Logan

01-03-2017

9

Logan (Bioscoop)

Logan (Hugh Jackman) is inmiddels aardig op leeftijd en heeft het superheldenleventje van Wolverine achter zich gelaten. Hij verdient zijn geld tegenwoordig met een limousineservice. Hij brengt regelmatig medicijnen naar Charles Xavier (Patrick Stewart), die op een afgelegen plek, net over de grens van Mexico, verblijft. Iedereen denkt dat Charles is overleden en Logan wil dat graag zou houden. Een verzoek tot hulp van een onbekende vrouw (Elizabeth Rodriguez) met kind (Dafne Keen) slaat hij resoluut af. Charles heeft visioenen, waarin een kind voorkomt en hij wil dat Logan hier iets mee doet. Het lot wil dat Logan hen toch weer tegenkomt en dan blijkt het kind, dat Laura heet, een mutant te zijn. Mutanten blijken al twee decennia niet meer geboren te zijn, maar Laura beschikt over bijzondere gaven. Ze hebben hulp nodig, want er zitten mensen achter Laura aan die weet hebben van haar krachten. Moeder en kind willen naar Eden, de veilige plek voor mutanten, op de grens met Canada. Logan gelooft niet in zo'n plek en heeft al helemaal geen zin om ergens bij betrokken te raken. Maar uiteindelijk ontkomt hij daar toch niet aan.

Wolverine is moe. Moe van het leven. Voor hem hoeft het allemaal niet meer zo. Het liefst rijdt hij wat mensen rond in zijn limousine en laat hij het superheld zijn aan anderen over. Hugh Jackman kruipt voor de laatste keer in de huid van Wolverine in Logan, de derde Wolverine-verfilming in de X-Men-cyclus. Net als bij de vorige film, The Wolverine (2013) zat James Mangold weer op de regisseursstoel. De vorige Wolverine-films waren best aardig, maar Logan steekt daar met kop en schouders bovenuit. Dit is de meest oprechte film in de reeks. Het heeft een intelligente ontwikkeling, wars van de standaard superheldenfilms. De krachten van Wolverine worden gebruikt om het verhaal te vertellen, in plaats van andersom, wat we zo vaak zien in de X-Men-films of enig andere superheldenfilm. De climaxscène is behoorlijk over de top qua geweld en actie, maar voor de rest staat het geweld duidelijk in dienst van het verhaal. De openingsscène geeft aan dat Logan liefst al het geweld ontwijkt, maar dat heeft hij niet altijd zelf in de hand. Hugh Jackman is inmiddels een doorgewinterde Wolverine-held, maar in deze film weet hij veel meer diepgang aan zijn karakter te geven. Het script geeft daar ook alle ruimte voor en dat maakt Logan extra boeiend.
Naast de sterke rol van Hugh Jackman springt ook het enerverende spel van de jonge Dafne Keen, als de boeiende vreemdeling Laura, in het oog. Keen maakt met Logan haar speelfilmdebuut en dat doet ze met verve. De jonge mutant Laura is onbesuisd en onbeheerst, maar Logan leert haar haar krachten op een bewuste manier te gebruiken. Het is synoniem voor het leerproces in het leven. Hoe ouder je wordt, des te beter leer je jezelf kennen en jezelf te begrijpen. De interactie tussen Logan en Laura is treffend. Als Laura aangeeft dat mensen haar pijn hebben gedaan, is het Logan die zegt dat hij juist degene is die mensen pijn doet. En dat wil hij niet meer. En Laura zou dat ook niet moeten willen. Het zijn deze sterke momenten die de film naar een hoger plan tillen. Het leven is een leerproces. En Logan is nu op zo'n leeftijd beland dat hij klaar is met leren. Het is tijd voor de nieuwe generatie.
Zoals eerder vermeld is Logan de laatste Wolverine-film met Hugh Jackman. Hij is klaar. En datzelfde geldt voor Patrick Stewart. Zijn karakter Charles Xavier is in andere X-Men-films al overgenomen door James McAvoy, maar voor Logan kroop Stewart nog een laatste keer in de huid van Professor X. Logan is echter vooral de film van Logan zelf. The Wolverine neemt op een waardige manier afscheid. Maar niet getreurd, een nieuwe generatie jonge X-Men staat klaar om het stokje over te nemen!

Genre: Actie, Science fiction
Uitgever: 20th Century Fox

Logan/The Wolverine wil niets meer met zijn oude leven te maken hebben. Door een roep om hulp van een vreemde vrouw met een kind wordt Logan tegen zijn wil toch weer bij een complot tegen mutanten betrokken. Logan is de laatste Wolverine-film met Hugh Jackman en het is tevens de beste. Sterker nog, het is misschien wel de beste X-Men-film ooit!