Jurassic Park - Ultimate Trilogy

01-11-2011

9.2

Jurassic Park - Ultimate Trilogy (Blu-ray)

Jurassic Park
Dinosauriërs zijn 65 miljoen jaar geleden van de aarde verdwenen en zullen nooit meer terugkomen. Dat dacht iedereen in ieder geval. Maar ingenieurs van InGen zijn erin geslaagd dinosauriërs te creëren aan de hand van DNA dat is teruggevonden in het bloed van in hars bewaard gebleven muggen. John Hammond (Richard Attenborough), de steenrijke eigenaar van InGen, heeft op een afgelegen eiland een soort safaripark aangelegd waar deze dieren te bewonderen zijn. Om het park goedgekeurd te krijgen heeft hij een aantal experts nodig die een positief advies aan geldschieters over het park uit moeten brengen. Daarom huurt hij paleontoloog Alan Grant (Sam Neill) en paleobotanicus Ellie Sattler (Laura Dern) in. Maar wanneer de elektronische omheining waarachter de dino's zich bevinden het begeeft verandert de expeditie in een reddingsactie waarbij iedereen zich moet redden van de levensgevaarlijke Tyrannasaurus Rex en Velociraptors.

The Lost World: Jurassic Park
Nadat het eiland Isla Nublar uit Jurassic Park verlaten was dacht iedereen dat het probleem opgelost zou zijn. Maar InGen hield een tweede eiland achter de hand. Het bedrijf zit diep in de schulden en John Hammond (Richard Attenborough) wordt afgezet als directeur. Zijn neef, die InGen overneemt, is vast van plan om dinosaurussen naar het vaste land te halen om er zo alsnog geld mee te verdienen. Om dit te voorkomen zendt Hammond een team van kenners onder leiding van Ian Malcolm Jeff Goldblum) en Sarah Harding (Julianne Moore) om de beesten te documenteren en steun van het grote publiek te krijgen om de beesten te laten waar ze zijn. Eenmaal op het eiland zitten het team van Ian Malcolm en de jagers van InGen elkaar in de weg, maar op het moment dat de dinosaurussen achter de mensen aan gaan wordt het een gezamenlijke tocht om te overleven.

Jurassic Park III
Tijdens het parasailen verongelukken een jongen met zijn begeleider als de boot, die het parasail trekt waaraan beiden hangen, zich te pletter vaart op een rots. Noodgedwongen moet het tweetal een noodlanding maken op het eiland Isla Sorna. Nietsvermoedend dat hij betrokken zal raken in een complot om de verongelukte jongen te redden wordt Dr. Alan Grant (Sam Neill) door het echtpaar Kirby overgehaald om als gids op te treden tijdens een rondvlucht over het eiland. Als Grant in de gaten krijgt dat hij onder valse voorwendsels is gecontracteerd is het reeds te laat, want het vliegtuigje stort neer na in aanraking te zijn geweest met een Spinosaurus. Dit enorme vleesetende monster heeft het op de gestrande groep gemunt die zich wanhopig het vege lijf probeert te redden. Maar ook de intelligente Velociraptors hebben in de gaten dat een lekkere maaltijd in het verschiet ligt en zetten de aanval in op Grant en zijn metgezellen. Als dan ook nog eens een stel vliegende Pteranodons zich met de achtervolging bemoeien lijkt een ontsnapping van het eiland niet meer mogelijk.

