From Dusk Till Dawn

22-01-2012

8.5

From Dusk Till Dawn (Blu-ray)

Na een bankoverval zijn de criminele broers Seth (George Clooney) en Richard Gecko (Quentin Tarantino) op de vlucht naar Mexico. Ze gijzelen een gezin, bestaande uit vader Jacob (Harvey Keitel) en zijn twee kinderen Kate (Juliette Lewis) en Scott (Ernest Liu), zodat het gezin met hun camper de broers de Amerikaans-Mexicaanse grens over kunnen smokkelen. Dat lijkt allemaal voorspoedig te gaan, maar wat de leden van het gezelschap niet weten, is dat ze spoedig in hun grootste nachtmerrie zullen belanden.

In 2007 kwamen regisseurs Quentin Tarantino en Robert Rodriguez met hun Grindhouse-project. Twee actie/horrorfilms, Death Proof en Planet Terror, als eerbetoon aan de campy B-filmvertoningen van weleer. Het was echter niet de eerste samenwerking van de twee regisseurs. Ruim tien jaar daarvoor, in 1996, waren ze namelijk samen verantwoordelijk voor het hier besproken From Dusk Till Dawn. Rodriguez nam de regie op zich, terwijl Tarantino het script schreef en tevens een van de hoofdrollen vertolkte. Het eindresultaat is een zeer vermakelijke prent, maar wel eentje met twee gezichten. De eerste helft is op-en-top Tarantino: twee criminelen als hoofdpersonen, diverse excentrieke personages, extreem geweld, scherpe one-liners, en dialogen die tegelijkertijd zowel inhoudsloos als allesbepalend voor de sfeer zijn. Fans van Tarantino-films als Reservoir Dogs en Pulp Fiction zullen zich prima thuis voelen bij dit deel van de prent. Halverwege slaat echter het roer om. Want dan verandert de film – spoiler! – in pulpachtige horror, waarbij de hoofdpersonen zich moeten verdedigen tegen een vampierenaanval. Met het Grindhouse-project in het achterhoofd is deze omslag niet helemaal onverwacht, maar in 1996 zal het bij sommige nietsvermoedende bioscoopbezoekers een (al dan niet onaangename) verrassing zijn geweest. Een ding is zeker: de combinatie tussen misdaad- en pulphorrorprent is erg goed gevonden. En in dit geval heeft het een zeer vermakelijk geheel opgeleverd, onder de voorwaarde dat je niet vies bent van doorkliefde lichamen, bloedfonteinen en exploderende vampieren. Gelukkig wordt bij het horroraspect de toon van het voorafgaande niet uit het oog verloren. De slachtpartij wordt bovendien dermate over-the-top gebracht, inclusief zwarte humor en rake one-liners, dat de (glim)lach zelden van je gezicht zal verdwijnen. De special effects dragen hier ook aan bij. Want ondanks dat From Dusk Till Dawn alweer heel wat jaartjes oud is, ziet het effectwerk – een enkele uitzondering daargelaten – er nog steeds prima uit. Over het acteerwerk valt eveneens niets te klagen. George Clooney, in zijn eerste Hollywood-filmrol na zijn werk in ER, is perfect op dreef als de coole, bikkelharde Seth Gecko, en Tarantino kan prima uit de voeten met de rol van de excentrieke Richard Gecko (de Razzie-nominatie voor Slechtste Acteur doet daar niks aan af). Ook Juliette Lewis en Harvey Keitel leveren goed werk af. En dan zijn er nog de vermakelijke bijrollen van bijvoorbeeld Salma Hayek, Cheech Marin (drie keer!), Danny Trejo, Fred Williamson en effectgoeroe Tom Savini. Al deze zaken maken From Dusk Till Dawn tot een leuke en originele film, die geheel terecht is uitgegroeid tot een cult-klassieker. Om met Seth Gecko te spreken: “All right, vampire killers... let's kill some f*cking vampires.”

From Dusk till Dawn is in Nederland al lange tijd verkrijgbaar als kale DVD. Onlangs is de film in Nederland nu ook als 2-disc Special Edition op de markt gebracht, zowel op Blu-ray Disc als DVD. Hieronder onze recensie van de 2-disc BD-uitgave (het gaat overigens om twee enkellaags BD-schijfjes, dus het feit dat het om een 2-disc uitgave gaat lijkt vooral een marketingtechnische reden te hebben).

Genre: Actie, Horror, Misdaad
Jaar: 1996
Speelduur: 108 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045229849

• Storyboards
  • Outtakes
  • Documentary
  • Music Videos
  • Interview of Gianni Nunnani
  • Hollywood Goes to Hell
  • Full Tilt Boogie

De BD-uitgave van From Dusk Till Dawn heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit twee 25GB enkellaags discs, waarbij de film op de eerste disc staat en de extra’s op de tweede. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De resulterende transfer is op de meeste fronten dik in orde. Zo heeft het beeld een mooie natuurlijke uitstraling, met goed verzadigde kleuren. Goed voorbeeld van dit laatste zijn de buitenshots van de bar in Mexico, waarbij de felle neonverlichting van het scherm spat (zie het derde screenshot). Gedurende de film is een wisselende hoeveelheid grain te zien; hoe donkerder de scène, hoe korreliger deze oogt. Gelukkig wordt dit niet als storend ervaren. Scherpte en detaillering zijn over het algemeen prima, al zit ook hier enige variatie. Wederom zijn de lichtere scènes hier in het voordeel. De digitalisering van het beeld heeft niet voor al te grote problemen gezorgd. Er is een enkel gevalletje van posterisatie te zien, maar daar blijft het bij qua opvallende artefacting. Het resultaat van dit alles is een transfer die wel enige ruimte voor verbetering laat, maar die voldoende meerwaarde biedt ten opzichte van de DVD-transfer.

