Armageddon

06-09-2010

8.5

Armageddon (Blu-ray)

De wereld wordt bedreigd door een asteroïde zo groot als de staat Texas. De immense klomp steen is met grote snelheid op weg naar de aarde en op het moment dat het gevaarte wordt ontdekt heeft NASA nog 18 dagen om er iets tegen te verzinnen. Hierna zal de asteroïde ergens op de planeet inslaan en al het leven vernietigen. Het crisisteam van NASA bedenkt meerdere mogelijkheden om de rots van koers te laten veranderen, maar uiteindelijk blijkt de enige oplossing om de asteroïde van binnenuit op te blazen. Om binnenin de rots te komen moet er geboord worden en NASA besluit om werelds beste olieboorder, Harry Stamper (Bruce Willis) en zijn team voor deze zware klus te vragen. Stamper en zijn team moeten met twee space shuttles de ruimte in om het gevaarte bij de maan te ontmoeten. Op het moment dat de asteroïde de maan passeert op weg naar de aarde zullen de shuttles een omtrekkende beweging om de maan maken en de asteroïde inhalen. Na geland te zijn moet er in twee teams geboord worden om vervolgens een nucleaire bom in de schacht te laten zakken. Bij de landing op de astroïde gaat één van de shuttles echter verloren en het overgebleven team moet vechten tegen de klok om de klus gedaan te krijgen.

Onze recensie van Bad Boys begint met te zeggen dat het verhaal aan alle kanten rommelt, maar de film desondanks toch erg vermakelijk is. Dit is ook te zeggen voor Armageddon, net als Bad Boys geregisseerd door Michael Bay. Dit was zijn derde speelfilm, na de eerder genoemde prent en het sterke The Rock. Ook hier valt er veel aan te merken op het script, maar de uitwerking is ijzersterk. De film combineert spannende momenten met goed geschreven humor, aangevuld met fraai gemaakte effecten. Al snel wordt de kijker getrakteerd op enkele inslaande meteorieten, die korte metten maken met delen van enkele grote steden. Hiermee wordt direct de toon gezet voor de rest van de film. De actie is erg goed gemaakt en bovendien fraai in beeld gebracht. Dit is iets wat wel aan Michael Bay is over te laten, vooral aan het begin van zijn carrière toen hij nog samenwerkte met Jerry Bruckheimer. Deze succesvolle producent staat net als Bay ook bekend om zijn grootschalige actiefilms waar niet gekeken wordt op een explosie meer of minder. De combinatie van deze twee actiefanaten levert feitelijk de ultieme popcornblockbuster op. Armageddon is bij uitstek een film die je opzet om eens lekker achterover gezakt te genieten van spectaculaire actiescènes, afgewisseld met de nodige komische momenten. Dit alles zonder er heel veel bij na te hoeven denken, iets dat wel handig is met een verhaal dat evenveel gaten bevat als de gemiddelde Edammerkaas. Er zijn namelijk veel zaken die niet kloppen, vooral wetenschappelijk gezien. Dit was bekend bij de makers, maar zij wilden een film maken die bedoeld was om te vermaken. Dit is ze zeker gelukt. Het geheel is bij tijden erg spannend en de humor werkt aanstekelijk. Deze humor komt vooral voort uit de diverse bonte personages die de prent rijk is. Het team van olieboorders bestaat namelijk uit een reeks karakters die allemaal wel iets aparts hebben. Deze personages worden neergezet door enkele bekende acteurs. Zo zien we Bruce Willis, Ben Affleck, Owen Wilson, Steve Buscemi en Michael Clarke Duncan voorbij komen. Allemaal zetten ze een overtuigende rol neer, die prima past bij de sfeer van de film. Verder zijn er nog rollen van Billy Bob Thornton en Liv Tyler. Naast de optredens van de cast is ook het uiterlijk dik in orde. De sets, effecten en aankleding zijn allemaal uitstekend verzorgd. De cast mocht zelfs gebruik maken van de officiële ruimtepakken van NASA, die enkele miljoenen dollars per stuk kosten. Samenvattend kunnen we zeggen dat Armageddon een zeer geslaagde actiefilm is geworden. Waarschijnlijk hebben de meeste mensen de prent al eens gezien, maar zelfs na twaalf jaar en meerdere kijkbeurten valt er nog genoeg te genieten.