In 1993 werd het bioscooppubliek aangenaam verrast met Jurassic Park, waarin levensgrote en levensechte dinosaurussen door Steven Spielberg op fenomenale wijze op het witte doek tot leven werden gebracht. Het combineren van mechanische modellen en computeranimaties maakte het mogelijk om een fantastisch en een tot de verbeelding sprekend verhaal te creëren dat overtuigender was dan ooit tevoren. Aan de hand van DNA dat terug werd gevonden in het bloed van een in hars bewaarde prehistorische mug werden dinosaurussen van verschillend pluimage opnieuw tot leven gewekt. Het was de bedoeling om de dinosaurussen aan de wereld tentoon te stellen in een safaripark dat de naam Jurassic Park kreeg toebedeeld. Vanzelfsprekend ging er iets goed mis en braken de dinosaurussen uit. In 1997 maakte Steven Spielberg The Lost World dat het logische vervolg op Jurassic Park was. In dit vervolg blijkt dat er naast Isla Nublar, het eiland waar Jurassic Park op zou worden gevestigd, nog een eiland bestaat waar dinosaurussen leven. Dit eiland, dat de naam Isla Sorna draagt, wordt Site B genoemd. Site B diende als broedplaats voor de prehistorische dieren. Na de ramp op Isla Nublar werden de dinosaurussen die op Site B leefden aan hun lot overgelaten zodat deze zich ongestoord konden voortplanten. Steven Spielberg koos bewust om de regie voor het derde deel uit de trilogie, Jurassic Park III te laten voor wat het was. Spielberg had al in een eerdere fase Joe Johnston naar voren geschoven om een eventueel derde deel te regisseren. Johnston had reeds enige ervaring met Spielberg en maakte Jurassic Park III alsof Spielberg zelf de touwtjes in handen had. Om het publiek naar de bioscoop te lokken werd enorm veel geld gestoken in een uitgebreide reclamecampagne. Het succes van de eerste twee delen werd niet overtroffen. De eerste film was zeer revolutionair en in de tweede film werd de techniek nog verfijnd, maar bij het derde deel was de nieuwigheid er inmiddels toch wel af. Toch is ook dat deel nog een onderhoudende film geworden, hoewel de meerderheid van de fans dit toch als de minste van de drie zien. Dat neemt niet weg dat deze filmcyclus uitermate populair is en enorm veel geld heeft opgeleverd. Jurassic Park is zelfs een aantal jaren de film met de hoogste opbrengst geweest, totdat in 1997 Titanic die positie overnam. Ook de marketing nam een enorme vlucht en dinosaurussen waren populairder dan ooit. Die rage is inmiddels wat geluwd, maar met de komst van deel vier zou die zomaar weer op gang gebracht kunnen worden. Want we zijn inmiddels tien jaar verder na Jurassic Park III en de geruchten over een vierde deel nemen steeds vastere vormen aan. Het zal echter nog wel een paar jaar duren voordat we weer de dinosaurussen op het grote doek kunnen aanschouwen. Of Steven Spielberg ook dan weer op de regisseursstoel plaats zal nemen is nog niet helemaal duidelijk.

Van de trilogie op Blu-ray Disc zijn twee versies verkrijgbaar. Naast de normale boxset is er ook nog een speciale gift-set verkrijgbaar met een beeld van de T-Rex.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1993
Speelduur: 347 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS 2.0 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Chinees, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5050582861242

• Achter de schermen
  • Bioscooptrailers
  • Digitale Kopie
  • Terugkeer naar Jurassic Park (6x)
  • Featurettes uit het archief
  • Jurassic Park: Het Maken van het Spel

Alle drie de Jurassic Park-films staan in een origineel beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. Elke film staat op een 50 GB dubbellaags disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

De beeldkwaliteit van de Blu-ray Discs wordt per film beter. De eerste Jurassic Park-film heeft een wat wisselvalig beeld. Soms is het haarscherp en echt HD-waardig, maar op andere momenten bevat het beeld erg veel ruis (de scène bij de parkpresentatie van John Hammond) en ziet het er vrij soft uit. The Lost World ziet er al beter uit, maar ook hier ziet niet alles er even scherp uit. Ruis is hier gelukkig niet of nauwelijks aanwezig. Jurassic Park III ziet er het best uit en heeft een duidelijke HD-feel. Het is de meest recente film en dus ook wel logisch dat deze er het beste uitziet. Alle drie de delen, maar vooral deel 1 en 3, bevatten een aantal scènes die een lichte rode gloed hebben. Gelukkig valt het niet teveel op. Bij elke film is het contrast, schaduwdetail en zwartniveau over het algemeen prima in orde. In Jurassic Park hebben een paar nachtscènes (in de boom met de Brachiosaurussen) een vrij hoog contrast. De kleuren zien er over de gehele linie mooi helder en fris uit. Ook na al die jaren zien de digitale effecten er nog overtuigend uit en blijven ook op BD recht overeind. Alle reden dus voor een dikke voldoende, al haalt Jurassic Park dat maar nét.

