Man on Fire

Alexander de Mol
16-04-2009

8.2

Man on Fire (Blu-ray)

De opgebrande CIA-agent John Creasy (Denzel Washington) heeft een alcoholprobleem en is de zin in het leven kwijtgeraakt. Hij vertrekt naar Mexico City om daar zijn oude maat Rayburn (Christopher Walken) te bezoeken. Rayburn heeft daar vervolgens een mogelijke baan voor Creasy: hij kan als bodyguard bij de familie Ramos aan de slag om hen en hun kleine meisje Pita (Dakota Fanning) te beschermen. Haar rijke ouders vrezen voor haar veiligheid nadat onbekenden meerdere malen hebben gedreigd hun dochter te kidnappen. Creasy gaat op sollicitatie en wordt ondanks zijn drankprobleem bij de familie Ramos aangenomen. Hoewel Creasy zich eerst heel afstandelijk tegenover de negenjarige Pita opstelt groeit er langzaam toch een vriendschap tussen de twee. Hij krijgt een band met het meisje en hervindt hiermee ook weer zijn levenslust. Als ze echter toch ontvoerd wordt, stelt Creasy alles in het werk om haar te redden en de daders te laten boeten.

De regie van Man on Fire zou oorspronkelijk niet in handen zijn van Tony Scott (True Romance, Enemy of the State). Eerder circuleerden voor de regisseursstoel de namen van Michael Bay en Antoine Fuqua.
Ook voor de rol van Creasy had men in eerste instantie een andere naam in gedachten. Zo werden Robert DeNiro, Tom Cruise, Will Smith en Bruce Willis allen benaderd om de rol van Creasy te spelen. Bij toeval kwam Tony Scott uiteindelijk bij Denzel Washington terecht. De beide heren werkten eerder samen aan de geslaagde onderzee-actiefilm Crimson Tide. Het eindresultaat van Man on Fire mag er zijn. Man on Fire slaagt in de opzet als ‘wraakfilm’. Dat daarbij gedurende het wraaktraject het nodige bloed vloeit zal geen verbazing wekken.
Denzel Washington maakt indruk als Creasy. Vooral in het tweede deel van de film weet hij het op wraak beluste karakter een uitstekende vorm te geven. Dakota Fanning speelt op indrukwekkende wijze de rol van de jonge Pita Ramos en maakt van de totale cast eigenlijk de meeste indruk. Het samenspel tussen Denzel Washington en de 40 jaar jongere Dakota Fanning is chemierijk en overtuigend. Fanning is onmiskenbaar een heel groot talent. Daar gaan we de komende jaren nog van horen. Daarnaast zien we solide optredens van Christopher Walken, Giancarlo Giannini en Mickey Rourke. De acteurs in kwestie mogen dan ook niet klagen met het prima script van Brian Helgeland. Er zitten daarbij zeker een paar aardige dialogen in met wat scherpe one-liners.
De montage van de film is doorgaans razendsnel en hectisch. Persoonlijk vind ik dat normaal gesproken niet heel erg, als het maar met mate is. En dat is bij Man on Fire niet helemaal, of liever gezegd helemaal niet het geval. In een aantal scènes verlies je door de hyperactieve montage zelfs het overzicht. Tony Scott vliegt hiermee enigszins uit de bocht. De film had in mijn ogen zeer zeker geprofiteerd van een gematigder en minder dynamische montage. Desondanks kan de film bogen op een prima opbouw, goede acteerprestaties en puike (en harde) actiescènes waardoor we gemiddeld genomen kunnen stellen dat Man on Fire een geslaagde wraakfilm is.