Op de BD-uitgave van From Dusk Till Dawn tref je slechts één track aan, namelijk een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Deze levert qua agressiviteit geen reden tot klagen. Met name in de tweede helft van de film komt het geluid regelmatig van alle kanten. Effecten hebben daarbij veel richting en impact, waar nodig ondersteund door de subwoofer. Qua dynamiek had men echter wel wat beheerster te werk mogen gaan. Het verschil tussen zacht (dialogen) en hard (schoten en andersoortig audiogeweld) is namelijk erg groot, zodat het niet onwaarschijnlijk is dat je gedurende de film naar de volumeknop zult grijpen. Een ander klein probleempje is dat het geluid op sommige momenten wat middentonen lijkt te missen, resulterend in een ietwat iele klank. Maar dat zijn feitelijk de enige minpunten. Verder levert de track namelijk prima prestaties. Zo klinkt het spoor helder en gedetailleerd, mede waardoor de uitstekende blues/rock-soundtrack goed tot zijn recht komt. Ruis en gekraak zijn niet aanwezig, en zelfs bij de allerluidste effecten is geen oversturing hoorbaar. Al met al geen perfecte track, maar goed genoeg voor een nette voldoende.

Voor de extra’s van deze 2-disc BD-versie van From Dusk Till Dawn moet je bij de tweede disc zijn. Het materiaal dat je hierop vindt, is voor het grootste deel niet nieuw. Het meeste is namelijk overgenomen van de in het buitenland verkrijgbare Collector’s Edition DVD-uitgave uit 2001. Daarbij is het wel erg jammer dat het uitstekende audiocommentaar niet mee over is gekomen. De extra’s hebben een SD-resolutie (1.33:1) en DD 2.0-geluid. Ze zijn allemaal Nederlands ondertiteld.

Interview of Gianni Nunnani (25 min)
Een interview met Gianni Nunnari (niet “Nunnani”), een van de producers van From Dusk Till Dawn. Al zul je dat niet uit het interview af kunnen leiden. Dat gaat namelijk over acteur Massimo Troisi en de film Il Postino… Waarom men het nodig vond om dit interview op deze uitgave te zetten is ons een raadsel. Vulling waarschijnlijk. Het is dan ook niet zo vreemd dat deze compleet misplaatste extra niet op de buitenlandse CE-uitgave te vinden is.

Documentary (2 min)
Het woord “documentaire” is nogal overdreven voor een extra die nog geen twee minuten duurt. Daar komt nog bij dat het hier om fragmenten uit een Making Of gaat die ook gewoon op het schijfje te vinden is (zie “Hollywood Goes to Hell” verderop). Een overbodige extra dus, die puur aanwezig lijkt te zijn om het lijstje extra’s op te leuken.

Storyboards (6 min)
Een korte featurette waarin je van enkele fragmenten een vergelijking te zien krijgt tussen de storyboards en het uiteindelijke resultaat.

Outtakes (6 min)
De obligate verzameling bloopers. De beeldkwaliteit is niet al te best.

Hollywood Goes to Hell (13 min)
Een aardige Making Of, gemaakt rond 1996, die bestaat uit de bekende combinatie van interviews en beelden achter de schermen. Promotioneel van aard, maar desondanks vermakelijk genoeg om een keer te bekijken.

Trailer (2 min)
De originele bioscooptrailer van de film, in 1.33:1 formaat.

Music Videos
Twee videoclips, van de nummers “After Dark” van Tito & Tarantula en “She’s Killing Me” van ZZ Top.

Full Tilt Boogie (96 min)
In dit geval heeft men het beste voor het laatst bewaard, want deze Making Of compenseert in z’n eentje de matigheid van het overige aanvullend materiaal. In de anderhalf uur die deze documentaire duurt komen tal van aspecten van de productie aan bod, ook zaken die normaliter on(der)belicht blijven. Daarbij gaat men veel dieper en verder dan de gebruikelijke promotionele Making Of. Zo wordt er bijvoorbeeld uitgebreid stil gestaan bij de conflicten met de vakbond die de productie overhoop dreigden te gooien. Het eindresultaat is zowel interessant als vermakelijk, en daarmee verplichte kost voor liefhebbers van de film.

Het in 1996 verschenen From Dusk Till Dawn gaat over de criminele broers Seth en Richard Gecko. Hun vlucht naar Mexico lijkt voorspoedig te verlopen, maar dan belanden ze in hun grootste nachtmerrie. De film bestaat uit een zeer vermakelijk combinatie van misdaad- en horrorelementen, het resultaat van de geslaagde samenwerking tussen Quentin Tarantino en Robert Rodriguez. De 2-disc BD-uitgave van de film heeft een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Qua extra’s lijkt het lijstje indrukwekkender dan het in werkelijkheid is. Dat er toch een nette score wordt behaald is grotendeels te danken aan de uitstekende, anderhalf uur durende documentaire “Full Tilt Boogie”. Deze is verplichte kost voor de fans, en op zich al een goede reden om de kale DVD-uitgave te vervangen.