Elke Jurassic Park-film beschikt over een lossless DTS-HD Master Audio 7.1 (24bit/48kHz) geluidstrack. Het zijn alle drie zeer indrukwekkende en dynamisch klinkende tracks en er is weinig onderling verschil. Door het gebruik van twee extra zijkanalen klinkt het geluid zeer ruimtelijk en krijgt het veel richting. De surroundkanalen worden in split-surround (stereo) aangestuurd en door het veelvuldig gebruik van het LFE-kanaal krijgt alles een extra punch. Het laag is strak en gaat soms erg diep. Het brullen van de T-Rex of de Spinosaurus gaat werkelijk door merg en been. Tussen al het geweld blijven de dialogen, die bijna volledig uit het middenkanaal komen, uitstekend te volgen. De DVD's klonken al uitstekend, maar deze Blu-ray Discs doen er nog een flinke schep bovenop. Elke film bevat een aantal scènes die uitstekend als demonstratiemateriaal kunnen dienen.

Elke disc heeft een geanimeerd menu, met de themamuziek uit de films als achtergrondgeluid. Veel extra's staan ook al op de DVD-uitgaven, die zijn met een * gemerkt. Een aantal extra's zijn ook nieuw gemaakt. Alle extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve het audiocommentaar op disc 3. De nieuwe extra's (die de titel "Terugkeer naar Jurassic Park" hebben gekregen) zijn in HD-resolutie en zijn in 1.85:1 beeldformaat. De overige extra's hebben een 1.33:1 beeldformaat en zijn in SD-resolutie, behalve waar apart vermeld.

Disc 1

Terugkeer naar Jurassic Park: Het Begin van een Nieuw Tijdperk (25 min)
De belangrijkste betrokkenen van de film, waaronder regisseur Steven Spielberg en producente Kathleen Kennedy, kijken terug op het maken van deze bijzondere film over dinosaurussen. Tussendoor zijn ook oude interviewfragmenten te zien met onder meer de overleden schrijver van het boek Michael Crichton. Ook acteurs, waaronder Jeff Goldblum en Laura Dern, kijken terug op deze periode.

Terugkeer naar Jurassic Park: Het Maken van de Prehistorie (20 min)
Hier komen Steven Spielberg, Kathleen Kennedy en cameraman Dean Cundey (die in de vertaling abusievelijk opnameleider wordt genoemd) aan het woord. Ze vertellen over de sets in de studio en hoe ze proberen een echte wereld te creëren. Acteurs, waaronder Sam Neill, komen aan het woord om te vertellen hoe het is om met een levensgrote T-Rex te werken. Een T-Rex die overigens niet bestand was tegen water.

Terugkeer naar Jurassic Park: De Volgende Stap in de Evolutie (15 min)
In dit item gaat men in op de computeranimaties van de dinosaurussen, gemaakt door ILM (Industrial LIght and Magic). Verder gaat componist John Williams in op de muziek van de film. Iedereen is het er wel over eens dat Jurassic Park een revolutionaire film was, waarbij veel nieuwe elementen werden uitgeprobeerd.

Featurettes uit het Archief

Het Maken van Jurassic Park (50 min) *
In deze documentaire wordt veel verteld over het tot leven brengen van de dino's en alles wat daar mee te maken heeft. Veel wordt verteld door middel van voice-over, waarbij er beelden te zien zijn van de set. Tussendoor zijn ook een aantal interviews te zien met de belangrijkste betrokkenen.

Oorspronkelijk Featurette over het Maken van de Film (5 min)
Een overbodige documentaire, waarin in het kort de lange Making Of wordt naverteld.

Steven Spielberg regisseert Jurassic Park (9 min)
Dit item bevat voornamelijk fragmenten uit de film, afgewisseld met beelden van de set, waarbij Steven Spielberg af en toe wat aanwijzingen geeft.

