Bambi

23-02-2011

8.5

Bambi (Blu-ray)

Op een dag wordt er een hertje geboren in het bos, genaamd Bambi. Dit kleine hertje is de kleine prins van het woud en wordt daarom door alle dieren bewonderd. Zo ook door Stamper, het schattige konijntje dat geen blad voor de mond neemt. Stamper neemt Bambi, die nog wankel op de pootjes staat, al snel mee het bos in en leert hem zijn eerste woordjes. Waaronder het woordje bloem, dat Bambi vervolgens ook zegt tegen een schuw stinkdier. En zo heet het stinkdier vanaf dat moment gewoon Bloem. De drie dieren worden onafscheidelijke vrienden. Samen beleven zij vele avonturen in het bos en maken ze kennis met alle andere boeiende bosbewoners. Op de grote sappige weide leert Bambi voor het eerst wat gevaar is en ontmoet hij het hertje Feline. Bambi is helemaal verrast als de winter zijn intrede doet en het brengt hem en zijn moeder nieuwe gevaren. Als later het eerste voorjaarsgras zichtbaar wordt door de sneeuw, zijn beide onvoorzichtig op de grote weide. Te laat komen zij erachter dat er gevaar dreigt. Het oudste hert, de grote prins van het woud, ontfermt zich over Bambi en leert hem waardevolle lessen over verlies en het leven in het bos. Wanneer het voorjaar zich aandient en alle dieren zich anders gedragen, leert meneer Uil de drie vrienden wat lentekolder is.

Al in 1936, nog voor Disney Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen (1937) goed en wel af had, was Walt Disney al bezig met de eerste plannen voor Bambi. Walt Disney wou op een speciale manier de grote en de kleine mens een sfeerbeeld geven van het bos met al haar bijzondere bewoners. Het tekenen van de dieren bleek niet mee te vallen en zo duurde het bijna zes jaar voordat de film uiteindelijk gerealiseerd was. En het werd daardoor niet Disney’s tweede avondvullende tekenfilm, maar de vijfde. De evenzo succesvolle tekenfilms Pinokkio (1940), Fantasia (1940) en Dombo (1941) gingen Bambi voor, die uiteindelijk in 1942 werd uitgebracht. De tekenfilm is gebaseerd op het gelijknamige boek van Felix Salten, dat Walt Disney in 1935 las. Hij zag er direct een succesvolle opvolger van Sneeuwitje en de Zeven Dwergen in. Maar de rechten van de film lagen bij een zekere Sidney A. Franklin, die pas na lang onderhandelen deze rechten verkocht. Sidney A. Franklin kreeg als dank een speciale credit op de titelrol. Walt Disney wou met Bambi de grote en kleine mens laten kennismaken met alle facetten van de natuur en haar natuurlijke bewoners. Niet alleen de schoonheid maar ook de wreedheid en het gevaar dat de mens met zich meebrengt. De film is daardoor enerzijds lief en grappig, maar heeft ook haar donkere en dramatische momenten. Momenten die vooral voor de kleinere jeugd nog wat eng kunnen zijn. Vijf jaar lang werkten de tekenaars van Disney aan de film. Daarbij nieuwe technieken gebruikend om dieren, de natuur en haar elementen zo realistisch mogelijk te tekenen. De korte animatiefilm De oude molen fungeerde bijvoorbeeld als proef om bepaalde technieken, waaronder multi-plane camera, uit te proberen. Deze korte animatiefilm kun je bij de extra’s terugvinden. De regie van Bambi was in handen van David Hand, die ook verantwoordelijk was voor Sneeuwitje en de Zeven Dwergen. De tekenaars behoorden allemaal tot de legendarische ‘nine old men’, allen betrokken bij de grote successen van Disney. Om de dieren allemaal zo realistisch mogelijk te kunnen tekenen, werd nabij een hele dierentuin ingericht, alwaar de tekenaars de dieren konden bestuderen. Door de Tweede Wereldoorlog was Bambi niet direct het succes waarop was gehoopt. Maar in de afgelopen 60 jaar is de prent één van de grote klassiekers gebleken en is diverse malen opnieuw in de bioscopen uitgebracht, waarmee het één van de best bezochte Disney Classics is geworden. Ook Bambi was goed voor enkele Oscar-nominaties, de film kreeg een nominatie voor de beste filmmuziek, het best liedje ("Love is a Song") en het beste geluid. Ook vandaag de dag straalt de film nog steeds de klasse uit van de oude Disney-klassiekers. Het verhaal zal jong en oud aanspreken en blijft, ook na 69 jaar, nog altijd een aanrader.

