Legends of the Fall

19-10-2011

8.4

Legends of the Fall (Blu-ray)

Legends of the Fall vertelt het verhaal van de familie Ludlow. Voormalig Kolonel Ludlow (Anthony Hopkins) voedt zijn drie zoons op in de woeste, maar mooie natuur van de staat Montana aan het begin van de 20e eeuw. De drie broers hebben een sterke band en langzaam maar zeker groeien ze op tot sterke individuen. Op een dag brengt de jongste broer, Samuel (Henry Thomas), zijn verloofde mee naar huis als hij terugkeert van school. De komst van deze Susannah (Julia Ormond) zal er voor zorgen dat de band van de broers onder grote druk komt te staan. Oudste broer Alfred (Aidan Quinn) ziet haar namelijk ook wel zitten, maar Susannah ziet op haar beurt weer iets in de ruige Tristan (Brad Pitt). Dan breekt in Europa de Eerste Wereldoorlog uit, iets wat de banden binnen de familie nog verder zal beproeven. De drie broers vertrekken namelijk allemaal naar het slagveld, waarvan sommigen misschien nooit zullen terugkeren.

Legends of the Fall is een film zoals die niet vaak meer gemaakt worden. Namelijk een rustig verteld verhaal, met alle ruimte voor drama, karakterontwikkeling en plot. De prent is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1979 van Jim Harrison. Het verhaal wordt eigenlijk ook verteld als een boek, de kijker meenemend op een reis langs emoties, tegenslagen en liefde. Regisseur Edward Zwick, onder andere bekend van Glory, The Last Samurai en Blood Diamond, weet het verhaal interessant te houden voor de kijker. Dit ondanks de wat lange speelduur. Drama is uiteraard wat de klok slaat bij een film zoals deze, dus als kijker moet je hier niet vies van zijn. De film bevat ook wat bloederige beelden van de oorlog, maar dit is niet het hoofdthema. De relaties binnen de familie Ludlow is namelijk waar het om draait en deze relaties verlopen van zeer liefdevol naar gespannen. De film bevat verder veel mooie beelden van onder andere de fraaie natuur van de staat Montana. Legends of the Fall kreeg dan ook een Oscar voor Beste Cinematografie. Iets waar het ook wel goed mee zit, zijn de optredens van de acteurs. Vooral Brad Pitt maakt indruk met zijn spel, waarbij hij hier definitief afstand leek te nemen van zijn mooie-jongenimago. Hij speelt ingetogen en beheerst als het moet, maar gedreven en gepassioneerd op de momenten dat dit gevraagd wordt. Ook zien we nog Anthony Hopkins in de rol van de vader van het gezin. Zijn karakter maakt veel ontwikkelingen door, die hij allemaal even sterk weet neer te zetten. De rollen van de andere twee broers worden gespeeld door Aidan Quinn en Henry Thomas. Ook zij spelen prima, maar weten het niveau van Pitt en Hopkins niet te halen. Tot slot moeten we nog even de rol van Julia Ormond benoemen. Haar rol is misschien wel de minst uitgewerkte, maar ook zij weet het goed te doen. Legends of the Fall is dan ook echt een acteerfilm geworden met optredens die de film kunnen maken of breken. Het mooie verhaal vol drama zal niet voor iedereen geschikt zijn, maar liefhebbers van dit genre zullen zeker aan hun trekken komen.

Legends of the Fall is al eerder op DVD verschenen en nu dus verkrijgbaar op Blu-ray Disc. Lees hieronder onze recensie van deze uitgave.

Genre: Drama, Oorlog, Romantiek
Jaar: 1994
Speelduur: 132 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609669695

• Featurettes
  • Audiocommentaren
  • BD-Live

Legends of the Fall staat in een beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

De beeldkwaliteit van deze uitgave is ruim voldoende. De leeftijd van de film is wel duidelijk af te zien aan de transfer en op veel vlakken schommelt de kwaliteit enigszins. Zo is de scherpte ruim voldoende te noemen, hoewel er ook geregeld softe momenten zichtbaar zijn. Detail is ook dik in orde, zowel in close-ups als wijdere shots. De shots van de fraaie natuur komen dan ook mooi uit de verf, evenals de vele close-ups van gezichten. De kleuren komen mooi diep over, natuurlijk en goed verzadigd. Hier geen felle kauwgomballenkleuren, maar een kleurenpalet dat vooral natuurlijkheid uitstraalt. Ook op de gebieden contrast en schaduwdetail scoort de uitgave een nette voldoende. Donkere scènes zijn soms wat lastig te volgen, het zwartniveau is hier ook te diep. De transfer bevat een aardige hoeveelheid filmgrain, dat voor sommige mensen misschien wat storend kan werken. Het niveau is echter geheel volgens de originele filmbron, het HD-beeld versterkt alleen de zichtbaarheid. Het geeft het beeld dan ook een mooi filmisch uiterlijk en we mogen blij zijn dat er geen ruisonderdrukking is toegepast. Edge enhancement is soms zichtbaar, maar niet in hoeveelheden dat het af weet te leiden. Dit gaat ook op voor de soms aanwezige aliasing. Een over de gehele linie goed presterende transfer, die natuurlijk overkomt en lichtjes de leeftijd van de film weet te verraden.

