Fast Five / Fast & Furious 5

26-10-2011

7.4

Fast Five / Fast & Furious 5 (Blu-ray)

Dominic Toretto (Vin Diesel) en Brian O'Conner (Paul Walker) zijn op de vlucht. Na het bevrijden van Dom is Brian naar Rio de Janeiro gereisd, samen met Dom’s zus Mia (Jordana Brewster). Dom volgt al snel, maar in plaats van onder te duiken kruipt het bloed waar het niet gaan kan. De twee mannen besluiten namelijk om de plaatselijke drugsbaas te beroven van zijn zuurverdiende geld. Dit nadat een deal met de beste man verkeerd is gelopen. Dom en Brian halen een aantal oude bekenden bij elkaar en de groep is klaar om de kraak te zetten. Het wordt echter allemaal een stuk ingewikkelder als de drugsbaas de nodige maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat niemand er vandoor gaat met zijn geld. Ook de komst van federaal agent Luke Hobbs (Dwayne Johnson) maakt het allemaal wat moeilijker voor de groep, aangezien Hobbs niet van ophouden lijkt te weten. De groep moet dan ook alles op alles zetten om deze kraak tot een goed einde te brengen.

We zijn inmiddels alweer aangekomen bij het vijfde deel uit de Fast and the Furious reeks. Langzaam maar zeker sturen de makers weg van de achtergrond van het straatracen, een gegeven dat vooral in het eerste en derde deel aanwezig was. In dit vijfde deel zien we eigenlijk weinig terug van deze cultuur. Er zitten wel enkele races in de film, maar die doen wat geforceerd aan en lijken alleen in de film gestopt om de connectie met het originele gegeven te behouden. Het verhaal begint waar deel vier ophield. Dominic Toretto is gevangen genomen en wordt per bus naar de gevangenis vervoerd. Hier komt hij echter nooit aan, aangezien zijn maten hem al snel bevrijden. Deze openingsscène zet meteen de toon voor de rest van de film. Dat is namelijk veel actie, maar wel met een flinke knipoog. Geloofwaardigheid is namelijk niet iets waar de makers het nauw mee nemen. De diverse actiescènes zijn namelijk allemaal behoorlijk over-the-top, de één nog meer dan de ander. Als kijker moet je hier dan ook niet te veel bij nadenken, maar gewoon genieten van de vele spectaculaire actiescènes. Deze zijn namelijk wel uitstekend gemaakt en grotendeels zonder het gebruik van de computer. Alles bij elkaar is het verhaal van Fast & Furious 5, ook wel bekend als kortweg Fast Five, voldoende onderhoudend. De momenten tussen alle actie leiden niet af en het tempo blijft onverminderd hoog. Dit ondanks de toch wel wat lange speelduur. Fans van de reeks zullen zich ook verheugen om het feit dat veel bekende gezichten uit de eerdere delen zich een weg naar dit vervolg gevonden hebben. De groep rond Toretto en O’Conner bestaat namelijk uit mensen die we al eens eerder voorbij zagen komen. Zelfs het karakter van Vince, gespeeld door Matt Schulze, uit het eerste deel is hier te zien. Evenals karakters gespeeld door mensen als Tyrese Gibson, Ludacris en Sung Kang. Een feest van herkenning dus en de groep heeft een duidelijke chemie. Een bijzonder goede toevoeging is die van Dwayne Johnson, voorheen vooral bekend onder zijn worstelnaam The Rock. Zijn aanwezigheid is er één die de film naar een nog hoger niveau tilt en vooral de dreigende strijd tussen zijn karakter en dat van Vin Diesel is goed gedaan. Johnson is inmiddels weer tot ongekende grootte opgezwollen, na eerder wat kilo’s verloren te zijn, en zijn karakter is dreigend, imposant en bovendien erg vasthoudend. Dit levert enkele prima actiescènes op, iets waar de voormalige worstelaar wel raad mee weet. Door veel mensen wordt dit vijfde deel bestempeld als beste uit de reeks. Dit is iets wat we zeker kunnen beamen. Het toch ook zeer sterke origineel is heel anders van opzet en daarom ook moeilijk te vergelijken, maar qua pure actie is deel vijf veruit het sterkst. Een dikke aanrader dus voor fans van de reeks!