Orkaan op Kauai (2 min)
Producent Gerald R. Molen en Steven Spielberg vertellen over de orkaan Iniki, die op 11 september 1992 over het eiland Kauai raast, het eiland waar op dat moment de opnames van Jurassic Park bezig zijn.

Achter de Schermen

Vroege productievergaderingen (6 min) *
Al in een vroeg stadium van de produktie is er een vergadering waarin de bewegingen van de dinosaurussen worden besproken. Een bevlogen Steven Spielberg legt uit wat hij graag wil zien. De beeldkwaliteit is vrij slecht, maar het geheel is goed te volgen.

Locatiescouten (2 min) *
Steven Spielberg neemt een eenvoudige camera ter hand en bekijkt een aantal mogelijke locaties voor de film.

Phil Tippets Animatics: Raptors in de Keuken (3 min) *
Een korte film, zonder geluid, van de scène waarbij de raptors de keuken binnenkomen. Dit is gemaakt via de stop-motion manier.

Animatics: Aanval van de T-Rex (7 min)
Een mix van het storyboard en animatics van de scène met de T-Rex buiten het hek. Ook hier zit geen geluid bij.

ILM & Jurassic Park: Voor en Na de Visuele Effecten (6½ min)
Een mooi item waarin we te zien krijgen hoe een aantal scènes via digitale effecten is opgebouwd. Laag voor laag wordt toegevoegd totdat het totaalbeeld compleet is.

Foley-artiesten (1½ min) *
Een korte uitleg hoe de geluidseffecten van de film gemaakt worden.

Storyboards
Van vijf scènes zijn de storyboardtekeningen te zien. De tekeningen worden vertoond in HD-resolutie.

Productiearchieven
Een presentatie van in drie segmenten van Foto's, Ontwerptekeningen en Ontwerpschilderingen. Ze worden vertoond in HD-resolutie.

Bioscooptrailer (1 min) *
Een korte trailer van de film in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Jurassic Park: Het Maken van het Spel (5 min)
Er is ook een computerspel gemaakt over Jurassic Park en hier krijgen we te zien hoe het spel in elkaar steekt en welke voorbereidingen zijn getroffen om de dinosaurussen zo realistisch mogelijk over te laten komen.

Disc 2

Terugkeer naar Jurassic Park: Het Vinden van de Verloren Wereld (28 min)
De makers richten zich in deze documentaire vooral op de mix van computergeanimeerde en mechanische dinosaurussen. Spielberg wilde veel meer met computeranimaties werken, omdat dit meer vrijheid gaf bij de opnames. Tussendoor zijn fragmenten uit de film en setopnames te zien.

Terugkeer naar Jurassic Park: Iets Heeft het Overleefd (16½ min)
In dit item krijgt vooral de T-Rex de aandacht. Bijna was zijn rol in de film een stuk kleiner geweest, want het einde was oorspronkelijk anders. In het tweede deel komt sound designer Gary Rydstrom aan het woord. Hij vertelt hoe hij tot bepaalde ideeën voor geluiden is gekomen en het componeren van de muziek.

Deleted Scenes (7 min) *
Twee scènes die de film niet gehaald hebben. Het zijn ook twee scènes die weinig toevoegen aan het oorspronkelijke verhaal. Vooral de tweede scène, de ontmoeting tussen Roland en Ajay, gaat een heel andere kant op dan de film zelf.

Featurettes uit het Archief

Het Maken van The Lost World (53 min) *
Deze documentaire bevat interviews en achter-de-schermen-beelden van de productie van de film. Zoals verwacht is het een interessante en goed voorbereide documentaire, die er niet als een promotiefilm uitziet, maar een aantal zeer waardevolle inzichten biedt in het maken van de film.

Oorspronkelijk Featurette over het Maken van de Film (13 min)
Ook dit is een overbodige documentaire die weinig toevoegt, want er zit niets in wat niet ook al in de lange Making Of wordt verteld.