Armageddon was één van de eerste films die op DVD is verschenen. Deze eerste uitgave was een zogenaamde Flipper Disc, die je halverwege de film moest omdraaien. Later verscheen er nog een Special Edition, waar ook diverse extra’s op te vinden waren. Nu is de film ook te verkrijgen in High Definition op Blu-ray Disc.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 1998
Speelduur: 150 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hindi
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418271329

• Muziekvideo

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft de originele beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

De beeldkwaliteit van de BD-uitgave van Armageddon is uitstekend te noemen. Het beeld heeft het echte High Definition gevoel, wat zich uit in veel detail en diepte. Vooral close-ups zien er indrukwekkend uit en hier zijn de kleinste haartjes en oneffenheden in de gezichten van de cast te zien. De transfer is verder mooi scherp, maar er zijn enkele momenten die softer ogen. Vooral scènes waar veel effecten in te zien zijn, kunnen wat minder scherp overkomen. De diverse kleurschakeringen worden natuurlijk en goed verzadigd weergegeven. De vele felblauwe kleuren op de asteroïde zien er bijvoorbeeld fraai uit, wat een onheilspellend sfeertje creëert. De film bevat veel donkere momenten, waaronder de scènes in de vertrekken bij NASA en uiteraard in de ruimte. Contrast en schaduwdetail zijn echter dik in orde. Soms zijn zaken niet goed te volgen, maar dit is volledig te wijten aan de manier van filmen. Het donkere karakter van de film resulteert in veel diverse tinten zwart, die mooi diep overkomen. Artefacten zijn niet aanwezig. Het beeld oogt verder mooi schoon, met een fijne laag filmgrain. Dit geeft een mooi filmisch uiterlijk, waardoor de transfer er niet te digitaal uitziet. Een uitstekende transfer die fans van de film zeker zal bevallen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Armageddon is bij uitstek een film die kan profiteren van lossless geluid. Gelukkig weet de aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1 track (48khz/24bit) op dit vlak te overtuigen. Het geluid is namelijk uitstekend van kwaliteit en plaatst de kijker midden in de actie. De track is luid, dynamisch en ruimtelijk als het moet, maar ook ingetogen en gedoseerd als de beelden op het scherm hier om vragen. Tijdens de actiescènes worden de surrounds goed bij het geheel betrokken en komen de effecten van alle kanten op je af. Het LFE-kanaal laat hier een diepgaand laag horen. Vooral ontploffingen en de vernietiging van de steden maken indruk. De dialogen zijn goed te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. De fraaie muziek van componist Trevor Rabin klinkt fraai gedetailleerd en komt in stereo uit de frontspeakers. De track klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Het niveau van detail is prima, vooral tijdens de rustige scènes. Hier zijn alle geluiden, zelfs die op de achtergrond, goed te volgen. Tijdens de actiescènes is dit wat minder, maar dit was te verwachten met zoveel effecten uit alle kanalen. De track is goed gebalanceerd, maar tijdens de luidere momenten heeft het geluid soms de neiging wat ongecontroleerd over te komen. Toch nog altijd een indrukwekkende luisterervaring en een geluid dat een flinke stap voorwaarts is ten opzichte van de DVD’s.

De schijf start met een taalkeuzemenu. Hierna zijn de gebruikelijke waarschuwingsschermen te zien, waarna er diverse trailers van andere Disney uitgaven te zien zijn. Deze zijn makkelijk over te slaan door op de menuknop te drukken, waarna je terechtkomt in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Het aantal aanwezige extra’s valt heel erg tegen, zeker met de uitstekende Criterion uitgave op DVD in het achterhoofd. Dit materiaal, waaronder twee audiocommentaren en diverse featurettes, was waarschijnlijk niet voorhanden voor de mensen van Disney, dus wij moeten het helaas stellen zonder al deze features. Maar dan hadden we toch op zijn minst de extra’s van de special edition DVD op deze uitgave terug moeten vinden, maar ook die zijn nergens te bekennen.

Twee trailers van de film, beide in een 480i resolutie en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Muziekvideo (5 min.)
De videoclip van het nummer ‘I Don’t Wanna Miss a Thing’ van de band Aerosmith. Het beeld is ook 480i, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

In Armageddon staat de aarde weer eens op de rand van vernietiging als er een gigantische asteroïde op onze planeet afkomt. Deze uit de kluiten gewassen rots zal al het leven op aarde vernietigen, ongeacht de plaats van inslag. De NASA stelt een plan op, waarbij een groep olieboorders een gat boort in de rots en het geheel opblaast met een atoombom. Dit plan is uiteraard niet zonder risico’s en voor de groep mannen breekt er dan een zware tijd aan. De film voldoet nog altijd als een heerlijke popcornfilm met veel actie en humor. Het geheel is goed gemaakt en zit, ondanks enkele flinke plotgaten, goed in elkaar. Vooral qua vormgeving en effecten is het genieten. Deze BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar schiet op het gebied van extra’s zwaar tekort.