Rambo: First Blood Part II

02-12-2008

5

Rambo: First Blood Part II (Blu-ray)

Na het eigenhandig op stelten zetten van een klein dorpje, en het half slopen ervan, moet John Rambo (Sylvester Stallone) boeten door zwaar werk te verrichten in een strafkamp. Na enige tijd staat zijn oude vriend en mentor Kolonel Trautman (Richard Crenna) weer voor zijn neus. Deze biedt John vrijstelling aan, in ruil voor het deelnemen aan een missie in Vietnam. John moet hier foto’s maken van oude kampen van de Vietcong, waar misschien nog steeds krijgsgevangenen worden vastgehouden. John gaat akkoord en vertrekt andermaal naar de hete en wilde jungle van Vietnam. Samen met een lokale vrouw, Co Bao (Julia Nickson-Soul), bereikt hij het kamp en ziet tot zijn grote schok dat het kamp volzit met Amerikaanse gevangenen. John besluit een gevangene mee te nemen, maar bij het ophaalpunt wordt hij in de steek gelaten. Het was namelijk nooit de bedoeling dat hij ook echt mensen zou vinden. Nu is John Rambo boos en dat is iets wat je beter kan voorkomen.

Na het succes van First Blood kon een vervolg rond de avonturen van John Rambo niet uitblijven. Dat gebeurde dan ook niet en drie jaar later verscheen het tweede deel uit de serie en het eerste wat opvalt, is hoe de twee films met elkaar verschillen. Het eerste deel is een goed gemaakte thriller met knap gemaakte actiescènes en vooral ook geloofwaardige karakters en ontwikkelingen. Het hier besproken tweede deel heeft dit eigenlijk allemaal niet en deze film is een typische jaren ’80 actiefilm met alle bekende ingrediënten. Het verhaal gaat enige tijd na de gebeurtenissen uit het eerste deel verder en we zien John Rambo opgesloten in een strafkamp. Hij wordt door zijn mentor Kolonel Trautman gevraagd om deel te nemen aan een missie, in ruil voor vrijstelling. Rambo gaat akkoord en vrij snel na zijn aankomst in Vietnam gaat het al mis. Hij krijgt te maken met honderden Vietnamese soldaten, die hij vakkundig allemaal naar de andere wereld weet te sturen. John Rambo is dan ook veranderd van een geplaagde geest met een zwaar verleden in een éénmans vechtmachine die bovendien ook nog eens onkwetsbaar lijkt. Dit is het grootste verschil met het eerste deel en alle geloofwaardigheid lijkt uit het raam gegooid. First Blood: Part II is een typische jaren ’80 actiefilm, die vele malen werd nagemaakt. Het gegeven dat John Rambo zelfstandig vele vijanden weet uit te schakelen, zonder hierbij ook maar een krasje op te lopen, zal voor veel mensen het grootste euvel zijn aan deze film. Enkele scènes zijn dan ook eigenlijk te belachelijk voor woorden, maar door de manier waarop het gemaakt is, toch vermakelijk. De prent zit namelijk wel goed in elkaar, met fraaie beelden van de jungle en goed gemaakte actiescènes. Ook zullen veel mensen de film wel weten te waarderen uit nostalgisch oogpunt, iets waar ondergetekende zich ook schuldig aan maakt. Als je deze film gezien hebt als kleine jongen, dan neem je het toch minder nauw met de tekortkomingen, iets dat je op jeugdige leeftijd ook niet deed. Sylvester Stallone kruipt uiteraard weer in de huid van John Rambo en doet dit weer op verdienstelijke wijze. Hij krijgt minder kansen om zijn karaker van diepte te voorzien en enkele veelbelovende scènes worden snel afgesloten om verder met de actie te kunnen gaan. Ook de ondersteunende cast doet het prima, maar ook hier weinig kansen op echt iets te laten zien.
Rambo: First Blood Part II is het vermakelijke vervolg en tweede deel uit de serie. De toon van de film verschilt dus behoorlijk met het eerste deel, maar als actiefilm voldoet het allemaal prima.

Rambo: First Blood Part II is door Universal op Blu-ray Disc uitgebracht als losse uitgave, maar ook als onderdeel van de Rambo Trilogy Box. Onze recensies van deel één en deel drie zijn hier te lezen. Sinds het uitkomen van het vierde deel is de serie geen trilogie meer en onze recensie van het vierde deel is hier te vinden.