Een gesprek met schrijver Michael Crichton (15½ min)
Twee gesprekken met de, inmiddels overleden, schrijver Michael Crichton. Eén uit 1997 en één uit 2000. Hij vertelt hoe hij tot het verhaal van Jurassic Park is gekomen. Veel van de karakters zijn losjes gebaseerd op echte personen. Hij gaat ook in op de vergelijking tussen het boek en de film. In het tweede gesprek vertelt hij over het feit dat er een dinosaurus naar hem is genoemd, de "Bienosaurus Crichtoni".

De Dansende Dinosaurussen: Een Bedankje aan Steven Spielberg van ILM (2 min)
Een grappig filmpje waarin een groep kleine dinosaurussen tapdansen in een theater.

Achter de Schermen

ILM & The Lost World: Voor en Na de Visuele Effecten (21 min)
Een vergelijking tussen de originele opnames en de beelden na bewerking door ILM. De digitaal toegevoegde dinosaurussen en andere effecten zijn nu zichtbaar.

Productiearchieven (87 min)
Zes galerijen met foto's van de productie van de film: Productiefoto's, Illustraties & Ontwerptekeningen, Modellen, De Wereld van Jurassic Park, De Magie van ILM en Posters & Speelgoed. De foto's worden gepresenteerd in HD-resolutie.

Storyboards
Van twaalf scènes zijn de storyboardtekeningen te zien. De tekeningen worden vertoond in HD-resolutie.

Bioscooptrailer (2 min) *
De bioscooptrailer van de film.

Disc 3

Terugkeer naar Jurassic Park: Het Derde Avontuur (25 min)
De terugblik gaat deze keer vooral over de studiodecors, waar het oerwoud werd nagebouwd en de nieuweling tussen de dinosauriërs: de Spinosaurus. Nu komt ook Joe Johnston, regisseur van het derde deel aan het woord en de acteurs William H. Macy en Trevor Morgan. Deze documentaire is in HD-resolutie.

Featurettes uit het Archief

Het Maken van Jurassic Park III (23 min) *
Een “Making Of” zoals er dertien in een dozijn gaan. We zien beelden uit de film die worden afgewisseld met opnames van de filmset en we zien interviews met de acteurs en andere betrokkenen. Echt veel nieuws wordt in deze special niet geboden.

De Nieuwe Dinosaurussen van Jurassic Park (8 min) *
In deze special zien we de verschillende nieuwe en aangepaste dino's terug zoals die worden getoond in de film. Uit de interviews met betrokkenen vernemen we dat zo veel mogelijk de laatste stand van zaken m.b.t. hetgeen er bekend is over dinosaurussen is verwerkt en toegepast.

De Speciale Effecten van Jurassic Park III (11 min)
In tegenstelling van wat veel mensen denken zijn veel van de dinosauriërs in de film echte mechanische modellen, in plaats van computeranimaties. In dit item krijgen we te zien hoe deze modellen tot stand zijn gekomen en hoe ze werken. Soms zijn er scènes waarin tegelijkertijd gebruik wordt gemaakt van modellen en computeranimaties.

Persfilm van Industrial Light and Magic (10 min)
Een film van ILM, die de computeranimaties voor de Jurassic Park-trilogie heeft gemaakt. Dit is een soort promotiefilm, waarin we alle stadia van de digitale effecten m.b.t. dinosauriërs te zien krijgen. Er is geen commentaar bij, het zijn alleen beelden met muziek uit de film.

De Geluiden van Jurassic Park III (14 min)
Een portret van sound designer Christopher Boyes, die voor Jurassic Park III het geluid heeft ontworpen. Hij vertelt over het gehele proces, van de eerste ontmoeting met regisseur Joe Johnston tot de eindmixage. Zijn grootste uitdaging was om originele en nieuwe geluiden te vinden voor de dinosauriërs. Veel daarvan heeft hij gebaseerd op geluiden van echte dieren, zoals leeuwen en tijgers.

