Solstice

14-11-2008

7

Solstice (Blu-ray)

De tweelingzus van Megan (Elisabeth Harnois) heeft zelfmoord gepleegd en na deze verschrikkelijke gebeurtenis probeert zij haar leven weer op te pikken. Waarom haar zus haar eigen leven heeft genomen is niet duidelijk en Megan heeft het hier dan ook erg moeilijk mee. Ze gaat met enkele vrienden naar een zomerhuisje in de moerassen van Louisiana en hier hoopt ze wat afleiding te vinden. Als de groep nog maar net aangekomen is bij het huisje, gebeuren er enkele vreemde dingen. Megan krijgt last van vreemde en nare dromen en ze is er van overtuigd dat haar zus contact wil maken vanaf de andere zijde. Ze roept de hulp in van Nick (Tyler Hoechlin) die het één en ander lijkt te weten van communiceren met de doden. De sessie waarin ze contact proberen te krijgen met Megan’s zus verloopt echter niet zoals gedacht en vanaf dat moment lijkt het hek van de dam. Is het wel Megan’s zus die contact probeert te maken en welke geheimen herbergt het huisje waarin de groep verblijft.

De titel Solstice verwijst naar het Engelse woord voor zonnewende, een stand van de zon die maar twee keer per jaar voorkomt. De hoofdpersoon in deze film krijgt rond deze periode last van vreemde visioenen en dromen, kort nadat haar zus zelfmoord heeft gepleegd. De prent is geregisseerd door Daniel Myrick, die ook verantwoordelijk was voor The Blair Witch Project. De twee projecten hebben echter geen raakvlakken en zijn totaal verschillende van opzet. Solstice moet doorgaan voor een horror, maar eng of bloederig wordt het nergens. Daarom kan de film beter geklasseerd worden als psychologische thriller. Het tempo ligt vrij laag en feitelijk zelfs te laag. Pas na bijna een uur komt er wat vaart in de film, maar dan zullen veel mensen al afgehaakt zijn. Ook is het verhaal wel erg voorspelbaar, hoewel we moeten zeggen dat aan het einde een aardige plotwending aanwezig is. Dit kan de film echter niet redden en het grootste probleem is dus het script. Dit is gewoon niet spannend genoeg en ook komen de karakters niet echt overtuigend over. Veel personages zijn zelfs wat irritant te noemen en voegen weinig toe aan de verhaallijn. De cast bestaat voor het grootste gedeelte uit onbekenden en niemand steekt echt met kop en schouders boven de rest uit. Net als de prent zelf zijn ook de acteerprestaties vrij tam en ongeïnspireerd te noemen. Enige naam die nog wat bekendheid geniet is die van R. Lee Ermey, de schreeuwende drill instructor uit Full Metal Jacket. Zijn rol is echter van ondergeschikt belang en ook lijkt hij nooit meer los te komen van zijn bekendste optreden in de hiervoor genoemde film. Het uiterlijk van de film is wel in orde. Zo is alles mooi in beeld gebracht en op locatie geschoten in de moerassen van Louisiana. Deze bijzondere omgeving geeft het geheel een bepaalde sfeer mee die goed overkomt op de kijker. Maar zoals gezegd weet het geheel niet overtuigen. Solstice is dan ook een matige film die zelfs voor genrefans niet interessant genoeg is. De prent is niet eng of bloederig genoeg voor horrorfans en niet spannend genoeg voor liefhebbers van thrillers. Dit gecombineerd met het tamme verloop van het verhaal en het lage tempo, maakt dit een film die je beter over kan slaan.

Solstice is door Dutch Filmworks, naast deze Blu-ray Disc, ook op DVD uitgebracht. De recensie van die uitgave is hier te lezen.

Genre: Drama, Horror, Thriller
Speelduur: 91 min
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664057704

• Behind the Scenes
  • Interviews

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is dan ook 91 minuten, tegenover 87 voor de DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB double layer disc.