Jaar: 1985
Speelduur: 95 min
  • DTS-HD 2.0 - Braziliaans
  • DTS-HD 2.0 - Portugees
  • DTS-HD 2.0 - Spaans
  • DTS-HD 5.1 - Duits
  • DTS-HD 5.1 - Frans
  • DTS-HD MA - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Frans, En vele andere
EAN: 5050582568264

• Audio/video configuratie
  • Sly Versus Rambo Interview

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB double layer disc.

De beeldkwaliteit van deze uitgave is vergelijkbaar met die van het eerste deel. Het beeld ziet er, zeker gezien de leeftijd van de film, prima uit maar niet te vergelijken met uitgaven op Blu-ray Disc van bekende films. Hiervoor oogt de transfer soms te soft, hoewel veel out of focus beelden veroorzaakt worden door de manier van opnemen. De kleuren ogen mooi verzadigd en fel. Soms komen ze iets gedateerd over, maar over het algemeen is de kleurverzadiging meer dan voldoende. De vele shots van de groene jungle weten te overtuigen en hier laat de transfer veel kleurschakeringen zien. Qua diepte en detail scoort de uitgave ook een voldoende en het is duidelijk dat we kijken naar een High Definition beeld. De donkere scènes zijn goed te volgen en het zwartniveau geeft de verschillende tinten zwart goed weer. Soms is er sprake van wat versmering in de donkere gedeelten van het beeld, maar meestal zijn de verschillende details goed waar te nemen. Artefacten zijn geen probleem en komen nauwelijks voor. Alleen filmgrain steekt de kop op, maar niet genoeg om af te leiden. Al met al een prima transfer, zeker gezien de leeftijd van de film.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Naast het beeld is ook het geluid van deze uitgave vergelijkbaar met die van het eerste deel. Wederom krijgen we een DTS HD Master Audio track (48 kHz, 16 bit) voorgeschoteld en dit is de enige track in de originele taal. Het geluid richt zich op de voorste kanalen, waarbij de dialogen goed verstaanbaar uit de centerspeaker komen. De surrounds worden vrij weinig bij het geheel betrokken en de track mist dan ook de benodigde dynamiek en ruimtelijkheid. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat het LFE kanaal te weinig bij het geluidsbeeld betrokken wordt. Hierdoor klinken de vele actiescenes soms wat vlak en weinig indrukwekkend. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen met een goede scheiding van de kanalen. Voor een HD audiotrack, die bovendien ook nog eens lossless is, is het mate van detail ook niet echt wat je mag verwachten. Nog altijd voldoende, maar duidelijk is dat hier meer had ingezeten. Dit gaat op voor de gehele track en daarom scoort het geluid een nipte voldoende.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn. Tijdens het afspelen van de film is er een pop-up menu op te roepen. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld.

Sly Versus Rambo Interview – Paris 2008 (8 min.)
De enige echte extra op deze uitgave, maar precies gelijk aan die op het eerste deel. Een recent opgenomen interview waarin Sylvester Stallone ingaat op de totstandkoming van deze eerste film uit de serie. Hij praat over de verschillende richtingen waarin de makers het verhaal wilden laten gaan en over het personage van John Rambo. Het interview wordt afgewisseld met beelden uit de film.
De resolutie van deze extra is 1080i.

Audio en Videoconfiguratie
Bij de videoconfiguratie krijg je één testscherm getoond voor het instellen van helderheid en contrast, voor het geluid wordt een ‘pink noise’ (=ruis waarin alle frequenties zijn verwerkt) signaal gestuurd over de 5.1 speakers voor het instellen van de luidheid.

John Rambo brengt zijn dagen door in een strafkamp na zijn daden in de bossen van Washington. Kolonel Trautman benadert hem voor een missie, één waar hij na afsluiting zijn vrijheid terug zal krijgen. Hij keert terug naar Vietnam waar hij foto’s moet maken van een gevangenenkamp. John komt er echter achter dat er nog mensen in het kamp gevangen zitten en neemt er één mee als bewijs. Bij het ophaalpunt wordt hij in de steek gelaten en nu is hij flink boos. Dit tweede deel uit de serie is anders van toon en een typische jaren ’80 actiefilm. John Rambo is nu een onverslaanbare vechtmachine die eigenhandig een heel leger weet te verslaan. Toch weet de film wel te vermaken, voor veel mensen ook uit nostalgisch oogpunt. De Blu-ray Disc heeft een prima beeldkwaliteit. Ook het geluid is voldoende, maar slechts nipt. Echte extra’s zijn niet aanwezig, alleen een interview met Sylvester Stallone dat ook op de uitgave van het eerste deel te vinden is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.