Bambi is door Disney eerder op DVD uitgebracht. Lees hier onze recensie van deze uitgave. Disney heeft al verschillende Classics in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Enkele van de meest geliefde en succesvolste films zullen verschijnen in een speciale uitgave. Bij deze uitgaven is er een bijzondere aandacht voor de kwaliteit van het beeld en het geluid en de toevoeging van vele extra’s. De eerste twee Pinocchio en Sleeping Beauty, werden uitgebracht als een zogenaamde “Platinum Edition”. Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen werd echter uitgebracht als de eerste uitgave in de nieuwe “Diamond Edition” reeks. Qua opzet is deze reeks gelijk aan de eerder genoemde “Platinum Edition” reeks. Ook Beauty and the Beast is verschenen als “Diamond Edition” en nu dus Bambi.

Genre: Animatie
Jaar: 1942
Speelduur: 69 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.33:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Arabisch
  • Dolby Digital 5.1 - Hindi
  • DTS-HD HR 7.1 - Engels
  • DTS-HD HR 7.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418294755

• Making Of
  • Documentaires
  • Disney View
  • Film op DVD
  • Introductie door Diane Disney Miller
  • Walts verhaal-bijeenkomsten
  • Niet-gebruikte scènes en lied
  • Interactieve galerijen
  • Disney’s grote kennisboek
  • Korte animatiefilm

De tekeningen van Bambi zijn op 35 mm film vastgelegd, waarbij het negatief een beeldverhouding heeft van 1.37:1. Op deze Blu-ray Disc uitgave heeft de film een beeldverhouding van 1.33:1.
High Definition heeft een standaard beeldframe van 1.78:1 (16x9). Omdat het 1.33:1 beeld van Bambi dus smaller is dan het 16x9 beeldframe, zie je links en rechts een zwarte balk. Dit is dus een correcte weergave.
Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze uitgave bestaat uit één 50GB dubbellaags Blu-ray disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC compressiemethode.

Deze BD-uitgave van de film laat een perfecte beeldkwaliteit zien. De transfer lijkt wel nieuw en de tekeningen vers van de tekentafel. Dit uit zich vooral in zeer mooie kleuren, die erg fel en bovendien perfect verzadigd overkomen. De vele pasteltinten laten een bijzondere hoeveelheid schakeringen zien, veel meer dan hiervoor het geval was. Zo bestaat het bos nu ineens uit veel meer groene en bruine tinten. Dit brengt deze omgeving nog meer tot leven. Verder is alles uitstekend aan deze transfer. Contrast, zwartniveau en detail zijn alle dik, maar dan ook dik in orde. Er zijn wat softe momenten aanwezig, maar deze zijn geheel toe te schrijven aan het bronmateriaal en waren ook al zichtbaar bij eerdere uitgaven. Het beeld is qua scherpte dan ook ruim voldoende en samen met het detail resulteert dit in een zeer diep ogend beeld waarin alle details perfect te onderscheiden zijn. Het beste nieuws is nog wel dat de transfer geheel vrij is van artefacten. Geen enkele beschadigingen is te zien in dit beeld van bijna 70 jaar oud. Zelfs banding, dat nog wel eens te zien is bij animatiefilms, is hier totaal afwezig. Wederom een zeer goede beeldkwaliteit van de mensen van Disney die ervoor zorgt dat de film als nieuw lijkt. De hoge kwaliteit van de Diamond en Platinum Editions blijft met Bambi in ieder geval intact.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Zoals hierboven te lezen valt, zet Bambi op het gebied van beeld de sterke lijn voort die Disney heeft weten neer te zetten met de Diamond en Platinum edities. Qua geluid is er ook sprake van een goede kwaliteit, maar toch is hier een kanttekening te plaatsen. Voor de al eerder uitgebrachte DVD werd het geluid opnieuw gemixt voor een 5.1-track. Hier is Disney nog verder gegaan en is de film te bekijken met een 7.1 geluidsspoor. Het enige nadeel is alleen dat we hier niet te maken hebben met een lossless track, maar een mindere HD-variant. De Engelse track staat namelijk in gecomprimeerd DTS-HD High Resolution formaat (24bit/48kHz) op de schijf. De track klinkt zeer goed, maar toch moeten we hier een punt voor in mindering brengen. Het had namelijk nog beter kunnen klinken, hoe klein dit verschil ook zou zijn. Zoals gezegd klinkt het geluid nu ook uitstekend. Een 7.1-track lijkt misschien wat overdreven voor een film uit 1942 en eigenlijk is het dat ook. Het meeste geluid komt namelijk uit de voorste speakers. Toch zijn er enkele momenten die wat meer uit het geluid weten te halen. We noemen hier bijvoorbeeld de grote bosbrand en de scène waarin het flink onweert. Hier is dan meer surroundactiviteit te bespeuren en kan zelfs het LFE-kanaal een duit in het zakje doen. Op geen enkel moment kan de track zich meten met moderne films, maar voor een prent van bijna 70 jaar oud klinkt het allemaal zeer goed. Het niveau van detail is namelijk erg goed, evenals de helderheid. De dialogen klinken altijd goed verstaanbaar en de muziek klinkt fraai. Er is totaal geen ruis aanwezig en ook beschadigingen zijn niet te horen. Een erg goed klinkend geluid dus, zeker als je rekening houdt met de leeftijd. Het 7.1-spoor is misschien wat teveel van het goede en de puristen onder ons zullen zeker balen dat de originele monotrack niet aanwezig is.
De Nederlandse nasynchronisatie staat in DTS 5.1 formaat op de schijf, met de hoogst haalbare bitrate van 1509 kb/s. Qua stemmen is gebruik gemaakt van de nasynchronisatie uit de jaren ’90 en dit is terug te horen in het geluid. De dialogen klinken voller dan de rest van het geluid, maar dit valt na een tijdje nauwelijks meer op. Ook een goed geluid dat meer dan voldoet voor de toch wat minder hoge eisen stellende kinderen.

