Dracula - Seizoen 1

Ferdi Akkulak
21-10-2014

7.2

Dracula - Seizoen 1 (DVD)

Het is 1896, Dracula komt aan in het Victoriaanse London als Alexander Grayson (Jonathan Rhys Meyers), een knappe en charismatische Amerikaanse industrieel die beweert dat hij moderne wetenschap komt schenken aan de Victoriaanse maatschappij. Maar in werkelijkheid heeft hij zich verbonden met zijn grootste vijand, Abraham Van Helsing (Thomas Kretschmann), om brute wraak te namen op de oude fundamentele samenleving die zijn geliefde vrouw Ilona 400 jaar geleden heeft vermoord: Ordo Draco (De Orde van de Draak). Maar Grayson had niet verwacht om oog in oog te komen staan met de prachtige medische studente Mina Murray (Jessica De Gouw), die verbazingwekkend genoeg, een reïncarnatie van Ilona lijkt te zijn. Kan Grayson, na eeuwen te hebben gewijd aan wraakgedachtes, ooit weer iemand liefhebben?

Dracula is de zoveelste adaptatie naar het beroemde boek van schrijver Bram Stoker, dit keer in de vorm van een tv-serie. De regie voor de tv-serie is onder andere verzorgd door Steve Shill, die vooral bekend staat voor het regisseren van tv-series als: Dexter, Law & Order: Criminal Intent en The Tudors. Naast het vertolken van de titelrol is acteur Jonathan Rhys Meyers wederom ook de producent van Dracula. Eerder werkte hij samen met regisseur Steve Shill aan de tv-serie The Tudors, waarin hij ook de hoofdrol vertolkte. Nadat het eerste seizoen van Dracula, bestaande uit 10 afleveringen, werd uitgezonden besloot NBC om de tv-serie te annuleren. Dit zorgde voor teleurstelling bij de fans. Dracula is een onderhoudende, spannende maar vooral interessante horror tv-serie. Het verhaal wordt heel goed verteld aan de kijkers en laat nieuwe kanten zien aan het personage Dracula, dit mede dankzij het anti-held aspect van het hoofdpersonage. De karakters zijn niet alleen kleurrijk maar ook erg interessant uitgewerkt waardoor je als kijker ook meer met ze meeleeft. De acteerprestaties zijn van zeer hoge kwaliteit. Er zitten ook genoeg onverwachte plotwendingen in het verhaal die de kijker niet zo snel terug vindt in een tv-serie. De kostuums, make-up, locaties en cinematografie zijn ook netjes gedetailleerd. Vooral het Victoriaans London in 1896 ziet er prachtig en historisch uit, terwijl de volledige tv-serie is opgenomen in Boedapest, Hongarije. Naast horrorelementen te bevatten is Dracula ook een geslaagde kostuumdrama dat van begin tot einde weet te fascineren. Hoewel er zo nu en dan een gebrek aan geloofwaardigheid aanwezig is en er bijzonder vaak gebruik wordt gemaakt van onnodige flashbacks is Dracula een tv-serie die naar meer smaakt.

Genre: Drama, Horror, TV
Jaar: 2013
Speelduur: 420 min
Verpakking: Triple keepcase met sleeve
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures
EAN: 5053083014308

• Episode 3 (U.K. Version)
  • New Blood
  • Creating the World of Dracula
  • Dracula Rising - The Animated Series
  • Van Helsing's Lost Tapes

Dracula wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in een anamorf 1.85:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit voor deze DVD-uitgave is uitstekend. De kleuren spatten van het scherm af en er is zeer goede scherpte in de dag- en nachtscènes. Het contrast is ook uitmuntend op deze DVD-uitgave. Enige opmerkingen is de schaduwdetail die in sommige nachtscènes vreemd oogt maar dit is niet storend bij het bekijken van de tv-serie. Het beeld op de DVD-uitgave van Dracula is tot in de kleinste puntjes netjes verzorgd en heeft weinig op- of aanmerkingen. De Nederlandse ondertiteling op deze DVD-uitgave is duidelijk te lezen en prima onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van Dracula geeft de kijker de keuze tussen twee Dolby Digital 5.1-tracks (448kb/s). De voorkeur bij het bekijken van deze tv-serie gaat overduidelijk uit naar het Engelse audiospoor. Het geluid is van zeer goede kwaliteit bij deze DVD-uitgave. Dialogen zijn duidelijk verstaanbaar en in de nodige scènes wordt er heel goed gebruik gemaakt van de surroundkanalen. Zelfs in de rustige scènes weet het geluid niet teleur te stellen. Wat wel onbevredigend werkt is dat er weinig tot geen gebruik van de subwoofer wordt gemaakt. De muziek van deze tv-serie komt mooi over uit de front- en surroundspeakers. Dracula heeft een zeer goede geluidskwaliteit op deze DVD-uitgave.

