Spiral, The / Engrenages - Seizoen 1

10-04-2013

8

Spiral, The / Engrenages - Seizoen 1 (Blu-ray)

Op een vuilnisbelt in Parijs wordt het lichaam van een jonge vrouw gevonden. Haar gezicht is onherkenbaar verminkt. De nieuwe officier van justitie Pierre Clément (Grégory Fitoussi) start het onderzoek in samenwerking met politieagente Laure Berthaud (Caroline Proust) en onderzoeksrechter François Roban (Philippe Duclos). Op zoek naar de moordenaar komen ze ook nog in aanraking met een verdwijningzaak. Beide zaken leiden naar de goede vriend van Clément, Benoît Faye (Guillaume Cramoisan) en de adviseur van de regering Laborde (Scali Delpeyrat). De frustratie van niet op te lossen zaken of verdachten die niet te pakken zijn eist zijn tol in het privéleven van alle betrokkenen, niet in het minst in dat van de twee andere teamleden van Berthaud Gilou (Thierry Godard) en Fromentin (Fred Bianconi).

Engrenages, zoals de officiële titel van deze Franse serie luidt, betekent zoiets als wielen of raderen en daarmee wordt voor deze serie bedoeld: de raderen van het justitiële systeem in Frankrijk. De serie wordt wel de opvolger van The Killing genoemd, maar dat is niet juist. Engrenages is namelijk al in 2005 uitgekomen, lang voor The Killing werd gemaakt. Dat het nu pas in Nederland verschijnt is best vreemd te noemen. De serie is in Frankrijk een enorm succes, werd al in 70 andere landen uitgezonden en de kijkers in Engeland waren zelfs zo enthousiast dat de BBC mee heeft betaald aan het uitbrengen van seizoen 2. En dat doet de BBC niet vaak, dit was de eerste Franse serie die door de BBC is gekocht sinds Flashing Blade in 1967! In Engeland is de serie uitgekomen onder de naam The Spiral en ondertussen zijn er al vier seizoenen gemaakt en zijn het vijfde en zesde seizoen al besteld. In Nederland komt de serie op DVD en Blu-ray Disc uit onder de Engelse titel, wat enigszins verwarrend kan zijn, aangezien er net een Europese dramaserie onder dezelfde naam is uitgekomen.
The Spiral is een donkere serie. Hij is ook vrij donker om te zien, er zit weinig kleur in het beeld en dat komt mooi overeen met de inhoud van de serie. Wat deze serie anders maakt dan andere series is dat het hele justitiële systeem in Frankrijk bloot wordt gelegd. We zien hoe de politie samenwerkt met de officier van justitie en de onderzoeksrechter, maar we zien vooral ook de beperkingen van de wet en hoe er gesjoemeld wordt. Met bewijs, met geld, met drugs. Niemand komt daar onderuit. De meeste politieseries hebben één held die gevrijwaard is van alles wat slecht is, maar in deze serie komen alle hoofdpersonen in aanraking met verleidingen en zijn ze geen van allen in staat om ze allemaal te weerstaan. Al geldt dat natuurlijk voor de een meer dan voor de ander. Dat maakt deze serie extra aantrekkelijk, je leeft mee met de hoofdpersonen, vraagt je misschien zelfs af: wat zou ik in hun situatie doen? Daarmee is de serie gebaseerd op de werkelijkheid. Er is veel samenspraak geweest met mensen die in de echte wereld dit werk doen. In volgende seizoenen worden zelfs bestaande zaken verwerkt. Al wordt natuurlijk de complexiteit van de karakters door de schrijvers van deze serie zeer nauwkeurig uitgewerkt. Zo zie je de conflicten binnen het team en de impact van het werk op hun privéleven. Zoals dat van advocate Karlsson (Audrey Fleurot) die zeer ambitieus is en er alles aan doet om zoveel mogelijk naammakende en geld-opleverende zaken te doen. Maar ook dat van de familieleden van de slachtoffers en de verdachten. Daarmee is The Spiral een volle serie. Je moet goed blijven kijken om alle lijntjes te kunnen blijven volgen. Het is bovendien een serie met, dat moet gezegd, soms gruwelijke beelden. Dat is misschien goed om te weten voor degenen die daar moeite mee hebben.
Vergeleken met The Killing, om die vergelijking dan toch maar te maken, vind ik overigens dat in die serie de emotionele impact op alle betrokkenen veel mooier en echter in beeld wordt gebracht. In The Spiral worden zoveel mensen gevolgd dat het haast niet mogelijk is om ze allemaal goed in beeld te brengen. In vroegere series werd een moord gepleegd en in dezelfde aflevering opgelost. Die tijden lijken met The Spiral en The Killing voorgoed voorbij. Maar ik denk niet dat we daar rouwig om hoeven te zijn. Ook deze serie zit goed in elkaar, er is duidelijk veel aandacht aan besteedt en de acteerprestaties zijn goed. Dus voor liefhebbers van politiedrama met meer inhoud is deze serie zeker aan te bevelen. Ik ben in elk geval benieuwd naar de volgende seizoenen!