Deze uitgave bestaat uit twee schijven, namelijk een Blu-ray Disc en een DVD waar de film ook op te vinden is. In tegenstelling tot de eerdere Diamond en Platinum edities hier dus maar één Blu-ray schijf in plaats van twee, iets dat gevolgen heeft voor de hoeveelheid extra’s. Deze disc start op met een taalkeuzemenu. Hierna zijn er diverse trailers te zien van andere Disney uitgaven. Vervolgens kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. Er zijn nieuwe extra’s aanwezig, die 1080p/i beeld hebben, en oude extra’s die van de DVD zijn overgenomen. Deze hebben 480p/i beeld. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Film afspelen
Voor het bekijken van de film heb je de keuze uit twee opties, de normale 4:3 weergave en het hieronder genoemde Disney View:

Disney View
Zoals je onder “Beeldkwaliteit” al kon lezen zie je bij het bekijken van Bambi links en rechts een zwarte rand. Mocht je dit vervelend vinden, dan kun je met de Disney View optie deze zwarte randen laten opvullen met schilderingen in de stijl van de film. Deze optie kan wat afleidend werken tijdens het kijken van de film, maar we kunnen toch zeggen dat dit zeer fraai is gedaan. De randen veranderen namelijk qua kleuren en tekeningen mee met de seizoenen van het jaar en bijvoorbeeld dag en nacht.

Introductie van Diane Disney Miller (1 min.)
Voor het afspelen van de film kan er gekozen worden voor een korte introductie van de dochter van Walt Disney, Diane. Ze vertelt dat Bambi één van de favoriete projecten was van haar vader en we zien beelden van het Walt Disney Family Museum in San Francisco.

Walts verhaal-bijeenkomsten
Als je kiest voor deze optie krijg je tijdens het kijken naar de film allerlei informatie in beeld over het maken van de film. Door middel van Picture-in-Picture zien we op diverse schermen allerlei foto’s en tekeningen die betrekking hebben op de ontwikkeling van de prent. De film loopt ook gewoon door in één van de schermen. Ook zijn er voice-overs te horen, die een mooi beeld geven van welke fases deze ontwikkeling allemaal heeft doorlopen. De voice-overs bestaan uit gesprekken die de makers hadden met elkaar tijdens de jaren dat het duurde om de film gemaakt te krijgen. Ze zijn opnieuw ingesproken, maar volledig overgenomen van de originele aantekeningen die gemaakt zijn tijdens de vele vergaderingen van Disney en zijn staf. Op deze manier ontstaat er een soort audiocommentaar dat specifiek ingaat op wat er op het scherm te zien is. Naast al deze extra informatie is er nog meer te bekijken via deze optie. Op bepaalde tijdstippen verschijnt er namelijk een onderwerp in beeld en een Enter-knop. Mocht je deze indrukken, dan volgt er informatie over het onderwerp in kwestie. Een zeer informatieve en diepgaande extra, die fans van de film zeker zal bevallen.

