouding van de twee afleveringen was, is niet terug te vinden. Wel is het zo dat andere afleveringen de verhouding 1.66:1 kenden. Bij het bekijken van het beeld, lijkt het of er informatie mist. Naspeuring levert de voorzichtige conclusie op dat ook deze twee episodes de verhouding 1.66:1 hadden, maar op deze DVD is er dus grof in het beeld gesneden. Dit is natuurlijk altijd zonde, want zo mis je als kijker beeldinformatie. De kwaliteit van het beeld is sowieso slecht te noemen en laat zich omschrijven als dat van een ouderwetse VHS-band. Het vertoonde is zeer onscherp te noemen (zie bijvoorbeeld screenshot 5). Ook is er in ruime mate edge enhancement toegepast. Verder bevat het beeld veel filmgrain. Krassen, vuiltjes en andere beschadigingen zijn veel waar te nemen. Kleuren ogen onnatuurlijk en onverzadigd. De kwaliteit is van die aard dat het de kijkbeleving min of meer verpest, wat toch jammer is aangezien de verhalen zeer de moeite waard zijn om te bekijken. Elk verhaal kent 3 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst.

De soundtrack staat als een Dolby Digital 5.1 unwrapped soundtrack (448 kbit/s) op de DVD. Unwrapped houdt in dat het geluid elektronisch is afgeleid van de originele stereotrack. Een gevolg hiervan in dit geval is dat de dialogen uit alle speakers komen. De serie is voornamelijk dialoog georiënteerd, waardoor een 2.0 track hier ook wel volstaan had. Ruimtelijkheid is dan ook ver te zoeken bij deze track. Überhaupt klinkt het geluid niet echt lekker. Ruis is ruim aanwezig en ook is er gekraak en gepiep te horen. Hierdoor zijn de dialogen ook niet altijd goed te volgen. De muzikale soundtrack komt nogal schel en gedateerd over. Sporadisch is er laag te horen, maar weet eigenlijk niet iets toe te voegen. Deze serie had zeker een betere soundtrack verdient.

De disk kent een geanimeerd menu in de verhouding 1.33:1 met achtergrondgeluid in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Vanaf hier is er direct een keuze te maken om alles te spelen of om naar een favoriet gedeelte te gaan. Er is dus geen apart hoofdstukkenmenu. Extra’s schitteren door afwezigheid. Wel zit de keepcase van de DVD in een mooie slipcase.

In 1993 en 1995 maakte de Britse komiek Rik Mayall in totaal een zestal korte speelfilms voor televisie-uitzending. De eerste twee zijn onder de noemer Rik Mayall Presents Serie 1 uitgebracht op DVD. De kwaliteit van de twee verhalen, Briefest Encounter en Micky Love is buitengewoon goed. Zwarte humor en absurdisme zijn de toverwoorden voor deze vertellingen. Jammer genoeg is de kwaliteit van zowel het beeld als het geluid ver benedenmaats. Helemaal een kleine ramp is dat het beeld verknipt is van 1.66:1 tot 1.33:1. Voor de fans heerlijk dat het materiaal op DVD is verschenen, maar technisch gezien had het allemaal veel beter gekund. Ook jammer dat de extra’s ontbreken. Aanrader voor de liefhebbers van Mayall.