Net als de DVD laat ook deze Blu-ray Disc uitgave een prima beeldkwaliteit zien. Het eerste wat opvalt is dat het beeld veel scherper oogt en daardoor meer detail laat zien. Het beeld bevat meer diepte en daarom zijn er veel meer details in zowel voor als achtergrond te zien. Dit is onder andere goed te zien in screenshot één, waar de grill van de auto veel strakker oogt en in de ketting van het meisje de schakels nu afzonderlijk zichtbaar zijn. De fraaie natuur van Louisiana oogt nu nog veel fraaier en de moerassen geven de film een zekere sfeer. De kleuren ogen feller als bij de DVD en er zijn meer kleurschakeringen te zien. Ook op het gebied van schaduwdetail en contrast is deze uitgave een vooruitgang en de donkere scènes zijn nu nog beter te volgen. Hierdoor zijn er meer details zichtbaar in de donkere bossen en dit zorgt voor een enger geheel. Tot slot is ook het zwartniveau van goede kwaliteit. Filmgrain en beeldruis zijn ook hier aanwezig, maar leiden totaal niet af. Een prima transfer van een helaas wat mindere film.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De Dolby Digital 5.1 track die ook op de DVD te vinden is, is ook hier aanwezig. Nu met een hogere bitrate van 640 kb/s en hierdoor klinkt het geluid voller en gedetailleerder. De afwezigheid van de 4% PAL speedup zorgt ervoor dat het geluid natuurlijker klinkt. Naast deze track is er ook nog een ongecomprimeerde DTS HD Master Audio track aanwezig (48 kHz/16 bit). Deze track klinkt uiteraard beter dan de standaard Dolby Digital track. Hier is meer detail aanwezig en er wordt beter gebruik gemaakt van de aanwezige kanalen. Het geluid richt zich ook hier op de voorste kanalen, maar door het verhoogde detail klinken de geluiden die dienen als ambiance nog beter en daardoor sfeervoller. De dialogen zijn goed te volgen en ook de overige geluiden klinken mooi helder. Het LFE kanaal laat vooral van zich horen tijdens de actiescènes en tijdens schrikmomenten. Voor een echte topscore is deze track nog iets te ingehouden, maar een ruime voldoende scoort de track wel.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s worden weergegeven in de resolutie 1080i. Ze worden wel weergegeven in een soort kader dat het actieve beeld verkleind.

Behind The Scenes (23 min.)
Een kijkje achter de schermen tijdens de opnames van de film. We kijken als het ware mee over de schouders van de crew en er wordt verder geen tekst of uitleg gegeven. We zien hoe enkele scènes doorgenomen worden en ook hoe de opnames in zijn werk gaan.

Interview: Cast & Crew (21 min.)
Interviews met zeven leden van de cast en alle hoofdrolspelers komen kort aan het woord. De gestelde vragen krijgen we niet te zien, alleen de betrokkenen die reageren op deze vragen.

Vijf trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven.

De tweelingzus van Megan heeft pas zelfmoord gepleegd en ze heeft het hier erg moeilijk mee. Om haar zinnen een beetje te verzetten, gaat Megan met een aantal vrienden op stap en brengt ze enkele dagen door in een vakantiehuisje. Hier krijgt ze last van vreemde dromen en krijgt ze het idee dat haar zus contact wil maken vanaf de andere zijde. Ze schakelt de hulp in van iemand die weet hoe je contact krijgt met een overledene, maar dit doet meer kwaad dan goed. Solstice is een matige film die maar matig weet te boeien. De prent is niet eng genoeg voor een horror en niet spannend genoeg voor een thriller. Het tempo ligt ook vrij laag en het duurt allemaal te lang voordat het verhaal een beetje op gang komt. De Blu-ray Disc laat een prima beeldkwaliteit zien, die een zekere stap voorwaarts is ten opzichte van de DVD. Ook het geluid klinkt ruim voldoende. In tegenstelling tot de DVD zijn hier wel enkele extra’s aanwezig, maar deze zijn te kort om echt interessant te worden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.