Man on Fire is al sinds begin 2005 beschikbaar op DVD, als 1-disc (Big Deal) uitgave en als 2-disc Special Edition. Sinds kort is de film ook op Blu-ray Disc te koop. Onze recensie van deze HD-versie lees je hieronder.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 146 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • DTS 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Russisch, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626031932

• Photo Gallery
  • Audiocommentaar door regisseur Tony Scott
  • Audiocommentaar door Lucas Foster, Brian Helgeland en Dakota Fanning
  • Vengeance is Mine: Re-inventing Man On Fire
  • 15 verwijderde scènes
  • Pita's Abduction
  • Muziekvideo "Oye Como Va" door Kinky
  • Trailers Man on Fire

Het beeld op deze Blu-ray disc uitgave van Man on Fire heeft een breedte-hoogte verhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een beeldresolutie van 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Er is op deze Blu-ray geen sprake van de zogenaamde ‘PAL speedup’. Voor de encodering van het beeld heeft men gebruik gemaakt van de MPEG4/AVC codec en het geheel is opgeslagen op een volgepakte 50 GB dual layer Blu-ray Disc.

Visueel gezien is Tony Scott’s Man on Fire simpelweg ronuit genieten. Nu weten we dat de DVD ook al kon bogen op een puike kwaliteit, deze DVD staat echter volledig in de schaduw van de Blu-ray Disc. Het geheel spettert van het scherm. Het high definition beeld van Man on Fire laat de door Tony Scott en cinematograaf Paul Cameron beoogde rauwe en groezelige look er bijzonder doeltreffend uitzien. Kleuren zijn voor deze uitstraling bewust gemanipuleerd (overgesatureerd) om aan de betreffende scènes extra drama en intensiteit mee te geven. Daarnaast is ook de mate van contrast zo hier en daar behoorlijk opgeschroefd en is het camerawerk stijlvol en indringend (de negatieve kanttekening over de montage daargelaten). De scherpte van het beeld is uitstekend, waarbij close-up shots op deze Blu-ray Disc een welhaast fotorealistische indruk achterlaten. Ook weidse shots spreken nu meer tot de verbeelding doordat de mate van detail sterk is toegenomen. De stijlvolle beeldmanipulatie komt uitstekend tot zijn recht met deze high definition uitgave. Uiteraard is het beeld daarnaast verschoond van vuiltjes, krasjes en andere onregelmatigheden. Er is weinig tot niets aan te merken op de beeldkwaliteit.
De ondertiteling (wit) is compact en leest goed weg. Deze optionele ondertiteling staat volledig in het 2.40:1 filmbeeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Waren we over de beeldkwaliteit bijzonder lovend, aangaande het geluid is dat al niet minder. De verantwoordelijke hiervoor is de lossless gecomprimeerde Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 surroundtrack (48 kHz, 24 bit) die deze Blu-ray Disc uitgave van Man on Fire opsiert.

Het DTS-HD MA spoor zet een zeer treffende ruimtelijkheid neer doordat alle kanalen maximaal en met veel gevoel voor richting worden gebruikt. Van de nodige subtiliteit, door middel van het verfijnd weergeven van omgevingsgeluiden, tot agressieve ondersteuning van de stevige actiescènes waarin explosies en fluitende kogels schering en inslag zijn. Het laag is bijzonder strak en geeft de nodige extra stootkracht in scènes die daarom vragen. En die zijn niet op de vingers van één hand te tellen. Je wordt als kijker de film echt ingetrokken door de zeer levendige en goed uitgebalanceerde DTS-HD Master Audio track. Dit wordt nog eens versterkt door uitstekende weergave van de muzikale omlijsting van de film. Ook daar een goede balans tussen subtiliteit (Frédéric Chopin, Claude Debussy) en stevige actie (Nine Inch Nails). Ook kwam ‘Blue Bayou’ van Linda Ronstadt nog even langs, een nummer dat vroeger grijsgedraaid werd in mijn ouderlijk huis. De verrassende soundtrack ligt prima in het gehoor. Dialogen zijn kraakhelder en daardoor zonder enige moeite te volgen. De DVD van Man on Fire was voorzien van een uitstekende DTS track, waardoor de lat voor deze Blu-ray Disc vooraf al hoog lag. We verwachten immers door de toegenomen opslagcapaciteit een verbetering van de eerdere uitgave. De uitstekend presterende DTS Master Audio 5.1 track die FOX aan deze Blu-ray Disc heeft toegevoegd voldoet echter volledig aan onze verwachting. Genieten met een grote ‘G’.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De aanwezige extra’s zijn allemaal uitgevoerd in standaard definitie (SD) en waren ook op de 2-disc DVD release aanwezig. De cover maakt slechts melding van bioscooptrailers, een fotogalerij en verwijderde scènes. Gelukkig blijkt er dus behoorlijk wat meer bonusmateriaal aanwezig op deze Blu-ray Disc.

