Snatch

31-12-2009

6.4

Snatch (Blu-ray)

Turkish (Jason Statham) en zijn partner-in-crime Tommy (Steven Graham) raken door de beruchte crimineel Brick Top (Alan Ford) betrokken bij de wereld van illegale ‘big money’ bokswedstrijden. Wanneer een van die bokswedstrijden verkeerd afloopt, breekt de hel los. Ondertussen wisselt ergens anders in Londen een 86-karaats diamant op onrechtmatige wijze van ‘eigenaar’. De daders zijn drie overgewaardeerde gangsters een dolgedraaide hond. Zo op het eerste gezicht lijkt dit alles niets met elkaar te maken te hebben, maar het tegendeel is waar. Londen raakt in de ban van piepend speelgoed, caravans, met lood volgepompte lichamen en een diamant als stralend middelpunt.

In 1998 kwam regisseur Guy Ritchie met de low-budget Engelse comedy Lock, Stock and Two Smoking Barrels. Deze film heeft een vergelijkbare opzet als bijvoorbeeld Pulp Fiction, waarin schijnbaar afzonderlijke (groepen) personages belicht worden die uiteindelijk samen in het grote verhaal blijken te passen. Van dezelfde regisseur verscheen twee jaar later Snatch, een film die eveneens dit principe gebruikt. Lock, Stock was aanvankelijk slechts bij een beperkt publiek bekend, maar publiekstrekker Brad Pitt zorgde er voor dat Snatch zelfs de Nederlandse bioscopen haalde. Mensen die de film echter voor de aanwezigheid van Pitt gingen bekijken zullen verbaasd opgekeken hebben van de rol die Ritchie hem gegeven heeft. De keus voor Brad Pitt, ooit uitgeroepen tot meest sexy man van het jaar, als moeilijk verstaanbare verlepte Ierse zigeunerbokser mag namelijk op zijn minst opmerkelijk genoemd worden. Het is slechts één van de vele vreemde typetjes die je in de film tegenkomt. Aanvankelijk werkt het verwarrend als het ene na de andere eigenaardige personage ten tonele gevoerd wordt, maar gaandeweg zul je ieder karakter zonder moeite kunnen benoemen. Het verhaal van Snatch begint licht van toon, om in de tweede helft wat serieuzer te worden. Voor het vertellen van dit goed doordachte verhaal, dat vol zwarte humor zit, maakt Ritchie gebruik van snelle flitsende montage. Bovendien haalt hij allerlei filmische trucs uit de kast om de aandacht van de kijker vast te houden. Deze zal zich continu afvragen wat voor bizarre plottwist Ritchie nu weer in petto heeft. Inmiddels zijn er alweer de nodige jaren verstreken sinds het verschijnen van Snatch, maar dat betekent niet dat de film inmiddels iets van zijn kracht verloren heeft. Want het is nog steeds een zeer sterke, grappige en originele prent, die bovendien uitermate herkijkbaar is.

Snatch was al lange tijd verkrijgbaar op DVD, onder meer als goed gevulde 1-disc uitgave en als kale Superbit-uitgave. Laatstgenoemde verbeterde het voornaamste minpunt van de normale DVD-uitgave, namelijk de zwaar gecomprimeerde transfer. Onlangs heeft Sony de film ook op Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder onze recensie van deze HD-uitgave.

Genre: Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 2000
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609659252

• storyboard comparisons
  • TV Spots & Trailers
  • BD-Live
  • Making Snatch
  • Video Photo Gallery
  • The Snatch Cutting Room

De Blu-ray Disc uitgave van Snatch heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dual layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC.

De HD-weergave van Snatch heeft een bovengemiddelde scherpte en detaillering, al is op momenten een flinke portie edge enhancement te zien. Andere kleine minpuntjes zijn de fluctuerende helderheid en het opduiken van vuiltjes en beschadigingen. Gelukkig blijven deze probleempjes meestal ruim binnen de perken, zodat ze nauwelijks hinderlijk zijn. Verder valt er niks te klagen. Het beeld oogt vrij donker, maar dat is een bewuste keus. Hetzelfde geldt voor de sombere kleursetting, die zonder problemen naar het scherm wordt vertaald. Het beeld heeft verder een licht korrelige look, die goed bij de sfeer past. Prima dus. Het zwartniveau is eveneens dik in orde. Bovendien ontbreekt storende compressieartefacting. Dat is op de (niet-Superbit) DVD-uitgave wel anders. Al met al hebben we hier dan ook te maken met een solide transfer, die een dikke voldoende verdient.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Zoals je bij een BD-uitgave mag verwachten, is het geluid van Snatch in lossless formaat op het schijfje gezet. De resulterende DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) klinkt uitstekend. Onder meer de ruimtelijkheid maakt indruk, met meer dan voldoende directionele geluidseffecten ter ondersteuning van de visuele trucs. Er zijn dan ook diverse momenten waarop de track lekker agressief te werk gaat. De film bevat tevens rustigere scènes, die om de dialogen draaien. Deze dialogen zijn altijd prima verstaanbaar en komen meestal uit midden, soms uit linker- en rechterluidspreker (bijvoorbeeld bij de split-screen shots). De klank van het geluid is prima, de track bevat tevens een nette hoeveelheid goed gecontroleerde bastonen. Al had het laag wat ons betreft af en toe nog wel een tikje steviger gemogen. Dat neemt niet weg dat dit een track is die zeker niet teleurstelt.