Genre: Misdaad, Televisie
Jaar: 2005
Speelduur: 391 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: JustBridge Entertainment
EAN: 8711983442542

The Spiral – seizoen 1 staat in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De serie is verdeeld over twee discs, die allebei 50 GB dubbellaags zijn. Het beeld heeft een resolutie van 1080/50i, waarbij het interlaced is opgebouwd. Dat betekent dat het beeld uit 50 samengevoegde halve beelden per seconde bestaat. En dat betekent ook dat de transfer last heeft van de 4% versnelling, zoals ook bij PAL DVD's aan de orde is. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 videocodering.

The Spiral is begonnen in een tijdperk waarin van HD nog niet echt sprake was. Men heeft dit nog op de conventionele manier opgenomen, waarschijnlijk op 16mm-film gezien de hoge hoeveelheid filmgrain. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Er zijn zoveel oude films en tv-series op een goede manier op Blu-ray Disc gezet. Helaas is dat hier niet echt het geval geweest. Het beeld is donker, bevat nauwelijks schaduwdetail en is een behoorlijk softe aanblik, in ieder geval veel minder dan dat we van HD gewend zijn. De veelvuldig zichtbare edge-enhancement kan het gevoel van scherpte niet echt verbeteren. Dat de kleuren er bleek en uitgewassen uitzien hoeft geen probleem te zijn, dat is een bewuste keuze van de makers geweest en accentueert ook de donkere sfeer van de film. Doordat er vier afleveringen op één disc staan, is er ook veel gecomprimeerd en dat zien we terug in de achtergrond, waar veel sprake is van banding en lichte vorm van macroblocking. De Franse en US-uitgaves hebben de afleveringen over meer discs verdeeld en dat zou ook hier geen overbodige luxe zijn geweest. Helaas is de kwaliteit dus niet zo denderend, het belemmerd het kijkplezier, omdat door het donkere beeld regelmatig gezichtsuitdrukkingen en details verdwijnen. Hopelijk gaat het bij seizoen 2 beter.

De enige lossless audiotrack op de Blu-ray Disc-uitgave van het eerste seizoen van The Spiral is een Franstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Er staat ook nog een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track op, maar die laten we hier even buiten beschouwing. We hebben hier te maken met een unwrapped geluidstrack, gecreëerd uit het originele stereo-geluid. Dat wil zeggen dat dialogen vanuit alle kanalen te horen zijn, ook de achterste kanalen. Het niveau is daar behoorlijk zacht, dus veel invloed heeft het niet, maar het is niet zoals het hoort. De serie zelf draait vooral om dialogen, er zijn maar weinig extra geluiden toegevoegd die het geheel wat dynamischer maken. Alles is prima verstaanbaar, mede omdat er veel gebruik is gemaakt van zendermicrofoons en ook een deel is nagesynchroniseerd. Daarmee voldoet het geluid op zich wel, maar helemaal warm worden we er niet van.

De Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit twee discs, die beide een statisch menu hebben. Deze uitgave heeft geen extra’s.

Op een vuilnisbelt wordt het lichaam gevonden van een jonge vrouw. Officier van Justitie Pierre Clément, politieagente Laure Berthaud en onderzoeksrechter François Roban proberen gezamenlijk de daders te vinden en voor het gerecht te brengen. Maar dat valt nog niet mee. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een matige beeldkwaliteit en een net voldoende geluidskwaliteit. Extra’s staan er op deze uitgave niet, maar dat geldt ook voor buitenlandse uitgaven. Jammer van het matige beeld en het unwrapped geluid, want de serie op zich heeft zeker potentie om bij de vele liefhebbers van politieseries een plekje te veroveren.