Midnight Meat Train

29-07-2009

5.8

Midnight Meat Train (Blu-ray)

Wanhopig probeert fotograaf Leon Kaufman (Bradley Cooper) door te breken in de kunstwereld. De galeriehoudster Susan Hoff (Brooke Shields) ziet zijn talent, maar eist meer van hem. Leon dient meer de donkere kant van zijn stad New York te laten zien, willen zijn foto’s geëxposeerd worden. Dit wordt een ware obsessie voor hem. Op één van zijn nachtelijke tripjes, komt hij op het spoor van seriemoordenaar Mahogany (Vinnie Jones). Deze psychopaat zoekt zijn slachtoffers in de laatste nachtelijke metro om ze vervolgens af te slachten. Kaufman raakt compleet in de ban van Mahogany. Hij dreigt zichzelf te verliezen in zijn obsessie voor hem. Hij dreigt uiteindelijk zelf het slachtoffer te worden van de moordenaar en in zijn val sleurt hij zijn vriendin Maya (Leslie Bibb) mee.

Eén van de meest toonaangevende schrijvers in de horror is Clive Barker. De man is met name bekend van de horrorhit Hellraiser. Deze film is gebaseerd op één van zijn verhalen en Barker regisseerde hem zelf. Hij brak door in 1984 met de eerste drie Boeken van Bloed. Het hier besproken Midnight Meat Train is een verfilming van het eerste verhaal uit het eerste boek. In 1985 verschenen de drie vervolgboeken. Stephen King noemde hem de toekomst van de horror in een interview en sindsdien is Clive Barker een bekende naam in de horrorwereld. Na het overweldigende succes van Hellraiser en zijn sequels verschenen er meer verfilmingen van Barkers verhalen. Helaas geldt hier (net als voor King overigens) dat kwantiteit iets totaal anders is dan kwaliteit. Midnight Meat Train is echter een film geworden die er mag zijn. Eindelijk wordt er na al die jaren het niveau van Hellraiser benaderd. Dit hangt af van meerdere factoren. Zo is daar in eerste instantie regisseur Ryûhei Kitamura. Deze man was in thuisland Japan al een redelijke grootheid, voor hij zijn geluk in Hollywood ging beproeven. De mooie sfeervolle plaatjes van New York in combinatie met ijzingwekkende shots in de metro geven de productie net die sfeer die het nodig heeft. Ook heeft hij het juiste tempo te pakken en haalt hij het beste uit zijn acteurs. De prent wordt gedragen door zijn drie hoofdrolspelers Bradley Cooper (The Hangover en Alias. ) als “held”, Lesley Bibb (Iron Man) als zijn nieuwsgierige vriendin en Vinnie Jones (Snatch) als de zwijgzame slager. Met name Jones is uitstekend op zijn plek. Zijn gezicht en houding geven zijn karakter net dat extra onheilspellende. Ondanks het vele rondspattende bloed en botsplinters lijkt de man maar één gezichtsuitdrukking te kennen. Dat hij dit nodig heeft, blijkt uit het einde dat nogal vergezocht is. Ook de bijrol van Brooke Shields en cameo’s van Ted Raimi en worstelaar Quenton ‘Rampage’ Jackson geven de horrorfan een hoop herkenbaarheid. Een echte topper is Midnight Meat Train niet geworden, hiervoor is onder andere het einde te ver gezocht. Ook zakt het verhaal enigszins in elkaar, na het midden van de film. Verder is het geheel wat herhalend, maar de fans van horror zullen zich zeker niet vervelen met deze prent. Zeker een kijkbeurt waard dus, vooral voor fans van veel bloed.

A-Film heeft Midnight Meat Train eerder op DVD uitgebracht en nu dus op Blu-ray Disc. Onze recensie van de DVD is hier te lezen. Hieronder volgt een bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Horror, Misdaad, Thriller
Speelduur: 97 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777928639

De Blu-ray Disc uitgave heeft niet het correcte beeldformaat. Evenals bij de DVD release krijgen wij een aangepast beeldformaat gepresenteerd. Het originele beeldformaat is 2.35:1. Op deze schijf is het beeld bijgesneden tot het 1.78:1 beeldformaat, dat beeldvullend wordt weergegeven op 16:9 schermen. In het buitenland is de film wel met het goede beeldformaat uitgebracht, zowel op DVD als Blu-ray Disc. Het betreft hier een ‘open matte’ transfer, dit betekent dat links en rechts beeld mist en boven en onder meer beeld zichtbaar is.

Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De kwaliteit van het beeld kan als voldoende bestempeld worden. Een echte topper is dit niet te noemen, maar echt slecht ook weer niet. Het beeld is wisselend van kwaliteit, iets dat soms afleidend werkt tijdens het kijken van de film. Haarscherpe beelden worden afgewisseld met scènes die soft ogen. Ook qua detail schommelt de transfer enigszins. Sommige scènes laten veel diepte zien, andere veel minder. Het gebrek aan scherpte en detail wordt ook veroorzaakt door de toegevoegde grain. Ook hier wisselt het beeld, soms is er nauwelijks grain zichtbaar en op andere momenten erg veel. De kleuren ogen goed verzadigd, het kleurenpalet past uitstekend bij de sfeer van de film. De blauwe gloed die zichtbaar is tijdens de scènes in de metro komt duidelijker over als bij de DVD, iets dat ook geldt voor de felrode kleur van het bloed. Dit alles werkt zeker sfeerverhogend. Het schaduwdetail is voldoende, soms zijn details wat minder goed zichtbaar. Dit wordt echter vooral veroorzaakt door de belichting en manier van filmen. Het zwartniveau is uitstekend, evenals het contrast. Een beeldkwaliteit die dus erg wisselend is van kwaliteit, vooral op het gebied van de toegevoegde grain. De transfer is wel duidelijk beter dan de DVD uitgave. Vooral op het gebied van de kleuren, het zwartniveau en het schaduwdetail. Dit alles zorgt voor een verhoogde kijkervaring. Een nette voldoende voor deze transfer, maar wel een volle punt aftrek voor het ontbreken van het originele beeldformaat.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid is aanwezig in een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16 bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Het geluid klinkt prima, met een goed gebruik van de aanwezige kanalen. Dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen, met een goede scheiding van de twee kanalen. De surrounds worden gebruikt voor het weergeven van effecten, maar ook voor omgevingsgeluiden. Zo klinken vooral de scènes in de metro mooi ruimtelijk, maar ook tijdens de rustiger momenten zijn er vaak geluiden hoorbaar uit de achterste kanalen. Zo ontstaat een natuurlijk klinkend geluidsbeeld. Het LFE kanaal laat een diep laag horen, dat gebruikt wordt ter ondersteuning van de muziek en actiescènes. Het voortdenderen van de metro in de tunnels klinkt nu extra dynamisch en indrukwekkend. Het niveau van detail is prima en een duidelijke vooruitgang ten opzichte van de DVD. Ook qua ruimtelijkheid en dynamiek is de DTS-HD track de betere. Het geluid past verder prima bij de film en werkt sfeerverhogend. Een uitstekende track die mooi helder klinkt en een stap vooruit is ten opzichte van de DVD uitgave.

De schijf start op met een menu waarin een taalkeuze gemaakt moet worden. Na de keuze voor Nederlands of Frans wordt direct gestart met de film. Er is geen hoofdmenu aanwezig. Wel is er een pop-up menu op te roepen, waar gekozen kan worden tussen Nederlandse en Frans ondertiteling. Ook is hier een hoofdstukindeling te vinden.

Deze uitgave bevat helaas geen extra’s, dus kopers van de Blu-ray Disc moeten alle extra’s missen die wel op de DVD te vinden zijn.

Clive Barker is binnen de horror een bekende naam. Meerdere van zijn verhalen wisten hun weg naar het witte doek te vinden. Helaas zijn niet alle verfilmingen direct van de allerbeste kwaliteit. Hoe anders is het met het hier besproken Midnight Meat Train. Deze productie mag zeker gezien worden en zal bij veel horrorfans in de smaak vallen. De stilistisch mooie beelden in combinatie met een goed verhaal en degelijk acteerwerk, zorgen ervoor dat menig fan zich zal vermaken met deze titel. De twist aan het einde is wat ongeloofwaardig, maar past wel bij de sfeer van de film. Helaas is het zo dat men het nodig heeft geacht om te sleutelen aan het beeldformaat, net als bij de DVD uitgave. De kijker krijgt op deze manier wel meer informatie, maar dit is nu eenmaal niet het beeld wat de makers voor ogen hadden. De kwaliteit van het beeld is verder wat wisselend, maar wel voldoende. Het geluid klinkt uitstekend, met een mooi ruimtelijk geluidsbeeld en veel dynamiek.