De Kunst van Jurassic Park III (8 min)
De titel van dit item heeft een beetje ongelukkig gekozen vertaling gekregen, want het gaat over het productieontwerp van de film. Art director Ed Verreaux vertelt over zijn werk voor deze film. Hij heeft ook al aan de eerste Jurassic Park-film meegewerkt, maar deel III is volledig zijn ontwerp. Een heel team is aan het werk om alle ontwerpen uit te voeren. Iedereen heeft zijn eigen specialisatie. Veel oerwoud-lokaties blijken te zijn nagebouwd in de studio!

Montana: Op Zoek Naar Nieuwe Dinosaurussen (4 min) *
Jack Horner, palaeontoloog van beroep, vertelt in deze special over de opgravingen van dinosaurusskeletten in de Amerikaanse staat Montana.

Achter de Schermen

Bezoek aan Stan Winston Studio (3 min) *
In deze kortdurende extra krijgen we te zien hoe de mechanische dinosaurus-modellen gemaakt werden.

Spinosaurus Valt het Vliegtuig aan (2 min) *
Een afwisseling van fragmenten uit de film met beelden van de set van de scène waarin de Spinosaurus het gecrashte vliegtuig aanvalt.

Raptors Vallen Udesky aan (1 min) *
Ook hier een afwisseling van beelden tussen de set en fragmenten uit de film van de scène waarin Udesky wordt aangevallen door Raptors.

Het Meer (2 min) *
En hier beelden van de set en fragmenten uit de film van de scène waarin de boot wordt aangevallen door de Spinosaurus.

Een Bezoek aan ILM (14 min) *
In deze, in vier fragmenten opgedeelde, extra wordt redelijk diep ingegaan op de special effecten die betrekking hebben op de dino’s. Via een menustructuur kan gekozen worden uit “Begrippen”, “Het Proces”, "Simulatie van Spieren" en “Samenstelling”. Bij elk van de keuzes is een submenu aangebracht waar uiteindelijk beelden van het tot stand komen van de effecten bekeken kunnen worden. De beelden worden afgewisseld met opnames uit de film en worden van een duidelijk en begrijpbaar commentaar voorzien.

Dinosaurus Draaischijven (6½ min) *
In deze special kunnen diverse verschillende type dino’s vanuit alle hoeken bekeken worden. De gepresenteerde plaatjes zijn de basis computeranimaties en draaien rond.

Vergelijking Storyboards met Eindversie Film (6 min) *
In deze extra zie we een drietal storyboard-vergelijkingen. We zien de tekeningen met daaronder het bijbehorende fragment uit de film. Het betreft de scènes: het lab, de vogelbroedplaats en de aanval op de boot.

Productiefoto's (3 min)
Een presentatie van promotiefoto's van de film.

Bioscooptrailer (1 min) *

Audiocommentaar Special Effects Team *
Stan Winston, John Rosengrant, Dan Taylor en Michael Lantieri, die deel uitmaken van het special effects team van Jurassic Park III, geven hun visie op de visuele aspecten en de effecten in de film.

Digitale Kopie
Achter elke disc zit nog een tweede disc, waarbij je de film via de PC kunt bekijken. Je hebt daarvoor wel Windows Mediaplayer nodig en de activatiecode voor de digitale kopie is mogelijk slechts geldig tot en met 27 oktober 2012.

In elk deel van de Jurassic Park-trilogie gaat een delegatie naar een eiland waar dinosaurussen leven. En die blijken veel gevaarlijker dan men in eerste instantie denkt. De Jurassic Park-trilogie blijft nog steeds een zeer boeiende filmcyclus, waarbij deel 1 revolutionair was in het maken van computer-geanimeerde effecten. De trilogie is nu ook op Blu-ray Disc verkrijgbaar. Het beeld van de films is goed, maar vooral het eerste deel mist de typische HD-feel van Blu-ray Disc. Het geluid is overdonderend met veel ruimtelijkheid en dynamiek. Er zijn ook veel extra's aanwezig, waarbij ook een aantal die nog niet eerder verkrijgbaar waren. Ook zijn er een aantal overgenomen van de eerdere DVD-uitgaven. Deze BD-uitgave mag in geen enkele collectie van aktie- en avontuurliefhebbers ontbreken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.