Achter De Schermen Bij Disney: Diamond Edition
Met de volgende vervolgkeuzen:

Bambi: Bij Walts verhaal-bijeenkomsten
Dit is precies dezelfde extra als die hierboven te lezen is, alleen nu dus ook toegankelijk via de sectie van het bonusmateriaal.

Niet-gebruikte scènes (3 min.)
Twee scènes die niet in de originele film te zien zijn en hier in storyboardformaat te bewonderen zijn. Deze scènes waren niet eerder te vinden op een uitgave en voorafgaand aan de scènes is een korte introductie te zien.

Niet-gebruikt lied (1 min.)
Een liedje dat niet gebruikt is in de uiteindelijke film. Hier is het nummer te horen als audiotrack, met een simpele tekening van de uil als achtergrond.

Bambi interactieve galerijen
Hier zijn vele honderden foto’s, tekeningen, schetsen en storyboards van de film te bekijken. De extra is verdeeld in vijf categorieën, met elk een eigen onderwerp. Zo heb je de optie om de ontwikkeling van de personages te bekijken, diverse achtergronden en productiefoto’s waar we de animators aan het werk zien met echte dieren.

Samen spelen: Spellen en activiteiten

Disney’s grote kennisboek
Een interactieve extra die is bedoeld voor kinderen. Eerst krijgen zij uitleg over welke knoppen op de afstandsbediening ze moeten gebruiken en wat er allemaal te doen is. Zo krijgen ze allemaal informatie over de dieren in het verhaal , het bos en de jaargetijden. Ook komen er enkele spellen voorbij die voor nog meer informatie zorgen en bovendien speelplezier.

Bonusmateriaal oorspronkelijke DVD

Oorspronkelijke niet-gebruikte scènes (3 min.)
Nog twee scènes die niet in de film te zien zijn en nu als storyboard alsnog te bekijken zijn. Deze scènes waren ook al op de DVD te vinden.

Bambi: De making-of (53 min.)
Een zeer uitgebreide en informatieve documentaire over de verschillende aspecten die komen kijken bij de realisatie van de film. Met nieuwe en oude beelden, nieuwe en oude interviewfragmenten en ook veel oude foto’s waarop je Walt Disney en de ‘nine old men’ aan het werk ziet. Verschillende keuzen laten diverse aspecten aan de orde komen, zoals het verhaal, het tekenen van de dieren, de stemacteurs, de achtergronden en de muziek. De verschillende onderwerpen zijn los van elkaar te bekijken of achter elkaar.

Het klappen van de zweep (7 min.)
Een gedeelte uit een documentaire uit 1957. Walt Disney legt hierin de multi-plane cameratechniek uit. Deze techniek is toegepast in Bambi en voor het eerst uitgeprobeerd in de korte tekenfilm De oude molen.

Uit de Disney-archieven (9 min.)
Korte documentaire waarin animator Andreas Deja je meeneemt naar de Animation Research Library. In dit archief liggen de originele oude schetsen van onder andere Bambi opgeslagen.

De oude molen - Korte animatiefilm (1937) (8 min)
Korte tekenfilm die Disney maakte om diverse aspecten uit te testen. Onder andere de op dat moment unieke multi-plane cameratechniek, maar ook het zo realistisch mogelijk tekenen van dieren en natuurelementen.

Originele bioscooptrailer (1942) (2 min)
De originele trailer uit 1942. De kwaliteit van het beeld zegt genoeg.

Vooruitblik
Trailers van andere Disney uitgaven.

Film op DVD
Naast de film op Blu-ray Disc is er ook een extra DVD met daarop de film bij deze uitgave aanwezig. Handig voor in de auto of als je nu nog geen Blu-ray Disc speler hebt.

Bambi is een prachtig verhaal. In al haar eenvoud is het de genialiteit zelve. Vanuit het perspectief van een jong hertje en zijn vriendjes een verhaal over leven, liefde en verlies vertellen is een bijzondere benadering. Daarbij niet alleen het idyllische en het humoristische, maar ook de vele gevaren voor het voetlicht brengend, waarbij de mens wel één van de grootste gevaren is. Walt Disney deed dit in 1942 met zijn versie van Bambi. Een getekend meesterwerk, waarbij elke tekening een kunstwerk op zich is. Deze BD-uitgave laat een zeer goede beeldkwaliteit zien, waarbij elk detail van de fraaie tekeningen is terug te zien. Ook het geluid is uitstekend van kwaliteit, maar hier moet gezegd worden dat er geen lossless track op de uitgave te vinden is. De hoeveelheid extra’s valt in direct vergelijk met de andere Platinum en Diamond edities wat tegen, maar ze bieden nog altijd voldoende informatie en diepgang.