De eerste DVD-schijf van Dracula begint met een aantal promotietrailers voor diverse tv-series. Vervolgens verschijnt er een geanimeerd en bewegend menu. Op iedere DVD-schijf zijn er extra's te vinden. De extra's op de DVD-uitgave van Dracula zijn gelijk aan die van de Blu-ray Disc-uitgave, eveneens aan de buitenlandse uitgaves.

DISC 1

Deleted scenes (1 min.)
Verspreid over de drie discs worden er een aantal verwijderde/alternatieve scènes getoond uit verschillende afleveringen. In sommige scènes zijn de VFX nog niet toegepast. Interessante scènes om te bekijken na het zien van de afleveringen maar helaas voegen ze weinig tot niets toe aan het verhaal of is het een scène die iets anders is dan dat we in de tv-serie zagen.

Episode 3 (U.K. Version) (44 min.)
Hierin zien we de Engelse uitzending van de derde aflevering. Er zitten weinig tot geen verschillen met de Amerikaanse uitzending, maar het is wel handig dat de gehele aflevering te zien is in plaats van losse scènes.

DISC 2

Deleted scenes (8 min.)

DISC 3

Deleted scenes (1 min.)

New Blood (13 min.)
Een korte maar informatieve featurette over de making-of van Dracula. Hierin zien we interviews met de producenten, acteurs en de regisseur. Deze featurette legt de focus op het verhaal naar het beroemde boek van Bram Stoker, de personages en de aspecten die in deze adaptatie verschillen op eerdere verfilmingen van het boek. Interessant om te zien, maar blijft niet lang genoeg hangen.

Creating the World of Dracula (12 min.)
Een interessante featurette die meer gaat over de productie van de tv-serie Dracula. Onderwerpen als kostuums, stunts, VFX, make-up en locaties komen aan bod. Ook hier zien we interviews met de producenten, acteurs en de regisseur. Het is leuk om te zien hoe het enthousiasme van de cast en crew uitstraalt. Een korte maar informatieve featurette die leuk is om te bekijken na het zien van de tv-serie.

Dracula Rising - The Animated Series (11 min.)
Een vijfdelige animatie mini-serie die als 'prequel' voor de gebeurtenissen in de tv-serie dient. Leuk voor de fans van Dracula om te bekijken, maar niet veel meer.

Van Helsing's Lost Tapes (8 min.)
Hierin zien we de acteur die professor Abraham Van Helsing (Thomas Kretschmann) vertolkt in de tv-serie een drietal aan experimenten uitvoeren. Er wordt gebruik gemaakt van oud beeld en er is geen geluid aanwezig. We zien medische experimenten getest worden op overleden patiënten om te zien als ze op wonderbaarlijke wijze weer tot leven komen, met alle bijwerkingen van dien. Fraai om te zien maar voegt weinig tot niets toe aan de tv-serie.

Alexander Grayson is een knappe en charismatische Amerikaan die een dubbelleven leidt, hij is namelijk ook Graaf Dracula. Na zijn ontwaking is hij uit op wraak tegen de Orde van de Draak, die hem een eeuw lang in een ijzeren kist heeft opgesloten en zijn minnares levend hebben verbrand. Dracula is een originele tv-serie waarin de kijker zich zeker voor zal interesseren. Het is goed geacteerd, bevat mooie kostuums, is prachtig gefilmd en is zowel spannend als dramatisch. De serie is van begin tot einde een hoogvlieger en kent weinig dieptepunten. Deze DVD-uitgave heeft uitstekend beeld en geluid en de extra's zijn goed en het bekijken waard. Dracula is een zekere aanrader voor de fans van het boek en (horror) tv-series in het algemeen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures.