CSI: Crime Scene Investigation - Seizoen 9 (Afl. 9.1 - 9.12)

05-01-2010

5.9

CSI: Crime Scene Investigation - Seizoen 9 (Afl. 9.1 - 9.12) (DVD)

Het gespecialiseerde team van forensische detectives van Crime Scene Investigation in Las Vegas is altijd onmiddellijk ter plekke wanneer een misdaad gepleegd is. Alleen zij hebben de gespecialiseerde kennis en toegang tot complexe technische en wetenschappelijke methodes om uit te puzzelen wie de dader is en voor gerechtigheid te zorgen.
De box met het eerste gedeelte van seizoen 9 bevat de volgende afleveringen:

Let op!: onderstaande recensie bevat enkele spoilers voor het achtste en negende seizoen.

Disc 1:

Aflevering 9.1 – For Warrick
De leden van het CSI-team zijn geschokt als ze er achter komen dat hun collega Warrick Brown is omgekomen bij een schietpartij. Grissom staat erop dat zijn team het onderzoek naar de moord doet. Het team heeft al snel vermoedens omtrent de dader en trekt alles uit de kast om de moordenaar van Warrick te vinden.

Aflevering 9.2 – The Happy Place
Het team heeft de handen vol als er op verschillende plaatsen in de stad lichamen gevonden worden. Een jonge vrouw viel naar haar dood vanuit haar appartement dat zij deelde met haar verloofde. Was het moord of zelfmoord? Elders in de stad wordt in een steeg het lichaam gevonden van een vrouw, die lijkt te zijn doodgeslagen. Sara raakt betrokken bij een zaak rond een vrouw die in coma ligt na te zijn mishandeld en verkracht.

Aflevering 9.3 – Art Imitates Life
Het team moet onderzoek doen naar een bizarre zaak rond een seriemoordenaar die zijn slachtoffers in bizarre poses achterlaat door heel de stad. Verschillende lichamen worden gevonden, allemaal neergezet alsof het morbide kunstwerken zijn. Een nieuw gezicht doet haar intreden op het kantoor om het onderbezette team te helpen.

Aflevering 9.4 – Let It Bleed
Nick en Riley gaan achter een overvaller aan, die gekleed is in een politie-uniform. Als ze hem bijna te pakken hebben, springt hij uit het raam. Zo stuiten ze bij toeval op het lichaam van een jonge vrouw. Het spoor leidt hen naar een trendy club waar Catherine haar dochter tegen het jonge lijf loopt. Het onderzoek kent een dramatisch einde, als ze verder gaat met de dood van de jonge vrouw.

Disc 2

Aflevering 9.5 – Leave Out All The Rest
Het toegetakelde lichaam van Ian Wallace wordt gevonden. Na de autopsie komt vast te staan dat hij is gewurgd. Bovendien blijkt dat de man aan sadomasochisme deed. Grissom gaat naar het huis van een voormalig SM-meesteres, die hem vertelt dat de levensstijl van de man waarschijnlijk niet bekend was bij zijn vriendin Justine. Dan wordt het verbrande lichaam van Justine in de woestijn gevonden en zit het team op een dood spoor.

Aflevering 9.6 – Say Uncle
Er worden twee moorden gepleegd in Korea-town. Beide slachtoffers zijn familie van de acht jaar oude Park. Het team ontdekt dat hij HIV heeft, net als zijn vermoorde moeder. Ze hebben de hulp van de jongen hard nodig om de dader te pakken, maar het team komt tot een trieste conclusie.

Aflevering 9.7 – Woulda, Coulda, Shoulda
Een vrouw en haar dochter worden neergeschoten, waarbij de vrouw het voorval niet overleeft. Het blijkt dat zij getrouwd was met een gewelddadige man, die bovendien verdachte is in een moordzaak. Hij geeft echter de afzender van enkele dreigmails de schuld. Ergens anders in de stad rijden twee tieners met hun auto tegen een boom, waarbij ze beiden om het leven komen. Het lijkt in eerste instantie een normaal ongeluk, maar één van de tieners heeft vreemde verwonding aan haar schouder.

Aflevering 9.8 – Young Man With A Horn
Een vrouwelijke deelnemer aan een realityshow wordt dood aangetroffen buiten het Palermo Hotel. De vrouw was zwanger van de producent van het programma, maar het team verdenkt een andere deelnemer van de moord. In de tussentijd is Grissom bezig met een oude zaak, waarin hij enkele vreemde dingen ontdekt.

Disc 3

Aflevering 9.9 – 19 Down
Een vuilniszak met daarin een lichaam wordt onder een brug gevonden. Het team legt al snel een link naar de beruchte seriemoordenaar Nate Haskell. Grissom woont undercover een college bij van patholoog-anatoom dr. Raymond Langston om toegang te krijgen tot de moordenaar. Grissom heeft bovendien slecht nieuws voor zijn collega’s van het CSI-team.

Aflevering 9.10 – One To Go
Het slachtoffer dat onder de brug werd gevonden wordt geïdentificeerd. Het blijkt dat zijn vrouw wordt vermist en Brass denkt dat het team slechts 24 uur heeft om haar te vinden. Ze richten zich op enkele studenten van dr. Raymond Langston. Sommigen lijken wel erg geïnteresseerd in seriemoordenaar Nate Haskell. Heeft het team met een dader te maken die het werk voortzet van zijn grote voorbeeld?

Aflevering 9.11 – The Grave Shift
Dr. Raymond Langston begint aan zijn eerste dag als lid van het CSI-team, waarbij hij meteen met zijn neus in de boter valt. Catherine, nu aangesteld als baas van het team, stuurt hem meteen op pad met Nick om onderzoek te doen naar een overval. Hun tweede stop is een afgebrand huis waarin een slachtoffer gevonden wordt dat al dood was voor de brand uitbrak.

Aflevering 9.12 – Disarmed & Dangerous
Een FBI-agent wordt op gruwelijke wijze vermoord in een toiletruimte van een benzinestation. Zijn collega’s zeggen alle hulp toe aan het team, waarbij ze verklaren dat ze onderzoek deden naar een organisatie die zich bezighoudt met mensenhandel. Als blijkt dat de vermoorde man helemaal geen FBI-agent was, beginnen de teamleden zich zorgen te maken.

Het negende seizoen van CSI gaat mooi verder waar het achtste ophield. Dit seizoen staat voornamelijk in het teken van verandering. Zo nemen we afscheid van enkele belangrijke karakters, maar komen er ook weer enkele nieuwe voor terug. Het niveau van de afleveringen blijft onverminderd hoog. De opzet van de show mag inmiddels bekend zijn, maar dit doet niets af aan de kwaliteit. De verhaallijnen van sommige episodes zullen de mensen die de serie vanaf het begin gevolgd hebben wel bekend voorkomen. De makers hebben dan ook al vele wegen moeten bewandelen bij deze langlopende show, dus herhalende plots zijn haast onvermijdelijk. Voor fans is dit seizoen uiteraard weer verplichte kost. Het is nu slechts wachten op het tweede deel van deze reeks.

Genre: Misdaad, Thriller, TV
Speelduur: 500 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025516874

• Good-Bye Grissom
  • Crime Scene Initiation
  • CSI Mode Episode 911

Zoals je inmiddels gewend bent van de CSI-uitgaven staan de afleveringen anamorf op de schijven in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende. Het beeld is mooi scherp met redelijk veel detail. Veel afleveringen hebben een wat donker karakter, maar zijn allemaal prima te volgen. Het schaduwdetail en contrast zijn dan ook dik in orde. De kleuren ogen goed verzadigd. Zoals altijd zijn er enkele stilistische keuzes gemaakt door de makers waardoor de kleuren soms wat onnatuurlijk over kunnen komen. Dit is dus de keuze van de makers. Het zwartniveau is voldoende, hoewel hier wat variatie in de kwaliteit aanwezig is. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig. Slechts wat korte momenten van aliasing. Verder is er filmgrain aanwezig, maar dit is met opzet gedaan en afleidend werkt het nergens. Een prima beeldkwaliteit zoals we inmiddels gewend zijn van deze uitgaven.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Engelse taal. Ook de kwaliteit van het geluid is goed verzorgd. De tracks concentreren zich voornamelijk op de voorste kanalen, maar regelmatig is er wat surroundactiviteit te horen. Vooral op het gebied van ambiance is dit het geval, echte effecten komen niet voorbij. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers geven muziek en omgevingsgeluiden weer. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen. Het LFE-kanaal is hier en daar actief met een redelijk diep laag. Al met al een ruime voldoende voor dit geluid, vooral door de mate van detail en het heldere karakter van de tracks. Ruis of beschadigingen zijn niet aanwezig.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Good-Bye Grissom (Disc 1) (17 min.)
Een featurette die ingaat op het vertrek van Grissom en welke impact dit heeft op de show en de makers. We zien interviews met de acteurs, waaronder William Petersen die gestalte geeft aan het karakter van Grissom.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Crime Scene Initiation (Disc 2) (14 min.)
Het negende seizoen betekende een start voor enkele nieuwe karakters. Hier komen de cast en crew aan het woord over deze nieuwe karakters en de gevolgen voor de show. Beelden van de interviews worden afgewisseld met beelden uit de serie en achter de schermen.

CSI Mode For Episode 911 “The Grave Shift” (Disc 3)
De elfde aflevering van dit seizoen is te bekijken met een zogenaamde ‘CSI Mode’. Tijdens het kijken naar deze aflevering verschijnen er regelmatig trivia in beeld door middel van vakken waarin de tekst wordt weergegeven.

Het eerste deel van het negende seizoen van de originele CSI levert weer twaalf afleveringen met kwalitatief goede episodes. De opzet mag inmiddels bekend zijn en ook komen enkele verhaallijnen bekend voor. Maar door verschillende ontwikkelingen blijft ook dit seizoen weer vermakelijk. Zo nemen we afscheid van karakters, maar komen er ook weer nieuwe bij. Deze eerste uitgave van het negende seizoen heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn enkele korte extra’s aanwezig, maar niet genoeg om echt te overtuigen. Voor de fans van CSI is deze uitgave uiteraard verplichte kost.