In het (popup) menu van de BD-uitgave van Snatch is een aardige hoeveelheid extra’s te vinden. De meeste daarvan zijn overgenomen van de DVD-uitgave. Tenzij anders vermeld is het beeld in 480i-resolutie (verhouding 1.33:1) en is het geluid in DD 2.0-formaat.

De volgende extra’s zijn afkomstig van de DVD-uitgave.

Een gesporken toelichting van regisseur Guy Ritchie en producer Matthew Vaughn. Meestal is Ritchie aan het woord, iets waarover hij regelmatig plagende opmerkingen naar Vaughn maakt. (Zo draagt hij op een gegeven moment de producer op om iets te vertellen om vervolgens luide snurkgeluiden te maken als deze over het budget begint.) Het is een interessante en grappige commentaartrack, met genoeg leuke weetjes om deze het beluisteren waard te maken.

Deleted Scenes (9 min)
Hier kun je zes verwijderde fragmenten bekijken, die een aantal leuke dialogen bevatten. De scènes kunnen desgewenst van verklarend commentaar van regisseur en producer worden voorzien.

Making Snatch (25 min)
Een Making Of van een klein half uurtje, die geheel in stijl van de film flink wat humor bevat. Bovendien geeft deze extra een interessante blik achter de schermen, zonder daarbij al te veel op een promotiepraatje te lijken. De beeldverhouding is 1.78:1.

Storyboard Comparisons
Onder deze optie is van drie scènes de vergelijking tussen de storyboards en de gerealiseerde opname te bekijken. In tegenstelling tot op de DVD-uitgave wordt hierbij geen gebruik gemaakt van multi-angle functionaliteit, maar zijn storyboards en vergelijking aparte opties in het menu.

Video Photo Gallery (5 min)
Dit is een korte slideshow waarin je op muziek allerlei productiefoto’s voorbij ziet komen.

TV Spots & Trailers
Een collectie spots en trailers van Snatch, te weten drie TV-spots, de teasertrailer en bioscooptrailer. De TV-spots hebben een beeldverhouding van 1.33:1, de trailers een verhouding van 1.78:1. In tegenstelling tot het overige materiaal heeft de bioscooptrailer een resolutie van 1080p. Tevens is een algemene promo voor BD te bekijken.

Onderstaand extra materiaal is BD-exclusief en dus niet te vinden op de DVD.

The Snatch Cutting Room
Deze functionaliteit, die op meer Sony BD-uitgaven te vinden is, geeft je de mogelijkheid om zelf scènes te monteren. Je kunt naar hartenlust knippen en plakken, waarbij je een ruime selectie beeldmateriaal, muziek en effecten hebt. Indien je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang hebt kun je het eindresultaat uploaden naar internet, waar andere kijkers je creatie vervolgens kunnen beoordelen.

BD-Live
Optie waarvoor je een Profile 2.0 BD-speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enige tijd wachten, een menu te zien met diverse keuzen. Voor alle Blu-ray Disc titels van Sony Pictures is de BD-Live content op dit moment hetzelfde, namelijk promomateriaal van allerlei Sony titels.

Het door Guy Ritchie geregiseerde Snatch (2000) is een zeer vermakelijke misdaadfilm, vol zwarte humor en excentrieke personages. De film is al geruime tijd op DVD verkrijgbaar, als volgepakte 1-disc uitgave (met beroerd beeld) of als kale Superbit-uitgave (met goed beeld, maar zonder extra’s). De BD-uitgave van Snatch is – zoals verwacht – zowel op beeld- als geluidsgebied de beste versie van de film. Qua extra’s heeft het schijfje eveneens flink wat te bieden, al zit daar voor bezitters van de (niet-Superbit) DVD-uitgave weinig nieuws tussen. Desondanks is de BD-uitgave met zijn goede HD-beeld, uitstekend lossless geluid en ruim pakket aan extra’s de beste uitgave van de film die momenteel verkrijgbaar is. En daarmee is het een aanrader voor de liefhebber.