Audiocommentaar door regisseur Tony Scott
Een informatieve commentaartrack van regisseur Tony Scott, die de kijker voorziet van interessante info over de productie van Man on Fire en terloops de nodige anekdotes opvoert.

Audiocommentaar door Lucas Foster, Brian Helgeland en Dakota Fanning
Naast het optionele audiocommentaar van regisseur Tony Scott hebben we nog de keuze uit een tweede track met de commentaren van producer Lucas Foster, scriptschrijver Brian Helgeland en actrice Dakota Fanning.

Vengeance is Mine: Re-inventing Man On Fire (72:47 min)
Veel schijven bevatten van die obligate promodocumentaires waarin men niet verder komt dan het spreken van superlatieven over elkaars bijdrage. Deze documentaire is echter uit compleet ander hout gesneden. Werkelijk alles wat je kunt bedenken ten aanzien van de productie komt aan bod. Een zeer interessante achter de schermen documentaire die het bekijken meer dan waard is. Deze docu is voor het overzicht en voor gebruiksvriendelijke navigatie in vijf chapters verdeeld.

15 verwijderde scènes (32:30 min)
Naast de prima documentaire treffen we ook vijftien verwijderde scènes aan die desgewenst te bekijken zijn met commentaar van Tony Scott. Deze op de montagetafel gesneuvelde scènes geven een goede extra dimensie aan de film. Het alternatieve einde zou niet misstaan hebben in de uiteindelijke ‘cut’.

Pita\'s Abduction (4:16 min)
Deze feature laat de kijker bij de scène waarbij Pita wordt ontvoerd kiezen tussen vier camerastandpunten of een gecombineerd shot met alle vier camerahoeken. Hierbij de mogelijkheid om het te voorzien van commentaar van Scott. Daarnaast bevat dit item storyboards en delen van het script.

Photo gallery
Een collectie van zestig foto’s van met name achter de schermen momenten van Man on Fire.

Muziekvideo \"Oye Como Va\" door Kinky (3:24 min)
Een videoclip van de Mexicaanse band Kinky die het aloude “Oye Como Va” van Tito Puente van een nieuw sausje voorziet. De coverversie van Carlos Santana is uiteraard vele malen beter dan dit recente werkje.

Trailers Man on Fire
Om het geheel af te ronden staan er nog drie trailers van de film op de disc.

Creasy (Denzel Washington) is een opgebrande ex CIA-agent die zwaar aan de drank is en er een depressieve levenshouding op nahoudt. Hij besluit een oude vriend op te zoeken in Mexico en neemt met enige tegenzin de taak op zich om als bodyguard te fungeren voor rijkeluisdochter Pita. Na verloop van tijd ontstaat er een goede band tussen Creasy en het jonge meisje. Als Pita ontvoerd wordt zet Creasy alles op alles om de daders te achterhalen.
Man on Fire is een intense film die ondanks de razendsnelle montage en het overzichtelijke wraakthema toch van begin tot eind blijft boeien. Als regisseur Tony Scott iets meer subtiliteit had betracht dan had de film ongetwijfeld hogere ogen gegooid.
De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is uitstekend en kan gerust worden getoond om het medium aan onwetenden te demonstreren. Geluidstechnisch weet ook de aanwezige DTS Master Audio 5.1 track de kwalificatie ‘uitstekend’ op te strijken. Technisch gezien is er dus sprake van een prima eindresultaat en ook met bonusitems op deze disc zijn ze bij FOX, in tegenstelling tot wat de cover ons doet geloven, niet kinderachtig geweest. Het mag daarom duidelijk zijn dat deze Blu-ray Disc uitgave van Man on Fire het predikaat aanrader verdient.