Fast & Furious 5 is uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave, die bestaat uit drie schijven en wordt geleverd in een fraaie Steelbook. Hierop is totaal geen tekst te vinden, zoals titel en samenvatting, en ook zijn er geen leeftijdlogo’s te bespeuren. Een totaal kale uitvoering dus qua tekst en we zien alleen een afbeelding van de karakters. Tekst en andere informatie is te vinden op een kartonnen achterkant die op de Steelbook geplakt zit. Geen idee of Universal een foutje heeft gemaakt of dat dit echt de bedoeling was.

Jaar: 2011
Speelduur: 130 min
Verpakking: Steelbook
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5050582829563

• Featurettes
  • Komische Fragmenten
  • Picture-in-picture
  • Film op DVD
  • Digitale Kopie
  • Scèneverkenner
  • Tweede scherm

Fast & Furious 5 staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Van een recente film zoals deze mogen we wel wat verwachten op het gebied van beeldkwaliteit. Gelukkig worden we niet teleurgesteld. Op alle fronten presteert de transfer namelijk uitstekend. Echt realistisch en natuurlijk oogt het beeld niet, maar dit is geheel te wijten aan de makers. Dit uiterlijk zien we vaak terug bij films zoals deze, met soms wat overdreven kleuren en een hoog contrast. De presentatie laat alle keuzes van de regisseur dan ook tot in perfectie zien. Scherpte en detaillering zijn zeer goed. Alles is perfect te volgen, met veel diepte en detail. Zowel wijdere shots als close-ups laten heel veel zien, zoals details in de gezichten van de acteurs. Ook de donkere scènes zien er prima uit, op schaduwdetail en zwartniveau valt niks aan te merken. Zoals gezegd zien de kleuren er soms wat te verzadigd uit, maar ook dit is de bedoeling van de regisseur. Tevens zijn er veel schakeringen zichtbaar en zijn alle tinten prima te onderscheiden. Grootst voordeel van deze transfer is dat er totaal geen artefacten zichtbaar zijn. Een beeld dat de bedoelingen van de regisseur perfect vertaald naar het kleine scherm en waar geen technische mankementen te vinden zijn. Wel is er filmgrain aanwezig, maar dit was uiteraard ook de bedoeling. Goed om te zien dat dit gewoon intact is gelaten. We kunnen dan ook niks anders doen dan de volledige score toekennen.

Over het geluid kunnen we eigenlijk vrij kort zijn. Ook hier scoort deze uitgave het hoogst haalbare cijfer. De Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) klinkt zeer ruimtelijk, dynamisch en bovendien glashelder. De vele actiescènes knallen de huiskamer in, waar alle speakers bij het geheel betrokken worden. Het niveau van detail is simpelweg indrukwekkend. Ronkende motoren, ontploffingen, langsvliegende kogels, brekend glas, op elkaar knallende auto’s, het wordt allemaal zo gedetailleerd en scherp weergegeven dat je haast denkt dat je als kijker midden in de actie zit. De dialogen zijn echter te allen tijde prima te volgen. Het LFE-kanaal heeft uiteraard ook genoeg te doen bij deze actievolle film. Het aanwezige laag gaat mooi diep door, nergens overheersend. Dit niet alleen tijdens de actiescènes, maar ook tijdens de momenten met muziek. De soundtrack vol hiphop klinkt erg vol en past prima bij de sfeer van de film. Een zeer goede track die de huiskamer inknalt en de film meer sfeer meegeeft.

Deze uitgave bestaat uit drie schijven, een Blu-ray Disc en twee DVD’s. De eerste DVD bevat een digitale kopie van de film, de ander de film op DVD. De Blu-ray Disc start op met enkele trailers van andere Universal-uitgaven. Deze trailers wisselen per keer dat je de schijf opstart. Hierna zie je een taalkeuzemenu, waarna je direct naar het hoofdmenu gebracht wordt. Er zijn aardig wat extra’s aanwezig, de een interessanter dan de ander. Alle extra’s hebben 1080p/i beeld en Nederlandse ondertiteling.

U-Controller
Hier bevinden zich twee aparte extra’s:

Beeld-in-beeld
Na het activeren van deze optie verschijnt er tijdens het kijken naar de film regelmatig een extra venster in beeld. Hier komen leden van de cast en crew, zoals regisseur Justin Lin en Vin Diesel, aan het woord over het maken van de film. We zien beelden van achter de schermen en horen hoe het was om bepaalde scènes op te nemen. Interessant om te bekijken en ook mooi gemaakt.

Scèneverkenner
Een tweede picture-in-picture extra, deze keer van de grote treinroof aan het begin van de film. Na het activeren van deze extra zijn er onderin het beeld drie vensters te zien, die elk een andere fase van de opnames laten zien. Het eerste venster laat ruwe computeranimaties zien waarmee de makers de scène al geheel vormgegeven hebben. Het tweede scherm laat zogenaamde dailies zien: ruwe, ongemonteerde scènes van de opnames in kwestie. Het derde en laatste scherm laat beelden van achter de schermen zien. Als kijker heb je de optie om te wisselen tussen de verschillende vensters en deze in groot formaat te bekijken.

Tweede scherm
Een nieuwe extra van Universal, die alleen te bekijken is met de pocket Blu-app. Deze dien je te downloaden op je telefoon of tablet en via deze app heb je toegang tot diverse extra’s. Denk hierbij aan beelden van achter de schermen en een virtuele garage.

Deleted Scenes (1 min.)
Enkele korte verwijderde scènes die achter elkaar voorbij komen.

Komische fragmenten (4 min.)
De bekende bloopers. Zaken die fout gaan tijdens de opnames en versprekingen.

De grote treinroof (7 min.)
Zoals de titel al doet vermoeden gaat deze extra over de treinroof aan het begin van de film. We krijgen een kijkje achter de schermen en de makers vertellen ons hoe deze scène tot stand is gekomen. Leuk om te zien dat de scène grotendeels is gemaakt zonder het gebruik van computers.

De hereniging van het team (5 min.)
De leden van de cast delen met ons hoe fantastisch het wel niet is dat ze weer met elkaar mogen werken en hoe leuk ze het hebben op de set.

Een nieuwe auto (10 min.)
Cast en crew nemen ons mee langs de auto’s die in dit deel gebruikt worden en hoe deze verschillen ten opzichte van die in de eerdere films.

Doms reis (5 min.)
Een kijkje naar het karakter van Dominic Toretto en hoe deze is veranderd over het verloop van de reeks.

Brian O’Conner: Van agent tot crimineel (6 min.)
Vergelijkbaar met de vorige extra, maar met als onderwerp het personage Brian O’Conner.

Federaal agent Hobbs komt op (5 min.)
Dwayne Johnson, voorheen bekend als The Rock, maakt zijn opwachting in dit deel. Johnson vertelt waarom hij graag mee wilde doen en Diesel en Lin vertellen ons waarom ze Johnson er graag bij wilden hebben.

Dom vs. Hobbs (7 min.)
Vin Diesel en Dwayne Johnson in één film, dat moet wel vuurwerk opleveren. Hier een blik achter de schermen tijdens de grote vechtscène van de twee mannen.

Op de set met regisseur Justin Lin (9 min.)
Regisseur Justin Lin wordt gevolgd tijdens enkele opnames. Helaas te kort om echt iets te laten zien van het vak van regisseur.

De achtervolging van de kluis (8 min.)
Een van de meest spectaculaire scènes in de film is toch wel die van de kluisroof. Hier krijgen we te zien hoe dit is opgenomen en tegen welke uitdagingen de makers aanliepen.

Tyrese TV (6 min.)
Tyrese Gibson heet ons welkom op de set waar hij vervolgens flink aan het klieren slaat. Niet echt leuk en interessant.

Regisseur Justin Lin geeft commentaar tijdens de film, maar hij doet dit niet echt op goede wijze. Hij legt wel veel uit en geeft veel informatie, maar de manier waarop is redelijk slaapverwekkend.

Digital Copy
Naast de film op BD tref je in de verpakking ook een DVD aan, met daarop een digitale kopie van de film. Deze is te bekijken op apparaten die Windows Media-compatibel zijn.

Film op DVD
Een tweede DVD waar de film ook op te vinden is. Handig voor in de slaapkamer of de auto.

Fast & Furious 5 gaat mooi verder waar het vierde deel ophield. Dom, Brian en Mia zijn gevlucht naar Brazilië, maar ze kunnen het toch niet laten om nog een grote slag te slaan. Ze verzamelen een groep van oude bekenden om zich heen, maar de kraak blijkt moeilijker dan gedacht. Dit vijfde deel uit de serie neemt nog meer afstand van de straatraces, een cultuur waar vooral het eerste en derde deel om draaide. Wat overblijft, is een zeer vakkundig gemaakte actiefilm, vol met spetterende momenten. Deze BD-uitgave van de film heeft een perfecte beeld- en geluidskwaliteit. Er valt gewoon niks op aan te merken. Er zijn aardig wat extra’s aanwezig, de meeste kort en standaard, maar ook enkele leuke features die goed gebruik maken van de mogelijkheden van het medium. Een dikke aanrader voor fans van de reeks, maar ook actiefans in het algemeen!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.