De originele Engelstalige soundtrack staat in lossless formaat op de disc, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). De film kan feitelijk ingedeeld worden in twee categorieën qua geluid. Aan de ene kant hebben we de scènes in Amerika, waar de familie woont, aan de andere kant de oorlogsscènes. Bij de eerste categorie richt het geluidsbeeld zich vooral op de voorste kanalen. Dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn goed verstaanbaar. De fraaie muziek komt mooi gedetailleerd uit de frontspeakers, evenals de omgevingsgeluiden. Het gebruik van de surrounds is hier spaarzaam, slechts wat momenten in de natuur laten de achterkanalen tot leven komen. Ook het LFE-kanaal heeft hier een beperkte bijdrage. Dit is uiteraard anders bij de oorlogsscènes. Hier zijn veel ontploffingen te horen, evenals rondvliegende kogels en andere projectielen. De surrounds worden dan veel meer bij het geheel betrokken, iets dat een ruimtelijk en levendig geluidsbeeld oplevert. Het laag gaat hier diep door, de benodigde scènes meer impact bezorgend. De track klinkt verder mooi helder, zonder ruis of beschadigingen. Een prima track, zeker voor een oudere titel zoals deze.

De schijf start op met de bekende waarschuwingsschermen, waarna je terecht komt in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te vinden. Er zijn niet veel extra’s aanwezig, waarvan eigenlijk vooral de audiocommentaren het interessants zijn. Alle extra’s hebben 480i beeld en Nederlandse ondertiteling.

Er zijn twee audiocommentaren op deze uitgave te vinden. De eerste is met regisseur Edward Zwick en acteur Brad Pitt. Dit commentaar is het leukst om te beluisteren. Zwick vertelt het meest, maar beide mannen weten genoeg informatie over te brengen. Pitt weet informatief af te wisselen met leuke anekdotes en het is een verademing de man te horen praten over zijn vak en passie. Een zeer leuk commentaar!
Het tweede begeleidende commentaar is van cinematograaf John Toll en production designer Lilly Kilvert. Dit commentaar is wat technischer van aard, waar de twee ingaan op het opnemen van de film, bepaalde stijlkeuzes en het camerawerk. Iets minder interessant voor de doorsnee luisteraar, maar wel leuk voor mensen die graag iets horen over de technische kant van het filmen.

Deleted Scenes (4 min.)
Drie verwijderde scènes, die los van elkaar te bekijken zijn of achter elkaar. Ook zijn de scènes te bekijken met of zonder commentaar van de regisseur.

Original Theatrical Featurette (5 min.)
Een korte blik achter de schermen, gemaakt rond de release van de film in de bioscoop. We zien beelden van achter de schermen, aangevuld met korte reacties van de cast en crew. Leuk om te zien een keer, maar weinig zal blijven hangen.

Production Featurette (4 min.)
Nog een blik achter de schermen, maar nu meer gericht op de technische kant van het maken van de film. Het bouwen en ontwerpen van de sets komt aan bod, evenals de diverse locaties.

BD-Live
Hier zijn trailers te bekijken van enkele andere Sony uitgaven.

Legends of the Fall vertelt een verhaal vol drama, romantiek en oorlog. De familie Ludlow woont in het fraaie Montana, aan het begin van de 20e eeuw. De komst van de verloofde van één van de drie broers zet de verhoudingen op scherp. Alle broers zien namelijk wel wat in de mooie Susannah. Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit en gaan de broers naar Europa om te vechten. Fans van epische films vol drama en romantiek komen hier aardig aan hun trekken. De locaties zijn fraai, evenals de muziek. De optredens van de cast zijn allemaal dik in orde. Deze BD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Qua extra’s is het wat minder, maar de twee audiocommentaren maken een hoop goed.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.